Gå til innhold

kvinner kan gjøre litt for å unngå voldtekt


Omar92

Anbefalte innlegg

På 19.7.2018 den 12.53, StovnerJune skrev:

Helt enig. Det er fokuset på påkledning som skaper en ekstrem seksualisering av kvinnekroppen som man ser i mange kulturer og det er ikke tilfeldig at menn fra de kulturene står bak mye trakassering og voldtekter av kvinner i Norge og Europa. Jo mer fokus på påkledning og "riktig oppførsel" jo gærnere blir mannfolkene. Når man som dame bryter reglene er man plutselig et gyldig mål og som norsk kvinne bryter man de reglene hele tiden bare ved å kle seg i normale sommerklær. Spørsmålet blir om dette ikke kommer til å bli enda mer vanlig i fremtiden etterhvert som samfunnet blir mer flerkulturelt og verdier fra andre kulturer blir mer og mer gjeldende. 

Nettopp! Disse forholdsreglene blir faktisk en sovepute. For hver gang damer tar forholdsregler, f.eks. kler mer på seg på byen, så finner voldtektsmennene nye måter å utøve volden sin på. Det bare baller på seg og blir verre og verre.
Det er jo bare å se på andre typer kriminalitet; kriminelle finner alltid en måte å gjøre ugjerninger på. Det stopper ikke ved at potensielle ofre stadig finner nye måter å beskytte seg på.
Voldtektsmenn vil voldta, tror folk seriøst at de brenner ut og mister interessen bare kvinner tar nok forholdsregler? Ja man kan være forsiktig men det er ingen løsning på problemet! Det er bare en midlertidig utsettelse av et problem som vil bli verre og verre. Det hjelper kanskje meg der og da å kle mer på meg og oppføre meg annerledes, men det hjelper ikke den kvinnen som tilfeldigvis traff på en kåt og gal fyr på vei hjem fra joggeturen sin. For hun burde jo selvsagt ikke ha kledd seg i tettsittende tights og jogget helt alene... :roll: Etterpåklokskap FTW.

Anonymkode: 2a8f4...3ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo noe av det samme som å la være å låse ytterdøra fordi "hvis noen vil bryte seg inn får de det til uansett om jeg låser eller ikke"

Og skulle det være noen som har brutt seg inn er det ikke din skyld, men det kunne kanskje vært unngått hvis du hadde låst døra og/eller hatt alarm.

Det handler om å hvertfall minimere risikoen i en allerede risikofylt verden, ikke at det er jenta sin skyld hvis det første skjer.

Anonymkode: 56134...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo noe av det samme som å la være å låse ytterdøra fordi "hvis noen vil bryte seg inn får de det til uansett om jeg låser eller ikke"

Og skulle det være noen som har brutt seg inn er det ikke din skyld, men det kunne kanskje vært unngått hvis du hadde låst døra og/eller hatt alarm.

Det handler om å hvertfall minimere risikoen i en allerede risikofylt verden, ikke at det er jenta sin skyld hvis det første skjer.

Anonymkode: 56134...082

Merkelig sammenligning da det å bli voldtatt kan sammenlignes med å bevege seg i trafikken. Man kan ikke slutte å kjøre eller ta bussen pga fare for å bli drept i trafikken. Er det ssmme å bare gå ut døra. Man kan risikere å bli slått ned eller voldtatt uansett hvordan man går kledd. Betyr ikke at man skal slutte å gå ut døra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Maleficenta skrev:

Merkelig sammenligning da det å bli voldtatt kan sammenlignes med å bevege seg i trafikken. Man kan ikke slutte å kjøre eller ta bussen pga fare for å bli drept i trafikken. Er det ssmme å bare gå ut døra. Man kan risikere å bli slått ned eller voldtatt uansett hvordan man går kledd. Betyr ikke at man skal slutte å gå ut døra.

Det er jo akkurat det jeg sa tidligere her, at det er ikke en perfekt verden. Ting skjer. Forferdelig ting skjer hver dag. Men hvis man har en liten sjanse til å unngå en hendelse, så må man jo gjøre det. Som å låse døra, ha på bilbelte, bruke redningsvest, ikke gå med klær hvor puppene ikke spretter ut osv. når man vet hvordan verden er.

Jeg skulle ønske at verden var slik at man kunne gjøre hva faen man vil uten risiko for noe som helst. Men det går ikke!

Jeg ble selv voldtatt mens jeg hadde på meg joggebukse og slippers langs en "trygg" vei. Så det går ikke å unngå alle situasjoner, men man kan gjøre det man kan iallefall.

Anonymkode: 56134...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo akkurat det jeg sa tidligere her, at det er ikke en perfekt verden. Ting skjer. Forferdelig ting skjer hver dag. Men hvis man har en liten sjanse til å unngå en hendelse, så må man jo gjøre det. Som å låse døra, ha på bilbelte, bruke redningsvest, ikke gå med klær hvor puppene ikke spretter ut osv. når man vet hvordan verden er.

