Gå til innhold

Halve Norge går på NAV


NordicViking

Anbefalte innlegg

Gjest ilsep
7 minutter siden, Ameliana skrev:

Jo. Man søker! Og kan få innvilget. Dette står på nav sine sider. 

Kan få er ingen garanti. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, ilsep skrev:

Det er ikke mye å leve av nei.

 

Leser du hva jeg skriver og har kunnskap om hva det vil si å være på AAP for å utrede arbeidsevne (og ikke ansatt noen steder) så vet du at man må få sykemelding fra første sykedag og at egenmeldingsdager er noe som ikke eksisterer for disse. 

Vel da er du et unntak og du var vel tilgjengelig for nav også da? Eller var det i det hele tatt lovlig? Du får ikke AAP penger og dra på 2 ukers ferie til utlandet på nav penger når du skal være i tiltak. 

Vi var utenlands deler av perioden og jeg var ikke tilgjengelig for NAV hele perioden. Tiltaket ble satt på pause og jeg møtte opp etter ferien igjen. Er det ulovlig fordi at det ikke passer med din oppfatning av NAV?

Jeg har hatt masse fravær fra tiltak uten å måtte levere sykmelding, langt utover kravene til egenmelding i arbeidslivet. Aldri blitt trukket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ilsep skrev:

Kan få er ingen garanti. 

Jeg fikk og det er sikkert flere enn meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ilsep
5 minutter siden, Ameliana skrev:

Skjønner ærlig talt ikke dramaet om egenmelding. Man er allerede på «sykemelding». Mener du alle krav og kriterier bør fjernes? Det må være noe form for «kontroll». Det kan føles urettferdig for dem som følger reglene, men det er alltid noen som ikke gjør det. Og nei, man må faktisk ikke til lege for sykemelding for en dags fravær. Dette kan avklares med saksbehandler. Men, som i arbeidslivet, må tiltak/jobb/skole selvfølgelig informeres. 

Drama? Når du er så syk at du knapt klarer å stå på bena så er du nødt til å få på deg klær, bestille drosje og kjøre 1 time for å sitte hos lege i 3 timer før du slipper inn og kan be om sykemelding den 1 dagen? Og er heldig om du får sykemelding fir dag 2,3 og evt dag 4?

Og hver dag må stille opp på et tiltak og presse deg til å klare å jobbe for å teste ut arbeidsrestevnen?

Og jo, man må faktisk dokumentere sykefravær når man er på tiltak.

Jeg tror ikke du vet hva du snakker om.

Endret av ilsep
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ilsep skrev:

Kan få er ingen garanti. 

De aller fleste får. Slutt å gjør mottakere av aap til triste tapere. Vær heller takknemlig for et system som gir hjelp og støtte når man havner i en uheldig tid i livet. Vi er pokker så bortskjemt at det er flaut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ilsep
Akkurat nå, Ameliana skrev:

De aller fleste får. Slutt å gjør mottakere av aap til triste tapere. Vær heller takknemlig for et system som gir hjelp og støtte når man havner i en uheldig tid i livet. Vi er pokker så bortskjemt at det er flaut. 

Jeg har ikke sagt ett ord om å være taper. Jeg sier at det er et hardt liv å være på AAP. Noe du ville skjønt om du snakket sant. 

Noe du ikke gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Ameliana skrev:

De aller fleste får. Slutt å gjør mottakere av aap til triste tapere. Vær heller takknemlig for et system som gir hjelp og støtte når man havner i en uheldig tid i livet. Vi er pokker så bortskjemt at det er flaut. 

Jeg er veldig enig med deg i alt du skriver her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ilsep skrev:

Drama? Når du er så syk at du knapt klarer å stå på bena så er du nødt til å få på deg klær, bestille drosje og kjøre 1 time for å sitte hos lege i 3 timer før du slipper inn og kan be om sykemelding den 1 dagen? Og er heldig om du får sykemelding fir dag 2,3 og evt dag 4?

Og hver dag må stille opp på et tiltak og presse deg til å klare å jobbe for å teste ut arbeidsrestevnen?

