Gå til innhold

Jane Eyre, verdens mest oppskrytte bok?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde kanskje vært litt mer revolusjonerende om det ikke hadde vært en 19-åring og en mer en dobbelt så gammel mann. Tvertimot var vel det heller normen på den tiden med ungjenter og eldre menn. Her har man altså i stedet forsøkt seg på en vri a la "ja, men det var jo frivillig og gjensidig", osv. Like troverdig som at alle kvinner som går i burka gjør det frivillig. Jane Eyres motstykke i dag ville vært en roman hvor en ung tenåringsjente jubler over å måtte gå i burka hver dag, samt å gifte seg med en 40-50 år gammel eldre slektning, som hun selvsagt er SÅ forelsket i.

Nei, litt mer revolusjonerende hadde det kanskje vært om hun hadde funnet seg en på sin egen alder.

Men uavhengig av denne "kjærlighetshistorien" var det jo dørgende kjedelig. Jeg gikk og ventet på at det skulle skje noe (hørte den på lydbok). Men nei.

Anonymkode: 201d5...ed7

Den er fremdeles godt skrevet, og nei, dens motstykke ville ikke ha sett slik ut. Det er for enkelt.

Anonymkode: 4d4d6...b19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bare New World tapte seg riktig nok litt på slutten, men absolutt noe man må få med seg, et fantasifullt og interessant scenario. Mange klasser over Jane Eyre, naturligvis.

Anonymkode: 201d5...ed7

Ikke i skrivestil. Den er fantasirik, men overdrevet, for forelsket i sin egen idé. Men den er verdt å få med seg, jeg er enig i det, fordi den sier mer om vårt underholdningsbedøvede samfunn enn det 1984 gjør.

Anonymkode: 4d4d6...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Den er fremdeles godt skrevet, og nei, dens motstykke ville ikke ha sett slik ut. Det er for enkelt.

Anonymkode: 4d4d6...b19

Mhm. Enig. Her velger man også å overse de mange andre tema som tas opp, og det faktum at Jane Eyre faktisk ble tilbudt annet giftemål, som fra den tiden var regnet som det mest fornuftige, hvilket hun takket nei til. At hun også valgte å reise fra Mr. Rochester når hun fant ut av hans eskapader og giftemål er også noe som ser ut til å glemmes.

At han er eldre er egentlig litt uinteressant for min del, boka handler om så mye, mye mer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare New World tapte seg riktig nok litt på slutten, men absolutt noe man må få med seg, et fantasifullt og interessant scenario. Mange klasser over Jane Eyre, naturligvis.

Anonymkode: 201d5...ed7

PS: Du liker dine egne innlegg for kjapt. Du må vente litt, som oss andre, ellers virker det ikke troverdig.

Anonymkode: 4d4d6...b19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest boka flere ganger og sett flere ulike filmatiseringer. Liker den godt, men samtidig er det et tankekors hvordan Rochesters første kone Bertha Mason blir framstilt. Boka Wide Saragasso Sea hav forteller historien fra Bertha Masons synsvinkel. Jeg har ikke lest den, men kunne godt tenke meg å gjøre det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Perelandra skrev:

Jeg har lest boka flere ganger og sett flere ulike filmatiseringer. Liker den godt, men samtidig er det et tankekors hvordan Rochesters første kone Bertha Mason blir framstilt. Boka Wide Saragasso Sea hav forteller historien fra Bertha Masons synsvinkel. Jeg har ikke lest den, men kunne godt tenke meg å gjøre det.

Den anbefales absolutt, har lest den. Har faktisk lest det meste av Jane Eyre-litteratur, og det er en av de bedre "oppfølgerne" eller "fanfics" jeg har lest. Og enig i det, men det er litt av det samfunnskritiske igjen, hvordan man så på f.eks psykisk syke, men også dette med at man ikke fikk skille seg. Det blir plutselig litt mer komplekst når man drar inn disse vinklingene. Litt sånn: er det ok å fremstille Bertha på en slik måte, samtidig, er det riktig at man påtvinger, og sånn sett lurer, noen et giftemål med noen de ikke lenger elsker/har elsket? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 hours ago, AnonymBruker said:

Hun blir forelsket i en uinteressant mann som er 20 år eldre enn henne? Jaja, sikkert en fin fantasihistorie å lese for 40-åringe menn som er ute etter tenåringsjenter.

