Gå til innhold

Makslønn på 1,5 millioner kr


DenRødeFrelser

Anbefalte innlegg

2 timer siden, LoneWolf skrev:

Noe som sier seg selv da sikkert 90% av innbyggerende i Norge tjener 750.000 eller mindre? Og at 10% dermed betaler 41% av kaken... :klo: Du snakker om å vri tall til  understøtte synet man ønsker, men jeg må si at dette er ganske ironisk når du gjør akkurat det samme selv. 

Ja, men jeg sa vel ikke noe annet? Denne artikkelen kan tas til inntekt for begge syn, og er dermed egentlig ganske verdiløs. Den er dessuten verdiløs når grensene for "høy" inntekt er så lave som de er, også nettopp fordi antallet som tjener 500K har steget så mye siden 2000. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Marie90 skrev:

Han skriver jo at alle KAN oppdra barna sine godt. Ikke at de nødvendigvis gjør det. De vet vi jo, som du sier, at de ikke gjør.

Alt du skriver her vet vi jo. Poenget er at man ikke kan skylde på "systemets urettferdighet" på dette punktet. 

Alle "kan", men empiri viser jo at det på et generelt grunnlag ikke skjer når foreldrene har en dårlig sosiokulturell bakgrunn selv. Det er altså korrelasjon mellom sosiokulturell bakgrunn og hvor bra man gjør det som voksen. I den grad det er snakk om å "skylde" på noen, så er det vel heller snakk om å forklare ulikheter mellom folk, og særlig ulikheter mellom mennesker i ulike sosiale sjikt i samfunnet. 

Det blir nok bare litt for imbesilt å påstå at det er noen som "skylder" på noen her, for slike problemstillinger er godt kjent innenfor de ulike fagretningene som driver samfunnsforskning på et makronivå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Carrot skrev:

Det er en jobb, jeg tar ikke ut lønn fra firmaet og man blir ikke rik av å være fosterhjem til tross for at andre tror det.

Og det bør være forskjell på en stilling som krever 6 års høyere utdanning kontra en som ikke har krav til utdanning sånn generelt sett (sier ikke at det alltid er slik) det er fordi noen velger slite seg gjennom 13 år i grunnskole og gi seg mens andre velger 9 år til eller mer.. 

Nå er det markedet som bestemmer hvor mye lønn man får sett opp mot hva utdannelsen inneholder, ikke nødvendigvis utdannelsens lengde i seg selv. Finnes drøssevis av folk som tjener relativt dårlig (sett i forhold til utdanningens lengde og hva de jobber med) selv om de har en veldig høy utdannelse. Kjenner til drøssevis av folk med Ph.D'er og lang erfaring innen akademia for eksempel, som går fra den ene moderate betalte prosjektstillingen til den andre. Tilsvarende har man folk med relativt kort utdannelse (f. eks. treårige ingeniører) som tjener veldig bra, eller sågar en del håndverkere som "bare" har fagbrev. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Capt. Obvious skrev:

Nå er det markedet som bestemmer hvor mye lønn man får sett opp mot hva utdannelsen inneholder, ikke nødvendigvis utdannelsens lengde i seg selv. Finnes drøssevis av folk som tjener relativt dårlig (sett i forhold til utdanningens lengde og hva de jobber med) selv om de har en veldig høy utdannelse. Kjenner til drøssevis av folk med Ph.D'er og lang erfaring innen akademia for eksempel, som går fra den ene moderate betalte prosjektstillingen til den andre. Tilsvarende har man folk med relativt kort utdannelse (f. eks. treårige ingeniører) som tjener veldig bra, eller sågar en del håndverkere som "bare" har fagbrev. 

