Gå til innhold

Har så lyst på Finsk Lapphund! <3


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei hundemennesker! :)

Jeg har i rundt 10 år ønsket meg finsk lapphund. Jeg har ikke mye erfaring med hund og har flyttet en del rundt. Derfor har det bare blitt med tanke, lyst og interesse tidligere. Nå derimot bor jeg i eid bolig med hage, fast jobb, ferierer stort sett aldri og er ufattelig glad i dyr. Jeg har et barn på 4 år + en katt. Vi lever godt og stabilt, men jeg merker jeg savner et dyr jeg kan ha med meg på og over alt. Katten er verdens beste og trolig den tammeste i norges land, men hun har som katter flest sterke meninger om hva hun skal og ikke skal. De to siste årene har jeg spurt meg selv nesten hver morgen og kveld om jeg hadde giddet å lufte en hund og svaret er ja. Blir selvsagt ikke det samme, men har prøvd å være streng med meg selv. Har hatt tre hester tidligere der det lengste eierskapet var i 9 år. 

Jeg har møtt en del finske lapphunder og jeg liker de utrolig godt. Ut i fra rasebeskrivelser på nett virker det som en hund som kan passe oss. Hva tenker dere? Har snakket med en oppdretter om saken og hun var enig med meg, men har i ettertid funnet ut at hun ikke er seriøs(bruker ikke premierte dyr, bare det hun finner).Har derfor noen spørsmål.

1) Er det ufordragelig å ringe til oppdrettere nå i undersøkelsesfasen? Det siste jeg vil er å kjøpe en hund som ikke passer oss.

2) Hvordan kan jeg skille de dyktige oppdretterne fra de mindre dyktige?

3) Er oppdretterne så ærlige at de avviser meg om de mener rasen/hunden er feil for oss?

4) Noen her som kjenner rasen og vil dele erfaring?

 

Håper på og takker for svar! :)

 
 

Anonymkode: a4cf3...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Nei, det er ikke ufordragelig. De fleste seriøse oppdrettere elsker folk som ringer rundt å sjekker og forhører seg om rasen. 

2. En god oppdretter har en plan med avlen sin, dvs at de kan svare på hva de ønsker/håper kombinasjonen kan tilføre rasen, annet enn at hunden er "snill og fortjener ett kull". F.eks vil de tilføre ett bra gemytt, bedre helse, bedre pels, kraftigere/smalere benstamme avhengig av hva de har, rasetypiske egenskaper. En seriøs oppdretter tar også helsen på alvor, og følger derfor som minimum raseklubbens standard for hvilke helseundersøkelser foreldrene har tatt før de går i avl. 

3. En god oppdretter er ærlig og sier nei hvis du ikke passer. En som kun er ute etter penger, selger til gud og hvermann, uten å sjekke noe særlig rundt deg og din familiesituasjon. (Skal si at jeg kjenner flere finske lapphunder uten å ha satt meg inn i rasen og dens behov, og det virker som en trivelig rase som passer de fleste hvis den får nok mosjon)

4. Kjenner ikke nok til rasen, men kjenner flere finske lapphunder, og som skrevet over virker de som trivelige hunder med trivelig gemytt. 
 

Anonymkode: 5875e...115

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

1. Nei, det er ikke ufordragelig. De fleste seriøse oppdrettere elsker folk som ringer rundt å sjekker og forhører seg om rasen. 

2. En god oppdretter har en plan med avlen sin, dvs at de kan svare på hva de ønsker/håper kombinasjonen kan tilføre rasen, annet enn at hunden er "snill og fortjener ett kull". F.eks vil de tilføre ett bra gemytt, bedre helse, bedre pels, kraftigere/smalere benstamme avhengig av hva de har, rasetypiske egenskaper. En seriøs oppdretter tar også helsen på alvor, og følger derfor som minimum raseklubbens standard for hvilke helseundersøkelser foreldrene har tatt før de går i avl. 

3. En god oppdretter er ærlig og sier nei hvis du ikke passer. En som kun er ute etter penger, selger til gud og hvermann, uten å sjekke noe særlig rundt deg og din familiesituasjon. (Skal si at jeg kjenner flere finske lapphunder uten å ha satt meg inn i rasen og dens behov, og det virker som en trivelig rase som passer de fleste hvis den får nok mosjon)

4. Kjenner ikke nok til rasen, men kjenner flere finske lapphunder, og som skrevet over virker de som trivelige hunder med trivelig gemytt. 
 

