Gå til innhold

Leier leilighet.. - fuktskader rundt vasken..

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mugg, råte, sopp o.l. i boliger er helseskadelig jo.

Anonymkode: 6e74b...cd1

Har selv jobbet med skadesanering og alt er ikke helseskadelig. Man kan faktisk vaske bort endel mugg. Det er mange som ikke gjør det. Bare lar det ligge. 

Har hatt saker der folk plasserer seng og store skap helt inntil kald yttervegg og blir overrasket over at det da vokser mugg/sopp bak sengen. 

Anonymkode: 86316...abc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok ikke helseskadelig. Det var en voldsom antagelse. 

Heltrebenkeplater må oljes en gang i året. Om det er leietaker eller utleier som skal stå for dette vedlikeholde kan vel diskuteres.

Det er utrolig mange som ikke tørker opp vannsøl og da blir det flekker. 

Om det er leietaker som skal stå for det, må huseier i det minste fortelle om at det er leietaker som skal stå for det, og også fortelle om hvilket produkt den skal behanndles  med og hvor ofte.

Benken bør i hvert fall være behandlet og klar til bruk ved innflytting (noe den ikke var i ts sitt tilfelle).

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker på at denne benkeplaten har brukt å blitt oljet? Huseier tenkte å LAKKE den (se over), og det tyder på at den ikke var behandlet med olje fra før av...

Jeg sa hvordan heltrebenkeplater skal behandles. De skal oljes en gang i året.

Hva som er blitt gjort er det vel ingen som vet.

• Liker 2
Skrevet

Kan hende at det er oljet tre, vi hadde oljet benkeplate i gamle leiligheten vår. Nydelig hvis man tørker opp etter seg og vedlikeholder med olje, evt pussing ved behov, men noe herk hvis ikke. Jeg hadde leietaker i 6 mnd som ikke tørket opp vann etter seg, ødela nesten benkeplaten, og den var full av svarte merker rundt vasken og ellers da hun flyttet. Fikk heldigvis pusset den fin etter flere timers arbeid. Burde nok bedt henne om erstatning, for hun hadde fått beskjed på forhånd om at det ville bli merker hvis hun ikke tørket opp. Selv bodde jeg der i 9 år uten å lage merker, kun fordi jeg tørket vekk vann og flekker underveis. 

Men i og med at du nevner grønne flekker kan det jo være ubehandlet, og det skal man ikke ha på et kjøkken. Vi fikk kun svarte/mørke flekker i vår oljede plate. Grønt høres litt skumlere ut, særlig hvis det lukter og..?

Jeg ville uansett snakket med utleier før det blir et større problem, og i mellomtiden vært veldig nøye på å tørke opp underveis (ikke bare feks på slutten av dagen). Hvis du ikke har fått beskjed om å vedlikeholde/behandle den med olje evt. hvordan unngå flekker burde utleier egentlig ta det på egen kappe. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg sa hvordan heltrebenkeplater skal behandles. De skal oljes en gang i året.

Hva som er blitt gjort er det vel ingen som vet.

Takk. De skal altså ikke lakkes? Uansett var benkeplaten ubehandlet når ts flyttet inn (høres det  ut som), og det hadde blitt flekker mens forrige leieboer bodde der, og huseier tenkte å lakke.

AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at denne benkeplaten har brukt å blitt oljet? Huseier tenkte å LAKKE den (se over), og det tyder på at den ikke var behandlet med olje fra før av...

Er ikke sikker. Jeg forsøkte å se på den nå. Det ser ut til at den har et lett overlag med enten litt lakk eller noe.  Men den har sprekker som trekker til seg vann i treverket. Den tåler veldig dårlig vann for hvis det kommer litt vann på et punkt så setter det seg lett spor i treverket. 

Jeg har kanskje vært lite flink til å tørke skikkelig rett under der jeg har tørkestativet. Men treverket er uansett ikke ideelt på et kjøkken. 

Jeg er flau over dette og gruer meg til å vise det til utleier. Så mulig jeg bør bare finne en ny leilighet før jeg sier det ? Eller ville dere bedt utleier se på det ? 

Det er et veldig gammelt kjøkken. Men jeg er flau over at det er slike flekker på disken. Jeg får håpe på at han ikke krever stor erstatning for det. Jeg mener at en kjøkkendisk bør tåle mer vann enn denne gjør. Men det er min mening. Vet ikke hva som er rett. 

Anonymkode: 15f83...a55

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det er leietaker som skal stå for det, må huseier i det minste fortelle om at det er leietaker som skal stå for det, og også fortelle om hvilket produkt den skal behanndles  med og hvor ofte.

Benken bør i hvert fall være behandlet og klar til bruk ved innflytting (noe den ikke var i ts sitt tilfelle).

Ja, det er jeg enig i. 

