Gå til innhold

Tips og triks på travle ettermiddager

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har tre barn, i barnehage og barneskolealder. Nå til høsten vil vi være i en situasjon der alle tre har fritidsaktiviter i løpet av uken- og det foregår noe alle ettermiddager mandag-torsdag. Det betyr at på det tidspunktet der vi normalt spiser middag, vil en av de voksne isteden være nødt til å dra avgårde med barna på en aktivitet. 

Denne løypa er det jo mange som har gått før oss- og mange er sikkert ordentlig drevne for å få dette til å gå greit på skinner. Hadde derfor satt pris på å få noen enkle tips fra dere som allerede har stått i dette noen år- det jeg har tenkt på selv, er å i større grad forberede neste dags middag kvelden før + å alliere seg med andre foreldre på aktiviteten sånn at man kanskje kan bytte på litt og kjøre og hente. Ellers noen smarte tips?

NB: Vær så snill å IKKE gjøre dette til en diskusjon om hvorvidt barn skal gå på fritidsaktiviteter eller ikke. Mine barn elsker det de driver med- og det går ikke på noen som helst måte utover skolearbeid eller sosialt liv. (Det er jo ingen av barna som driver med noe hver dag- men totalt, med tre barn, er vi voksne nødt til å få noen av gårde på noe hver dag).

Anonymkode: d6c3a...9f0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville nok ha alliert meg med noen andre som også kjører til aktivitet, så man kunne ha byttet på kjøringen

Har 2 barn selv jeg har kjørt til utallige treninger og kamper, men ettersom det er 12 års aldersforskjell på de, ble det ikke i samme tidsperiode vi kjørte begge  :)

Siste mann kjøres til trening og kamp fortsatt, hen er 16 år, så kan fort bli 2 år til med kjøring her
Nå er det trening 4 ganger i uka, og kamper i sesongen, så det blir mye

Men, vi har en nabo, med ungdom på samme lag, så vi kjører 2 dager hver. 

Skrevet

Busskort. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Avtal med andre, annenhver uke hentes/med hjem/mat og kjøres til aktivitet. Vær på tilbudssiden når dere kan ta med et barn ekstra, da er det så mye lettere og spørre om gjentjenester når det ikke passer. 

Anonymkode: e0a75...5a1

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, Surriball skrev:

Busskort. 

Det er ikke alle som bor sånn til at det bare er å ta buss hjemmefra til trening og tilbake igjen. 

Jeg kjører min ungdom til trening, selvom hen er 16 år, det tar 13-14 min å kjøre en vei, med buss hadde hen brukt over 1 time i buss-tid (og 3 busser for å komme fram), samme hjem, i tillegg hadde det vært nær 30 min å vente på første buss hjem etter trening.

Men vi er 2 foreldrepar som deler på kjøring 

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, tonebelinda skrev:

Det er ikke alle som bor sånn til at det bare er å ta buss hjemmefra til trening og tilbake igjen. 

Jeg kjører min ungdom til trening, selvom hen er 16 år, det tar 13-14 min å kjøre en vei, med buss hadde hen brukt over 1 time i buss-tid (og 3 busser for å komme fram), samme hjem, i tillegg hadde det vært nær 30 min å vente på første buss hjem etter trening.

Men vi er 2 foreldrepar som deler på kjøring 

Det betyr ikke at det er et dårlig tips, for det er mange som bor slik til at det går an å ta buss ;)

Ellers anbefaler jeg sykkel og samkjøring med hver sin tur.

Kan man sende med ungene ekstra matpakke og evt la dem dra rett på trening etter skoletid? Sette av middag til de kommer hjem igjen? Ha kveldsmat eller sein middag som felles familiemåltid i perioder hvor det er travelt for alle? 

