Gå til innhold

Mitt såkalte "høyrisikosvangerskap"


Puffin

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Så godt alt står bra til inni magehuset❤ Håper dere koser dere i Danmark nå😃👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

11+6

Herregud altså. Ferie i Danmark har bare vært et helvete. Så kvalm og forferdelig i formen, og fikk lungebetennelse på toppen. Har hostet i halvannen uke nå og er så lei. Føler meg elendig, og syns stort sett synd på meg selv døgnet rundt. Alt ble så amputert fordi jeg ikke orket noen ting som helst. Heldigvis var det flere med sånn at junior hadde det kjekt, men det er ikke noe artig for meg å ligge i en seng, hoste slim og spy om hverandre mens han er ute og lager minner uten meg. Dritt altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 uker i dag faktisk, men 12+0 ja! 😄 Startet dagen med å kaste opp på gulvet, så helt topp var det jo ikke. Jeg krysser fingrene for at noe magisk skjer på 13+6 når jeg går over i 2.trimester 😄 Lov å håpe......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff plages du fremdeles🙄håper det går over😘 16+6 her,vært fri kvalmen en halv uke el såder🤞håp i hengende snøre,som mora mi sier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, lille_frosk said:

Uff, stakkars deg :( Det er så forferdelig å være så kvalm!

Ja det tærer på psyken det er sikkert! Er litt bekymret for at det skal vare frem til fødsel denne gangen og..

13 hours ago, TeamWP said:

Huff plages du fremdeles🙄håper det går over😘 16+6 her,vært fri kvalmen en halv uke el såder🤞håp i hengende snøre,som mora mi sier!

Krysser fingrene! Det ER jo mulig at det blir bedre! ;)

 

13+1

Vi var på ultralyd igjen i går og det var fantastisk fint. Jeg har vært litt bekymret for lille siden jeg får i meg lite mat og holder dårlig på den. Babyen har vokst såpass at jeg ble satt fram med to dager, og var veldig aktiv. Store og lange spark med helt utstrekte bein, han eller hun svømte rundt og "vinket" til oss. Det hjelper enormt på humøret fordi jeg får se hva det er jeg "lider" for.

Hun prøvde å se etter kjønn men navlestrengen lå selvfølgelig i veien. Det er jo typisk. Så da får vi vente til OUL om en 5-6 uker og forhåpentligvis kunne se noe da. Det er så vannvittig spennende siden vi alt har en gutt. Får vi to eller en av hver? 😄 Har ikke fått noen innkallelse enda så må høre med fastlegen om henvisning ble sendt da vi var der, det er vel tidsnok enda også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk rundt kvalm leste jeg opp forskjellige grunner til at man fikk HG. Blandt annet var det merkbart flere av de som var så dårlige at de ble lagt inn på sykehuset som ventet en datter. I tillegg gikk sjansen opp hvis man hadde vært gravid før og fått det.

Heldigvis betyr ikke dette det samme for alle, og jeg krysser fingrene for deg! For det er jo ikke gøy. Men det er jo dessverre en risiko for at det blir som sist når det var såpass ille med en gutt.

Såklart må noen trosse statistikken, jeg heier på deg!:yvonne:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tonio ja, jordmor og lege mener det er større sjanse for at det vil henge i siden det gjorde det sist. Prøver å psyke meg opp til å stå i det så lenge jeg må, og så bare håper jeg på det beste. Før jeg ble gravid var alle veldig opptatt av å fortelle meg at "neida, du blir ikke så dårlig igjen, denne gangen går det bra". Og det ble egentlig bare irriterende. Hva vet de om det? 😛 Jeg kom meg på et eller annet vis gjennom det sist og, så det skal nå gå. Takk og lov for en ekstremt forståelsesfull og hjelpsom mann i alle fall! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13+2

Har nå gått ned 6kg siden jeg fant ut at jeg er gravid (fra 93 til 87), og det er kanskje litt mye. Får diskutere litt med jordmor hvordan det blir fremover. Jeg slanker meg ikke aktivt, men med ekstrem kvalme og slankeoperert mage så er det lite jeg kan gjøre med dette. Gjør så godt jeg kan i alle fall! Sliter med mye av mat, og får ned lite. Og så tør jeg ikke presse på med mat, for da kommer den fort i retur. Litt sånn taktisk spising for tiden. :)

Fikk tatt blodprøver i dag for å sjekke status på vitaminer, mineraler osv osv. Syns det er godt å vite at jeg blir fulgt opp og at de har kontroll. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det høres slitsomt ut. Jeg er glad du blir fulgt godt opp, det blir vel litt ekstra å ta hensyn til når man er slankeoperert? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, lille_frosk said:

Uff, det høres slitsomt ut. Jeg er glad du blir fulgt godt opp, det blir vel litt ekstra å ta hensyn til når man er slankeoperert? 