Jeg skulle ønske at verden var slik at man kunne gjøre hva faen man vil uten risiko for noe som helst. Men det går ikke!

Jeg ble selv voldtatt mens jeg hadde på meg joggebukse og slippers langs en "trygg" vei. Så det går ikke å unngå alle situasjoner, men man kan gjøre det man kan iallefall.

Anonymkode: 56134...082

Burde ikke du, av alle da være enig i at argumentet med at man ikke skal kle seg utfordrende for å unngå voldtekt er bare tull? Jeg ble selv voldtatt av en bekjent, hjemme hos ham, mens jeg hadde på joggebukse og en baggy adidas-genser. Det jeg lærte var at klær hadde ingenting å si, han hadde bestemt seg og jeg så blikket hans endre seg i øyeblikket han tok tak i meg. Jeg var så "heldig" at jeg ble voldtatt under en uke før den hendelsen også, da hadde jeg på meg en drit stygg svær parkas-jakke og tracksuit. 

Det eneste vi kan gjøre for å unngå voldtekt 100%, er å ikke gå ut døra hjemmefra. I enkelte tilfeller er ikke det trygt en gang, siden det skjer ofte i ekteskap også, og jeg tviler man pynter seg hele tiden da også. Klær har INGENTING å si.

Anonymkode: 289b4...5d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at du har ett bittelite smålig poeng som egentlig ikke har rot i virkeligheten. Hvis en stor andel av voldtekt var overfallsvoldtekter hadde kanskje det vært mere aktuelt å snakke om, men en veldig liten prosentandel av voldtekter foregår i de arenaene du snakker om. Det er overveldende antall voldtekter som blir begått av folk man kjenner, i kjente omgivelser. Så kan man jo snakke om at hvis man oppfører og kler seg «løssluppent» så kanskje denne overfallsmannen velger akkurat denne personen av denne grunnen, og at det derfor vil være lurt å oppføre seg annerledes. Jeg ser for meg at du sikkert mener det kan sammenlignes med at hvis du går i strøk kjent for mye lommetyveri og ran og du har iPhonen hengende ut av bukselomma og kamera til 10 000 rundt halsen, ja da ber du om å bli ranet, så bare ikke gjør det. Men det kan faktisk ikke sammenlignes. Fordi byen eller fester er ikke kjent for å være «voldtektsarenaer» og det vil du vel heller ikke? Da blir plutselig alle menn på byen voldteksmenn, og sånn tenker faktisk ikke kvinner, og man ønsker vel heller ikke det? 

På den andre siden så synes jeg at det er ett poeng at man ikke kan forvente å få en smart, snill, morsom og kjekk mann om man har på seg så lite som mulig og oppfører seg «løssluppent». Gjør du det, ja da tiltrekker du deg en hvis type menn og mennesker, som mest sannsynlig ikke er særlig opptatt av å bli kjent med deg, men de vil ha det du viser frem. Synd, men sånn er det. Vil man bli behandlet med respekt, møte gode mennesker og ikke bli tafset og siklet på, da er det lurt å tenke over antrekk og adferd. Dog kan man absolutt oppleve å bli behandlet respektløst og bli tafset på uansett hvor respektabelt man oppfører og kler seg, der slipper vi kvinner aldri unna, ikke enda ihvertfall, dessverre. Men om det er noe man kan gjøre for å unngå det? Ja. Noe annet ville være naivt å påstå. 

Uansett er det aldri greit med overgrep eller lignende om så dama eller mannen går naken og det står «SEX» i panna på de, ferdig med saken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11.7.2018 den 16.22, AnonymBruker skrev:

Jeg skal kunne kle meg og te meg som jeg vil. Jeg skal kunne være naken og klar for sex, tilogmed være godt igang med en person, sitte naken og kåt på fanget. Men jeg kan ombestemme meg. Ingen har rett til å voldta meg bare fordet. Ingen eier kroppen min, kun jeg. 

Anonymkode: a876d...ee7

Selvfølgelig skal du det! Men er realiteten egentlig slik er vel poenget her? Respekterer folk rundt deg denne retten som du har? Nei... Homofile skal også få kysse på åpen gate, men de har jaggu meg blitt slått ned for å gjøre det også. Skal man slutte og kysse sin elskede fordet? Nei. Skal man slutte å kle seg som man vil fordet? Nei. Men er du lur, så drikk deg ihvertfall ikke fra sans og samling og gå alene hjem halvnaken. Om noe skjer, så er det fortsatt overgriper sin feil, ingen tvil om det, men det kunne kanskje vært unngått ved å fjerne en av risikofaktorene, eks: 1. ta taxi/bli hentet (kan ikke utelukke taxisjåføren som voldtektsmann dog, dessverre) 2. Drikk ikke slik at du mister kontroll og ikke kan forsvare deg 3. Kle på deg mere. Mange alternativer her, så man trenger ikke kle på seg for å unngå det, og selvom man tar alle tre risikofaktorer bort så er man faen ikke helt trygg da heller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.6.2018 den 18.06, AnonymBruker skrev:

Jeg ble voldtatt da jeg gikk i romslig joggebukse og collegegenser, håret i hestehale og ikke noe sminke. 

