Gå til innhold

Hvor mye informasjon/regler skal man gi hundepasser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har blitt kjent med en som skal passe hunden min i sommer, ca. 14 dager. Vi har også avtalt å møtes før slik at hundene og passer kan bli kjent, samt kanskje gå et par turer med de før de 14 dagene. 

Men jeg lurer på hvor mye informasjon jeg må gi? 

Føler jeg blir så påpasselig om jeg "maser" for mye og gir for mye informasjon/regler. Hun må jo vite om hvor mye/når han skal ha mat, treningsmetoder (hun kjenner til dette fra før), hva hun gjør om hunden blir syk osv. Jeg skal også gi beskjed om at jeg ikke vil at hun tar hunden i hundepark eller lar den hilse på andre hunder (hun skal gå tur med en annen som har hund også, men de skal la hundene hilse og få tid til å bli kjent, men ellers vil jeg ikke han skal få hilse på andre). 

Er det noe annet som er lurt å prate om?

Anonymkode: edbb4...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skriv et informasjonshefte med nødvendig og unødvendig info. Det har jeg gjort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha så mye som mulig. Gjerne en avhandling om akkurat hvordan og hva man gjør. Vi er veldig forsiktige med hvem som får passe våre hunder, og de skal alltid behandles med 100% positive treningsmetoder, men det er mye å huske på, og jeg kommer til å gi ut en lang liste med ting som må huskes på. Skal passe en hund en helg i sommer også, og forventer absolutt å få masse info om hvordan ting skal gjøres.

Det med hilsing og andre hunder er bra, og så vil jeg informere om ord hunden kan som kan være viktige (feks "slipp" i bytte mot noe annet om hunden tar noe den ikke skal). 

Anonymkode: c5c74...db3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga mye muntlig informasjon + at jeg hadde det punktvis skriftlig når noen skulle passe kattene mine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri latt noen passe hunden min uten at jeg kjente dem GODT!!! Hun er så utrygg på fremmede, og så er hun veldig egen på hvordan ting skal gjøre.

Anonymkode: 022bc...c75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok helt, garantert, sikkert sendt med en ''instruksjonsbok'' 😅

Har aldri satt bort hunden min til fremmede, men jeg har vært hundepasser. Jeg ønsker alltid å vite mest mulig, og er veldig takknemlig for mest mulig informasjon, gjerne skriftlig.

 

Anonymkode: 91a3e...9bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg passer 6 forskjellige hunder (bor i storby) når eierne enten er på jobb, ferie eller andre ting. Men har aldri mere enn en hund på pass av gangen med mindre de kommer fra samme hushold. 

De fleste hundene og eierne kjenner jeg ganske godt nå, men jeg foretrekker å få all informasjon skrevet oversiktlig svart på hvitt - sånn at det IKKE kan skje misforståelser.

Mat: Både mengde, tidspunkt og eventuell snack

Tur & lufting: Hvor lange turer og hvor ofte, noen av hundene har faste klokkeslett, og om de skal/kan omgås andre hunder og hilse på mennesker. 

Trening & dressur: Få all informasjon og forklaring på hvordan eieren vil ha det. Synes ikke streng trening og dressur skal påfalle hundepasser hvis de ikke har erfaring eller utdanning. 

Medisinering: På eget papir/ egen side hvor alt står punktvis. 

Atferd: De fleste hundeeiere setter nok ikke bort en hund med generell dårlig atferd, men eksempelvis småting som at hunden kan bli aggressiv mot folk med fotball, være redd for trapper eller ikke være fan av barn som ikke vet å tilnærme seg en ukjent hund. 

Annet: Hunder er forskjellige og det er også rasene. Skal man feks. sette bort en Berner Sennen må man infomere om magedreining og farene med det. 

Ikke minst er det utrolig viktig at hunden er forsikret for alle parter! Jeg passer IKKE hunder uten forsikring! 

 

Oppdateringer; Jeg sender eierne bilder gjennom dagen og eventuelle oppdateringer. Her er det forskjellig fra eier til eier. For en holder det med ett bilde og en oppdatering per dag, ei annen vil ha 3-4 bilder per dag uten noe særlig oppdatering i form av tekst og for en tredje person sender jeg oppdateringer + bilder så ofte det lar seg gjøre. 

Her er det trygt og godt for hundepasser at du som eier gir tydelig beskjed på hvor hyppig du ønsker å bli oppdatert.

Å sette bort hunden sin til rett person er veldig viktig. Da får gjerne hunden en «ferie» og enda mere oppmerksomhet enn den gjør hjemme. :) 

 

 

Anonymkode: c26f7...61e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest mulig!!! Muntlig og skriftlig i detalj 

Anonymkode: d135e...340

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

For det første så låner jeg bare bort hunden min til fornuftige mennesker jeg kjenner godt og stoler på, og som jeg vet kommer til å behandle henne bra.

Jeg pleier å gi informasjon om mengde mat og hvor ofte hun skal spise, og instrukser i hvordan de skal gi henne medisin hvis det er aktuelt den dagen/perioden de skal passe. Utover det spør jeg egentlig bare om det er noe de trenger info om før jeg overlater henne til dem. Jeg sier alltid at det er lav terskel for å ringe meg hvis det skulle være noe de skulle komme på eller lure på nårtid som helst. 

Hunden min er tilpasningsdyktig, og det er viktig for meg - sånn at hun kan tilpasse seg de som passer henne og ikke motsatt (det gjør det lettere å få pass også). Vil de ha henne i senga, vær så god! Hvis ikke legger de henne bare i buret sitt. De kan gå lang tur hvis de vil, men hun tåler også en dag på sofaen med små lufteturer så hun får gjort ifra seg, hvis det er det som passer best. Hun skal ha mat morgen/formiddag og middag/kveld, nøyaktig klokkeslett har vi ikke.

Dette har fungert strålende så langt, og jeg får alltid høre hvor fint det har gått og at hun er en herlig hund å passe. Så jeg har stor tro på det med å gi "frie tøyler" og ikke ha supermange "regler", men være tilgjengelig ved behov. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...