Gå til innhold

Må jeg slanke meg hele tiden for å holde vekta?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hvorfor må noen (jeg!) slanke seg hele livet for ikke å legge på seg??

Slik føles det i alle fall. Jeg er ikke overvektig men ønsker heller ikke flere kilo. Gikk ned nesten 15 kg for et par år siden og har siden det mer eller mindre klart å holde vekta - inntil for et halvt år siden da jeg la på meg 2-3 kg og har slitt med det (pluss et par kg til) siden. Kan ikke skjønne at jeg gjør noe særlig annerledes nå.

Jeg prøver å spise sundt - spiser nesten aldri godteri eller fet mat. Spiser moderate mengder ofte - frokost, lunsj, mellom-måltid, middag pluss frukt senere på kvelden. Spiser mye grønnsaker, pasta og frukt. Jeg trener 2-3-4-5 ganger i uka etter som jeg har tid (sykling og styrke pluss at jeg går turer i tillegg).

Er det noen som har tips til andre ting jeg kan prøve?

Har så vidt vært innom pulver-kurer men uten særlig resultat (har ikke så mye tro på det). Jeg er bare så lei av å aldri kunne spise det jeg har lyst på. Hvis jeg unner meg dessert eller kake en gang eller to i uka så legger jeg på meg og må være enda mer forsiktig i et par uker fremover. Det er så urettferdig!! Måtte bare få ut litt frustrasjon....

Jeg har prøvd å bare "gi f..." men da kommer kiloene krypende.

Det er selvsagt ikke det viktigste i verden å holde vekta nede, men det blir frustrerende og jeg trives mye bedre med et par kg mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pulver kurer er i hvert fall ingen vits! Kiloene kommer bare tilbake fortere enn svint etterpå. Det er bare sånn at noen av oss (deriblant jeg og du) alltid må tenke to ganger på hva vi spiser, mens andre kan bare dytte innpå uten at det affekterer vekta noe særlig. Kan ikke si annet enn at du bare må fortsette det du driver med. Men prøv hvis du kan å tenke mindre på at det er for vektens skyld, og heller for velværets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dunkel

Jeg har det akkurat på samme måten :( .

Det som er så irriterende er at mannen min kan spise akkurat det han vil. Og han spiser mye dritt mat og godteri.

Går ikke opp et gram.

Ja jeg tror faktisk slike som oss må slanke oss hele livet. Og følge nøye med på vekta. Fryktelig irriterende men slik er det bare.

Vi får vel bare leve med det :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre har prinsessa rett..........noen kan spise og spise uten å legge

på seg, mens andre(deriblant jeg) legger på meg bare av å passere sjokoladehylla i butikken. Sånn er det bare, og det er bare en måte; leve sunt og magert, og har en skeiet ut må en slanke det bort, det som kommer fort, går fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av samme typen. Legger på meg bare av tanken på sjokolade!!

Tror det eneste som hjelper for oss er å legge om livsstilen og kostholdet totalt. Og når vi først skeier ut må vi ta en "smak" i stedet for et helt stykke. Etter at jeg ble en "smaker", føler jeg faktisk ikke at jeg slanker meg hele tiden lengre. Hvis jeg virkelig har lyst på en brownie så spiser jeg 1/4. En liten bit smaker akkurat det samme som en stor bit! Resten gir jeg bort eller kaster. Denne metoden fungerer faktisk på det meste, - utenom chips. Der går jeg fremdeles bananas og tømmer hele posen!!! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var vel ikke helt de svarene jeg ønsker meg...Men godt å høre at flere har det på samme måten! Vanligvis går det greit nok men jeg synes det er temmelig frustrerende innimellom må jeg si. Skal prøve det med "smaking" tror jeg. Har alltid vanskelig for å kaste mat men det er vel bedre enn å spise og legge på seg. Løsningen er vel å kjøpe/lage mindre så jeg får trene på det også.

Men noen utskeielser må man da kunne ta seg lov til - særlig nå som det snart er helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt å se at det er flere av oss! Jeg har imidlertid oppdaget at min vekt stabiliserer seg på et nivå og derfra går jeg hverken opp eller ned. Det som er synd er at dette nivået er ca. 10 kg. over det jeg kunne ha tenkt meg å veie. Jeg har derfor innsett at det ikke er meningen at jeg skal være blant de sylslanke i landet. (Er nemlig ikke hellig overbevist om at det er lykken i livet :lol:. Har slanket meg de 10 kiloene flere ganger, men de sniker seg tilbake uansett hva jeg gjør. Skulle jeg ha holdt meg der tror jeg at jeg måtte ha blitt en fanatisk "evig" slanker, og det er jeg rett og slett ikke interessert i.

Kanskje ikke det er meningen at du heller Dunkel skal være sylslank?

Mvh

Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er innmari frustrerende!

og har en skeiet ut må en slanke det bort, det som kommer fort, går fort.

Sånn er det ikke her! Legger jeg på meg to kilo i løpet av et par uker (fort gjort), så tar det minst fem uker å få det av (et helvetes strev) :wink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morsomt med mange (og kjappe) svar!

Kommer fort og går fort stemmer ikke for meg heller. Det føles som en dessert/sjokolade osv tar minst en uke å få bort!