Joo, tildels riktig - men mitt svar var rettet mot påstanden om max lønn for de uten utdannelse vs de med.. Og så er det slik at to med lik utdannelse kan tjene ulikt fordi de velger ulik sektor eller praksis. En ingeniør innen olje og gass kan eksempelvis tjene mer enn en innen kommunal sektor, en advokat som jobber i en liten bygd på vestlandet kan tjene mindre enn en i oslo med lik utdannelse - handler om valg også, og innsats.. en fagarbeider, snekker for eksempel som jobber 18 timers dag bør selvsagt sitte igjen med mer hvert år enn en som velger gå hjem kl halv fire hver dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.6.2018 den 17.48, GiftMann38 skrev:

Rettferdighet er for meg at folk får betalt som fortjent. At noen har lyst til å betale meg ~2.6 MNOK i året betyr at jeg tjener inn minst like mye til bedriften i løpet av et år.

For øvrig betaler jeg hvert eneste år inn et syv-sifret beløp i inntektsskatt til fellesskapet- har du noensinne bidratt med like mye, du som mener du har krav på andres penger?

Hvorfor flytter du ikke til feks USA hvor du kunne tjent 10 mill og skattet til en langt lavere prosent enn her? Du betaler vel nærmere 1,5 mill i skatt. Hinsides.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Camlon skrev:

Alle trygderettigheter jeg vet om har et maksimumsbeløp. Trygderettigheter er derfor helt irrelevant for de som tjener over 1.5 millioner kroner.

Om vi innfører en maksgrense på 1.5 millioner kroner så vil de med veldig høy lønn erstatte deler av lønnen sin med utbytte. Resultatet av dette er mindre skattepenger til felleskapet og ingen reduksjon i inntektsulikhetene. Så hva er poenget med maksgrensen?

Samlet skatt (selskap+privat) er ikke så veldig forskjellig mellom utbytte og lønn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Carrot skrev:

oioioi, 1,5 mill forutsatt at man bare jobber ett årsverk i så fall TS... For mange av oss som jobber langt mer vil det bli helt feil.. Mens du jobber 7,5 timer per dag jobber jeg kanskje 12-14 som en norm, mens du har fri hver fredag kl 15.30 jobber jeg gjerne både lørdag og søndag...

 

skal vi se:  jeg jobbet riktignok lørdag og søndag stort sett gjennom 2016 og 2017, men gitt at 50% av arbeidstiden min fortsatt var på flyplasser chattinger på KG, blir det litt feil å si det er PRODUKTIV tid. Nå, jeg er nordmann, så jeg klarer selvfølgelig å utkonkurere en engelsk arbeider som bullshitter 100% av arbeidstiden sin, men det er ingen som helst sammenheng mellom mine optemistiske anslag om 30 timers uke og min 6 mill inntekt, som innbefattet 3 mill deadlinebonus. 

Poenget er at gitt 1,5 maksintekt (jepp, det ble i praksis  6 mill for 12 måneder, selv om det er en helt idiotisk måte å regne det) så har jeg 4,5 mill å betale skatteadvokaten min, og du vil bli overasket over hvor mye penger en god skatteadvokat kan skaffe deg for en helt ubetydelig del av den summen.

Poenget er ikke at du har feil sånn generelt sett, du må lære deg nok økonomi til å forstå hvor feil du tar fundementalt sett... og etterpå kan du komme, og jeg skal forklare hvordan virkeligheten fungerer.

Endret av Druid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønningene i Norge er ekstremt lave, snakket med et par som fortsatt var i utdanning tidligere i år som bodde i USA, for det de utdannet seg til var USD300k lavt, og de satset på minst 500k. De lurte jo på hva jeg tjente, men var egentlig flau over å si at jeg tjente bare USD150k. noe som faktisk er ganske høyt for mitt yrke i Norge. Flere som jeg kjenner som driver med det samme tjener bare 100k.  De mente at yrket mitt med den erfaringen jeg har så ville lønnen ligget rundt 800k. Det er jo klart at man begynner å vurdere seriøst å flytte når man tenker på lønnsforskjellen år etter år og hva man kan legge seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Leneol skrev:

Lønningene i Norge er ekstremt lave, snakket med et par som fortsatt var i utdanning tidligere i år som bodde i USA, for det de utdannet seg til var USD300k lavt, og de satset på minst 500k. De lurte jo på hva jeg tjente, men var egentlig flau over å si at jeg tjente bare USD150k. noe som faktisk er ganske høyt for mitt yrke i Norge. Flere som jeg kjenner som driver med det samme tjener bare 100k.  De mente at yrket mitt med den erfaringen jeg har så ville lønnen ligget rundt 800k. Det er jo klart at man begynner å vurdere seriøst å flytte når man tenker på lønnsforskjellen år etter år og hva man kan legge seg opp.

