Silfen Skrevet 20. juni 2018 #21 Skrevet 20. juni 2018 Nå er jeg glad samboers barn er så store. For jeg er eksludert der (tar det ikke så tungt, tenker hun trenger litt tid), hadde nok vært verre om barna var små. Men sånn som skoleavslutningen, må hun inviteres? Kan hun ikke evt holde sin egen avslutning? Om dere vil ha fest for barnet, så er det jo opp til dere. Evt ha det på en annen dag enn selve avslutningen. Det er ikke slik at mor MÅ være tilstede om hun føler seg ubekvem. Evt gi henne tilbudet, om hun har lyst, så får hun avgjøre derfra. Hun kan ikke bestemme hva dere holder for selskaper for barnet, når barnet er hos dere. 3
ViljaH Skrevet 20. juni 2018 #22 Skrevet 20. juni 2018 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Felles konto ble forsøkt, hun satte aldri noe inn der. det neste ble at de får ha to sett av alt som ikke er "vanlige klær", hun betaler for det de har der, og vi her. Resultatet av det er at de for eksempel ikke har regntøy der, og når de tar det med herfra, så blir det ikke tatt med tilbake. Hun vet at hun er velkommen. Hun vet også at når hun ringer og klager til FVK, så får hun støtte der, og de ringer far og ber ham jenke seg. Denne gangen skal han jenke seg ved å arrangere avslutning et annet sted enn hjemme. Slik blir det ikke. Anonymkode: 64bdb...4ea Jo mer rom far skaper for hennes bølger, jo mer bølger pisker hun opp. Det er jo plass, og bølger er gøy! Far kan kanskje forklare dette til FVK i et møte med dem alene, så de blir litt mindre ivrige lakeier for mor? Kanskje dere bytter samvær på skole eller barnehage. Ellers kan jo far stå på trappa, se igjennom bagen før han drar, "oi, her mangler regntøy gitt, det må vi ha det er meldt regn imorgen 😊" Skjønner det kan føles hardt å la ungene ta støyten ved å bare holde igjen regntøy uansett, selv om det nok ville ført til mest endring hos mor. 8
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2018 #23 Skrevet 20. juni 2018 2 timer siden, Mass skrev: Men kan ikke dere bare arrangere ting og tang når barna er hos dere da? Kanskje ta en tur på fvk alene og lufte denne frustrasjonen? Dere kan be om time med veileder alene. Vi har arrangert ting her før, bursdager for eksempel. det har aldri vært et problem. Nå er det plutselig det. Jeg tror det er fordi FVK sa at deres jobb var gjort nå i mars, så hun må komme opp med nye ting. Er det som er problemet: Straks man er ferdig med noe, så er det noe nytt å jævles med. Anonymkode: 64bdb...4ea
Gjest Mass Skrevet 20. juni 2018 #24 Skrevet 20. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi har arrangert ting her før, bursdager for eksempel. det har aldri vært et problem. Nå er det plutselig det. Jeg tror det er fordi FVK sa at deres jobb var gjort nå i mars, så hun må komme opp med nye ting. Er det som er problemet: Straks man er ferdig med noe, så er det noe nytt å jævles med. Anonymkode: 64bdb...4ea Har hun jobb? Lurer jo nesten på om dette med dere er det eneste hun har å foreta seg i hverdagen 🤔
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2018 #25 Skrevet 20. juni 2018 1 time siden, Silfen skrev: Hun kan ikke bestemme hva dere holder for selskaper for barnet, når barnet er hos dere. Hun kan selvsagt ikke, per lov, bestemme, men det blir så mye bråk og uro. Og hun tar ikke fem øre for å si stygge og usanne ting til barna hvis far ikke gjør som hun har bestemt. Anonymkode: 64bdb...4ea
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2018 #26 Skrevet 20. juni 2018 Jeg ville sagt minst mulig til henne om ting som skal skje hos dere. Om et av barna skal ha fest, fotballkveld, filmkveld eller pysjfest hos dere så ikke si et kløyva ord. Blir hun sint så hadde jeg bare sagt rolig at dette har hun fint lite med, og dessuten slutter vi å si fra fordi hun alltid skal ødelegge enten stemning eller det barnet gleder seg til. Forresten, fint om du sender den nye jeansen tilbake i neste uke, takk. Jeg ville ha skjermet barna alt jeg kunne. Barnas far virker å skjerme henne mer enn barna ved å gå med på å avlyse sånt, som er like tekst for barnet som at foreldrene er synlig uenige. At foreldrene ikke samarbeider godt, det skal jeg love deg at de allerede vet. Svært godt. Så, skjerm barna, lev livet. Ikke involver henne med mindre dere absolutt må. Er andre foreldre invitert, så la være å invitere henne, eller gi henne beskjed i siste liten. Aldri la henne avlyse. Dere går litt i konflikt og krig, men dere går til krig for barnets beste og barnas velbehag. Ikke for deres egen del. Konfliktnivået og ubehag blir likt som i dag, men dere vil få tilbake råderett og forutsigbarhet over deres perioder. Anonymkode: 9cd10...5ad 10
