Gå til innhold

Fuglelopper eller veggdyr?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har siden starten av april vært plaget av mange, myggstikklignende bitt over hele kroppen (spesielt på ben og armer).

Med en gang det begynte fikk jeg panikk for at det skulle være veggdyr, selv om hverken jeg eller samboer har vært ute og reist den siste tiden. Lette derfor i hele sengen, under madrasser, inni sengerammen osv. men fant ingenting. Håpte det skulle gå over av seg selv, men nå har det fortsatt i over to måneder og jeg begynner å bli desperat.

Stikkene varierer litt i størrelse og kommer ofte i klynger (noe som tydeligvis er typisk både for veggdyr og fuglelopper). Det de alle har til felles er at de klør som BARE DET. Klør meg selv til blods på daglig basis (selv om jeg vet jeg burde la være). Samboeren min får ikke ett eneste bitt!!

Vi har ingen husdyr, men ventilasjonsanlegg rett over sengen og sovesofaen (to steder jeg har blitt bitt). Det kan jo hende det er fuglereir i ventilasjonsrørene eller ved utgangen av dem, men jeg aner ikke hvordan jeg kan finne ut dette. Bor i et lite leilighetskompleks med rundt 10 boliger.

Når jeg har vært bortreist på helgeturer og lignende får jeg ofte ekstra mange stikk første natt hjemme. Har selvfølgelig prøvd å støvsuge seng, soverom og skifte sengetøy.

Om en ukes tid skal vi flytte, og dersom det er fuglelopper fra ventilasjonsanlegget betyr jo det slutten på elendigheten - MEN, om det er veggdyr, risikerer vi å ta dem med oss om vi ikke er svært forsiktige. Eier heldigvis hverken sofa eller seng, så de blir stående, men redd for å få dem med i dyner, klær osv. Vurderer å bytte ut alt av dyner, puter og overmadrass bare i tilfelle, selv om det koster litt.

Legen min hadde lite å komme med, ga meg en krem for å dempe kløe og ba meg se det an... Jeg er desperat nå, og vil bare at dette skal ta slutt!

Er det noen som har erfaring med veggdyr eller fuglelopper over flere mnd? Tenker at veggdyr før eller siden ville avsløre seg om de blir mange nok (æsj!), men har ikke sett noen enda. Hva ville dere gjort i min situasjon?

Anonymkode: e62ec...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

siden starten av april vært plaget av mange, myggstikklignende bitt over hele kroppen

Da er det helt sikkert fuglelopper

Anonymkode: 314cc...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At samboeren din ikke er plaget av det samme, kan være fordi du reagerer allergisk på bittene, og  han ikke reagerer på bittene.

Anonymkode: 314cc...106

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan kan jeg bli sikker? Har hørt om tilfeller der ene i et par blir bitt/reagerer og den andre ikke både i veggdyr- og fugleloppertilfeller (som oftest kvinnen som blir bitt også..). 

Anonymkode: e62ec...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan kan jeg bli sikker? Har hørt om tilfeller der ene i et par blir bitt/reagerer og den andre ikke både i veggdyr- og fugleloppertilfeller (som oftest kvinnen som blir bitt også..). 

Anonymkode: e62ec...a9d

Fugleloppesesongen starter i april. Og dere har heller ikke vært og reist og fått med eventuelle veggedyr i bagasjen, og du har ikke funnet spor av veggedyr på sengen. Derfor er jeg sikker på at det ikke er veggedyr.

Du har sett nøye på treverket under sengen? Svarte flekker på treverket på seng = avføring fra veggedyr.

 

Anonymkode: 314cc...106

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veggdyr gjemmer seg på dagtid og kommer fram om natten. 

Se bak lister og i kriker og kroker. 

Anonymkode: b4816...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, sjekket alt nøye da jeg først fikk panikk pga veggdyrfrykt i april. Tror jeg må ta en titt på alt igjen i morgen. Samboeren min tar det ikke på alvor og mener jeg overreagerer, lett for ham å si som ikke har et eneste bitt...

Finner jeg ikke ut av det tror jeg nesten jeg må ringe et skadedyrfirma på mandag og få dem til å komme på befaring eller noe? Nekter å ha med veggdyr i flyttelasset i alle fall...

TS

Anonymkode: e62ec...a9d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, sjekket alt nøye da jeg først fikk panikk pga veggdyrfrykt i april. Tror jeg må ta en titt på alt igjen i morgen. Samboeren min tar det ikke på alvor og mener jeg overreagerer, lett for ham å si som ikke har et eneste bitt...

