Gå til innhold

Tips og triks på travle ettermiddager

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Sykkel, eller egentlig uansett å komme seg til aktiviteten helt på egen hånd, er ikke et alternativ for oss (enda). Derfor ba jeg i HI om tips og triks for å få det til å gå litt smoothere at en av oss foreldre må avgårde med et barn hver ettermiddag til høsten.

De 3-400 metrene kan han gå. Resten kan han sykle.

Anonymkode: e92e4...c0b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Legg middagen til etter aktivitene. Ta heller 'kveldsmaten' før.

Anonymkode: c85ff...420

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg blir lettere sjokkert av denne tråden ...

Blir virkelig ungdommer kjørt til trening når det er snakk om så korte strekninger?? Her har det skjedd noe siden jeg var barn. Født i '83.

Jeg kan forstå at noen vegrer seg for å sende barn i grunnskolen avgårde på sykkel (selv om jeg synes alle over 10 burde klare å sykle seg selv rundt), men når man går på ungdomsskolen må det forventes at man klarer å komme seg til trening og andre aktiviteter for egen motor.

Barna mine går i barnehagen, 1. klasse og 2. klasse, og vi bor langs en trafikkert vei. Det er IKKE aktuelt for meg å la de sykle alene til fritidsaktiviteten, kan dere slutte å spamme tråden med alt dette sykkel-pratet nå? 

TS

Anonymkode: d6c3a...9f0

• Liker 11
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Blir virkelig ungdommer kjørt til trening når det er snakk om så korte strekninger?? Her har det skjedd noe siden jeg var barn. Født i '83.

Jeg kan forstå at noen vegrer seg for å sende barn i grunnskolen avgårde på sykkel (selv om jeg synes alle over 10 burde klare å sykle seg selv rundt), men når man går på ungdomsskolen må det forventes at man klarer å komme seg til trening og andre aktiviteter for egen motor.

Jeg regner med at det er meg du mener

Som sagt, man kan ikke sykle på E6, det er den veien vi kjører når vi kjører på trening. Skal du sykle må du sykle en god omvei, nærmere 2 mil på sykkel for å komme på trening synes jeg er langt, selv om de er 16 år. 

Heldigvis, så er det jeg som kjører til trening 2 dager i uka, og ikke dere  :)

• Liker 8
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du syr puter under armene til barna dine med all denne kjøringen.

De ender vel som overvektige voksne.

Du må tro akkurat hva du vil, det er heldigvis ditt problem  😂

Ungdommen har måttet bytte klubb for å få et tilbud, og som da økte reiseveien for å komme på trening

Å sykle nær 2 mil for å komme på trening, og samme tilbake, det blir for mye og for tidskrevende. Det er også mye skolearbeid og forberedelser på skolen

Jeg hadde vært mer redd for overvekt om de valgte bort trening 

Heldigvis for min ungdom, er det ikke du som skal kjøre til/fra trening  😄

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle KAN sykle. Vi bor også langs en svært trafikkert  vei som ikke er forsvarlig å sykle på og det er mye snø i vinterhalvåret, så vi kjører barna til og fra trening. Vi samkjører med andre foreldre og har hver våre uker. Ungene har med seg ekstra matpakke på SFO eller så tar vi noen brødskiver hjemme. Så spiser vi middag til kvelds så hele familien er samlet. 

Anonymkode: 5594e...a4b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

helt ok å kjøre en 4, 6 og 7 åring på aktivitet når dere bor i traffikert område.

Til sykkelfantastene ikke alle bor på landet og bare kan sykle to mil gjennom skogen alene...

Anbefaler å omrokkere på måltidene, slik at middagen blir kvelds de dagene det er travlest og la ungene  få musli og youghurt eller noe annet lettvindt ved middagstid. 

Anonymkode: e9cba...616

Skrevet

Hei! 

Litt om våre erfaringer:

Våre barn har gått selv, sammen med venner fra de gikk i første klasse (for de aktivitetene som er i gangavstand)

Vi stresser ikke med middag, men tilpasser oss det som er praktisk gjennomførbart (en andreklassing klarer fint å lage middag fast en gang i uken, dersom det er noe enkelt som kyllingsalat, tunfisk i pita, vegetar taco, fiskekaker osv. Foreslår opplæring i en middagsrett og at eldste lager samme middagen hver uke på en fast dag. Dette har hjulpet oss masse!!!). Noen ganger spiser vi middag sent, andre ganger tidlig, og oftest spiser vi ikke sammen i hverdagen.

Lag kjøreordninger med andre foreldre der dere kan.

Tren opp barn i å ta kollektivt etterhvert (vi startet med enkel T-bane-tur for minstemann når hun gikk i 2. klasse. For eldstemann klarer han nå å bytte buss osv, men han går i 6.)

Be besteforeldre om hjelp dersom dere har dem i nærheten. Hvis de kan komme hjem til dere en fast dag i uken er det gull verdt.

Og når det gjelder sykkel er det en grei huskeregel at hjernen til barn er utviklet nok til trafikkforståelse først når de går i 5.