Sjekk opp hva de tjener reelt NETTO. Amerikanere teller kun skatt, ikke trekkene som er knyttet til  samme ytelser som skatten dekker i Norge. Og de trekkene er like progressive kommersielt som de er skattemessig i Norge.

(Selv om totalbildet er at høyt utbetalte amerikanere tjener mer enn tilsvarende i Norge, hvilket er økonomisk naturlig sett i perspektiv av befolkningstettheten)

... og hva f jobber du med der dette er LØNN?

Endret av Druid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Leneol skrev:

Lønningene i Norge er ekstremt lave, snakket med et par som fortsatt var i utdanning tidligere i år som bodde i USA, for det de utdannet seg til var USD300k lavt, og de satset på minst 500k. De lurte jo på hva jeg tjente, men var egentlig flau over å si at jeg tjente bare USD150k. noe som faktisk er ganske høyt for mitt yrke i Norge. Flere som jeg kjenner som driver med det samme tjener bare 100k.  De mente at yrket mitt med den erfaringen jeg har så ville lønnen ligget rundt 800k. Det er jo klart at man begynner å vurdere seriøst å flytte når man tenker på lønnsforskjellen år etter år og hva man kan legge seg opp.

Den gjennomsnittlige amerikaner tjener jo langt mindre enn den gjennomsnittlige nordmannen. Forskjellen er at de rike i USA er EKSTREMT rike, samtidig som millioner av mennesker lever i ekstrem fattigdom og i slummen.

Venstresiden i Norge hevder at det så store forskjeller i Norge. De burde løfte blikket lengre enn til sin egen navle, så vil de se at vi i Norge har en veldig sosial profil, der gapet mellom øvre og nedre kvartil er ganske lite. Til og med vår øverste leder, Erna Solberg, har en ganske så moderat lønn på rundt 1,5M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Etter 20+ år nekter jeg fortsatt å bli norsk statsborger 

Er heller ikke europeisk...

Det offentlige helsetilbudet er ikke kun for europeere eller norske statsborgere, men alle som har lovlig opphold i landet. Har du bodd i landet i 20+ år ulovlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Inspektøren skrev:

Den gjennomsnittlige amerikaner tjener jo langt mindre enn den gjennomsnittlige nordmannen. Forskjellen er at de rike i USA er EKSTREMT rike, samtidig som millioner av mennesker lever i ekstrem fattigdom og i slummen.

Venstresiden i Norge hevder at det så store forskjeller i Norge. De burde løfte blikket lengre enn til sin egen navle, så vil de se at vi i Norge har en veldig sosial profil, der gapet mellom øvre og nedre kvartil er ganske lite. Til og med vår øverste leder, Erna Solberg, har en ganske så moderat lønn på rundt 1,5M.

Venstresiden bidrar jo til å øke forskjellene når de åpner grensene for fri innvandring fra Afrika og Midtøsten, noe som tynger velferdsstaten og gjør at den til slutt vil kollapse. Da blir Norge som USA. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Druid skrev:

Poenget er ikke at du har feil sånn generelt sett, du må lære deg nok økonomi til å forstå hvor feil du tar fundementalt sett... og etterpå kan du komme, og jeg skal forklare hvordan virkeligheten fungerer.

Mulig du er norsk men jeg er ikke og jeg skjønte ikke poenget i svaret ditt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 6/7/2018 at 7:23 PM, Inspektøren said:

Hvorfor er det et problem at naboen tjener mer enn deg, hvis du er fornøyd med det du har, og kan leve et godt liv? Har i grunnen alltid lurt på dette... Det er jo ikke slik at om en person plutselig tjener 500.000 mindre, så går disse 500.000 på magisk vis til de som har minst......

