Gå til innhold

Psykisk syk og sertifikatet. Noen som har vært gjennom noe lignende?


Gjest Jegskulleønskeat

Anbefalte innlegg

Gjest Jegskulleønskeat

Hei, jeg er altså litt på etterskudd med lappen. Jeg er 20 år, og har kun øvelseskjørt et par ganger. 

Noen som har noen tips til å trene koordinasjon, oppmerksomhet og konsentrasjon?

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jeg spørre om dette er sykdom som kan behandles og helbredes/bli bedre? Eller er det noe du må leve med? Er det noe som kan helbredes/bli bedre ville jeg kanskje fokusert på det først. Hvis ikke så kan det jo være at du kan lære noen teknikker for å leve med sykdommen, i tillegg til å rett og slett trene på koordinasjon, oppmerksomhet og konsentrasjon. Da tenker jeg både gjennom bilkjøring, men også andre øvelser som innebærer de samme tingene.

Anonymkode: 085a9...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
På 17.6.2018 den 20.21, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre om dette er sykdom som kan behandles og helbredes/bli bedre? Eller er det noe du må leve med? Er det noe som kan helbredes/bli bedre ville jeg kanskje fokusert på det først. Hvis ikke så kan det jo være at du kan lære noen teknikker for å leve med sykdommen, i tillegg til å rett og slett trene på koordinasjon, oppmerksomhet og konsentrasjon. Da tenker jeg både gjennom bilkjøring, men også andre øvelser som innebærer de samme tingene.

Anonymkode: 085a9...2f8

 

Jeg må nok til en viss grad lære å leve med skadene fra traumene, men jeg kan nok få det bedre. 

Ja, jeg tenker også på om jeg kunne lært teknikker for å få bedre konsentrasjon, oppmerksomhet og koordinasjon. 😊

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Hei, jeg er altså litt på etterskudd med lappen. Jeg er 20 år, og har kun øvelseskjørt et par ganger. Jeg merker jeg sliter, for jeg vil så gjerne, men jeg klarer ikke å være oppmerksom nok. Jeg strever også med å gjøre flere ting på engang. Jeg sier til meg selv hele tiden, "følg med", "få oversikt i trafikken", "husk at det viktigste er å danne seg et overblikk over hvem/hva som er der ute", og jeg prøver virkelig å konsentrere meg så godt jeg kan, men så glemmer jeg å se til høyre og til venstre uansett hvor mye jeg prøver. Jeg prøver å være så tilgjengelig som mulig (siden jeg vanligvis er mye fjern og forsvinner inni meg selv pga utmattethet og mye følelser), men klarer ikke å være konsentrert nok. Og jeg blir rett og slett helt utslitt. Det var nesten bare å gå ut av bilen før tårene begynte å renne. 

Noen som har noen tips til å trene koordinasjon, oppmerksomhet og konsentrasjon? (Det ligger i traumelidelsen min at jeg har problemer på disse områdene. Jeg kan ikke bare skjerpe meg- jeg bli nødt til å finne teknikker for å avlaste meg selv samt å kunne være konsentrert nok når jeg kjører). Helst ikke kom med kommentarer på at jeg ikke burde ta lappen. Jeg er klar over ar jeg ikke er i stand til det nå, og at jeg må øve mye. Spør bare om tips til å forbedre meg på disse punktene.

I trafikken må det jo være ypperlig å praktisere mindfulness. 

Anonymkode: b9843...d18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøve "hjernetrim" rett og slett? Mindfullness, sudoku o.l Håndarbeid for koordinasjon?

Anonymkode: 4f284...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe du kan ta opp med behandleren din som dere kan ha som et behandlingsmål? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jegskulleønskeat
På 17.6.2018 den 20.29, AnonymBruker skrev:

Prøve "hjernetrim" rett og slett? Mindfullness, sudoku o.l Håndarbeid for koordinasjon?

Anonymkode: 4f284...f01

Ja, jeg tror mindfullness er en integrert del. Jeg håper å lære teknikker slik at jeg kan slappe av i kroppen. Jeg går jo rundt utslitt konstant, og dette gjør meg igjen uoppmerksom, treg og fjern.

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I trafikken må det jo være ypperlig å praktisere mindfulness. 

Anonymkode: b9843...d18

Ja, takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
12 minutter siden, drikkerbrushverdag skrev:

Er dette noe du kan ta opp med behandleren din som dere kan ha som et behandlingsmål? 

