Gå til innhold

Jane Eyre, verdens mest oppskrytte bok?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke hva jeg skulle forvente, men ikke dette. Enhver ungdomsskoleelev kunne skrevet noe bedre. Det hender jo ingenting av interesse i det hele tatt!

Anonymkode: 201d5...ed7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer jo litt an på hva slags forventninger man starter å lese den med.
Jeg hadde ingen og jeg likte den godt. Filmene også. :) 

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh, Jane Eyre.

Den boka må jeg lese igjen, takk for tipset :)

Anonymkode: b814f...115

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte filmatiseringen med Timothy Dalton :)

Anonymkode: 273ce...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hææ? Skjer ingenting? Har du ikke èn romatisk celle i kroppen?

Anonymkode: b8c52...80f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hææ? Skjer ingenting? Har du ikke èn romatisk celle i kroppen?

Anonymkode: b8c52...80f

Hun blir forelsket i en uinteressant mann som er 20 år eldre enn henne? Jaja, sikkert en fin fantasihistorie å lese for 40-åringe menn som er ute etter tenåringsjenter.

Anonymkode: 201d5...ed7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hva jeg skulle forvente, men ikke dette. Enhver ungdomsskoleelev kunne skrevet noe bedre. Det hender jo ingenting av interesse i det hele tatt!

Anonymkode: 201d5...ed7

Jeg synes det er en fantastisk bok :)  (nå elsker jeg generelt romaner hvor handlingen er lagt 100-300 år tilbake i tiden da, og har lest alle romanene tii Brontè-søstrene og Jane Austen både to og fire ganger) 

Anonymkode: db3a4...d5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ts et nåtidsmenneske som forventer fart og paradise hotel-action på hver side for å kjenne at historien lever,
så er nok ikke denne sjangeren noe for vedkommende. Dette er langsomt, tankefullt, følsomt og alt annet som
godt er. Syns det er fint med fortellinger som gir en tid til å både tenke og føle mens en leser. Fantasiens bilder
lager de aller beste filmene på det mentale filmlerretet. Alt som skjer har mange lag og dermed skjer det mye. 

Jeg takker forfatteren for at Jane Eyre ble unnfanget i sitt flotte univers. :rodmer: 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

Er ts et nåtidsmenneske som forventer fart og paradise hotel-action på hver side for å kjenne at historien lever,
så er nok ikke denne sjangeren noe for vedkommende.
Dette er langsomt, tankefullt, følsomt og alt annet som
godt er. Syns det er fint med fortellinger som gir en tid til å både tenke og føle mens en leser. Fantasiens bilder
lager de aller beste filmene på det mentale filmlerretet. Alt som skjer har mange lag og dermed skjer det mye. 

Jeg takker forfatteren for at Jane Eyre ble unnfanget i sitt flotte univers. :rodmer: 

Enig, her ligger nok problemet hos mottakeren. Hold deg til Harlekin-romaner, du TS. :kose: 

Anonymkode: 8a650...c0d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er en fantastisk bok, men det er ikke alle oversettelsene som er like gode. Originalen er nok aller best.

Anonymkode: 38b69...df4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uenig med deg ts, jeg synes Jane Eyre er en fantastisk bok, som er mye mer enn en kjærlighetsfortelling. En vakker og nydelig historie jeg gjerne leser igjen og igjen. Jeg foretrekker mini-serien fra 2007 av filmatiseringene.

Og jeg synes overhodet ikke Mr. Rochester er uinteressant, heller tvert i mot. ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hoppetaujenta skrev:

Er ts et nåtidsmenneske som forventer fart og paradise hotel-action på hver side for å kjenne at historien lever,
så er nok ikke denne sjangeren noe for vedkommende. Dette er langsomt, tankefullt, følsomt og alt annet som
godt er. Syns det er fint med fortellinger som gir en tid til å både tenke og føle mens en leser. Fantasiens bilder
lager de aller beste filmene på det mentale filmlerretet. Alt som skjer har mange lag og dermed skjer det mye. 

Jeg takker forfatteren for at Jane Eyre ble unnfanget i sitt flotte univers. :rodmer: 

Paradise Hotel har jeg aldri sett.

Nei, jeg foretrekker gode bøker. Jeg leste nylig Greven av Monte Cristo, som også er fra rundt 1850. Det var en fantastisk bok. Og deretter leste jeg altså Jane Eyre. For en skuffelse! Jeg sier som søsteren til Elin i Fucking Åmål: "Det händer ingenting!"

Anonymkode: 201d5...ed7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig, her ligger nok problemet hos mottakeren. Hold deg til Harlekin-romaner, du TS. :kose: 

Anonymkode: 8a650...c0d

Som sagt har jeg lest mange klassiske bøker, og Paradise Hotel er ingenting for meg. Greven av Monte Cristo nevnte jeg, ellers har Ibsen og Hamsun mye strålende fra over 100 år tilbake i tid om vi tar for oss vårt eget land. Russerne har bl.a. Forbrytelse og Straff samt Krig og Fred. Andre, om ikke så gamle, godbiter er Nineteen eighty-four, A brave new world osv.

Av "klassiske" bøker er det ufattelig at noen anser kjedelige og meningsløse Jane Eyre som en som hører hjemme i dette selskapet. Da passer den nok bedre til betegnelsen "tidens første kiosk-roman", som ikke akkurat er noen hedersbetegnelse.

Anonymkode: 201d5...ed7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, SPOCA skrev:

Helt uenig med deg ts, jeg synes Jane Eyre er en fantastisk bok, som er mye mer enn en kjærlighetsfortelling.

Og hva mer er det, da? Noen god kjærlighetsfortelling er det for øvrig ikke, så det burde jo være noe mer. Men nei.