Anonymkode: 5875e...115

Tusen takk for svar :) :) 

Anonymkode: a4cf3...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at katten er sjefen og la den få ha deler av huset du bor i for seg selv så den kan velge selv hvor mye den vil omgås hunden frem til de kommer godt overens. 

Jo mere du kan om rasen jo bedre. Ring gjerne avlsrådet og spør og grav. De er der for alle som ønsker seg akkurat den rasen du vil ha og de kan anbefale deg gode seriøse oppdrettere. Jeg kjenner ikke denne rasen så godt men det finnes flere svenske fb grupper for lapphund du kan melde deg inn i. 

Anonymkode: b021f...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare husk at katten er sjefen og la den få ha deler av huset du bor i for seg selv så den kan velge selv hvor mye den vil omgås hunden frem til de kommer godt overens. 

Jo mere du kan om rasen jo bedre. Ring gjerne avlsrådet og spør og grav. De er der for alle som ønsker seg akkurat den rasen du vil ha og de kan anbefale deg gode seriøse oppdrettere. Jeg kjenner ikke denne rasen så godt men det finnes flere svenske fb grupper for lapphund du kan melde deg inn i. 

Anonymkode: b021f...ecb

Katten er så absolutt ikke sjefen. Hun er i familien, men nederst. Katten vår er ikke som andre katter, så den delen tar jeg med ro.

Har sendt mail. 

Anonymkode: a4cf3...d2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har regulert og kontrollert hestene mine med stemme, evt med fingertupper. To av de var hingster

Anonymkode: a4cf3...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har regulert og kontrollert hestene mine med stemme, evt med fingertupper. To av de var hingster

Anonymkode: a4cf3...d2a

Jaha, interessant. Men kanskje ikke for ts som skal kjøpe hund? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4. Kjenner flere finske lapphunder, og broren min har en. Har bare godt å si om rasen, de er krevende som de fleste andre raser som valp, men blir fine og rolige hunder som voksne om de får det de trenger. Godt, harmonisk gemytt og menneskekjære, rolige rundt barn (de 4 lappene jeg kjenner i hvertfall.. ).. Pleier å gå fint overens med katter. 

Bor du på Østlandet? Vet det kommer et kull i Østfold over sommeren, hos en seriøs oppdretter. 

Anonymkode: 2f433...395

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med lapphundklubben, de har oversikt over godkjente kull (som blant annet tar hensyn til innavlsgrad og lignende, viktig for små populasjoner). Og de tar nok også gjerne en lang prat om rasen 😉

Anonymkode: b8b80...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan eg spørre hvilken oppdretter dette er? Skriv gjerne på PM (viss det er mulig her inne???) :) 

 

Viss jeg var deg ville jeg ringt oppdrettere og bedt de fortelle om rasen. Ang raseklubben, avlsråd og slik har jeg inntrykk av at de er litt "nede" atm, men de er nok oppe og går for fullt om ikke veldig lenge... Lapphundklubben har forresten fått ny hjemmeside, den er det verdt å sjekke ut 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.6.2018 den 22.09, AnonymBruker skrev:

4. Kjenner flere finske lapphunder, og broren min har en. Har bare godt å si om rasen, de er krevende som de fleste andre raser som valp, men blir fine og rolige hunder som voksne om de får det de trenger. Godt, harmonisk gemytt og menneskekjære, rolige rundt barn (de 4 lappene jeg kjenner i hvertfall.. ).. Pleier å gå fint overens med katter. 

Bor du på Østlandet? Vet det kommer et kull i Østfold over sommeren, hos en seriøs oppdretter. 

Anonymkode: 2f433...395

At dyr er urolige og til tider vanskelige som unge er vel likt for alle raser. Jeg håper jo at lapphundene du beskriver er slik jeg har opplevd de. Enten det er ung katt, hest eller hund så vil det jo kreve mye tid og jobb. Har bare inntrykk av at rasen er utrolig fin i hode og sinn.

Bor ikke på østlandet, men reiser selvsagt dit jeg finner en passende hund. Teller ikke timer på henting.

