AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #1 Skrevet 9. juni 2018 https://e24.no/privat/bolig/14-kvadratmeter-solgt-for-2-5-millioner-selger-ble-sjokkert-og-kunne-nesten-ikke-tro-det/24356874 Kom over denne med 14 kvm som ble solgt for 2,5 millioner på Majorstuen i Oslo. Hvis boligbobla sprekker så vil du være låst til en bolig på 14 kvm i lang tid. Boliger på 30 kvm og oppover går det fint å leve både 1 og 2 personer på, men 14 kvm er veldig lite. For tre år siden i 2015 kjøpte jeg min leilighet på 30 kvm på St.hanshaugen i Oslo for 2 millioner. Jeg synes det er en syk pris for 14 kvm det er like lite som en liten studenthybel. Å bo på 14 kvm er omtrent som en glattcelle. Det må da være en smertegrense i markedet for hvor små og kjipe leiligheter folk vil kjøpe for så mye penger. Hva blir det neste 3 millioner for 8 kvm, eller sprekker boligbobla skikkelig? Anonymkode: 7cc22...5e1 6
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #2 Skrevet 9. juni 2018 Folk kjøper ALT til hvilken som helst pris fordi man liksom måååå eie noe selv åkke som. Å eie et bøttekott vil jeg se på som mer latterlig i grunn. Anonymkode: 56e1f...23c 7
Atea Skrevet 9. juni 2018 #3 Skrevet 9. juni 2018 (endret) Tror kanskje det er veletablerte som har kjøpt denne for å leie ut hvis det er en selveier? Ville aldri kjøpt 14 kvm selv. Heller ikke for å leie ut. Da ville jeg heller satset på å kjøpe en hytte på fjellet. Er skeptisk til å være med på å øke boligprisene som er skyhøye. Ser at mange sammenligner med andre land, men der har de mange utleieboliger - boligselskap som leier ut, mens i Norge har man ikke det. Noen få, men de skyter prisene opp. Har leid av firma, på cirka ti år har leieprisene økt med 100 prosent eller mer. Endret 9. juni 2018 av Atea
Husholdning1 Skrevet 9. juni 2018 #4 Skrevet 9. juni 2018 Skjønner ikke at folk med normal økonomi fortsatt velger å bosette seg i Oslo med mindre det er eneste mulighet mtp jobb eller utdannelse. Det bidrar jo bare til å forverte problemet med økende boligpriser der. Joda, jeg kan skjønne at man vil værr nær familie, men man gjør det jo vanskeligere for egne barn å etablere seg i nærheten av foreldrenei stedet ved å fortsette dette. 6
Puny Skrevet 9. juni 2018 #5 Skrevet 9. juni 2018 9 minutter siden, Husholdning1 skrev: Skjønner ikke at folk med normal økonomi fortsatt velger å bosette seg i Oslo med mindre det er eneste mulighet mtp jobb eller utdannelse. Det bidrar jo bare til å forverte problemet med økende boligpriser der. Joda, jeg kan skjønne at man vil værr nær familie, men man gjør det jo vanskeligere for egne barn å etablere seg i nærheten av foreldrenei stedet ved å fortsette dette. Men Oslo trenger da også folk med helt vanlige jobber? Hva skjer om ingen med vanlig inntekt har råd til å bo i relativ nærhet til arbeidsplassen sin? 5
Husholdning1 Skrevet 9. juni 2018 #6 Skrevet 9. juni 2018 1 minutt siden, Puny skrev: Men Oslo trenger da også folk med helt vanlige jobber? Hva skjer om ingen med vanlig inntekt har råd til å bo i relativ nærhet til arbeidsplassen sin? Det er selvsagt sant, men reduksjonen det må begynne et sted. Og den må begynnee med at innbyggere søket seg ut og deretter må arbeidsplasser følge etter. Skjønner selvsagt at dette dessverre er langt lettere sagt enn gjort.
