Gå til innhold

Spontanabort etter trampoline


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynte å blø og spontanabortere dagen etter at jeg hoppet på trampolinen. Var i uke 10. Jeg tenkte at det ikke var noe fare med det siden jeg var så kort på vei. En venn av meg mener at det kan ha ført til spontanabort. Stemmer det? Eller hadde jeg sannsynligvis spontanabortert uansett? Finnes det noen tydelige kilder på dette? 

Anonymkode: ce1a1...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det stemmer ikke i det hele tatt! Det er ingenting du kan gjøre av aktivitet som provoserer frem en spontanabort. Sitter den så sitter den.

Men litt dumt å spørre om sånn her inne, mye overhysteriske høner her. Anbefaler podcasten Foreldrerådet sin episode om spontanabort, så får du oppklart litt. Håper du får en ny spire snart :klem:

Anonymkode: 945a6...6a4

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er så kort på vei så er ikke hopping og løfting årsaken til spontanabort. Det ville skjedd uansett, dessverre. Fall kan nok medføre spontanabort, men hovedsaklig når du er en del lengre på vei. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Du hadde med all sannsynlighet spontanabortert uansett. https://altformamma.no/ekspertsvar/5195/expert_chat_message/item_normal

Det er veldig lite aktivitet du som mor kan gjøre for å fremprovosere en abort, det er nesten umulig :) Barnet ligger utrolig godt beskyttet så tidlig. Dette var ikke din feil.

Anonymkode: 5a0b9...112

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok tro det hadde skjedd uansett. Uavhengig av trampolinehopping eller ikke. Selv var jeg trener i en kampsport da jeg gikk gravid med de to eldste. Ble kastet på og drev med fallteknikk. Null problem. Holdt på med dette fra jeg ble gravid og til jeg var 8 mnd på vei. Da løp de minste ungene raskere enn meg under oppvarmingen. 

Men jeg hadde en SA for 9 år siden. Da jeg ble gravid på ny etter en mens, fikk jeg beskjed av legen om å ta det med ro de første 12 ukene. Type, ikke kjøre motorsykkel på grus, ikke fly osv, men det kom sikkert av den nylige SA'en. Etter de 12 ukene, var jeg tilbake på motorsykkelen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det stemmer ikke i det hele tatt! Det er ingenting du kan gjøre av aktivitet som provoserer frem en spontanabort. Sitter den så sitter den.

Men litt dumt å spørre om sånn her inne, mye overhysteriske høner her. Anbefaler podcasten Foreldrerådet sin episode om spontanabort, så får du oppklart litt. Håper du får en ny spire snart :klem:

Anonymkode: 945a6...6a4

Det er ikke sant! Ved å lese svar som dette kan flere kvinner finne med feil oppfatning om st det faktisk ikke spiller noen rolle i det hele tatt! 

Vi kan ikke med sikkerhet si at dette er direkte årsak, men vi kan heller ikke si at det ikke var det! 

Viltig for gravid kvinne å ha litt forhåndsregler og ta det litt med ro er det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ikke riste løs en celle. Helt umulig!

Hopping kan være farlig etterhvert i svangerskap, men pga andre årsaker da. Livmortappen kan åpne seg, morkake løsne etc.

Men dette kan ikke i første trimester pga aktivitet.

Synes det er veldig viktig å få frem denne infoen. Nok av kvinner som bebreide seg selv for noe de ikke kunne noe for!

Anonymkode: 90c42...14b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ville med all sannsynlighet spontanabortert uansett. 

Anonymkode: 47811...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...