Samme versjonen hører jeg fra mange andre som har blitt voldtatt og, de har gått kledd normalt, ikke utfordrende.

Anonymkode: c10a7...63f

Dette. Dette var meg.

Anonymkode: beb96...8c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pentagon skrev:

Jeg ser at du har ett bittelite smålig poeng som egentlig ikke har rot i virkeligheten. Hvis en stor andel av voldtekt var overfallsvoldtekter hadde kanskje det vært mere aktuelt å snakke om, men en veldig liten prosentandel av voldtekter foregår i de arenaene du snakker om. Det er overveldende antall voldtekter som blir begått av folk man kjenner, i kjente omgivelser. Så kan man jo snakke om at hvis man oppfører og kler seg «løssluppent» så kanskje denne overfallsmannen velger akkurat denne personen av denne grunnen, og at det derfor vil være lurt å oppføre seg annerledes. Jeg ser for meg at du sikkert mener det kan sammenlignes med at hvis du går i strøk kjent for mye lommetyveri og ran og du har iPhonen hengende ut av bukselomma og kamera til 10 000 rundt halsen, ja da ber du om å bli ranet, så bare ikke gjør det. Men det kan faktisk ikke sammenlignes. Fordi byen eller fester er ikke kjent for å være «voldtektsarenaer» og det vil du vel heller ikke? Da blir plutselig alle menn på byen voldteksmenn, og sånn tenker faktisk ikke kvinner, og man ønsker vel heller ikke det? 

(...)

Det forandrer jo ikke saken at det færre overfallsvoldtekter enn andre voldtekter. Man beskytter seg mot det man kan. Og noe kan man ikke beskytte seg mot, dessverre.

Jeg låser døra mi selv om jeg bor på landet, innerst i en blindvei, jeg kjenner alle fem naboene, i et tettsted hvor det aldri skjer noe som helst.

Man vet aldri når noe som helst skal skje, og jeg tenker at det viktigste er å ta forholdsregler og gjøre sitt for å forebygge, der hvor andre ønsker å gjøre skade.

Vi kan ikke lære ungene våre at det er ikke lov til (alle mulige kriminelle handlinger) så derfor trenger de ikke tenke på å passe på seg selv.

Anonymkode: 56134...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo akkurat det jeg sa tidligere her, at det er ikke en perfekt verden. Ting skjer. Forferdelig ting skjer hver dag. Men hvis man har en liten sjanse til å unngå en hendelse, så må man jo gjøre det. Som å låse døra, ha på bilbelte, bruke redningsvest, ikke gå med klær hvor puppene ikke spretter ut osv. når man vet hvordan verden er.

Jeg skulle ønske at verden var slik at man kunne gjøre hva faen man vil uten risiko for noe som helst. Men det går ikke!

Jeg ble selv voldtatt mens jeg hadde på meg joggebukse og slippers langs en "trygg" vei. Så det går ikke å unngå alle situasjoner, men man kan gjøre det man kan iallefall.

Anonymkode: 56134...082

Men beviser ikke det at det ikke funker? Er nok for en radikal muslim at du viser håret liksom..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Poenget er vel at man kan ikke kontrollere andre eller ytre omstendigheter, men man kan kontrollere hva man selv gjør for å minimere risken for at noe skjer. 

 

 

Anonymkode: 56134...082

Det er sant, at man personlig er temmelig prisgitt hva andre bestemmer. 

Samfunnsutvikling er derimot ikke noe som bare skjer, det er bestemt gjennom aktive valg gjort av våre folkevalgte representanter, og deres byråkrati. 

Det var ikke slik at vi folket har vært grundig informert i prosessen. 

Det er fullt mulig å stanse og snu denne negative utvikling. 

Anonymkode: 4877b...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg ble voldtatt var jeg på fest. Siden det var fest var jeg selvfølgelig sminket og kledd for fest i en svart kjole, men jeg hadde ikke drukket spesielt mye. Kom i snakk med en fyr som virka veldig hyggelig først, men som endra seg da vi ble sittende alene på et gjesterom. Plutselig ble han veldig grov i kjeften og klåfingra, og da jeg dytta bort hendene hans og prøvde å gå men han holdt meg fast og fortsatte å grafse så skjønte jeg at nå var det min tur, nå blir jeg voldtatt. Det var også det som skjedde.

Kunne jeg gjort noe mer? Kunne helt sikkert skreket høyt og kjempet som en gal, men ting skjer fort og det kan være vanskelig å gjøre det aller smarteste valget når man er ung og usikker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...