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2018 #27 Skrevet 20. juni 2018 2 timer siden, ViljaH skrev: Far kan kanskje forklare dette til FVK i et møte med dem alene, så de blir litt mindre ivrige lakeier for mor? Kanskje dere bytter samvær på skole eller barnehage. Ellers kan jo far stå på trappa, se igjennom bagen før han drar, "oi, her mangler regntøy gitt, det må vi ha det er meldt regn imorgen 😊" Skjønner det kan føles hardt å la ungene ta støyten ved å bare holde igjen regntøy uansett, selv om det nok ville ført til mest endring hos mor. For to år siden var han faktisk klar for at han bare skulle ta alt til retten - da var mor uenig om samværet også. Jeg, min kronidiot, snakket ham fra det, da jeg mente at det ville gå unødvendig mye utover barna. Hadde jeg bare holdt kjeften da, så hadde antagelig alt vært enklere nå. Byttet er på skolen, ja. Anonymkode: 64bdb...4ea
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2018 #28 Skrevet 20. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så, skjerm barna, lev livet. Ikke involver henne med mindre dere absolutt må. Er andre foreldre invitert, så la være å invitere henne, eller gi henne beskjed i siste liten. Aldri la henne avlyse. Dere går litt i konflikt og krig, men dere går til krig for barnets beste og barnas velbehag. Ikke for deres egen del. Konfliktnivået og ubehag blir likt som i dag, men dere vil få tilbake råderett og forutsigbarhet over deres perioder. Jeg er helt enig med deg. Slik det er nå, så skjermes ikke barna, for det er vel klart de merker det. Selv om jeg og far forsøker å kun si pene ting om mor, så gjør ikke hun det samme, og de merker nok uansett at det blir noe hult det vi sier. de er ikke dumme. En del av FVK-avtalen sier at den andre forelderen skal få beskjed om alt som har med barna å gjøre. Mor tar ikke det så høytidelig, selv om det var hun som ville ha det med, men lager helvete om far har glemt å informere om noe så lite som at et av barna skal i bursdag. Og ja, jeg vet at hun ikke kan kreve det ene eller det andre med "retten på sin side", men så lenge far mener at han skjermer barna ved å gi seg (han gjør selvsagt ikke det hver gang - og her er det ting ukentlig!), og mor har gått seg fast i et slags bittert spor, så er det fint lite jeg kan gjøre med noen andre enn meg selv. Anonymkode: 64bdb...4ea
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2018 #29 Skrevet 20. juni 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Samboer har også en syk eks. Hun dumpa han for 4-5 år siden fordi hun ville ha en sommerflørt. Nå er hun fly forbanna fordi vi har flyttet sammen. Og hun påstår ungene ikke liker meg og har alt i mot meg, så dette er ikke lett. Jeg føler meg slem som leser eventyr for de og lager mat. Så ond er jeg 😂 Blander meg aldri noe inn i konflikter eller noe. Er bare her. Hjelper til med lekser og alt. Ikke kjefta på de engang for noe. Snakker bare rolig. Ikke lett med disse eksene. Anonymkode: b7846...e5e Absolutt ikke lett når de oppfører seg så irrasjonelt, nei. Jeg ønsker oss begge lykke til Anonymkode: 64bdb...4ea
