Gå til innhold

Kattunge - når går dette over?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en katt som var litt som din som ble avlivet da hun var 8 mnd. Ellers har jeg hatt mange kattunger med idiot-byger. De skal jo leke og lære om hva som greit, hva som er vondt, hva som er gøy og hva som skal lekes med. Mine katter har som regel roet seg gradvis ned første leveår. Nå er jeg som tar initativ til idiot-byge og katten slenger seg med.

 

Se det an. Vær konsekvent og gi katten tid.

Anonymkode: c808e...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, A_nanas said:

Send ut pus i hagen hvis den er vill. Problem solved. Folk som bor i blokk burde forøvrig aldri hatt katt, de trenger å løpe fra seg. Innekatt er en myte skapt av folk som bor på en lite egnet plass for dyr og uten økonomiske utsikter til noe annet.

Du setter så absolutt ikke ut en 15 uker gammel kattunge i hagen! Det er det mest idiotiske forslaget jeg har hørt på lenge! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, _popcorn_ skrev:

Du setter så absolutt ikke ut en 15 uker gammel kattunge i hagen! Det er det mest idiotiske forslaget jeg har hørt på lenge! 

Hvis den fortsetter å være vill når den blir eldre så. Vente til den er 20 uker da. Man må jo ta konsekvensene av å ta inn et dyr, med sine instinkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, A_nanas skrev:

Hvis den fortsetter å være vill når den blir eldre så. Vente til den er 20 uker da. Man må jo ta konsekvensene av å ta inn et dyr, med sine instinkter.

Den klarer jo ikke å gjøre rede for seg når den er så ung. 

Anonymkode: c808e...b31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den klarer jo ikke å gjøre rede for seg når den er så ung. 

Anonymkode: c808e...b31

Har ikke katt så har ikke peiling. Men poenget er at når katten er så stor og den er vant til å klore, hoppe på bord og bite på ting, så må den enten ha flere leker, gjentakende konsekvens (bli tatt ned/bort) eller sendt ut for å leke. Gjør jo det med ungene når det går ei kule varmt. Og da må man tilrettelegge for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, A_nanas skrev:

Har ikke katt så har ikke peiling. Men poenget er at når katten er så stor og den er vant til å klore, hoppe på bord og bite på ting, så må den enten ha flere leker, gjentakende konsekvens (bli tatt ned/bort) eller sendt ut for å leke. Gjør jo det med ungene når det går ei kule varmt. Og da må man tilrettelegge for det.

Om du ikke har peiling er det dumt å gi råd. Du hiver ikke ut en 2-åring for at den skal lære konsekvenser. De er hjelpeløse ute på egenhånd.

Anonymkode: c808e...b31

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, A_nanas said:

Har ikke katt så har ikke peiling. Men poenget er at når katten er så stor og den er vant til å klore, hoppe på bord og bite på ting, så må den enten ha flere leker, gjentakende konsekvens (bli tatt ned/bort) eller sendt ut for å leke. Gjør jo det med ungene når det går ei kule varmt. Og da må man tilrettelegge for det.

Så om du har en 2-3 åring i huset, som ikke har utviklet noe særlig språk, og heller ikke forståelse for rett å galt, og nettopp har vært utsatt for en dramatisk endring i livet sitt, så sender du denne ut alene for å leke? 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Så om du har en 2-3 åring i huset, som ikke har utviklet noe særlig språk, og heller ikke forståelse for rett å galt, og nettopp har vært utsatt for en dramatisk endring i livet sitt, så sender du denne ut alene for å leke? 
 

Nei men en 4-5 åring som ikke kan roe seg så. Eller om jeg hadde hatt et barn m ADHD eller bare er uoppdragen, men det går ut på det samme. Hadde selvsagt blitt med ut da.

Endret av A_nanas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, A_nanas skrev:

Har ikke katt så har ikke peiling. Men poenget er at når katten er så stor og den er vant til å klore, hoppe på bord og bite på ting, så må den enten ha flere leker, gjentakende konsekvens (bli tatt ned/bort) eller sendt ut for å leke. Gjør jo det med ungene når det går ei kule varmt. Og da må man tilrettelegge for det.

Ganske latterlig å komme med råd når du ikke har peiling. 

Anonymkode: d0011...551

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ganske latterlig å komme med råd når du ikke har peiling. 

Anonymkode: d0011...551

Ikke veldig, har hatt katt i mange år. Hjerneskadet sådan, så den gjorde som den ville. Var gal til den ble avlivet som voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, A_nanas skrev:

Ikke veldig, har hatt katt i mange år. Hjerneskadet sådan, så den gjorde som den ville. Var gal til den ble avlivet som voksen.

«har ikke peiling» skrev du. Har du plutselig det allikevel nå da? 

Anonymkode: d0011...551

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

«har ikke peiling» skrev du. Har du plutselig det allikevel nå da? 

Anonymkode: d0011...551

Har ikke kattunge men har som sagt hatt katt i mange år. En var sær og ville ikke ha kos. Ble sånn da den fikk barn. Har også opplevd å miste kattunger i trafikken så nei; de skal ikke ut for tidlig. Spørsmålet er vel når, men poenget er at når den klarer seg ute, bør den heller være der enn å klore ned møbler, hoppe på bord osv. Hvis den ikke klarer å beherske seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, A_nanas skrev:

Har ikke kattunge men har som sagt hatt katt i mange år. En var sær og ville ikke ha kos. Ble sånn da den fikk barn. Har også opplevd å miste kattunger i trafikken så nei; de skal ikke ut for tidlig. Spørsmålet er vel når, men poenget er at når den klarer seg ute, bør den heller være der enn å klore ned møbler, hoppe på bord osv. Hvis den ikke klarer å beherske seg.

De bør ofte bli 12-14 mnd først. Individuelle forskjeller så klart.

Anonymkode: c808e...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen katter er slik, har mye energi. Vil anbefale å «slite» den ut, leke mye med den når den er aktiv og ikke sover. Virkelig lek, lek, lek med den! Spring rundt med slik «tråd» leke, kast baller/leker den kan springe etter, og hold på. Konstant! Har sett Jacson Galaxy anbefale slikt til slike katter.

Mine lyttet ikke til nei i forhold til å hoppe opp på kjøkkenbenk. Så jeg ga opp, men ble bedre når jeg flyttet 😅 (ikke at det er det beste rådet da :fnise:). Nå funker nei, og knipskng som en «nei-lyd». 

I forhold til ledningene, jeg har selv invistert i slik «ledningsbeskytter» for at mine ikke skal tygge på den og få støt i seg. 

https://m.clasohlson.com/no/Kabelsamler/Pr365203001

Anonymkode: fc060...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De bør ofte bli 12-14 mnd først. Individuelle forskjeller så klart.

Anonymkode: c808e...b31

Ja jeg ser den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg laserpenn. De fleste katter elsker «fange prikken»-leken, og du kan sitte rolig mens katten herjer og sliter seg ut.

Anonymkode: 6a1d4...217

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En liten sprettball er veldig populært her. Problemet er at den ender under sofaen ofte. Men pus elsker å leke med sprettball.

Anonymkode: 08c02...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...