Tror det er enkelte som bør lese seg opp på kommunismen og hvordan den fungerer i praksis, selv om tanken bak kan være aldri så god....

Du forsøker gjøre dette veldig personlig. Som om det handler om at naboen tjener mer enn meg. Dette er interessant i seg selv. hvorfor antar du at jeg selv ikke er rik? Kan det være at du har noen fordommer mot rike og ikke-rike? Kan det være at folk flest har lignende fordommer og at dette har implikasjoner for hvordan man behandler folk?

On 6/8/2018 at 3:03 AM, HarryDotter said:

Oppfatter posten din som litt furten...selv om du antagelig ikke er det altså ;)

Selvfølgelig er det faktum at han betaler så mye skatt vesentlig for argumentet. Han tjener mye, men bidrar også utrolig mye til samfunnet. Mange ser på de som tjener høye summer, og konkluderer med i sjalusi at de ikke fortjener det. Jeg kan garantere deg med 100% sikkerhet at en person som tjener 2+ millioner i året MÅ gjøre seg fortjent til det. Det er ikķe bare et nettkurs og voilá....der tjener vi så mye!

Markedet er ganske enkelt. Dersom en arbeidsgiver kan tjene inn 7millioner i året på en person med den spesifikke utdannelsen/kompetansen, så er det selvsagt lønnsomt å gi den ansatte 2millioner i året. Da er han verdt det. Enkelt og greit.

Det er en grunn til at fotballspillere tjener mye mye mer enn sykepleiere og vaskedamer. Det handler om verdiskaping. Altså hva folk er villige til å betale for den jobben de gjør.

Spiller det en rolle om jeg skulle være furten? Om ens logikk er gyldig er det irrelevant hvilke følelser som skulle ligge bak logikken. Om jeg sier at mennesker eksisterer, så er det fortsatt sant uansett hvor sint eller gal jeg er. 

Det er vel definisjonen på "fortjene" som gjerne er et element her. Du må nesten definere hva "fortjener" betyr. Det er da noe naivt å tro at de som drar inn høye lønninger alltid jobber mer og hardere enn andre, at de alltid har årelang utdanning. I noen tilfeller startet man et selskap som slo an, det passet inn i tiden, det hadde den riktige teknologien, det fylte et behov osv. Man har ikke jobbet mer eller har mer kompetanse, man var heldig og valgte riktig område for å dra inn penger. Om man var den første til å selge en viss type søppelspann, så kanskje man ble veldig rik grunnet etterspørsel, men det betyr ikke at man jobbet hardere, var smartere eller hadde ekstrem lang utdanning. Men igjen, hva betyr fortjener for deg? 

Ellers, så er det jo et interssant spørsmål om man burde være mer trygg fra kritiske spørsmål om man betaler mer skatt. Om man betaler mye i skatt, burde ikke de rundt holde kjeft og nærmest kysse skoene deres?

On 6/8/2018 at 10:51 AM, Isambard said:

Bra intensjon, men det vil ikke fungere å sette et tak på lønn i privat sektor.

Som nevnt før: Man vil bare flytte penger fra de høytlønte til bedriftseierne.

Du må nesten forklare hvordan man skal komme rundt det problemet uten å samtidig avlive norsk økonomi. Det er ikke vits i å diskutere mer før du har et svar på det.

 

Nå var det TS som snakket om et tak, ikke jeg. Ellers så er det fortsatt innafor å stille spørsmål og diskutere, selv om man ikke har en detaljert løsning på alt. Det er en cop out å mene at man burde ha en detaljert løsning om man skal få lov å stille spørsmål ved etablerte sannheter 

Om vi hadde mye vold i samfunnet og jeg sa det var galt uten at jeg hadde en løsning på det, betyr det at jeg ikke fikk lov å mene at mye vold var galt? Fordi jeg ikke hadde en løsning på problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, magikeren skrev:

 

Nå var det TS som snakket om et tak, ikke jeg. Ellers så er det fortsatt innafor å stille spørsmål og diskutere, selv om man ikke har en detaljert løsning på alt. Det er en cop out å mene at man burde ha en detaljert løsning om man skal få lov å stille spørsmål ved etablerte sannheter 

Om vi hadde mye vold i samfunnet og jeg sa det var galt uten at jeg hadde en løsning på det, betyr det at jeg ikke fikk lov å mene at mye vold var galt? Fordi jeg ikke hadde en løsning på problemet?

