Gå til innhold

Drikker du melk?


AnonymBruker

Drikker du melk?  

145 stemmer

  1. 1. Drikker du melk?

    • Ja
      60
    • Nei
      85


Anbefalte innlegg

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp. Elsker melk. Drikker ekstra mye melk nå som det er så hipt og trendy å mene st melk er for kalver og det er dødssynd å drikke noe som er animalsk. 

Anonymkode: 97eb6...c98

Blir mer på oss når så mange ser på melkedrikking som en fandens skikk. :tommelopp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 hours ago, Påkrevd said:

1: Det bør ikke komme som noen bombe. Ingenting er bra om man får i seg for mye av det. Det er derfor det heter for mye. Ang. faren for prostatakreft hos menn ved for høyt melkeinntak, så "glemte" du å nevne at diverse typer melk bidrar til å forhindre brystkreft, diabetes-2, slag og hjerteinfarkt.

For mye defineres da som mer enn ca 1 glass melk

 

Quote

2: Kan, men bør? Vi er tilpasset et veldig variert kosthold, og derfor er jeg for nettopp et veldig variert kosthold. Mennesker generelt spiser mye mer kjøtt enn vi har behov for, så jeg ser gjerne at forbruket går ned, men kjøtt som næringsmiddel er naturlig for oss. Overlegenheten vår kan vi bruke til å ta vare på dyrene så godt vi kan ut fra behovene vi har.

Vi er også tilpasset at vi kan spise bare planter og trives godt på det. Så når det er snakk om å la dyr lide og drepe dem, hvorfor skal vi inkludere dem i kostholdet? Jeg tipper det er mange matvarer du spiser aldri eller sjeldent, så om du ønsker spise mer variert finnes det hundrevis av ulike grønnsaker, frukter, linser, bønner, nøtter, frø osv som du aldri eller sjeldent spiser. Om du vil spise variert, hvorfor ikke begynne med de som ikke har et nervesystem, ingen hjerne, som ikke kan føle eller lide?

At noe er naturlig eller ei betyr ikke at det er positivt eller nødvendig. Det er naturlig for et menneske å pisse ute, men om du pisser midt i en bypark får du bot. 

Quote

3: Man trenger ikke ha lyst en gang. Man opprettholder en skadelig, uverdig og ofte livsfarlig hverdag for massevis av mennesker rundt omkring bare ved å snakke i telefonen eller for å kunne ha muligheten for å skrive innlegg her. Vi skal være snill mot dyra, men iPhone må man jo ha. https://www.huffingtonpost.com/carl-gibson/how-the-iphone_b_5800262.html TV, klær, møbler, smykker. Lista er lang. Det gjelder ikke bare iPhone. Vi er alle skyldige. Det er en mikroskopisk andel mennesker som er villige  til å legge om livene våre i nevneverdig grad så andre skal få det bedre.

4: Bønder

 

1 hour ago, Pultost said:

Blir mer på oss når så mange ser på melkedrikking som en fandens skikk. :tommelopp:

Altså, det blir produsert mer melk om det er mer etterspørsel etter det, det har ingenting med at en eller to personer ikke drikker melk å gjøre....

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jepp. Elsker melk. Drikker ekstra mye melk nå som det er så hipt og trendy å mene st melk er for kalver og det er dødssynd å drikke noe som er animalsk. 

Anonymkode: 97eb6...c98

Så du avgjør hva som er riktig og moralsk basert på hva de andre gjør? Så om alle andre er ikke-rasister, så blir du rasist, for du må jo gå mot strømmen.... Du synes ikke den logikken er litt fucka? Litt special snowflake syndrom

Anonymkode: af86c...aaa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, en del av innlegget forsvant. Men når det gjaldt å ha lyst å gjøre noe, så handlet det om at man ikke kan si at noe er moralsk riktig fordi man har lyst å gjøre det. Å ha lyst å spise kjøtt er ikke en god grunn for å faktisk gjøre det. Har jeg lyst å drepe og steike en hund er det ikke en god grunn til å gjøre det. Men det er det vi grunngir å drepe en gris med. 

Ellers så tar bøndene feil når det gjelder ku og kalv

På gårder med melkeproduksjon blir de aller fleste kalver skilt fra kua rett etter fødselen https://www.vetinst.no/forskning-innovasjon/doktorgrader/bndet-mellom-ku-og-kalv

Anonymkode: af86c...aaa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest boblebrist

Ja, jeg drikker primært helmelk. Melk er en fantastisk ting. Ingenting plukker meg opp fra bunnen av avgrunnen som en kartong Litago.