Ja, jeg kan ta det opp. Muligens er det ikke tida for dette nå. Det kan være jeg rett og slett er for syk til at jeg har kapasitet til det nå. Jeg kan spørre om behandler har tips til hvordan jeg kan håndtere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at når du har en alvorlig psykisk lidelse så må du få dokumentasjon fra legen din/behandler om at du er skikket til å ta lappen. 

Anonymkode: ebf42...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jegskulleønskeat said:

Ja, jeg kan ta det opp. Muligens er det ikke tida for dette nå. Det kan være jeg rett og slett er for syk til at jeg har kapasitet til det nå. Jeg kan spørre om behandler har tips til hvordan jeg kan håndtere dette.

Kanskje du likevel kan si at det er noe du ønsker å fokusere på en gang, så har du sagt det? Det kan være litt hjelp i å dele en bekymring. Det høres ut som om du kommer til å gå til behandling ei stund, og du kommer til å ha friskere perioder enn det du har nå ❤️ Du kjenner kapasiteten din, men ikke gi opp håpet for alltid selv om du finner ut at det ikke er rett tid akkurat nå. Ting forandrer seg over tid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
Akkurat nå, drikkerbrushverdag skrev:

Kanskje du likevel kan si at det er noe du ønsker å fokusere på en gang, så har du sagt det? Det kan være litt hjelp i å dele en bekymring. Det høres ut som om du kommer til å gå til behandling ei stund, og du kommer til å ha friskere perioder enn det du har nå ❤️ Du kjenner kapasiteten din, men ikke gi opp håpet for alltid selv om du finner ut at det ikke er rett tid akkurat nå. Ting forandrer seg over tid. 

Tusen takk. Ja, jeg begynner å kjenne begrensningene mine bedre enn tidligere. Det er alltid positivt med en blanding av selvinnsikt og viljestyrke 😊👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk at når du har en alvorlig psykisk lidelse så må du få dokumentasjon fra legen din/behandler om at du er skikket til å ta lappen. 

Anonymkode: ebf42...b57

Er kompleks PTSD en alvorlig psykisk lidelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Jegskulleønskeat skrev:

Er kompleks PTSD en alvorlig psykisk lidelse?

Ja, det vil jeg tro. 

Anonymkode: ebf42...b57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at 1. du tenker for mye! Hvis du sitter og "snakker" til deg selv hele tiden, så tar du vekk fokuset fra det du skal, nemlig å kjøre bil. Prøv å slappe av mer. Prøv å vær naturlig og kjenne på det å kjøre uten å tenke så innmari mye. 

Og 2. kanskje det ikke er riktig tidspunkt for deg å ta lappen på? Det virker som du har god insikt i hvordan du fungerer, og du skal få enda mer hjelp i nær framtid. Det kan jo da virke som at du har en bedre periode i sikte om en stund. Kanskje det kan være greit å vente til da, hvis det ikke hjelper å slappe av mer under øvelseskjøring. For man må være klar i toppen og ha evnen til å fungere i trafikken om man skal kjøre bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
På 17.6.2018 den 20.57, Jadzia skrev:

Jeg tenker at 1. du tenker for mye! Hvis du sitter og "snakker" til deg selv hele tiden, så tar du vekk fokuset fra det du skal, nemlig å kjøre bil. Prøv å slappe av mer. Prøv å vær naturlig og kjenne på det å kjøre uten å tenke så innmari mye. 

Og 2. kanskje det ikke er riktig tidspunkt for deg å ta lappen på? Det virker som du har god insikt i hvordan du fungerer, og du skal få enda mer hjelp i nær framtid. Det kan jo da virke som at du har en bedre periode i sikte om en stund. Kanskje det kan være greit å vente til da, hvis det ikke hjelper å slappe av mer under øvelseskjøring. For man må være klar i toppen og ha evnen til å fungere i trafikken om man skal kjøre bil.

Mulig jeg gjør det ja. 

Ja, jeg får se hva jeg gjør. 

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Jegskulleønskeat
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det vil jeg tro. 

Anonymkode: ebf42...b57

Jeg er usikker på hvilken grad jeg har av lidelsen, mild, moderat eller alvorlig. Jeg fungerer jo relativt bra, har en liten jobb, studerer, får gode karakterer og har venner. Så livet går rundt selvom jeg strever mye med følelsene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Mulig jeg gjør det ja. Utfordringen er at jeg bruker så mye hjernekapasitet på å motta beskjeder, følge med og gjøre ting riktig med pedalene, blinking, og svinging. Jeg tror det er for mange ting på engang, og dette gjør det vanskeligere å slappe av. Jeg blir lett stresset. 

