Gå til innhold

Kattunge - når går dette over?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt katte før, men ikke som denne. Vi har hatt den i tre uker nå (den er 15 uker), og jeg syns det er så slitsomt. De jeg har hatt før har vært aktive og lekene de også, men denne tar det til nye høyder. 

Katten tygger på ledninger, katten tror alt som rører på seg er leker og legger seg i angrepsposisjon når vi ikke ser den. Har forsøkt å hoppe på femåringer når han sitter uvitende og med ryggen til. Vi stopper katten hver gang. Katten er på alle bord og klorer på alle stoler og sofaer. Den vil opp på bordet hver gang vi spiser og "sniker" rundt hver stol og prøver å hoppe opp. Enden på den visa nå er at vi velger å ha den på et annen rom når vi spiser så vi får spist i fred. 

Vi tar katten bort når han begynner på ledninger og sier nei. Vi stanser slike "angrep" (vet det er lek, men de leker jo på å jakte), begynner katten å klore/bite på fingre og tær så sier vi strengt nei og overser den. Vi tar den vekk fra bord, stoler og sofaer og sier nei hver gang der også. Men katten fortsetter.

Hvor lenge vil dette vare? Er det noe annet vi bør gjøre enn det vi allerede gjør? Det jeg aller helst vil få slutt på er tygging på ledninger, angrepene bakfra og sniking ved bordet. Dette er nytt for meg for de andre kattene jeg har hatt har ikke dette vært noe problem. 

Sånn det er nå så går all min tid hjemme med å se til at denne katten ikke ødelegger seg selv, oss og huset. Det er utrolig slitsomt og jeg håper ikke dette varer altfor lenge til. Ved hvilken alder har andre begynt å merke bedring i slik oppførsel? Det var jo enklere å ha småbarn i hus enn å ha denne katten i hus.

Anonymkode: 2bd5b...980

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er fosterhjem, og pusien jeg har nå går også på bord og benk, klorer på møbler, og har ganske så ofte energiutbrudd av en annen verden. Har hatt henne i 5 måneder nå, hun er ca 8 måneder, og eneste bedringen er at hun nå slutter gå på bord når jeg ser på henne, men straks jeg snur ryggen til er hun oppå bordet igjen. Hun tygger ikke på ledninger, men hun tygger på bøker. 
Hun har akkurat nylig sluttet bruke klør/tenner når hun vil leke med hender/bein. 

Men, sånn er det med kattunger. Noen er villmann helt til dem blir godt voksen, andre roer seg fort. Med en kattunge er det helt umulig forutse personligheten. Det er en grunn til at organisasjoner ofte anbefaler spesielt barnefamilier å adoptere voksne katter hvor man ser personligheten, framfor kattunger som man ikke vet hvordan takler barn. 

Anonymkode: 7b619...58e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattunger kan være pøbler til de er rundt året, av og til bedrer det seg litt når de blir kastrerte, og så senere når de får lov ut. Jeg ville gjerne ha skaffet en lekekamerat, katter har ofte stor glede av en venn, spesielt i den alderen.

Skjønner ikke helt hvorfor alle vil ha kattunger...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var slik. Hun sluttet å bite på ledninger etter 1 måned, men var fortsatt ekstremt vilter av seg, hun roet seg ned noen hakk når hun ble kastrert. Fortsatt svært vill, nå 3 år gammel. Nå er hun mye ute så det går ikke mye utover huset. Hun har veldig mange leker som jeg rullerer på også så det går ikke utover fingre og føtter. Etter 1 år sluttet hun å klore på sofaen. Noen måneder til så sluttet hun å hoppe på kjøkkenbenken (da vi kjøpte en Sscatt eller noe slikt som skremmer katter automatisk når de går forbi. Hjelper på juletreet også)

Anonymkode: 5ad8b...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har fått en pøbelpus 😂 sitter å krysser fingrene for at den vi skal hente i august er «rolig» av seg, men det er jo umulig å vite 😅 det går som regel over, men hos noen varer det lenge. Min gamle pus roet seg når han var rundt året, å han var høyt og lavt. Tygget heldigvis ikke på ledninger! 