Endret av boblebrist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Drakk masse melk fram til år 2000.

Men fikk påvist laktoseallergi. Stor nedtur for meg som kunne drikke 1 liter om dagen.

Men kjøper laktosefri melk nå da,men dyrt i lengden å kjøpe det.

Anonymkode: 44c30...c6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, en del av innlegget forsvant. Men når det gjaldt å ha lyst å gjøre noe, så handlet det om at man ikke kan si at noe er moralsk riktig fordi man har lyst å gjøre det. Å ha lyst å spise kjøtt er ikke en god grunn for å faktisk gjøre det. Har jeg lyst å drepe og steike en hund er det ikke en god grunn til å gjøre det. Men det er det vi grunngir å drepe en gris med. 

Ellers så tar bøndene feil når det gjelder ku og kalv

På gårder med melkeproduksjon blir de aller fleste kalver skilt fra kua rett etter fødselen https://www.vetinst.no/forskning-innovasjon/doktorgrader/bndet-mellom-ku-og-kalv

Anonymkode: af86c...aaa

Hvorfor har du et så stort behov for å prakke på andre ditt livssyn? Du oppfører deg på akkurat samme måte som disse crazye abortmotstanderne. Ta deg sammen. Hva som føles rett for deg er ikke hva som er rett fot andre. Om du ikke greier å respektere andres valg så kan du virkelig ikke forvente å få respekt tilbake for ditt valg heller. 

Jeg jakter og fisker, spiser kjøtt, fisk og andre animalske produkter. Betyr ikke at jeg skal bitte en rifle fast i armen din for at du skal måtte skyte en hjort om du ikke vil. Skjønner?

Anonymkode: b4403...e72

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elsker melk, men er et eller annet som gjør at jeg ikke tåler det lenger. Begynte med melk, men is og diverse utgår nå og. Tåler fremdeles rømme, men ikke youghurt feks. Tror ikke det er laktosen, men who knows. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For mye defineres da som mer enn ca 1 glass melk

Vet ikke. Melk er det uansett

 

Vi er også tilpasset at vi kan spise bare planter og trives godt på det. Så når det er snakk om å la dyr lide og drepe dem, hvorfor skal vi inkludere dem i kostholdet? Jeg tipper det er mange matvarer du spiser aldri eller sjeldent, så om du ønsker spise mer variert finnes det hundrevis av ulike grønnsaker, frukter, linser, bønner, nøtter, frø osv som du aldri eller sjeldent spiser. Om du vil spise variert, hvorfor ikke begynne med de som ikke har et nervesystem, ingen hjerne, som ikke kan føle eller lide?

Ja, det er massevis av matvarer jeg ikke engang har smakt, inkludert en haug med kjøttprodukter. Med variert kosthold snakker jeg selvfølgelig om alle matgruppene. Alle! Ikke variasjoner innen noen få av dem.

 

At noe er naturlig eller ei betyr ikke at det er positivt eller nødvendig. Det er naturlig for et menneske å pisse ute, men om du pisser midt i en bypark får du bot. 

Irrelevant. Det er en sosial greie, og har ingenting med helsa di å gjøre. Kroppen din bryr seg ikke med hvor du pisser. Lar du være, så kommer det av seg selv til slutt, uansett hvor du er.

 

Altså, det blir produsert mer melk om det er mer etterspørsel etter det, det har ingenting med at en eller to personer ikke drikker melk å gjøre....

Overproduksjon er et annet tema. Det er en uting.

 

Anonymkode: af86c...aaa

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Påkrevd skrev:

1: Det bør ikke komme som noen bombe. Ingenting er bra om man får i seg for mye av det. Det er derfor det heter for mye. Ang. faren for prostatakreft hos menn ved for høyt melkeinntak, så "glemte" du å nevne at diverse typer melk bidrar til å forhindre brystkreft, diabetes-2, slag og hjerteinfarkt.

2: Kan, men bør? Vi er tilpasset et veldig variert kosthold, og derfor er jeg for nettopp et veldig variert kosthold. Mennesker generelt spiser mye mer kjøtt enn vi har behov for, så jeg ser gjerne at forbruket går ned, men kjøtt som næringsmiddel er naturlig for oss. Overlegenheten vår kan vi bruke til å ta vare på dyrene så godt vi kan ut fra behovene vi har.

3: Man trenger ikke ha lyst en gang. Man opprettholder en skadelig, uverdig og ofte livsfarlig hverdag for massevis av mennesker rundt omkring bare ved å snakke i telefonen eller for å kunne ha muligheten for å skrive innlegg her. Vi skal være snill mot dyra, men iPhone må man jo ha. https://www.huffingtonpost.com/carl-gibson/how-the-iphone_b_5800262.html TV, klær, møbler, smykker. Lista er lang. Det gjelder ikke bare iPhone. Vi er alle skyldige. Det er en mikroskopisk andel mennesker som er villige  til å legge om livene våre i nevneverdig grad så andre skal få det bedre.

4: Bønder

😂

Anonymkode: 3e2db...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker ett glass kald skummet melk hver morgen.  Synes det er veldig godt og forfriskende. 

Er av dem som har tro på at mangfold i kostholdet er viktig, både psykisk og fysisk.  Da hører melk til :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kuttet ut alle meieriprodukter etter råd fra hudpleieren min. Ble kvitt alle problemer omtrent over natta. Melk inneholder altfor mye hormoner. Fikk meg en oppvåkning der og barna mine drikker nå havremelk og mandelmelk.

Anonymkode: 43f53...b31

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kuttet ut alle meieriprodukter etter råd fra hudpleieren min. Ble kvitt alle problemer omtrent over natta. Melk inneholder altfor mye hormoner. Fikk meg en oppvåkning der og barna mine drikker nå havremelk og mandelmelk.

Anonymkode: 43f53...b31

Absolutt alle? Ost også? :(

Anonymkode: aa764...572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Absolutt alle? Ost også? :(

Anonymkode: aa764...572

Ja, ost og sjokolade også. Har slitt med acne de siste 15 årene og har måttet få flere tablettkurer av lege. Har fått fin hud etter at jeg kuttet ut kumelk.

Anonymkode: 43f53...b31

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.6.2018 den 11.28, ElectricScum skrev:

Spiser du ost? Rømme? Yoghurt? Blir inntaket ditt av kumelk mer naturlig i det melka blir bearbeidet til en annen vare? Eller holder du deg helt unna alle melkeprodukter? Mennesket har i all tid utnyttet en hver ressurs naturen har å by på. Melk er intet unntak og det er ingenting mer eller mindre naturlig at vi spiser/drikker melka til kua enn at vi spiser selve kua i sin helhet. 

Om du derimot har gjort grundig research og konkludert med at det ikke er sunt for deg eller har tatt et standpunkt om at dyr eller produkter fra dyr ikke skal brukes som føde i sin helhet og har tatt et valg om å bli veganer, da ligger det iallfall en idealistisk overbevisning bak standpunktet om ikke å innta melk. Det respekterer jeg 100%.

Derimot synes jeg "melk er for baby dyr" (sic) er en banal, innholdsløs floskel folk bør slutte å repetere, for den er ikke spesielt smart, selv om mange later til å tro det.

 

Ikke meg du siterte, men siden vedkommende undertegnet med "Hilsen plantebasert", vil jeg anta at vedkommende ikke spiser de produktene du nevner. Finnes for øvrig mange gode alternativer til de, som melkefri ost (eks. Jeezly, Violife), melkefri rømme (Oatly sin er veldig god), soyayoghurt, havreyoghurt etc. :) Samt Alpro matfløte, kremfløte, sjokomelk, iskaffe og det er også mange melkefri iskremer på markedet++.

Anonymkode: 77cdb...349

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser oftere cottage cheese, kesam, naturell yoghurt og ost enn jeg drikker melk, men drikker vel opp en kartong i uka. Er veldig aktiv og synes meieriprodukter er en god måte å få i seg protein, og i tilfellet for melk, litt sukker på. Bruker heller melk på havregryn etc. enn å drikke den reint, men ja.

Har aldri reagert på melk på noen måte. Har ingen problemer med huden som mange her har nevnt, men spiser så godt som aldri godteri og desserter, og sjelden halvfabrikata. Ikke spist kjøtt på 5 år, men spiser fisk. Så lar mat fra bunnen få æren for ren hud :-) 

Endret av Grønn te
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg drikker ikke spesielt mye melk, men jeg har ofte melk oppi matlagingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måttet gå over til laktosefritt. Elsker melk. 

Anonymkode: 91b7a...3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er ikke en kalv. Ville blitt det samme som at jeg hadde nektet mitt eget barn morsmelk, fordi jeg skulle pumpe meg og mate katten med det.

Anonymkode: e28f9...a6e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med at folk ikke drikker melk? Minner om beinskjørhet og D-vitaminmangel. 

Jeg har lagt min elsk på tine sin nye melk med kaffe og kakao. Drikker normalt to glass om dagen.

Anonymkode: 90add...0df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...