Finner jeg ikke ut av det tror jeg nesten jeg må ringe et skadedyrfirma på mandag og få dem til å komme på befaring eller noe? Nekter å ha med veggdyr i flyttelasset i alle fall...

TS

Anonymkode: e62ec...a9d

Det er lurt med en slik befaring som du nevner. Få de til å sjekke ventilene også. Eier dere eller leier dere leilligheten? Dersom dere leier, må utleier få beskjed dersom det er veggedyr.

Anonymkode: 314cc...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leier! Skal som sagt flytte om en ukes tid.

Blir helt gal av dette jeg... Ser at jeg har noen få, små flekker på lakenet som kan være blod, men det kan jo like gjerne komme av at jeg, som sagt, klør meg selv til blods på daglig basis.

TS

Anonymkode: e62ec...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi leier! Skal som sagt flytte om en ukes tid.

Blir helt gal av dette jeg... Ser at jeg har noen få, små flekker på lakenet som kan være blod, men det kan jo like gjerne komme av at jeg, som sagt, klør meg selv til blods på daglig basis.

TS

Anonymkode: e62ec...a9d

Håper at du finner ut av det etter å ha hatt befaring fra skadedyrfirma. Dersom det er veggedyr: få greie på hvilke forholdsregler dere må ta, for at veggedyrene ikke skal flytte sammen med dere og tingene deres. Det er også lurt å ha veggedyrforsikring i innboforsikringen/ husforsikringen sin.

Anonymkode: 314cc...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde egentlig håpt å slippe å måtte ringe skadedyrfirma, men kanskje er det bare det som hjelper :( Får håpe de kommer i en anonym bil... Blir god stemning hos naboene om de mistenker skadedyr i bygget

Anonymkode: e62ec...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hadde egentlig håpt å slippe å måtte ringe skadedyrfirma, men kanskje er det bare det som hjelper :( Får håpe de kommer i en anonym bil... Blir god stemning hos naboene om de mistenker skadedyr i bygget

Anonymkode: e62ec...a9d

Du kan jo be de om å komme i en anonym bil :ninja:

Anonymkode: 314cc...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hadde egentlig håpt å slippe å måtte ringe skadedyrfirma, men kanskje er det bare det som hjelper :( Får håpe de kommer i en anonym bil... Blir god stemning hos naboene om de mistenker skadedyr i bygget

Anonymkode: e62ec...a9d

Lykke til :klemmer: 

Anonymkode: 314cc...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen! Hadde egentlig håpet at noen skulle dyrke min tro på at det var fuglelopper og ikke veggdyr, men nå er jeg overbevist om sistnevnte og gruer meg fælt til tiden fremover 😭

Anonymkode: e62ec...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for hjelpen! Hadde egentlig håpet at noen skulle dyrke min tro på at det var fuglelopper og ikke veggdyr, men nå er jeg overbevist om sistnevnte og gruer meg fælt til tiden fremover 😭

Anonymkode: e62ec...a9d

Jeg har mest tro  på at det er fuglelopper. Men bare for å være sikker, er det lurt å få en befaring slik du foreslo. Ring et skadedyrfirma på mandag, og be de komme så snart som mulig i en anonym bil. Jo fortere du får gjort unna befaringen, jo mindre tid har du til å uroe deg om dette. Men prøv å tenk at det sikkert er fuglelopper.

Anonymkode: 314cc...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan enkelt og raskt mekke veggdyrfeller, gå på youtube og finn Co2 bedbug traps så får du se hvordan. Selv testet jeg det ut for å sjekke om det faktisk var veggdyrbitt jeg fikk og fanget 43 stykker på én natt.... Alt fra nyklekkede nymfer til fullvoksne

Anonymkode: 0042e...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper lopper! Det klør noe sykt. Er bittene gjerne nederst ved føttene og på legger? Er også veldig plaget av lopper i blant. Lurt å dusje før man legger seg, samt støvsuge og skifte sengetøy ofte (og riste dyner). 

Anonymkode: 880e8...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan enkelt og raskt mekke veggdyrfeller, gå på youtube og finn Co2 bedbug traps så får du se hvordan. Selv testet jeg det ut for å sjekke om det faktisk var veggdyrbitt jeg fikk og fanget 43 stykker på én natt.... Alt fra nyklekkede nymfer til fullvoksne

Anonymkode: 0042e...054

Å fy faen... Tror jeg hadde fått panikk og tent på leiligheten om jeg gikk fra 0 til 43 synlige på én natt! Hva gjorde du for å bli kvitt dem og hvor mye kostet det?

Anonymkode: e62ec...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...