Ja, den største bekymringen er vel at mor går ned så mye i vekt at babyen ikke får nok næring heller til slutt (men det er ofte hvis man fortsatt er i den store nedgangsfasen, og jeg er smått ferdig med den). Og at mor får mangler. Blir en del vekstkontroller utover, men det hadde jeg sist og pga svangerskapsdiabetesen jeg hadde. Jeg har tatt sleeve og da har de tatt bort 85% av magesekken, mens for de som har tatt gastric bypass så tar man vekk hele magesekken og kobler om tarmen også. Da er det risiko for komplikasjoner med rift i tarm pga press fra baby i buken. Glad for å slippe den problemstillingen 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

48 minutter siden, Azumarill said:

De sier vel at barnet tar det den skal og det er mest mor som blir skadelidende, men det er liksom litt naturstridig at man går ned i vekt når man er gravid så skjønner bekymringen :troest: Bra de følger deg godt opp i alle fall!

Så deg forresten på TV her om dagen (Lundefjell :ler: )

Ja, barnet vokser helt fint, faktisk har jeg jo blitt satt fram, så alt er bra sånn sett! Blodprøvene mine er fine, og jeg er veldig nøye med kosthold og kosttilskuddene jeg må ta. Må nå ta jern også pga lav blodprosent .. noe som passer supert siden jeg allerede er forstoppet... 😄 

Lundefjell ja! Favorittserien til guttungen er Puffin Rock (vi ser den på engelsk). Og når vi "leker" så må jeg være Oona og han er Baba. 😛 haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned i vekt jeg også, 4-5 kg. Men tror ikke det er noe å bekymre seg for egentlig, babyen vokser og jeg har hørt at de tar det de trenger uansett. 😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg og har gått ned i vekt dette svangerskapet, var veldig bekymret i starten men legen min tok det med knusende ro og sa at jeg hadde fremdeles 10 kg før vi ville bli bekymret som da hadde vært at jeg har undervektig 😅 den lille tar til seg alt den trenger, er litt værre med mor si🙈

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satse på du tar det igjen litt etter litt😊 baby tar nok det den skal ha,men bra det blir fulgt opp med kontroller da.

Og så bra du er flink og nøye med det du kan gjøre for å holde det bra😃👌 

Ikke det letteste når man er kvalm og dårlig! Blir nok greiere etterhvert😊 jeg føler jeg er flinkere med kosthold nå som kvalmen er borte😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Pupsilure said:

Jeg har gått ned i vekt jeg også, 4-5 kg. Men tror ikke det er noe å bekymre seg for egentlig, babyen vokser og jeg har hørt at de tar det de trenger uansett. 😃

 

3 hours ago, LineG said:

Jeg og har gått ned i vekt dette svangerskapet, var veldig bekymret i starten men legen min tok det med knusende ro og sa at jeg hadde fremdeles 10 kg før vi ville bli bekymret som da hadde vært at jeg har undervektig 😅 den lille tar til seg alt den trenger, er litt værre med mor si🙈

 

3 hours ago, TeamWP said:

Satse på du tar det igjen litt etter litt😊 baby tar nok det den skal ha,men bra det blir fulgt opp med kontroller da.

Og så bra du er flink og nøye med det du kan gjøre for å holde det bra😃👌 

Ikke det letteste når man er kvalm og dårlig! Blir nok greiere etterhvert😊 jeg føler jeg er flinkere med kosthold nå som kvalmen er borte😁

 

Ja, babyen tar det den trenger stort sett. Utfordringen min er at jeg har tatt denne slankeoperasjonen og derfor har et litt annerledes næringsopptak. Så da kan det bli litt verre hvis jeg mister mye mat og går ned i vekt. Men de følger godt med så det går helt sikkert bra! Bare håper jeg blir litt bedre snart! Jeg er 87kg nå og normalvektig for meg begynner på 75kg, så krisestemning er det ikke 😄

I dag tror jeg at jeg kjente et dult i magen altså. Jeg er gaaaanske sikker, men er jo bare 14+4. Morkaken ligger ikke foran denne gangen. Forrige gang kjente jeg ikke noe før etter uke 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...