Puny Skrevet 9. juni 2018 #7 Skrevet 9. juni 2018 1 minutt siden, Husholdning1 skrev: Det er selvsagt sant, men reduksjonen det må begynne et sted. Og den må begynnee med at innbyggere søket seg ut og deretter må arbeidsplasser følge etter. Skjønner selvsagt at dette dessverre er langt lettere sagt enn gjort. Hva mener du med det? Vi kan jo ikke flytte alle ‘lavtlønnede’ arbeidsplasser ut av Oslo, vi trenger butikker i Oslo, vi trenger ufaglært arbeidskraft i helsevesenet, i barnehager etc... 5
Husholdning1 Skrevet 9. juni 2018 #8 Skrevet 9. juni 2018 1 minutt siden, Puny skrev: Hva mener du med det? Vi kan jo ikke flytte alle ‘lavtlønnede’ arbeidsplasser ut av Oslo, vi trenger butikker i Oslo, vi trenger ufaglært arbeidskraft i helsevesenet, i barnehager etc... Man kan gradvis redusere det til fordel for forstedene. Men da snakker man om en styrt utvikling over mange tiår.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #9 Skrevet 9. juni 2018 Parkeringsplasser på 3 kvm i samme området går for 1,5 millioner. Så jeg synes 2,5 mill for en leilighet på 14 kvm er så mye. Faktisk er fortsatt mye å tjene på en leilighet til den prisen. Jeg vil tippe den vil gå for omtrent 5 millioner om 3-4 år. Ikke mange andre investeringe som slår den. Hvis du tenker på et tak for hvor høy prisen kan bli, finnes det sikkert, men vi er milevis unna å nå et eventuelt tak. Når vanlig lønnsmottakere ikke lenger har råd til å kjøpe kan man snakke om et tak. Det er veldig lenge til. 14 kvm på majorsuta vil nå et tak omtrent rundt 20 millioner. (Tror du meg ikke? Ha dette i bakhode og husk hvor du leste det først når avisene i fremtiden skriver om samme leilighet til 20 mill). Anonymkode: 64a6b...43b 5
Puny Skrevet 9. juni 2018 #10 Skrevet 9. juni 2018 2 minutter siden, Husholdning1 skrev: Man kan gradvis redusere det til fordel for forstedene. Men da snakker man om en styrt utvikling over mange tiår. Redusere hva? Boligpriser? Arbeidssteder? Vi så jo tendensene i Stavanger på sitt værste at de hadde problemer med å rekruttere lærere og sykepleiere på brun av for høye boligpriser... 2
Husholdning1 Skrevet 9. juni 2018 #11 Skrevet 9. juni 2018 1 minutt siden, Puny skrev: Redusere hva? Boligpriser? Arbeidssteder? Vi så jo tendensene i Stavanger på sitt værste at de hadde problemer med å rekruttere lærere og sykepleiere på brun av for høye boligpriser... Befolkningen
Puny Skrevet 9. juni 2018 #12 Skrevet 9. juni 2018 1 minutt siden, Husholdning1 skrev: Befolkningen Redusere befolkningen, faktisk.... den var original. Desentralisering liksom? 1
Husholdning1 Skrevet 9. juni 2018 #13 Skrevet 9. juni 2018 1 minutt siden, Puny skrev: Redusere befolkningen, faktisk.... den var original. Desentralisering liksom? Noe i den gaten, men jeg ville ikke kalt det desentralisering. Jeg snakker ikke om å flytte befolknongen i Oslo til Hedmark akkurat, men å heller på en måte utvide byen.
Puny Skrevet 9. juni 2018 #14 Skrevet 9. juni 2018 2 minutter siden, Husholdning1 skrev: Noe i den gaten, men jeg ville ikke kalt det desentralisering. Jeg snakker ikke om å flytte befolknongen i Oslo til Hedmark akkurat, men å heller på en måte utvide byen. Men ved en voksende utvidet by vil jo reisevieien for folk med en normal lønn ril slutt bli uholdbar. Det er jo den retningen vi er på vei i nå. 1
Husholdning1 Skrevet 9. juni 2018 #15 Skrevet 9. juni 2018 12 minutter siden, Puny skrev: Men ved en voksende utvidet by vil jo reisevieien for folk med en normal lønn ril slutt bli uholdbar. Det er jo den retningen vi er på vei i nå. Derfor må de søke jobber i utkanten.
Puny Skrevet 9. juni 2018 #16 Skrevet 9. juni 2018 2 minutter siden, Husholdning1 skrev: Derfor må de søke jobber i utkanten. Men vi trenger de jobbene sentralt! Hvem skal jobbe på Rema 1000 på Frogner? Hvem skal jobbe på sykehjem på Løkka? Vi kan ikke desentralisere alle lavtlønnede yrker. 4
Husholdning1 Skrevet 9. juni 2018 #17 Skrevet 9. juni 2018 1 minutt siden, Puny skrev: Men vi trenger de jobbene sentralt! Hvem skal jobbe på Rema 1000 på Frogner? Hvem skal jobbe på sykehjem på Løkka? Vi kan ikke desentralisere alle lavtlønnede yrker. Nei, det gjør man ikke. Man trenger de jobbene innen en overkommelig radius.
Puny Skrevet 9. juni 2018 #18 Skrevet 9. juni 2018 1 minutt siden, Husholdning1 skrev: Nei, det gjør man ikke. Man trenger de jobbene innen en overkommelig radius. Så gamle mennesker skal måtte flytte ut av nærområdet sitt for å få helsetjenester? Folk som bor sentralt skal ikke ha tilgang på matbutikker? 4
Husholdning1 Skrevet 9. juni 2018 #19 Skrevet 9. juni 2018 4 minutter siden, Puny skrev: Så gamle mennesker skal måtte flytte ut av nærområdet sitt for å få helsetjenester? Folk som bor sentralt skal ikke ha tilgang på matbutikker? Nettopp!
Puny Skrevet 9. juni 2018 #20 Skrevet 9. juni 2018 1 minutt siden, Husholdning1 skrev: Nettopp! Jaha, da må jeg si jeg er helt uenig med deg. Vi må tilrettelegge for en boligpolitikk der folk med normale jobber har råd til å bo i relativ nærhet til arbeidsplassen sin. Vi trenger å beholde alle type arbeidstakere innenfor en viss radius av Oslo. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå