Gå til innhold

GASSPEDALEN PÅ BILEN HANG SEG OPP!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en peguot 307 2004 modell. 

Kjørte i 80km/t i stad, og gasspedalen hang seg opp. Den satt altså fast. Jeg holdt roen, og fikk ordet det uten skade, fordi jeg vet hvordan man håndterer sånne ting. Men mitt spørsmål er, hva er galt med bilen? Hvorfor skjedde dette?

Anonymkode: 8875b...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Avhengig av hvilken bil du har regner jeg med at gasswiren er treg. Det er relativt normalt. Mulig og at returfjaren er defekt/borte. Sjekk og at gulvmatta ligger riktig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan håndterer man slikt? 

Anonymkode: 7eeb2...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan håndterer man slikt? 

Anonymkode: 7eeb2...2f5

Man tråkker på den andre pedalen ved siden av

Anonymkode: ff40a...573

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan håndterer man slikt? 

 

Leverer bilen på noe som heter "bilverksted".

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På den gamle Volvoen min skjedde det ofte. Gulvmatta var løs. Og en gang frøs wiren seg fast på maks. 

Men det var en velutstyrt bil med både bremser og clutch, så det var ikke noe problem. Litt dobbeltsidig teip ordnet det med matten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan håndterer man slikt? 

Anonymkode: 7eeb2...2f5

Det skjedde med meg en gang på grunn av gulvmatten, jeg slo av tenningen, tok på nødblinken og stoppet på en busslomme. Vær om du gjør dette obs på at servoen (?) slår seg av, så bilen blir tung å styre.

Anonymkode: 61913...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.6.2018 den 17.41, AnonymBruker skrev:

Jeg holdt roen, og fikk ordet det uten skade, fordi jeg vet hvordan man håndterer sånne ting.

Du er så tøff, ass!

Anonymkode: 7fd7a...75e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyota har hatt slike problem.  Der en ingen fysisk forbindelse mellom gasspadal og  innsprøytingen.  Gasspedalen gir bare elektronisk signal til en "boks" i motorromet.   Det skal vist vere her feilen ligger.    Var slik på min bil som er japansk bil av ett annet merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.6.2018 den 20.08, AnonymBruker skrev:

Man tråkker på den andre pedalen ved siden av

Anonymkode: ff40a...573

Ja, det tenkte jeg også at var løsningen. Men med ts sin beskrivelse av situasjonen skulle man tro at det var en sensasjon at vedkommende klarte å komm seg ut av den vanskelige situasjonen. Nesten litt som MacGyver som må legge seg ut på panseret i fart for å fikse problemet, men for han var det bremsene som sviktet da. 

Anonymkode: 7eeb2...2f5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.6.2018 den 7.39, AnonymBruker skrev:

Det skjedde med meg en gang på grunn av gulvmatten, jeg slo av tenningen, tok på nødblinken og stoppet på en busslomme. Vær om du gjør dette obs på at servoen (?) slår seg av, så bilen blir tung å styre.

Anonymkode: 61913...139

Den blir tung å bremse også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.6.2018 den 5.31, LiseTV skrev:

Toyota har hatt slike problem.  Der en ingen fysisk forbindelse mellom gasspadal og  innsprøytingen.  Gasspedalen gir bare elektronisk signal til en "boks" i motorromet.   Det skal vist vere her feilen ligger.    Var slik på min bil som er japansk bil av ett annet merke.

Det første du bør gjøre er å se om bilen har wire eller elektronisk forbindelse mellom motor og pedal. Er det wire så kan du smøre og sjekke mekanisme. Om det er elektronikk så bør bilen på verksted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 7.6.2018 den 20.08, AnonymBruker skrev:

Man tråkker på den andre pedalen ved siden av

Anonymkode: ff40a...573

Funket ikke når det skjedde meg. Hadde Peugeot 406

Anonymkode: 37e32...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Mannisinbestealder skrev:

Det første du bør gjøre er å se om bilen har wire eller elektronisk forbindelse mellom motor og pedal. Er det wire så kan du smøre og sjekke mekanisme. Om det er elektronikk så bør bilen på verksted.

Elektronisk forbindelse er vel mest  vanlig nå.  Min 16 år gamle bil har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.6.2018 den 7.39, AnonymBruker skrev:

Det skjedde med meg en gang på grunn av gulvmatten, jeg slo av tenningen, tok på nødblinken og stoppet på en busslomme. Vær om du gjør dette obs på at servoen (?) slår seg av, så bilen blir tung å styre.

Anonymkode: 61913...139

 

13 timer siden, petterm skrev:

Den blir tung å bremse også. 

Nødblink høres fornuftig ut, men jeg tror nok jeg hadde valgt å beholde tenning og motor igang så jeg beholdt bremser og styring i normalfunksjon, tråkket inn clutchen og bremset kontrollert ned. Tenningen hadde jeg tatt først når jeg hadde stoppet trygt langs siden. 

Dette forutsetter selvsagt manuell girkasse. Aner ikke hvordan en automat burde håndteres i liknende situasjoner, eller hva jeg skulle gjort om gulvmatta også sperret clutch og brems. 

Anonymkode: f305d...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

men er dette en Peugeot sykdom? Jeg kjørte på motorvei når den plutselig tok fart, og alle pedalene satt fast. Jeg husker faktisk ikke hva jeg gjorde for å stoppe, men det gikk bra. 

Anonymkode: 37e32...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør fordi jeg også kjenner en annen med Peugeot som det samme skjedde med..

Anonymkode: 37e32...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.6.2018 den 7.39, AnonymBruker skrev:

Det skjedde med meg en gang på grunn av gulvmatten, jeg slo av tenningen, tok på nødblinken og stoppet på en busslomme. Vær om du gjør dette obs på at servoen (?) slår seg av, så bilen blir tung å styre.

Anonymkode: 61913...139

Hvis den er manuell setter du den bare i fri. Hvis den er automat prøver du å sette den i nøytral. Uansett fungerer bremsene (bremser vinner alltid over motor). Å skru av motoren har ingen hensikt.

Jeg vil også anbefale å kjøpe Mercedes, der funker servo, bremsekraftforsterker, ABS og ESP i 30 sekunder eller til bilen stopper. Slik burde alle biler være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...