Og jo, man må faktisk dokumentere sykefravær når man er på tiltak.

Jeg tror ikke du vet hva du snakker om.

Slik er det ikke for flertallet. Men helt lov å sette det til de grader på spissen. Nei, det beste hadde vel vært å få være hjemme med full lønn uten krav til man selv anså seg selv som frisk. 

Du aner ikke hva jeg vet og hva jeg har erfart og erfarer. Men vet du, jeg er takknemlig for å i det hele tatt få hjelp. Jeg er glad det stilles krav, slik at man ikke faller helt utenfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ilsep skrev:

Jeg har ikke sagt ett ord om å være taper. Jeg sier at det er et hardt liv å være på AAP. Noe du ville skjønt om du snakket sant. 

Noe du ikke gjør.

Ikke gjør DIN erfaring alles ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Ameliana said:

De aller fleste får. Slutt å gjør mottakere av aap til triste tapere. Vær heller takknemlig for et system som gir hjelp og støtte når man havner i en uheldig tid i livet. Vi er pokker så bortskjemt at det er flaut. 

Haha, i all verden

Jeg tror ikke du bruker ordet bortskjemt riktig her, altså. Når man går gjennom en tøff del av livet sitt og strever med å få endene til å møtes, så kan man ikke kalle det bortskjemt. 

Dette med at det alltid er noen andre som har det verre er en tullete logikk som ikke endrer det faktum at man kan ha det vanskelig også i Norge. Har man blitt mobbet av egne foreldre siden man var barn, og utvikler en kronisk sykdom som 26-åring, så er man ikke bortskjemt. Langt ifra.

Om du tar en syk person med mye plager, lite til ingen venner og familie, som ligger hjemme hele dagen og ser på tv, så finner du nok ikke mange fattige som ville byttet plass med den nordmannen. Heller fattig og frisk med venner, familie og muligheter, enn å være låst til hjemmet alene og syk.

Endret av magikeren
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, magikeren skrev:

Haha, i all verden

Jeg tror ikke du bruker ordet bortskjemt riktig her, altså. Når man går gjennom en tøff del av livet sitt og strever med å få endene til å møtes, så kan man ikke kalle det bortskjemt. 

Dette med at det alltid er noen andre som har det verre er en tullete logikk som ikke endrer det faktum at man kan ha det vanskelig også i Norge. Har man blitt mobbet av egne foreldre siden man var barn, og utvikler en kronisk sykdom som 26-åring, så er man ikke bortskjemt. Langt ifra.

Om du tar en syk person med mye plager, lite til ingen venner og familie, som ligger hjemme mye av dagen og ser på tv, så finner du nok ikke mange fattige som ville byttet plass med den nordmannen. Heller fattig og frisk med venner, familie og muligheter, enn å være låst til hjemmet alene og syk.

Jo, vi er bortskjemt når vi kan tillate oss å klage over at vi må søke ferie, dokumentere fravær i betalt fravær, over altfor lite penger når vi ikke kan jobbe, over gratis skole for omskolering og håp om å kunne være til nytte igjen osv osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, ilsep skrev:

Jeg har ikke sagt ett ord om å være taper. Jeg sier at det er et hardt liv å være på AAP. Noe du ville skjønt om du snakket sant. 

Noe du ikke gjør.

Du syns det er et hardt liv på AAP og det er greit. Du har lov til å føle det du føler, men det betyr ikke at alle føler det samme. Alt jeg føler er takknemlighet. Uten AAP så måtte vi bodd hos mine foreldre, eller på gaten. For all del, vi kunne endt opp der.

Endret av SesameStreet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Ameliana said:

Jo, vi er bortskjemt når vi kan tillate oss å klage over at vi må søke ferie, dokumentere fravær i betalt fravær, over altfor lite penger når vi ikke kan jobbe, over gratis skole for omskolering og håp om å kunne være til nytte igjen osv osv. 

Ikke egentlig. Om man får utbetalt 1000kr i måneden fordi man er syk, er man bortskjemt om man klager? Nei. På samme måte trenger man ikke være bortskjemt om man får utbetalt 10 000, eller hva det var igjen, og sliter med å betale regninger. Du drar dette helt ut av proposjoner. 