Anonymkode: d0011...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Vi var heldige med vår pus skjønner jeg:☺️ eller så har jeg bare fortrengt kattungetiden😅

Anonymkode: f3a95...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katten min var skikkelig pøbel og fant på faenskap hele tiden. Verste var om natta. Da gjorde han alt det "ulovlige" Han hoppet opp på bord, kjøkkenbenk, hang i gardiner, klorte på møbler, angrep beinet når vi gikk fordi, klorte opp dopapiret osv.  Holdt seriøs på å bli GAL noen ganger. 

Men han roet seg veldig da han fikk komme ut. Da fikk han herjet fra seg ute. Det hjelper også litt når de blir kastrert 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange katter som roer seg ned til de er rundt året som mange sier, men vær obs på at de kan fortsatt ha energien til en kattunge selv ved 2 års alder, for det har nemlig min, skjønner ikke hvor energien kommer fra 🤔😂

Men skjønner frustrasjon, har du forsøkt å legge sitron ved utsatte ledninger? Katter liker visst ikke lukten. Lykke til da :) 

Endret av PaN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å smøre "get off", som du kjøper på dyrebutikker, på ledningene. Jeg vet at mange har smurt med tabasco og har hatt godt resultat.

Broren min hadde en sånn "umulius" som din og den roet seg litt når den ble ca ett år.

Anonymkode: f6600...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, PussLe! skrev:

Det er mange katter som roer seg ned til de er rundt året som mange sier, men vær obs på at de kan fortsatt ha energien til en kattunge selv ved 2 års alder, for det har nemlig min, skjønner ikke hvor energien kommer fra 🤔😂

Men skjønner frustrasjon, har du forsøkt å legge sitron ved utsatte ledninger? Katter liker visst ikke lukten. Lykke til da :) 

Hadde en sitron i kjøleskapet og jeg la sitron på noen ledninger i går og det ser ut som det hjelper 😊Tusen takk! 

Anonymkode: 2bd5b...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke så mye effekt å si nei til dem. Straff fungerer dårlig på katter.

Jeg ville vært med kattungen ut, ha på den sele og et litt langt tau bak. La dem få bruke opp energien sin der. 

Evt kan du skaffe en kattunge til, hvis det passer, så kan de bryne seg på hverandre.

Anonymkode: b8740...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å hindre at den klorer på alt, og på dere med sylskarpe klør. Så kan dere klippe klørne. 

Trenger ikke å la de vokse ut før pus skal begynne å gå alene ute, og det er en stund til. 

Fikk selv tipset av Dyrebeskyttelsen da jeg var fosterhjem for noe små rakkarer, og alle jeg kjenner som driver oppdrett gjør det samme. Min ene hadde fått ett klor på øyet fra den andre, og måtte ha øyedråper. Så da fikk jeg det tipset, og det funket supert. 

Det er ikke skadelig for katten, og den vil fortsatt klore, men ikke ødelegge alt den får tak i, og dere vil slippe vonde klor. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange timer av døgnet tror du et barn kunne tenke seg å være rolig?

Katter trenger mye stimuli for å ikke kjede seg, noen mer enn andre. Kunne vært en ide å ha to så de har selskap og lek i hverandre. Å sette av et par halvtimer om dagen til å leke med dem kan også hjelpe

Anonymkode: 98c0c...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest JeSuisLouise

Jeg har 2 småpøbler selv her på 4 mnd og kjenner meg igjen ts. Er veldig slitsomt! Jeg er vant til kattunger da men er lenge siden jeg har hatt det selv. Nå ligger de og sover søtt i sofaen men før det har det vært full fres i hele dag, de rev ned klærne mine fra tørkestativet blant annet.. 