Tråden heter "Makslønn på 1,5 millioner kr".

Jeg må nesten gå ut ifra at det er det vi skal diskutere her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Isambard said:

Tråden heter "Makslønn på 1,5 millioner kr".

Jeg må nesten gå ut ifra at det er det vi skal diskutere her. 

Du er ikke i stand til å se an nyanser og forstå hva den induviduelle bruker faktisk sier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, magikeren skrev:

Du er ikke i stand til å se an nyanser og forstå hva den induviduelle bruker faktisk sier?

Så så. Ingen grunn til å være frekk 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
23 timer siden, magikeren skrev:

1.Spiller det en rolle om jeg skulle være furten? Om ens logikk er gyldig er det irrelevant hvilke følelser som skulle ligge bak logikken. Om jeg sier at mennesker eksisterer, så er det fortsatt sant uansett hvor sint eller gal jeg er. 

2.Det er vel definisjonen på "fortjene" som gjerne er et element her. Du må nesten definere hva "fortjener" betyr. Det er da noe naivt å tro at de som drar inn høye lønninger alltid jobber mer og hardere enn andre, at de alltid har årelang utdanning. I noen tilfeller startet man et selskap som slo an, det passet inn i tiden, det hadde den riktige teknologien, det fylte et behov osv. Man har ikke jobbet mer eller har mer kompetanse, man var heldig og valgte riktig område for å dra inn penger. Om man var den første til å selge en viss type søppelspann, så kanskje man ble veldig rik grunnet etterspørsel, men det betyr ikke at man jobbet hardere, var smartere eller hadde ekstrem lang utdanning. Men igjen, hva betyr fortjener for deg? 

3.Ellers, så er det jo et interssant spørsmål om man burde være mer trygg fra kritiske spørsmål om man betaler mer skatt. Om man betaler mye i skatt, burde ikke de rundt holde kjeft og nærmest kysse skoene deres?

1. Nei for all del. Jeg kan godt fyre løs med at innlegget var pillråttent og helt på trynet, men jeg velger altså å ta forbehold før jeg bastant slaker andres tanker og bidrag. Vi kan være siviliserte selv om vi har fakta og logikken på vår side.

2. Å fortjene lønna si, vil jeg påstå kan defineres utifra hvor mye den ansatte gir bedriften i verdi og inntjening. Spiller ingen rolle om han jobber så fysisk hardt at klær må skiftes 3x per skift, eller om man skriver 4x postit notater iløpet av dagen. Dersom man f.eks klarer egenhendig å dra inn 10millioner til firmaet man jobber for per år, så mener jeg det er selvsagt fortjent at vedkomne stikker av med 1.5millioner i årslønn. Hvorfor er det å "fortjene lønn" forbundet med antall svettedråper? Og jo, selv om det noen ganger kan virke som flere har startet opp til riktig tid og hatt flaks, så ligger det stort sett enormt med jobb og tid, før millionene renner inn i bedriften man starter. Jeg kan nesten garantere deg at en gründer har jobbet beinhardt over lengre periode enn en person som er renholder. Selv om sistnevnte sikkert har en mer krevende fysisk arbeidsdag.

3.Man trenger ikke kysse sko og bli slave av vedkomne pga antall kroner betalt i skatt, men man bør for faen kunne vise litt takknemlighet og ydmykhet ovenfor de som tør satse og som etterhvert drar inn store summer, som både gagner bedriften, staten OG oss andre. Jeg syntes det er jævlig arrogant og nedlatende holdninger veldig mange har mot de som tjener dritbra. Det stinker sjalusi og grov misunnelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...