Jeg skjønner heller ikke hvorfor du lar deg provosere så voldsomt over at du føler at noen klager, spesielt når det er en av gruppene nordmenn som har det vanskeligst. Hvorfor ikke klage på rosabloggere som tjener noen millioner i året men som klager på at livet er vanskelig istedet? De har jo penger, så da burde jo livene deres være perfekte og de er bare bortskjemte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, magikeren skrev:

Ikke egentlig. Om man får utbetalt 1000kr i måneden fordi man er syk, er man bortskjemt om man klager? Nei. På samme måte trenger man ikke være bortskjemt om man får utbetalt 10 000, eller hva det var igjen, og sliter med å betale regninger. Du drar dette helt ut av proposjoner. 

Jeg skjønner heller ikke hvorfor du lar deg provosere så voldsomt over at du føler at noen klager, spesielt når det er en av gruppene nordmenn som har det vanskeligst. Hvorfor ikke klage på rosabloggere som tjener noen millioner i året men som klager på at livet er vanskelig istedet? De har jo penger, så da burde jo livene deres være perfekte og de er bare bortskjemte. 

 

Rosabloggere kan vi ta i en helt annen diskusjon. Nå er det snakk om ferie og egenmeldinger på aap og hvor urettferdig det er å måtte oppfylle krav for å motta ytelser i livets nedturer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å finansiere dette har Norge verdens høyeste skatt når man ser alt under ett.  Skatter og avgifter på omtent alt mulig.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Xstrella skrev:

Barnebidrag?

 

11 timer siden, Drizzt skrev:

Man får en del fra bostøtte (tenk deg 14 stk bor sammen i samme leilighet og kun faren forsørger familien ved å kjøre drosje, dvs veldig lav inntekt totalt). Man kan også søke andre ytelser hvis man er ufør, har mistet jobben, osv. Eventuelt andre ytelser som barnebidrag, osv. Det blir fort mye penger.

Hvor har dere lest at somaliere får barnebidrag fra staten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, Ameliana skrev:

Pga dette kanskje? Som enslig forsørger kan man motta bidragsforskudd. Men det henger ikke helt sammen med resten av påstanden. 

 

https://www.nrk.no/norge/100-fikk-barn-med-eksmannen-1.7541771

Bidragsforskudd skal jo i teorien dekkes inn igjen når den andre forelderen betaler inn bidraget. Merk: i teorien. Det forutsetter jo at moren i eksempelet @Drizztkom med faktisk betaler bidrag til denne enslige, somaliske, taxikjørende 12-barnsfaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, applestories skrev:

 

Hvor har dere lest at somaliere får barnebidrag fra staten?

I noen tilfeller kan man det. Dessuten så er det mer typisk at det er moren som er enslig enn faren selv om mørketallene med fiktive samlivsbrudd blant flere innvandrergrupper er ganske store.

Jeg glemte jo overgangsstønaden selvfølgelig.  Her er noen interessante artikler:

https://www.nettavisen.no/økonomi/slik-svindler-unge-jenter-norge/3593205.html

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/XKz2B/kadra-yusuf-somaliere-skiller-seg-men-bor-sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Drizzt skrev:

I noen tilfeller kan man det. Dessuten så er det mer typisk at det er moren som er enslig enn faren selv om mørketallene med fiktive samlivsbrudd blant flere innvandrergrupper er ganske store.

Jeg glemte jo overgangsstønaden selvfølgelig.  Her er noen interessante artikler:

https://www.nettavisen.no/økonomi/slik-svindler-unge-jenter-norge/3593205.html

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/XKz2B/kadra-yusuf-somaliere-skiller-seg-men-bor-sammen

Jeg har ikke tall på det, men overgangsstønad virker å være noe svært mange spekulerer i - norske som utenlandske. Og siden saksbehandlere på NAV ikke kan løpe rundt og kikke inn vinduene til folk og sjekke hvem som ligger med hvem, så blir nok lite av det oppdaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...