Lycka Skrevet 20. juni 2018 #30 Skrevet 20. juni 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Uff, mitt håp (jeg som er i veldig lik situasjon) er at det gir seg litt når barna er eldre. Hva gjør hun nå som de er store? er de myndige? Anonymkode: d3f83...e04 De er nå 14 og 17, så heldigvis går kommunikasjonen nå mest direkte gjennom dem. Nå går det mest på at hun ikke kan svare på hvilke uker vi kan ha de i feriene før det nesten er for sent å bestille f.eks. Selv om vi vet at hun ikke skal ha ferie de ukene. Datteren som er eldst og ganske konfliktsky føyer sin mor i det meste mens sønnen på 14 er i full opposisjon. Hun nekter han blant annet å være hos i fire uker i sommer for å sommerjobbe. Veldig synd at det skal behøve å være sånn.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2018 #31 Skrevet 20. juni 2018 18 minutter siden, Mass skrev: Har hun jobb? Lurer jo nesten på om dette med dere er det eneste hun har å foreta seg i hverdagen 🤔 Hun har en deltidsjobb, etter eget ønske. Men tydeligvis altfor mye tid til å pønske ut nye krenkelser. Det er utrolig slitsomt Av og til, når jeg går meg en kveldstur, så tenker jeg på hvordan det ville vært å bare fortsette å gå. Bli borte og leve et annet liv. Anonymkode: 64bdb...4ea
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2018 #32 Skrevet 20. juni 2018 3 minutter siden, Lycka skrev: Nå går det mest på at hun ikke kan svare på hvilke uker vi kan ha de i feriene før det nesten er for sent å bestille f.eks. Selv om vi vet at hun ikke skal ha ferie de ukene. TS her. Akkurat sånn, ja! Kan man lage problemer av noe, så gjør man det. Vi skal på ferie straks skolen slutter, og må ha en av mors uker. Det var utrolig vanskelig å få til, selv om det ikke er i hennes ferieuker. Far sa at hun selvsagt kunne ta en av hans, men det ville hun absolutt ikke. Etter uker og måneder med diskusjoner, så er det nå greit at vi har dem en ekstra uke for å kunne reise bort. Hun vil ikke ha den tilbake - men det er nå helt greit. Og hun er jo ikke dummere enn at hun skjønner at ferien blir dyrere når vi må vente med å bestille Anonymkode: 64bdb...4ea
Gjest Mass Skrevet 20. juni 2018 #33 Skrevet 20. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hun har en deltidsjobb, etter eget ønske. Men tydeligvis altfor mye tid til å pønske ut nye krenkelser. Det er utrolig slitsomt Av og til, når jeg går meg en kveldstur, så tenker jeg på hvordan det ville vært å bare fortsette å gå. Bli borte og leve et annet liv. Anonymkode: 64bdb...4ea Ja, det virker jo slik. Jeg vet ikke helt hva skal skrive eller råde dere til. Synes det er utrolig leit for alle parter når det blir slik. Men jeg kjenner igjen dette med at hun er nærmest har blitt helliggjort av fvk, og hvordan det går henne til hode. Slik har far i min situasjon blitt også av retten. Egoet har jo vokst han over hodet og jeg kjenner han ikke igjen. Nå tror han at han får gjennomslag for absolutt alt bare fordi at han har klart å manipulere og jeg er dårlig på å formulere.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2018 #34 Skrevet 20. juni 2018 2 minutter siden, Mass skrev: Men jeg kjenner igjen dette med at hun er nærmest har blitt helliggjort av fvk, og hvordan det går henne til hode. Slik har far i min situasjon blitt også av retten. Egoet har jo vokst han over hodet og jeg kjenner han ikke igjen. Nå tror han at han får gjennomslag for absolutt alt bare fordi at han har klart å manipulere og jeg er dårlig på å formulere. Her får nok mor gjennomslag ved å "spille dum". Hun skal ha det til at det er far som manipulerer og forsøker å holde henne ute av barnas liv. Og hun ringer FVK i ett, mens far, så vidt jeg vet, aldri har gjort det. Hun lyver også, og når hun blir tatt i det, så begynner hun å gråte og "husker feil". Huff! Anonymkode: 64bdb...4ea 1
Gjest Mass Skrevet 20. juni 2018 #35 Skrevet 20. juni 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her får nok mor gjennomslag ved å "spille dum". Hun skal ha det til at det er far som manipulerer og forsøker å holde henne ute av barnas liv. Og hun ringer FVK i ett, mens far, så vidt jeg vet, aldri har gjort det. Hun lyver også, og når hun blir tatt i det, så begynner hun å gråte og "husker feil". Huff! Anonymkode: 64bdb...4ea Ja, nettopp, de spiller et spill og manipulerer. Hva de ønsker å oppnå med det må jo gudene vite, men at de tenker på barnas beste er ikke synlig. Jeg synes det hele er skikkelig mindfuck, og jeg er ikke vant med slike mennesker. Skulle ønske de kom med en manual og fasit så man kunne håndtere dem og likevel får det bra selv.