Dette er ingen stor sak for meg men det er fint å ha noen å utveksle erfaringer med.

Har for lengst innsett at det ikke er meningen at jeg skal være sylslank men trives som sagt mye bedre med 2-4 kg mindre. Og trodde egentlig det skulle være mulig siden jeg holdt meg der i over to år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med smaking som Litago nevner er jammen ikke dumt. Man må liksom prøve å innstille seg på det da. Men jeg tror at de kiloene vi har på skal være der. Og da blir det mye viktigere å bruke energi på å prøve å godta seg selv. Si til seg selv hver dag at du er fin og slik er det meningen du skal være. Vet at dette kan være slitsomt da vi til stadighet til bombandert med slankeoppskrifter. Men hva kan en stakkar gjøre.... :ler2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok riktig som care sier; det er viktigere å bruke energi på å godta seg selv som man er.

Jeg må bare godta at jeg aldri kan bli syltynn. Det ligger i genene mine fra både mors og fars side at kvinnfolka har tung og kraftig beinbygning, og legger lett på seg, så det er jo bare naturlig da at jeg sliter litt med å holde vekta nede. Så selv når jeg har kommet ned til idealvekten kommer jeg til å se kraftig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sluttet på Grete Roede for 2 måneder siden og jeg har ikke gått opp et gram. Er ganske overrasket for jeg har faktisk kost meg veeldig i sommer! Men jeg har prøvd å spise lite og ofte - jeg tror det er "trikset".. Så unner jeg meg heller litt smådigg innimellom... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gått ned 10 kg på de siste to årene, og nå føles det ikke som et ork å holde meg der lenger. Har blitt mye mer bevisst på kosthold og trening osv,.... men føler ikke at jeg slanker meg, for jeg spiser nesten daglig sjokolade. Dvs litt sjokolade, slik som Litago nevner...

Prøver å spise med måte, også de sunne tingene.

Før gjorde jeg mange slike feil som å virkelig helle innpå når jeg spiste sunn mat. (og dessverre usunn mat) Trodde jeg kunne spise masse masse, fordi det var lite fett og sunt, men det gjelder å spise midre porsjoner av alt. Kan bli for mye fiskeboller eller reker også, spiser man stort nok.... :o

Men jeg er innstilt på å være bevisst på disse tingene for alltid, og det i seg selv føles godt. Hadde jeg gitt faen i en mnd så ville jeg lagt på meg og kommet inn i en ond sirkel.

Det som uansett hjelper er å trene. :roll:

Tren og spis med måte!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hehe, må nesten le litt jeg :D

Kommer fort og går fort stemmer ikke for meg heller. Det føles som en dessert/sjokolade osv tar minst en uke å få bort!

La oss forestille oss at vi spiser 200 g melkesjokolade en dag. *mmmmm* Vil man da kunne bruke en uke på å slanke den bort?? Uansett hvor mye jeg snur og vender på det, så skjønner jeg ikke hvordan jeg kan klare å legge på meg mer enn 200 g av den sjokoladen... :blunke:

Tror disse små utskeielsene dere snakker om er større enn dere vil innrømme.. :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til siste innlegg: Det var jo selvsagt en overdrivelse/spøk det med at det tar en uke å få bort en sjokolade. Men det er slik det har føltes i det siste. Tror nok mange vet hva jeg snakker om (og hvis du ikke gjør det så er det ikke deg jeg trenger svar fra).

Og at utskeielsene er større enn vi sier....det stemmer faktisk ikke. Har nå i flere uker vært veldig flink hele uka og så spist en dessert i helga og så er kiloene tilbake.

Men nå ser det ut til å gå rette veien heldigvis - må nok bare holde ut og leve med at jeg ikke kan skeie ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Hei hei

Til Gjest (på forrige side) som ikke skjønner hvordan man kan legge på seg mere enn 200 gram av 200 gram sjokolade må jeg bare si: Jeg håper du tuller.....

Hvis ikke er jeg rystet over hvilken liten kunnskap du sitter inne med når det gjelder kosthold og ernæring :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤_Fairytale_¤

Har ingen av dere hørt om å TRENE? Da kan dere spise HVA dere vil uten å legge på dere, tro meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev i mitt første innlegg - jeg trener så mye jeg har tid til. Alt fra 2 ganger i uken til 6-7 (styrke, spinning osv). Og det hjelper jo litt men jeg kan likevel fint legge på meg.

Men av innlegg Ice White har hatt her før skjønner jeg at du har ganske spesielle meninger og syn så jeg vil ikke diskutere dette videre med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den siste tiden har en del forskere kommet med en del nye tanker om hvorfor folk legger på seg. Mange "slankere" forsøker å fjerne fett fra dietten, mens de spiser så mye karbohydrater de vil. I det siste har det har blitt mer og mer enighet om at dette er feil fremgangsmåte for veldig mange mennesker.

Det er nemlig veldig mange som legger på seg når de spiser karbohydrater (brus, godteri, brød, pasta, poteter...), mens de ikke legger på seg når de spiser kjøtt og grønsaker.

Tror derfor dette med slanking er utrolig individuelt, og man må selv finne sin egen fremgangsmåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...