Anonymkode: 201d5...ed7

Det er ingenting uinteressant med Mr. Rochester. Dessuten gjorde hun en ganske så godt kupp rent sosialt og økonomisk, slike muligheter vokste ikke på trær på den tiden. Det gjør de forresten ikke idag heller.

Anonymkode: b8c52...80f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingenting uinteressant med Mr. Rochester. Dessuten gjorde hun en ganske så godt kupp rent sosialt og økonomisk, slike muligheter vokste ikke på trær på den tiden. Det gjør de forresten ikke idag heller.

Anonymkode: b8c52...80f

Hun hadde tilfeldigvis en onkel hun arvet mye penger fra, ja. Du verden. 

Så drømmen for tenåringsjenter på 1800-tallet var altså å finne en velstående mann i 40-årene å gifte seg med. Jaja. Banebrytende, må det ha vært.

Anonymkode: 201d5...ed7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

PS: Du liker dine egne innlegg for kjapt. Du må vente litt, som oss andre, ellers virker det ikke troverdig.

Anonymkode: 4d4d6...b19

Hva mener du? Troverdig? Det er da tradisjon at man plusser sitt eget innlegg som AB.

Anonymkode: 201d5...ed7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jane Eyre kjedelig? Tja, kanskje om man skumleser den som en Harlekinroman og ikke har kunnskap nok om datiden til å forstå hvor kontroversiell den var.... Og hvordan kan man si at det ikke skjer noe?? Hva er forventet handling? Det skjer jo masse fra hun blir sendt på kostskole til bokas slutt... Barnemishandling, pikeskole, hun søker seg jobb! (ja, faktisk veldig kontroversielt, kvinner skulle være gifte husmødre, de skulle IKKE jobbe og slett ikke aktivt søke seg en jobb selv!). Hemmelighetsfull arbeidsgiver og mystiske omstendigheter i herskapshuset. Altså JE er jo veldig selvstendig og banebrytende, det er ikke en stakkars liten pike som drives rundt av omstendighetene. 

Og et stort poeng i boka er jo at når hun og Rochester endelig finner tilbake til hverandre, så er de matchet. Han lever mer tilbaketrukket og beskjedent, det er neppe til å stikke under en stol at omstendighetene rundt hans kone Bertha og JE har ført til et fall for han. Hun har steget sosialt til å bli en kvinne med anstendig familiebakgrunn og egne midler, en helt annen sosial status enn fattig guvernante. 

Anonymkode: e13cf...555

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva? Den er jo er mesterverk. Det finnes tydeligvis smak, også finnes det smak. 

Anonymkode: 2c456...98f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.6.2018 den 12.31, AnonymBruker skrev:

Paradise Hotel har jeg aldri sett.

Nei, jeg foretrekker gode bøker. Jeg leste nylig Greven av Monte Cristo, som også er fra rundt 1850. Det var en fantastisk bok. Og deretter leste jeg altså Jane Eyre. For en skuffelse! Jeg sier som søsteren til Elin i Fucking Åmål: "Det händer ingenting!"

Anonymkode: 201d5...ed7

Tror du kan lære litt av dette. Du craver stort ytre drama. Så. Gå å kjøp deg en bok med mye slikt, og la Jane ifred til oss som forstår oss på henne. 

Anonymkode: 2c456...98f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/13/2018 at 9:15 PM, AnonymBruker said:

Hun hadde tilfeldigvis en onkel hun arvet mye penger fra, ja. Du verden. 

Så drømmen for tenåringsjenter på 1800-tallet var altså å finne en velstående mann i 40-årene å gifte seg med. Jaja. Banebrytende, må det ha vært.

Anonymkode: 201d5...ed7

Jeg vet ikke hva drømmene deres var, men det å finne sin sjelevenn var iallefall ikke alle forunt, det er det heller ikke idag.

Anonymkode: b8c52...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker Jane Eyre, hele stemninga i boka er så mystisk med den hemmeligheten om hvem eller hva som skjuler seg i det tårnet, og karakterene er interessante, og skiller seg på mange måter fra karakterer i mye annen litteratur fra den samme tida! 

TS, hvis du er opptatt av at det skal skje mye i en bok må du aldri finne på å lese Anna Karenina av Tolstoj - den er for meg en av verdens mest oppskrytte bøker! Der er det ikke mye som skjer på de over 900 sidene... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...