Gå til innhold

Er man 17 eller 18 år når...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man skal gå påbygg ett år til før man er ferdig på vgs?

Er man 17 dette året 2018, eller er man 18 dette her året?

Anonymkode: 7be3a...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer an på, når på året du er født...

Anonymkode: 562ab...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil

Det er tredjeåret, så du starter normalt det året du fyller 18, og er ferdig det året du fyller 19.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Solsmil skrev:

Det er tredjeåret, så du starter normalt det året du fyller 18, og er ferdig det året du fyller 19.

Er du sikker? Jeg husker selv at jeg var russ og ferdig med vgs det året jeg var 18, og var 19 året etter da jeg flyttet for å studere?

 

Dette er ganske viktig for meg å komme til bunns i da jeg tror noen lyver til meg om alderen sin

Anonymkode: 7be3a...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er født januar-juli er du fyllt 18 når du starter siste året på videregående. Fyller du år august-desember fyller du i løpet av sisteåret. 

Du sier du mistenker at noen lyver om alderen; ikke glem at noen dropper ut og må ta fag om igjen, noen klarer skolegangen raskere. 

Anonymkode: 2fa5a...e1c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

om man går trereårig videregående på vanlig tid, så er fyller man 19 det året man fullfører. Man kan jo ha et pauseår mellom 2 og 3.klasse feks. 

OJ hvor gammel er du selv hvis du var 18 da du fullførte? Gikk du studiespesialisering?

Anonymkode: 237d2...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man begynner siste året på vgs det året man fyller 18, dvs at man blir 18 mellom 1.januar og 31.desember det året man slutter i vg2 og begynner i vg3. Når man er ferdig med vg3, er man 19 hvis man har bursdag før skoleslutt i juni.

Anonymkode: 53f33...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker? Jeg husker selv at jeg var russ og ferdig med vgs det året jeg var 18, og var 19 året etter da jeg flyttet for å studere?

Anonymkode: 7be3a...7e8

Dette tror jeg nok ikke stemmer. Har du bursdag etter juni? I så fall var du fortsatt 18 da du ble ferdig på vgs, kan det være derfor du blander?

Hvis det du sier stemmer, må du enten ha hoppet over en klasse eller være såpass gammel at skolegangen var kortere, men det høres det jo ikke ut som? 

Anonymkode: 53f33...696

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker? Jeg husker selv at jeg var russ og ferdig med vgs det året jeg var 18, og var 19 året etter da jeg flyttet for å studere?

 

Dette er ganske viktig for meg å komme til bunns i da jeg tror noen lyver til meg om alderen sin

Anonymkode: 7be3a...7e8

Nå går de et år lengre på grunnskolen.

Min fyller 18 i januar,da går hun vgs 2.

Dvs hun fyller 19 rett etter andre semester på vgs 3. 

Anonymkode: c2fef...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå går de et år lengre på grunnskolen.

Min fyller 18 i januar,da går hun vgs 2.

Dvs hun fyller 19 rett etter andre semester på vgs 3. 

Anonymkode: c2fef...47a

Altså hun fyller 19 tredje året på vgs mente jeg. 

Anonymkode: c2fef...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du følger hele skoleløpet som normalt fyller du 19 det året du er ferdig med tredje året. 

Men  det er jo enkelte (svært få) spm begynner i første klasse på barneskolen et år før eller ett år etter. Da blir det jo forskyvelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå går de et år lengre på grunnskolen.

Min fyller 18 i januar,da går hun vgs 2.

Dvs hun fyller 19 rett etter andre semester på vgs 3. 

Anonymkode: c2fef...47a

Ja men det året tas jo som 6 åringer. Så det påvirker ikke dette 😊

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klør meg i hodet av dette. Jeg fyller bursdag etter juni ja og jeg kan vedde armen min på at jeg var 18 både da jeg var russ og gikk ut av vgs. Og ja jeg gikk studiespes. 

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette tror jeg nok ikke stemmer. Har du bursdag etter juni? I så fall var du fortsatt 18 da du ble ferdig på vgs, kan det være derfor du blander?

Hvis det du sier stemmer, må du enten ha hoppet over en klasse eller være såpass gammel at skolegangen var kortere, men det høres det jo ikke ut som? 