Når katter blir ca 1 år så roer de seg ned litt. De er veldig glad i leker så pass på at den har litt variasjon, og gjerne leker som piper eller har litt lukt i seg (catnip). Ser du har fått råd angående ledninger, bra det hjalp med sitronsaft. 

Regner med du har et fint klorestativ til kattungen også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde en sitron i kjøleskapet og jeg la sitron på noen ledninger i går og det ser ut som det hjelper 😊Tusen takk! 

Anonymkode: 2bd5b...980

Så ikke svaret før nå, så bra det funker lykke til med kattungen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her roet ikke pus seg før hun var ca 1 år. Og da fordi hun kunne gå ut. Hun har ødelagt 6 stoler, en del av sofaen, masse blomster, ledninger, div katteleker og klatre/klorestativ. For en energi. 

Hun behøvde mengder av stimuli, vi lekte mye med henne. Men så fort hun var alene så var hun i gang. 

Både jeg og pus var fornøyde når hun begynte å være ute. 

Anonymkode: 08c02...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min er 15 år og NESTEN like gærn enda🙊. Ikke med ledninger, men ellers. Kan ikke sitte med bena på gulvet på sofaen. Ha knyting på bukse osv.

Kan gå over, kan være pøbelpus!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slit ut kattungen med lek når han er våken så slutter han å gjøre ugang fordi han kjeder seg :) Kan også kjøpe en kompis, så sliter de ut hverandre.

Anonymkode: c1dd7...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.6.2018 den 14.18, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt katte før, men ikke som denne. Vi har hatt den i tre uker nå (den er 15 uker), og jeg syns det er så slitsomt. De jeg har hatt før har vært aktive og lekene de også, men denne tar det til nye høyder. 

Katten tygger på ledninger, katten tror alt som rører på seg er leker og legger seg i angrepsposisjon når vi ikke ser den. Har forsøkt å hoppe på femåringer når han sitter uvitende og med ryggen til. Vi stopper katten hver gang. Katten er på alle bord og klorer på alle stoler og sofaer. Den vil opp på bordet hver gang vi spiser og "sniker" rundt hver stol og prøver å hoppe opp. Enden på den visa nå er at vi velger å ha den på et annen rom når vi spiser så vi får spist i fred. 

Vi tar katten bort når han begynner på ledninger og sier nei. Vi stanser slike "angrep" (vet det er lek, men de leker jo på å jakte), begynner katten å klore/bite på fingre og tær så sier vi strengt nei og overser den. Vi tar den vekk fra bord, stoler og sofaer og sier nei hver gang der også. Men katten fortsetter.

Hvor lenge vil dette vare? Er det noe annet vi bør gjøre enn det vi allerede gjør? Det jeg aller helst vil få slutt på er tygging på ledninger, angrepene bakfra og sniking ved bordet. Dette er nytt for meg for de andre kattene jeg har hatt har ikke dette vært noe problem. 

Sånn det er nå så går all min tid hjemme med å se til at denne katten ikke ødelegger seg selv, oss og huset. Det er utrolig slitsomt og jeg håper ikke dette varer altfor lenge til. Ved hvilken alder har andre begynt å merke bedring i slik oppførsel? Det var jo enklere å ha småbarn i hus enn å ha denne katten i hus.

Anonymkode: 2bd5b...980

Hadde også en slik kattunge nå er hun 1 og et halvt år og holder fremdeles på. Må kjøpe harde ledningskjulere som blir ihjeltygd. Hun hopper på bordet, vet hun ikke får lov. Hopper ned før jeg rekker si nei omtrent. Hun biter mye, helt uprovosert. 

Aner  ikke hva vi skal gjøre. 

Anonymkode: 44238...8f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send ut pus i hagen hvis den er vill. Problem solved. Folk som bor i blokk burde forøvrig aldri hatt katt, de trenger å løpe fra seg. Innekatt er en myte skapt av folk som bor på en lite egnet plass for dyr og uten økonomiske utsikter til noe annet.

Endret av A_nanas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...