Anonymkode: 201d5...ed7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hva mer er det, da? Noen god kjærlighetsfortelling er det for øvrig ikke, så det burde jo være noe mer. Men nei.

Anonymkode: 201d5...ed7

Jeg synes det. At du ikke synes det er jo selvfølgelig noe du gjerne må mene, men jeg er altså uenig med deg.

Men altså, for meg handler det ikke bare om kjærlighet. Nå har jo jeg studert engelsk litteratur, så jeg er nok litt preget av nettopp det, men for meg handler den om f.eks samfunnskritikk, spesielt i Jane Eyres tidlige år, kvinnerolle/feminisme, seksualitet, religion, klassesystem/forskjeller, individualisme osv. 

Jane Eyre var svært revolusjonerende da den kom, nettopp fordi den handlet om en kvinne som ønsket å gå sine egne veier, som ikke giftet seg kun fordi det var praktisk, og som til slutt valgte kjærligheten. Sett med dagens øyne er det nok ikke like revolusjonerende, men sett med datidens briller var det ikke bare-bare. 

Endret av SPOCA
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt har jeg lest mange klassiske bøker, og Paradise Hotel er ingenting for meg. Greven av Monte Cristo nevnte jeg, ellers har Ibsen og Hamsun mye strålende fra over 100 år tilbake i tid om vi tar for oss vårt eget land. Russerne har bl.a. Forbrytelse og Straff samt Krig og Fred. Andre, om ikke så gamle, godbiter er Nineteen eighty-four, A brave new world osv.

Av "klassiske" bøker er det ufattelig at noen anser kjedelige og meningsløse Jane Eyre som en som hører hjemme i dette selskapet. Da passer den nok bedre til betegnelsen "tidens første kiosk-roman", som ikke akkurat er noen hedersbetegnelse.

Anonymkode: 201d5...ed7

Ingen ungdomsskoleelev kunne skrevet Jane Eyre. Det er skrivekunst, ikke en eventyrfortelling. Den er en klassiker på lik linje med de andre du nevner, bortsett fra Hamsun, som er den oppskrytte i denne tråden. Han har alltid vært oppskrytt, en ganske middelmådig forfatter, og ikke minst, en middelmådig tenker.

Anonymkode: 4d4d6...b19

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt har jeg lest mange klassiske bøker, og Paradise Hotel er ingenting for meg. Greven av Monte Cristo nevnte jeg, ellers har Ibsen og Hamsun mye strålende fra over 100 år tilbake i tid om vi tar for oss vårt eget land. Russerne har bl.a. Forbrytelse og Straff samt Krig og Fred. Andre, om ikke så gamle, godbiter er Nineteen eighty-four, A brave new world osv.

Av "klassiske" bøker er det ufattelig at noen anser kjedelige og meningsløse Jane Eyre som en som hører hjemme i dette selskapet. Da passer den nok bedre til betegnelsen "tidens første kiosk-roman", som ikke akkurat er noen hedersbetegnelse.

Anonymkode: 201d5...ed7

Brave New World er da heller ikke en særlig god roman, selv om den setter fingeren på noe viktig i vårt samfunn. Forresten, hvis du vil ha en skikkelig skikkelig kjærlighetsbok, bør du lese Wuthering Hights, av EMILY Bronte. Den er insane, et mesterverk.

Anonymkode: 4d4d6...b19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags bøker skriver hun ?

Anonymkode: 5d7c6...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, SPOCA skrev:

Jeg synes det. At du ikke synes det er jo selvfølgelig noe du gjerne må mene, men jeg er altså uenig med deg.

Men altså, for meg handler det ikke bare om kjærlighet. Nå har jo jeg studert engelsk litteratur, så jeg er nok litt preget av nettopp det, men for meg handler den om f.eks samfunnskritikk, spesielt i Jane Eyres tidlige år, kvinnerolle/feminisme, seksualitet, religion, klassesystem/forskjeller, individualisme osv. 

Jane Eyre var svært revolusjonerende da den kom, nettopp fordi den handlet om en kvinne som ønsket å gå sine egne veier, som ikke giftet seg kun fordi det var praktisk, og som til slutt valgte kjærligheten. Sett med dagens øyne er det nok ikke like revolusjonerende, men sett med datidens briller var det ikke bare-bare. 

Det hadde kanskje vært litt mer revolusjonerende om det ikke hadde vært en 19-åring og en mer en dobbelt så gammel mann. Tvertimot var vel det heller normen på den tiden med ungjenter og eldre menn. Her har man altså i stedet forsøkt seg på en vri a la "ja, men det var jo frivillig og gjensidig", osv. Like troverdig som at alle kvinner som går i burka gjør det frivillig. Jane Eyres motstykke i dag ville vært en roman hvor en ung tenåringsjente jubler over å måtte gå i burka hver dag, samt å gifte seg med en 40-50 år gammel eldre slektning, som hun selvsagt er SÅ forelsket i.

Nei, litt mer revolusjonerende hadde det kanskje vært om hun hadde funnet seg en på sin egen alder.

Men uavhengig av denne "kjærlighetshistorien" var det jo dørgende kjedelig. Jeg gikk og ventet på at det skulle skje noe (hørte den på lydbok). Men nei.

Anonymkode: 201d5...ed7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Brave New World er da heller ikke en særlig god roman, selv om den setter fingeren på noe viktig i vårt samfunn. Forresten, hvis du vil ha en skikkelig skikkelig kjærlighetsbok, bør du lese Wuthering Hights, av EMILY Bronte. Den er insane, et mesterverk.

Anonymkode: 4d4d6...b19

Bare New World tapte seg riktig nok litt på slutten, men absolutt noe man må få med seg, et fantasifullt og interessant scenario. Mange klasser over Jane Eyre, naturligvis.

Anonymkode: 201d5...ed7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...