Ellers er det lurt at en forelder henter/leverer uansett om aktivitetene kolliderer. Eks: en aktivitet starter kl 18 og en slutter kl 18. Da blir det ene barnet levert litt tidlig, og det andre hentet litt sent -Så slipper begge foreldrene å bo i bilen samtidig, det er nok av andre ting som også skal gjøres.

Til slutt vil jeg si at for oss har det fungert bra å ikke ha aktiviteter for barn i barnehagealder.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

For noen svar som gies i tråden her.. unger som helst skal sykle en times tid på motorvei, hvis ikke blir de overvektige voksne..?!? Altså, hallo, noen som har en dårlig dag eller..? 😂

Ts: samkjøring som flere andre foreslår, samt pakking av sekk og utstyr kvelden før, og god planlegging av middagen, evnt ha endel klart dagen før :) 

Anonymkode: 54081...489

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barna er 4, 6 og 7 år gamle og vi bor i et relativt trafikkert område, så ingen av de kan komme seg til noen av fritidsaktivitetene på egen hånd. Ikke går det direkte bussforbindelse (eller trikk eller bane- vi bor i Oslo) fra der vi bor og til noen av fritidsaktivitetene heller- og en av de kan kun nås ved bil (evt sykkel- men det blir også først om noen år). 

Så busskort hjelper oss ikke nevneverdig. Men ja, som jeg også nevnte i HI så er vi forberedt på å prøve å få til et samarbeid med andre foreldre på disse aktivitetene. Sikkert lurt å være på tilbudssiden selv, ja, så blir det vanskeligere å si nei til oss den dagen det skulle være vi som trenger hjelp :) 

Men lurer også på om det mest fornuftige vil være å flytte middagen til nærmere kveldsmat, som noen her var inne på! Barna spiser i 14.30-tiden i barnehagen og på aktivitetsskolen (SFO), så hvis de får med seg litt ekstra mat til det måltidet vil de mest sannsynlig klare seg fint (evt med en frukt før trening) frem til etter at treningen er overstått!

TS

Anonymkode: d6c3a...9f0

Vi er i litt lignende situasjon, og jeg har etterhvert justert kravene til meg selv mht middag. Dvs at vi på de mest hektiske dagene kan ha pølser m potetmos eller tomatsuppe til middag. Mens vi enda hadde litt bedre tid, lagde vi en del mat helt fra bunnen etc, men jeg unnså at jeg skapte veldig mye stress (i hodet) for meg selv ved å ha disse kravene. Ved å si til meg selv at posesuppe er greit noen ganger, ble deg iallefall litt bedre. Ellers synes jeg det ble litt bedre da eldstemann ble så stor at vi slapp å være tilstede på aktivitetene. Vi følger og henter, men kan f.x  gjøre innkjøp mens treningen foregår. Men vi må vel bare innse at dagene er hektiske og kommer til å være det i lang tid framover.

Anonymkode: cc0e3...fd2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

For noen svar som gies i tråden her.. unger som helst skal sykle en times tid på motorvei, hvis ikke blir de overvektige voksne..?!? Altså, hallo, noen som har en dårlig dag eller..? 😂

Ts: samkjøring som flere andre foreslår, samt pakking av sekk og utstyr kvelden før, og god planlegging av middagen, evnt ha endel klart dagen før :) 

Anonymkode: 54081...489

Det er i alle fall mange som ikke har tenåringer her, som vet hvor verdifull den kjøretiden faktisk kan være når ungene ellers er på farten eller på rommet sitt ;)  Jeg spør meg selv også om de forlanger like mye av partneren sin, for eksempel at han/hun skal trene utendørs i to timer og da i tillegg sykle en halvtime til og fra i sprutregn eller snøfokk. Takke meg til å være litt grei med familien sin.

Men sykkeldebatt til side, du har fått masse gode tips, TS. Jeg har også firt litt på kravene til middag, brukt samkjøring i perioder og lagt opp til at de som er store nok og ikke har for kronglete reisevei skal kunne ordne seg selv, i alle fall på sommeren og i finvær. Det jeg ikke har sett nevnt ennå (tror jeg, ble så opphengt i sykkelfantastene fra landet "Da jeg var ung"...), er å være mer fleksibel på tid. Det er hyggeligere å ha flest mulig sammen til middag, og mindre stress, enn å klemme inn noe fordi det er riktig tidspunkt. En skive mellom skolen og trening og middag litt senere kan være vel så bra :)

Anonymkode: a08e9...e36

• Liker 3
Skrevet

Vi har ikke helt samme utfordring, men her er mannen såpass sent hjemme (kl 18) at han aldri ville spist middag med oss hvis vi skulle hatt på ettermiddagen.

Løsningen vår er "kvelds til middag" og "middag til kvelds" 😅 vi tar et lett måltid etter jobb/bhg. Så spiser vi middag kl 18-19. Så får vi spist sammen alle mann :)

Skrevet

Det kan ofte gi en roligere hverdag dersom det deles på kjøringen, f.eks i samarbeid med tre andre familier må dere bare kjøre til hver tredje trening. Eller at dere alltid kjører til og en annen familie alltid henter. Hverdagene kan bli ganske oppstykket, urolig og masete når det stadig skal kjøres og hentes.

