Gå til innhold

Burde man kontakte fødeavd hvis man tror babyen har skiftet leie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har termin om en uke, og tror babyen har gått fra hodeleie til sete eller tverrleie. Burde jeg ringe dem og få det sjekket?

Anonymkode: 443df...f6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo ringe å høre, ellers tenker jeg at du kanskje kan ringe jordmor i morgen å få en sjekk der!? Er du 1 gangsfødene? Lykke til! 🌸

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er svært sjeldent tror jeg, at babyen skifter leie så sent i svangerskapet. Dersom du går i fødsel før termin har de ultralyd og jordmødre som sjekker det på føden også:) jeg hadde ikke kontaktet føden for dette.

Anonymkode: 8b051...a0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke førstegangs... Men jeg tenker litt på dette med at man skal legge seg rett ned vis vannet går. 

Ts 

Anonymkode: 443df...f6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke førstegangs... Men jeg tenker litt på dette med at man skal legge seg rett ned vis vannet går. 

Ts 

Anonymkode: 443df...f6c

Det er en myte. På flergangsfødende er det ikke vanlig at hodet fester seg engang. 

Anonymkode: 82e21...94b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke førstegangs... Men jeg tenker litt på dette med at man skal legge seg rett ned vis vannet går. 

Ts 

Anonymkode: 443df...f6c

Mener at de ikke anbefaler det lengre. Her gikk vannet 4 uker før fødtsel(heldigvis) og i de 3 første ukene fikk jeg gjøre som normalt bortsett bra jobbe. 

 

Ta eventuelt kontakt med jordmoren din vist du er usikker og hør hva hun mener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rart. Da babyen snudde seg fra hodeleie til sete i uke 36, sa de jeg måtte legge meg ned så ikke navlesnoren skulle falle ut. Nå tror jeg altså at det har skjedd på nytt, og da er det vel greit å vite om det stemmer eller ikke..? 

Ts 

Anonymkode: 443df...f6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en myte. På flergangsfødende er det ikke vanlig at hodet fester seg engang. 

Anonymkode: 82e21...94b

På seteleie skal man i følge mitt lokale sykehus legge seg ned og vente på ambulanse ved vannavgang i hjemmet. Det måtte jeg for 2 år siden. seteleie i seg selv er et risikosvangerskap og det er ønskelig å minske mulige risikofaktorer, slik som at navlestreng kommer i klem/faller ut.

Endret av Klemme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rart. Da babyen snudde seg fra hodeleie til sete i uke 36, sa de jeg måtte legge meg ned så ikke navlesnoren skulle falle ut. Nå tror jeg altså at det har skjedd på nytt, og da er det vel greit å vite om det stemmer eller ikke..? 

Ts 

Anonymkode: 443df...f6c

Ta kontakt med gyn/føden og spør hvordan du skal forholde deg til dette nå. Jeg måtte ta CT av bekken og mål av hodet til baby for å se om jeg kunne gjennomføre vaginal fødsel. Ditt lokale sykehus har sikkert noen retningslinjer de følger i slike situasjoner😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo bare ringe for å høre hva de sier? :) enten vil de sjekke det ut, eller så mener de det ikke er nødvendig. Jeg ville sikkert ringt og spurt, for sikkerhetsskyld.

Anonymkode: 5b2c2...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende det er om babyen er i seteleie de mener du skal legge deg ned å vente på ambulanse. 

Jeg fikk iallefall beskjed om at det ikke er nødvendig å legge seg ned om vannet går (mine lå med hodet ned). 

Ring jordmoren din/legen din å få de til å sjekke leie, de henviser til sykehus/ultralyd om de vil få det sjekket 👍🏻

Anonymkode: 95e27...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Fjelldronning said:

Ring føden du Ts :)  Lykke til med fødsel !

Enig. Det er virkelig ingen grunn til å ikke undersøke slikt. Gambler ikke med risikoer når det gjelder svangerskap! Å få et beroligende svar er jo også fint. 

Anonymkode: aa20c...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ring føden - stol på din egen magefølelse her. 

Jeg stolte på fastlegen min som mente at hodet var festet - noe det ikke var. Jordmor på føden fikk sjokk da hun skulle undersøke meg og hun kjente en fot. Da hadde jeg vært hjemme i to timer etter at vannet hadde gått før vi kjørte til føden. Resten av historien er ett trist kapittel. Så som sagt så bør du stole på din egen følelse her. 

Anonymkode: d051f...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en myte. På flergangsfødende er det ikke vanlig at hodet fester seg engang. 

Anonymkode: 82e21...94b

Det er ikke en myte med seteleie, hvertfall, særlig om rumpa ikke sikkert er festet. Og fødsel starter med at vannet går, altså. 

Særlig siden du har opplevd at babyen har snudd seg sent før og i tillegg kanskje kan kjenne igjen noe, hadde jeg kontaktet noen. Vet ikke om det riktige er den du får oppfølging hos eller sykehuset, men ring og spør?

Da min første lå i sete hadde jeg ikke peiling på leiet, men lærte mye av det og mener selv jeg lett har kunnet kjenne leiet på de to andre, også da den ene lå i tverrleie en stund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.6.2018 den 12.21, AnonymBruker skrev:

ring føden - stol på din egen magefølelse her. 