Lycka Skrevet 20. juni 2018 #36 Skrevet 20. juni 2018 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Akkurat sånn, ja! Kan man lage problemer av noe, så gjør man det. Vi skal på ferie straks skolen slutter, og må ha en av mors uker. Det var utrolig vanskelig å få til, selv om det ikke er i hennes ferieuker. Far sa at hun selvsagt kunne ta en av hans, men det ville hun absolutt ikke. Etter uker og måneder med diskusjoner, så er det nå greit at vi har dem en ekstra uke for å kunne reise bort. Hun vil ikke ha den tilbake - men det er nå helt greit. Og hun er jo ikke dummere enn at hun skjønner at ferien blir dyrere når vi må vente med å bestille Anonymkode: 64bdb...4ea Herregud, dette hørtes kjent ut. Sånn vi har hatt det i alle år og vi som har fire barn til sammen er jo helt avhengig av å kunne planlegge i god tid og bestille tidlig. Men når hun skal ha ferie, er det bare å føye seg. Alt skal være på hennes premisser og så lenge det passer henne kan alle andre bare ha det så bra. Spør ikke en gang. Bare bestiller når hun vil. Er det rart man blir drittlei av og til?
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2018 #37 Skrevet 20. juni 2018 3 timer siden, Mass skrev: Argh, kjenner jeg blir veldig irritert av å lese dette. Det er kjempe leit når man ikke får samarbeide fordi at den andre forelderen er lite villig til det. Selv er jeg bio-mor og har barn med en mann som ikke evner å kommunisere eller å samarbeide. Men han ønsker hvertfall at vi skal ha dobbelt opp med alt i begge hjem, og bare separere det helt. At vi begge skulle vært tilstede på et slikt arrangement hadde ikke kommet på tale, men det er helt greit for meg det. Jeg kunne arrangert noe annet en annen gang. Men dersom han hadde arrangert noe slikt så hadde jeg etter all sannsynlighet ikke fått høre noe om det heller (hverken i forkant eller i etterkant) da han ønsker to sololøp i oppveksten til barna - et hos mor og et hos far. Han tror oppdragelsen er et sololøp, at vi kan kjøre hver vår greie i hvert vårt hjem uten å holde den andre oppdatert eller kommunisere om noe som helst. Jeg vet egentlig ikke lengre hva som er normalt, jeg. For meg er ikke dette normalt da jeg ønsker samarbeid. Men jeg forholder meg bare til ham som om han ikke eksisterer siden vi ikke kan samarbeide eller kommunisere om noe, og så snakker jeg heller bare med barna om hva de har gjort på når de har vært med faren. De er små så svarene (som kun den ene kan gi) er jo noe man må ta med en klype salt. Men kan ikke dere bare arrangere ting og tang når barna er hos dere da? Kanskje ta en tur på fvk alene og lufte denne frustrasjonen? Dere kan be om time med veileder alene. Det er jo ikke barna som skal ta hensyn til henne, men hun som skal ta hensyn til barna. Samme her. Jeg ga til slutt opp. Ungene ble store nok til å få vite hvor jeg står og nå flyr de straks ut av redet. Det måtte bli slik da det å kjempe for ett bedre samarbeid rett og slett ellers ville ha knekt meg helt. Anonymkode: 72959...8cb
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2018 #38 Skrevet 20. juni 2018 Biomor, faktisk. Bare her på KG jeg leser så tåpelige ord. Hun er MOR! Du er stemor. Anonymkode: c7d3e...cd2 1
Lycka Skrevet 20. juni 2018 #39 Skrevet 20. juni 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Biomor, faktisk. Bare her på KG jeg leser så tåpelige ord. Hun er MOR! Du er stemor. Anonymkode: c7d3e...cd2 Såpass? Hvis det provoserer deg så innmari hva man velger å kalle det kan du vel starte din egen tråd om akkurat det. Overhodet ikke det denne diskusjonen handler om i hvert fall. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 20. juni 2018 #40 Skrevet 20. juni 2018 Men det er faktisk virkelig bare en løsning: Sett foten ned. F.eks. går det ikke ut over barna at skoleavslutning blir avlyst? Hvorfor skal mor få bestemme dette? Og hvis jeg var far så hadde jeg forlangt endring i samværsordning med 60 / 40 fordeling til far og bidragsplikt til mor som en konsekvens av langvarig sabotasje. TS, jeg skjønner godt at du ikke orker dette i lengden. Jeg forstår ikke hvordan foreldre som holder på i årevis med denne krigen tenker. Kanskje far skulle tatt et møte på FVK alene uten mor og spurt hvorfor de alltid gir henne medhold?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå