Gå til innhold

La oss lage en ny religion


Gjest Catalina Culès

Anbefalte innlegg

Gjest Catalina Culès

Hva vil du ha med i den nye  religionen? 

Endret av Catalina Culès
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke mulig å tro på en religion man lager selv. 

Men om vi skal prøve så vil jeg ha med politimester Bastians læresetning: "Du skal ikke plage andre, men være grei og snill. Og forøvrig kan du gjøre som du vil."

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, stan skrev:

Det er ikke mulig å tro på en religion man lager selv. 

Men om vi skal prøve så vil jeg ha med politimester Bastians læresetning: "Du skal ikke plage andre, men være grei og snill. Og forøvrig kan du gjøre som du vil."

Den setningen har bitt seg fast hos meg også, helt fra jeg var liten gutt. Hvis man bare lever etter den, er alle religioner overflødig, egentlig. En hel "bibel" på 18 ord.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, Påkrevd skrev:

Den setningen har bitt seg fast hos meg også, helt fra jeg var liten gutt. Hvis man bare lever etter den, er alle religioner overflødig, egentlig. En hel "bibel" på 18 ord.

Egner var nok inspirert av den gylne regel. Gjør mot andre det du vil andre skal gjøre mot deg. Ganske smart. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.6.2018 den 19.51, stan skrev:

Det er ikke mulig å tro på en religion man lager selv. 

Men om vi skal prøve så vil jeg ha med politimester Bastians læresetning: "Du skal ikke plage andre, men være grei og snill. Og forøvrig kan du gjøre som du vil."

Religion har dessverre nærmest uten unntak vist seg å ende med å plage andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Traktor skrev:

Religion har dessverre nærmest uten unntak vist seg å ende med å plage andre. 

Er det en egenskap ved mennesker eller religioner? 

Kanskje begrepet arvesynd har noe for seg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, stan skrev:

Er det en egenskap ved mennesker eller religioner? 

Kanskje begrepet arvesynd har noe for seg? 

Egentlig helt irrelevant, religion er uansett skapt av mennesker så om det er det ene eller det andre har ingenting å si. Jeg er overbevist om at verden ville vært et bedre sted uten religion. 

Endret av Traktor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Traktor skrev:

Egentlig helt irrelevant, religion er uansett skapt av mennesker så om det er det ene eller det andre har ingenting å si. Jeg er overbevist om at verden ville vært et bedre sted uten religion. 

Men er ikke det å lage religioner en menneskelig egenskap? Så en verden uten religion krever at mennesker ikke lenger ter seg som mennesker? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Traktor said:

Egentlig helt irrelevant, religion er uansett skapt av mennesker så om det er det ene eller det andre har ingenting å si. Jeg er overbevist om at verden ville vært et bedre sted uten religion. 

Vi hverken kan eller vil få en verden uten religion. Religion handler ikke bare om å tro på en spesifikk gud, det handler om å tro at det faktisk finnes noe overmenneskelig og overnaturlig, som ikke er fysisk og som har noe å si for hvordan vi lever. F.eks at alle mennesker har lik verdi, at kriminalitet bør straffes, eller i det hele tatt at det finnes noe som er rett og noe som er galt. Det er for alle formål en religiøs idé. Humanisme er pr. definisjon en religion. Jeg vil påstå at det er en bedre religion enn de fleste andre, men i likhet med andre religioner støtter den seg på påstander om noe overnaturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...