Anonymkode: 53f33...696

Ja! Også året etter flyttet jeg hjemmefra, da var jeg 19.

Skjønner fortsatt ingenting. 

 

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå går de et år lengre på grunnskolen.

Min fyller 18 i januar,da går hun vgs 2.

Dvs hun fyller 19 rett etter andre semester på vgs 3. 

Anonymkode: c2fef...47a

Når skjedde dette?

 

 

Ts

Anonymkode: 7be3a...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå går de et år lengre på grunnskolen.

Min fyller 18 i januar,da går hun vgs 2.

Dvs hun fyller 19 rett etter andre semester på vgs 3. 

Anonymkode: c2fef...47a

Det er da samme uansett. De som har ett år lengre på grunnskolen har startet det året dem ble 6 år. Vi som hadde 'bare' 9 år på grunnskolen, startet det året vi ble 7 år...

Anonymkode: 5883d...5e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klør meg i hodet av dette. Jeg fyller bursdag etter juni ja og jeg kan vedde armen min på at jeg var 18 både da jeg var russ og gikk ut av vgs. Og ja jeg gikk studiespes. 

Ja! Også året etter flyttet jeg hjemmefra, da var jeg 19.

Skjønner fortsatt ingenting. 

 

Når skjedde dette?

 

 

Ts

Anonymkode: 7be3a...7e8

1. Ja, men det er jo det jeg sier. Hvis du har bursdag etter juni, er du 18 når du er russ og går ut av vgs. Så fyller du 19 innen 31.desember det året. Da flyttet du vel hjemmefra det året du fylte 20, men før bursdagen din det året?

2. Det skjedde i 1997.

Anonymkode: 53f33...696

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klør meg i hodet av dette. Jeg fyller bursdag etter juni ja og jeg kan vedde armen min på at jeg var 18 både da jeg var russ og gikk ut av vgs. Og ja jeg gikk studiespes. 

Ja! Også året etter flyttet jeg hjemmefra, da var jeg 19.

Skjønner fortsatt ingenting. 

 

Når skjedde dette?

 

 

Ts

Anonymkode: 7be3a...7e8

Hva er det du ikke skjønner? Du var 18 da du sluttet på VGS, det var jeg også, fordi jeg har bursdag i september. Om jeg hadde hatt bursdag i mai, hadde jeg blitt 19 rett før jeg sluttet. Du starter i 3 klasse det året du fyller 18 og slutter i 3 det året du fyller 19, det betyr ikke at du er 19 når du er ferdig på skolen. 

En venninne av meg er født i desember, hun var altså 18 i et halvt år etter hun sluttet på VGS.

Og tilsvarende, om du begynte å studere året etter, begynte du å studere det året du ble 20, men du hadde ikke hatt bursdag enda. 

Anonymkode: bf48f...297

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg var 18 da jeg var ferdig med vgs, men jeg fylte ikke 19 før året etter. Derfor funderer jeg på om  denne personen faktisk bare er 17.

Anonymkode: 7be3a...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var 18 da jeg var ferdig med vgs, men jeg fylte ikke 19 før året etter. Derfor funderer jeg på om  denne personen faktisk bare er 17.

Anonymkode: 7be3a...7e8

Det kan godt være, men i såfall så har du begynt skolegangen tidligere eller hoppet over et år (veldig sjelden at det skjer). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg var 18 da jeg var ferdig med vgs, men jeg fylte ikke 19 før året etter. Derfor funderer jeg på om  denne personen faktisk bare er 17.

Anonymkode: 7be3a...7e8

Du surrer. Du sier du har bursdag etter juni. Du sier også at du var 18 når du var russ og ferdig med vgs (mai/juni) men så ikke fylte 19 før året etter. Det henger ikke på greip, det må du forstå selv. Du fylte 19 senere samme året.

De fleste er 18 det året de går siste semester på vgs og er russ, om man ikke er 18 er det vanligst at man er eldre pga friår osv. Om personen begynner i vg3 nå til august kan det godt hende de er 17.

Anonymkode: 52b9b...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette kan du vel enkelt sjekke opp selv. Du har jo fødselsdatoen din og du har et vitnemål. Fødselsdatoen din er ikke noe man bare kan lyve om som norsk statsborger. Du har jo et personnummer. 

Er du innvandrer? 

Anonymkode: 0c46d...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...