På 17.6.2018 den 13.32, AnonymBruker skrev:

Ta kontakt med lapphundklubben, de har oversikt over godkjente kull (som blant annet tar hensyn til innavlsgrad og lignende, viktig for små populasjoner). Og de tar nok også gjerne en lang prat om rasen 😉

Anonymkode: b8b80...f63

Er det mye innavl i rasen? Skal ta kontakt med de, men den siden jeg kom innpå så forlatt ut.

 

På 17.6.2018 den 23.46, Salibali skrev:

Kan eg spørre hvilken oppdretter dette er? Skriv gjerne på PM (viss det er mulig her inne???) :)

 

Viss jeg var deg ville jeg ringt oppdrettere og bedt de fortelle om rasen. Ang raseklubben, avlsråd og slik har jeg inntrykk av at de er litt "nede" atm, men de er nok oppe og går for fullt om ikke veldig lenge... Lapphundklubben har forresten fått ny hjemmeside, den er det verdt å sjekke ut 😊

Jeg vil ikke si navnet enda tror jeg. Hun har mange kontakter over alt og jeg vil ikke bli svertet som valpekjøper. Er ganske kresen både på mine og valpen sine vegner.

Har prøvd å kontakte tre oppdrettere den kvelden jeg opprettet tråden, men får ikke svar(e-post, med tilbud om at jeg kunne ringe). Regner med de ikke vil svare med mindre jeg har bestemt meg for å kjøpe. 

 

Er så vanskelig det her, blir helt overveldet. Er så redd jeg skal ende opp med feil hund.

Anonymkode: a4cf3...d2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

At dyr er urolige og til tider vanskelige som unge er vel likt for alle raser. Jeg håper jo at lapphundene du beskriver er slik jeg har opplevd de. Enten det er ung katt, hest eller hund så vil det jo kreve mye tid og jobb. Har bare inntrykk av at rasen er utrolig fin i hode og sinn.

Bor ikke på østlandet, men reiser selvsagt dit jeg finner en passende hund. Teller ikke timer på henting.

Er det mye innavl i rasen? Skal ta kontakt med de, men den siden jeg kom innpå så forlatt ut.

 

Jeg vil ikke si navnet enda tror jeg. Hun har mange kontakter over alt og jeg vil ikke bli svertet som valpekjøper. Er ganske kresen både på mine og valpen sine vegner.

Har prøvd å kontakte tre oppdrettere den kvelden jeg opprettet tråden, men får ikke svar(e-post, med tilbud om at jeg kunne ringe). Regner med de ikke vil svare med mindre jeg har bestemt meg for å kjøpe. 

 

Er så vanskelig det her, blir helt overveldet. Er så redd jeg skal ende opp med feil hund.

Anonymkode: a4cf3...d2a

Skjønner. Vet selv om flere svært useriøse og mindre seriøse oppdrettere av rasen, dessverre.. Jeg har kjøpt hund av både seriøse og mindre seriøse oppdrettere, men vil påstå jeg vert heldig med hundene mine. Kennel Vintervidda vil jeg tørre å påstå er blant de beste oppdretterene på rasen i Norge, og kanskje i Skandinavia, som også har mest kunnskap om rasen. Har du vert i kontakt med de? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, Salibali skrev:

Skjønner. Vet selv om flere svært useriøse og mindre seriøse oppdrettere av rasen, dessverre.. Jeg har kjøpt hund av både seriøse og mindre seriøse oppdrettere, men vil påstå jeg vert heldig med hundene mine. Kennel Vintervidda vil jeg tørre å påstå er blant de beste oppdretterene på rasen i Norge, og kanskje i Skandinavia, som også har mest kunnskap om rasen. Har du vert i kontakt med de? 

Ja. Fikk godfølelse av nettsiden deres. Har sendt de mail men ikke fått svar. Er jo meget mulig de er på ferie eller noe😊

Anonymkode: a4cf3...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lapsk vallhund (en annen av de tre lapphundrasene) og de er ganske lik finsk lapphund. De krever en del aktivitet, både fysisk og psykisk og det er nok fint å prøve å finne en aktivitet eller to å trene sammen med hunden (feks rallylydighet, agility, spor ol). De liker å bli brukt! Lange turer i skogen, på ski eller sykkel. Det er jo en spisshund, og det er ganske invdividuelt hvor førerorientert de er. Noen gidder ikke å gjøre det de får beskjed om så lenge det ikke gangner dem på den måten de vil, mens andre igjen synes det er kjempemorro å få være med og å jobbe med eier. De kan ha en del jaktinstinkt, men dette kan til en viss grad kontrolleres hvis det trenes på fra valpen er liten. De har også en del lyd (det skal de ha da det er et av arbeidverktøyene deres under gjeting), men dette kan man også få litt kontroll på hvis man starter tidlig, men det SKAL være lyd i de.

Lapphundrasene tror jeg er noen av de friskeste rasene som er, men vær obs på HD hos mor, far, lengre bak i slekten og hos tidligere kull av mor/far. Prcd-pra test må vel foreldrene også ha, samt øyelysning. Det aller fleste oppdrettere av lapphunder er seriøse, lite blandingsavl og de er registrert i NKK, men det er jo greit å ta en ekstra sjekk på dette før man bestemmer seg for kennel/kull. I Norge synes jeg dessverre det virker som det største fokuset ligger på utstilling av rasen og ikke på bruksegenskaper. Jeg ville sett på en kennel som også bruker hundene sine til noe, de er tross alt brukshunder som også er fine familiehunder. I Sverige er rasen større enn i Norge og det er flere som har fokus på bruksegenskaper, så det er mulig å se etter valp der også! Lykke til :-)

Anonymkode: 75446...974

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Fikk godfølelse av nettsiden deres. Har sendt de mail men ikke fått svar. Er jo meget mulig de er på ferie eller noe😊

Anonymkode: a4cf3...d2a

Nei, tror ikke de er det. Tror en av de er på jobb, og han andre er hjemme med valper. Ville ha ringt fremfor å sende mail. De får nok mange, mange mailer om dagen og har nok ikke tid til å besvare alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lapsk vallhund (en annen av de tre lapphundrasene) og de er ganske lik finsk lapphund. De krever en del aktivitet, både fysisk og psykisk og det er nok fint å prøve å finne en aktivitet eller to å trene sammen med hunden (feks rallylydighet, agility, spor ol). De liker å bli brukt! Lange turer i skogen, på ski eller sykkel. Det er jo en spisshund, og det er ganske invdividuelt hvor førerorientert de er. Noen gidder ikke å gjøre det de får beskjed om så lenge det ikke gangner dem på den måten de vil, mens andre igjen synes det er kjempemorro å få være med og å jobbe med eier. De kan ha en del jaktinstinkt, men dette kan til en viss grad kontrolleres hvis det trenes på fra valpen er liten. De har også en del lyd (det skal de ha da det er et av arbeidverktøyene deres under gjeting), men dette kan man også få litt kontroll på hvis man starter tidlig, men det SKAL være lyd i de.

Lapphundrasene tror jeg er noen av de friskeste rasene som er, men vær obs på HD hos mor, far, lengre bak i slekten og hos tidligere kull av mor/far. Prcd-pra test må vel foreldrene også ha, samt øyelysning. Det aller fleste oppdrettere av lapphunder er seriøse, lite blandingsavl og de er registrert i NKK, men det er jo greit å ta en ekstra sjekk på dette før man bestemmer seg for kennel/kull. I Norge synes jeg dessverre det virker som det største fokuset ligger på utstilling av rasen og ikke på bruksegenskaper. Jeg ville sett på en kennel som også bruker hundene sine til noe, de er tross alt brukshunder som også er fine familiehunder. I Sverige er rasen større enn i Norge og det er flere som har fokus på bruksegenskaper, så det er mulig å se etter valp der også! Lykke til 🙂

Anonymkode: 75446...974

Dette er ikke min erfaring. Ja, det er mye fokus på utstilling, men det er også fokus på bruksegenskaper. Dessverre er bruksegenskaper hos lapphundene noe begrenset, da de er reinsdyrgjetere og det er ikke akkurat plenty med reinsdyr overalt i Norge. Ei heller folk som kan vurdere gjeteregenskapene. 

 

Lapphunder skal gentestes for pompes og PRA. Gjerne også for DM (ikke særlig utbredt hos rasen her til lands, men jeg vet om både to og tre hunder har hatt det, både finsk og lapsk. Tror ikke det er så mange som tester for dette, men det blir nok mer vanlig å gjøre fremover). Jeg vet per i dag ikke om en eneste kennel i Norge eller Sverige som bruker hundene til det de er avlet for, men jeg vet om flere oppdrettere som har vært på reingjeteranleggsprøve med flere av sine hunder, med god kritikk fra finske reingjeterdommere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...