Ja, jeg får se hva jeg gjør. Det er ikke et problem og vente selvom "alle" vennene mine har fått lappen nå. Det er bare kjipt å prøve og føle at man ofret hele energien (gjorde seg selv nesten flat) uten å engang klare og huske å se til høyre og venstre...

Har du noen du kan øve med utenom kjøretimene? Noen som kan være tålmodig og gi deg tiden til å føle deg fram litt med bilen på en måte? Nå er det 20 år siden jeg tok lappen, så ting har sikkert forandret seg mye på den tida. Men jeg begynte sammen med pappa på en litt stor parkeringsplass. Der kunne jeg prøve meg fram og bli ordentlig kjent med alle bilens funksjoner i ro og fred uten å måtte stresse med annen trafikk rundt før jeg følte meg trygg på bilen. 

Jeg skjønner frustrasjonen din godt! Jeg har adhd, og har til tider nesten følt at hjernen har smelta i forsøk på å forstå ting som ikke vil gå inn. Men det er mange inntrykk når man kjører bil, og mye å tenke på. Og så lenge man ikke er trygg bak rattet, så er det mye man kan klare å glemme. Jeg strøyk på første oppkjøringen min fordi jeg glemte å bruke speilene underveis. Nervene tok rett og slett overhånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
5 minutter siden, Jadzia skrev:

Har du noen du kan øve med utenom kjøretimene? Noen som kan være tålmodig og gi deg tiden til å føle deg fram litt med bilen på en måte? Nå er det 20 år siden jeg tok lappen, så ting har sikkert forandret seg mye på den tida. Men jeg begynte sammen med pappa på en litt stor parkeringsplass. Der kunne jeg prøve meg fram og bli ordentlig kjent med alle bilens funksjoner i ro og fred uten å måtte stresse med annen trafikk rundt før jeg følte meg trygg på bilen. 

Jeg skjønner frustrasjonen din godt! Jeg har adhd, og har til tider nesten følt at hjernen har smelta i forsøk på å forstå ting som ikke vil gå inn. Men det er mange inntrykk når man kjører bil, og mye å tenke på. Og så lenge man ikke er trygg bak rattet, så er det mye man kan klare å glemme. Jeg strøyk på første oppkjøringen min fordi jeg glemte å bruke speilene underveis. Nervene tok rett og slett overhånd. 

Ja, jeg føler jeg begynner å få ganske kontroll på en del av delene til bilen. Det kommer godt med. Har f.eks lært å gire nå. 

Uff, ja, forstår deg også. Må ha vært frustrerende å stryke på det. Bra du fikk lappen etterpå👍👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jegskulleønskeat skrev:

Hei, jeg er altså litt på etterskudd med lappen. Jeg er 20 år, og har kun øvelseskjørt et par ganger. Jeg merker jeg sliter, for jeg vil så gjerne, men jeg klarer ikke å være oppmerksom nok. Jeg strever også med å gjøre flere ting på engang. Jeg sier til meg selv hele tiden, "følg med", "få oversikt i trafikken", "husk at det viktigste er å danne seg et overblikk over hvem/hva som er der ute", og jeg prøver virkelig å konsentrere meg så godt jeg kan, men så glemmer jeg å se til høyre og til venstre uansett hvor mye jeg prøver. Jeg prøver å være så tilgjengelig som mulig (siden jeg vanligvis er mye fjern og forsvinner inni meg selv pga utmattethet og mye følelser), men klarer ikke å være konsentrert nok. Og jeg blir rett og slett helt utslitt. Det var nesten bare å gå ut av bilen før tårene begynte å renne. 

Noen som har noen tips til å trene koordinasjon, oppmerksomhet og konsentrasjon? (Det ligger i traumelidelsen min at jeg har problemer på disse områdene. Jeg kan ikke bare skjerpe meg- jeg bli nødt til å finne teknikker for å avlaste meg selv samt å kunne være konsentrert nok når jeg kjører). Helst ikke kom med kommentarer på at jeg ikke burde ta lappen. Jeg er klar over ar jeg ikke er i stand til det nå, og at jeg må øve mye. Spør bare om tips til å forbedre meg på disse punktene.

Det er jo merkelig at du har så store forventninger til deg selv etter bare to ganger. Det er helt vanlig å slite på denne måten i begynnelsen. Øvelseskjører du med lærer eller bekjent? Kanskje det kunne være tryggere å begynne med en bekjent

Anonymkode: 860be...185

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...