Leietaker bør ta kontakt med huseier så fort som mulig. Huseier forstår sikkert situasjonen i og med at han hadde nevnt at den skulle behandles. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eller ville dere bedt utleier se på det ? 

Be utleier om å se på det,  og tilby deg evt å pusse ned benken og olje/ lakke den. Spør om hva den er behandlet med fra før.

Hvor lenge har du bodd der?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk. De skal altså ikke lakkes? Uansett var benkeplaten ubehandlet når ts flyttet inn (høres det  ut som), og det hadde blitt flekker mens forrige leieboer bodde der, og huseier tenkte å lakke.

De som bodde her før meg hadde klart å etterlate seg litt flekker. Noe som utleier var litt frustret over men han pratet da om å fikse det med noe lakk eller noe annet. Jeg er litt usikker på om dette er min feil eller ikke. Og jeg sliter med dårlig økonomi så får håpe at jeg ikke blir pålagt  å betale erstatning for dette. Det er iallefall en veldig gammel disk.  Er redd for å si ifra om det for det er flaut og det er sure penger å betale akkurat nå når jeg sliter økonomisk. 

AnonymBruker
Skrevet

Be utleier om å se på det,  og tilby deg evt å pusse ned benken og olje/ lakke den. Spør om hva den er behandlet med fra før.

Hvor lenge har du bodd der?

Jeg bør  mulig bare be utleier se på det selv om dette er direkte pinlig. Disken  ser ganske stygg ut. Burde ha sagt  det til utleier før men jeg har ventet med det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De som bodde her før meg hadde klart å etterlate seg litt flekker. Noe som utleier var litt frustret over men han pratet da om å fikse det med noe lakk eller noe annet. Jeg er litt usikker på om dette er min feil eller ikke. Og jeg sliter med dårlig økonomi så får håpe at jeg ikke blir pålagt  å betale erstatning for dette. Det er iallefall en veldig gammel disk.  Er redd for å si ifra om det for det er flaut og det er sure penger å betale akkurat nå når jeg sliter økonomisk. 

Jeg ville nok, i ditt tilfelle, foreslått for huseier å spleise på ny kjøkkenbenk, dersom det ikke holder at du pusser ned benken og behandler benken med det middelet som huseier gir informasjon om at den skal behandles med.

Her har både huseier og du feilet. Huseier fulgte ikke opp sin plan om å behandle benken. Du varslet ikke huseier om at benken ble enda mer skadet etter at du hadde  flyttet inn (hvor lenge har du bodd der?), grunnet at treverket ikke hadde fått den lakken/ oljen som den trengte.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig så høres det ut som om at det er din feil. 

Om du har tørkestativ oppå benken, burde det stått et plastbrett under. 

Det høres ut som du har vært litt uforsiktig og ikke er vant med treverk. Samtidig burde huseier behandlet den før du flyttet inn og informert deg om hvordan man bruker treverk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bør  mulig bare be utleier se på det selv om dette er direkte pinlig. Disken  ser ganske stygg ut. Burde ha sagt  det til utleier før men jeg har ventet med det. 

Ja, snakk med han. Det er ikke lurt  å utsette  problemer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Se @isbjørnungens fine tips om hvordan du kan få benken fin igjen. Kanskje venner/ familie av deg kan hjelpe deg å få benken fin igjen, evt før du viser huseier hvor stygg benken er? :) Spør huseieren om produktnavn på hva benken skal behandles med, og tilby deg å gjøre det :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sprekkene i treet, kan det fikses og med hva? formtre?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg var utleier, ville jeg hatt benkeplater i stein, marmor, helstøpt kompositt (som ikke skades av vann) stål el.l.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg var utleier, ville jeg hatt benkeplater i stein, marmor, helstøpt kompositt (som ikke skades av vann) stål el.l.

Kan love deg at leieboere hadde klart å ødelegge dette. Hadde gått for en rimelig laminat. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan love deg at leieboere hadde klart å ødelegge dette. Hadde gått for en rimelig laminat. 

Ok. Hvordan kan man ødelegge stein, marmor, helstøpt kompositt (som ikke skades av vann) stål el.l. som ikke skades av vann?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Benken bør pusses litt, og oljes/lakkes. 

Leide en slik leilighet 2-3 år. Da det ble tørt rundt vasken ringte jeg huseier og hørte om det var greit at jeg fikset og trakk fra kostnadene på neste leie. Tok meg maks en halvtime, jeg fikk det finere på kjøkkenet, og huseier var fornøyd og fikk generelt mye goodwill når jeg foreslo slike løsninger, i den grad at jeg fikk en enorm fleksibilitet når jeg skulle flytte ut. Å være litt på tilbudssiden lønner seg ofte i et leieforhold. 

Anonymkode: f9f3a...2da

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...