Jeg stolte på fastlegen min som mente at hodet var festet - noe det ikke var. Jordmor på føden fikk sjokk da hun skulle undersøke meg og hun kjente en fot. Da hadde jeg vært hjemme i to timer etter at vannet hadde gått før vi kjørte til føden. Resten av historien er ett trist kapittel. Så som sagt så bør du stole på din egen følelse her. 

Anonymkode: d051f...348

Akkurat det samme skjedde med oss. En fot ute da vi ankom føden. ikke særlig gøy... Jeg ble nysgjerrig på hvordan det gikk med dere? For oss ble det keisersnitt, og da legen skulle dra ut gutten vår satt foten fast i bekkenet mitt og det endte med lårbeinsbrudd 😪 Lillemann og pappan ble sendt med helikopter til et annet sykehus mens jeg måtte bli igjen på lokalsykehuset alene... 

Nå ble dette litt utenfor TS's tema, men jeg må bare spørre om hva som skjedde i ditt tilfelle.

Anonymkode: e0d12...f4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 6/17/2018 at 11:45 PM, AnonymBruker said:

Rart. Da babyen snudde seg fra hodeleie til sete i uke 36, sa de jeg måtte legge meg ned så ikke navlesnoren skulle falle ut. Nå tror jeg altså at det har skjedd på nytt, og da er det vel greit å vite om det stemmer eller ikke..? 

Ts 

Anonymkode: 443df...f6c

Ring føden og spør. De syns det er bedre du ringer en gang for mye enn en for lite

Anonymkode: 9cc30...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat det samme skjedde med oss. En fot ute da vi ankom føden. ikke særlig gøy... Jeg ble nysgjerrig på hvordan det gikk med dere? For oss ble det keisersnitt, og da legen skulle dra ut gutten vår satt foten fast i bekkenet mitt og det endte med lårbeinsbrudd 😪 Lillemann og pappan ble sendt med helikopter til et annet sykehus mens jeg måtte bli igjen på lokalsykehuset alene... 

Nå ble dette litt utenfor TS's tema, men jeg må bare spørre om hva som skjedde i ditt tilfelle.

Anonymkode: e0d12...f4e

Huff, det høres fælt ut. Sender deg en varm og lang klem🌸

De ønsket at jeg skulle ha setefødsel, men ungen hadde en fot opp og en fot ned, så etter 10 timer med en epidural som ikke fungerte og max på riestimulerende drypp ble det hastekeisersnitt. 

Det var en grusom opplevelse. Jeg forsøkte å si fra om at epiduralen ikke funket, men den beskjeden kom aldri frem til operasjonssalen - så de satt tre nye doser med epidural på meg selv om jeg hylte til alle som sto rundt og forberedte meg til keisersnittet at den ikke fungerte. 

Jeg trodde de skulle begynne å kutte i meg uten bedøvelse. Var sikker på at jeg skulle dø. 

Til slutt forsto de at den ikke fungerte og la meg i narkose tvert. Dagen etter på barsel kom det fire leger inn og ba om unnskyldning for det som hadde hendt. 

Heldigvis er alt bra med baby💕 Men etter dette så tror jeg nok ikke hun får noen søsken. 

Anonymkode: d051f...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.6.2018 den 15.30, AnonymBruker skrev:

Huff, det høres fælt ut. Sender deg en varm og lang klem🌸

De ønsket at jeg skulle ha setefødsel, men ungen hadde en fot opp og en fot ned, så etter 10 timer med en epidural som ikke fungerte og max på riestimulerende drypp ble det hastekeisersnitt. 

Det var en grusom opplevelse. Jeg forsøkte å si fra om at epiduralen ikke funket, men den beskjeden kom aldri frem til operasjonssalen - så de satt tre nye doser med epidural på meg selv om jeg hylte til alle som sto rundt og forberedte meg til keisersnittet at den ikke fungerte. 

Jeg trodde de skulle begynne å kutte i meg uten bedøvelse. Var sikker på at jeg skulle dø. 

Til slutt forsto de at den ikke fungerte og la meg i narkose tvert. Dagen etter på barsel kom det fire leger inn og ba om unnskyldning for det som hadde hendt. 

Heldigvis er alt bra med baby💕 Men etter dette så tror jeg nok ikke hun får noen søsken. 

Anonymkode: d051f...348

Takk det samme til deg! Dette hørtes helt forferdelig ut. Husker hvor redd jeg var på operasjonsbordet, og jeg hadde ingen problemer med bedøvelsen. Voldsomt skummelt å skulle bli bukoperert i våken tilstand, traumatisk for meg. Er litt redd sykehus og leger jeg, da.. Skikkelig pyse. Så nei, det blir nok ingen småsøsken her heller. Den følelsen når jeg fikk vite hvor skadet babyen min var, og hvor grusomt vondt han må ha hatt det før de fant ut hva som hadde skjedd og fikk gitt ham smertestillende orker jeg ikke tanken på engang. Det var fysisk vondt i mammahjertet. Det er det egentlig ennå. 😭

Anonymkode: e0d12...f4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...