• Liker 1
Skrevet
På 5.6.2018 den 23.06, AnonymBruker skrev:

Det er i alle fall mange som ikke har tenåringer her, som vet hvor verdifull den kjøretiden faktisk kan være når ungene ellers er på farten eller på rommet sitt ;) 

Anonymkode: a08e9...e36

Det er jammen sant, den tida vi har i bilen har ungdommen min tid til å prate og fortelle - så den tida er viktig, det er sikkert og visst. For som du sier, de er mye på farten, trening, skole venner, og når de er hjemme er de MYE på rommet sitt. 

• Liker 1
Gjest Trynefaktor
Skrevet
På 5.6.2018 den 12.52, AnonymBruker skrev:

Siden 1983 har det også skjedd en hel del i trafikkbildet. Den norske bilparken er større (flere har bil,mange har to),og bilene kjører med større fart. Dette medfører større risiko for de myke trafikantene,som barn på sykkel jo er 

Du kan bli så sjokkert du bare vil,men likevel er det mange barn som bor steder hvor det ikke er forsvarlig å la dem sykle. 

Skrevet (endret)

Om sykling er uaktuelt, så kan vel i alle fall sjuåringen gå. Det tar muligens hele ettermiddagen, men om du sender med ham en primus og en stekepanne, kan han lage seg pytt-i-panne underveis. Han har jo tross alt begge hendene ledig når han ikke er på sykkel, og vi oppdrar jo ikke hjelpeløse og overvektige små (eller store?) persilleblad, gjør vi vel?

---

Eller dere kan ukeshandle, lage store porsjoner slik at dere kan varme rester noen av dagene, spise hovedmåltidet til kvelds og prøve å få i gang kameratkjøring. Blir nok folk av barna likevel.

Endret av Hactar
  • Liker 5
Skrevet
På 5.6.2018 den 12.52, AnonymBruker skrev:

Jeg blir lettere sjokkert over enkeltes uvitenhet om den norske bosettingen...

Nå har det seg slik at ikke alle bor i umiddelbar nærhet til treningsfeltet. Enkelte  bor 3-4 mil unna, ikke går det buss forbi, og ikke er det fortau hos alle. Så hva er alternativet bortsett fra å kjøre de?

Er åpen for forslag. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har 2 barn og ramse opp hvordan vi har ordnet logistikken. 

Nå er barna i tenårene men kjører, henter og bringer enda. De trener nesten hver dag. 

1. Vi har 2 biler ( ikke økonomisk eller miljøvennlig ) 

2. Enkel og sunn middag eventuelt lage middag på kvelden  

3. Trent litt selv mens barna er på trening

4. Bestilt matvarer på nett og hentet varene på veien hjem etter jobb

5. Begge er i 100% jobb

6. Vi hadde vaskehjelp da de var yngre. Ikke nå lengre

7. Vi har også alliert oss med venner/forelder til barna angående bringing og henting

8. Men i den travlikeste perioden så satt vi våre egne liv til sides og nedprioriterte å ha det ryddig hele tiden

9. Nå er de ungdom, sykler mye selv og er blitt mer selvstendige. Nå har vi plutselig mye mer tid til oss selv ;) 

10. Vi har også besteforeldre i nærheten, men spurt lite etter hjelp. Kun en sjelden gang vi skulle ut på noe

Anonymkode: 780ff...017

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Suss80 said:

Så hva er alternativet bortsett fra å kjøre de?

Er åpen for forslag. 

Flytte eller ikke la barna gå på fritidsaktiviteter som krever kjøreservice.

Anonymkode: bf942...71d

Skrevet (endret)

Middagsproblemet blir løst ved å ha middag til kveldsmat isteden. Smør med ekstra matpakke som kan spises enten på vei til aktiviteten eller kjapt hjemme før aktiviteten. 
Lag gjerne opp diverse middager innimellom og frys ned i porsjoner/nok til familien. Enkelt å ta opp, tine, varme og servere. Da er også noe tid spart. 

Er det aktiviteter barna kan delta på selv uten at dere et tilstede, så kan jo dere som foreldre gå tur, trene, handle e.l. imens dersom det ikke er tid til å dra hjem imens. Da får dere brukt tiden fornuftig også.

Dersom flere av aktivitetene faller på like tider er det kanskje mulig å bytte på hvem som må komme litt før eller vente litt etterpå. Så fremt det er mulig og "trygt". Kanskje er det også mulig å øve på at de kan gå dere et lite stykke i møte. Både for å ha noe å gjøre og mens dere kjører fra sted til sted for henting. Men også for å lære seg at det ikke alltid dukker opp en sjåfør på sekundet. Kan være god lærdom å ta med seg til senere i livet :)Eller kanskje det er mulig å få utført en liten lekse mens man venter på at treningen begynner/henting etter trening. Man skal jo selvfølgelig ha arbeidsro. Men vil tro noen lekser kan utføres av og til :) Er det butikk ved fritidsaktiviteten kan barna kanskje få med seg kontanter og handle inn etter handleliste om de må vente på henting.

Endret av Luckiness
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...