Og så synes jeg faktisk at det ikke er urimelig å forvente av store barn at de skal kunne komme seg til fritidsaktiviteter selv (hvis praktisk mulig innen rimelighetens grenser) hvis de skal være med på dem. Personlig synes jeg ikke at barnas fritidsaktiviteter skal gjøre kabelen så vanskelig å legge at det går ut over normalt familieliv, men alle får ha sine grenser for hvordan de vil legge opp løpet. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som hos oss da jeg var barn - med to eldre søsken på hhv 4 og 7 år eldre, ble det mye kjøring på våre foreldre. Det ble ofte løst med at det alltid var et sykkelstativ bak på bilen. Noen ganger ble en av oss sluppet av i et kryss med sykkelen om vi hadde trening på to forskjellige plasser, hvor den syklet siste biten opp til "høyre", mens den andre ble kjørt helt frem, samt noe av det samme tilbake. Andre ganger måtte vi ta med middag(srester) i bilen, ettersom vi ofte måtte enten bli med for tidlig, eller bli igjen etter trening/kamp for å sitte på neste "batch" hjem :) Vi bodde på landet, og med kun ett foreldrepar. Kun få ganger var det andre foreldre som giddet å kjøre helt til oss for å hente/slippe av oss, som regel kun i forbindelse med kamper lengre unna.

Tror vi sykla forskjellige små distanser allerede fra 7-8 årsalderen, men kanskje de første gangene ble vi sluppet av hos en venn som vi kunne sykle sammen med de første gangene. Det var også mye av å bli med andre hjem de dagene det var mest hektisk å få oss på trening, slik at det gikk opp for de andre i søskenflokken.

Når det gjelder middag lager jeg "middagsmatpakker" innimellom. Dette er gjerne tacolefse med stekte kyllingbiter i, med noe spinat, ris/pasta/potetbåter, agurk, tomat eller det man måtte like. Pakket i sølvfolie, så holder de seg superferske i over et døgn. Pastaretter fungerer også i matpakker/ta-med-middag i travle vendinger, og kan lages i store posjoner når du har tid, med kylling, kokt skinke, kjøttrester fra i går.

Anonymkode: 34163...a66

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, Surriball skrev:

Det betyr ikke at det er et dårlig tips, for det er mange som bor slik til at det går an å ta buss ;)

Ellers anbefaler jeg sykkel og samkjøring med hver sin tur.

Kan man sende med ungene ekstra matpakke og evt la dem dra rett på trening etter skoletid? Sette av middag til de kommer hjem igjen? Ha kveldsmat eller sein middag som felles familiemåltid i perioder hvor det er travelt for alle? 

Og så synes jeg faktisk at det ikke er urimelig å forvente av store barn at de skal kunne komme seg til fritidsaktiviteter selv (hvis praktisk mulig innen rimelighetens grenser) hvis de skal være med på dem. Personlig synes jeg ikke at barnas fritidsaktiviteter skal gjøre kabelen så vanskelig å legge at det går ut over normalt familieliv, men alle får ha sine grenser for hvordan de vil legge opp løpet. 

Neida, ikke dårlig tips om ungene er store nok, det er iallefall ikke alle hos ts, ettersom de er fra barnehagealdre - småskolen. 
Heller ikke dårlig tips om det er enkelt med buss

Hos oss, må min ungdom dra hjemmefra godt over 1 time før trening, og komme heseblesende og akkurat rekke det, eller dra 1 time og 40 min før og komme fram litt over halvtimen før start. Må bruke 3 busser for å komme fram
Hjem er det det samme, 30 min til bussen kommer, ta 3 forskjellige busser hjem, og bruke over 1 time på selve reiseveien. Det vil si at ungdommen bruker 4,5 - 5 timer med reise og trening, i stedet for 2,5 time når de blir kjørt, trening og reisevei inkludert.
Vi er heldigvis to familier som samkjører, så vi kjører annenhver trening

De har også lekser de må gjøre, forberedelser til prøver og ny skoledag. Så for oss er det helt naturlig at vi stiller opp og hjelper så de kommer seg på treninga som de deltar på. 

Jeg vil iallfell heller bruke tid på det, enn at ungdommen ikke skal drive med noe aktivitet 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Barna er 4, 6 og 7 år gamle og vi bor i et relativt trafikkert område, så ingen av de kan komme seg til noen av fritidsaktivitetene på egen hånd. Ikke går det direkte bussforbindelse (eller trikk eller bane- vi bor i Oslo) fra der vi bor og til noen av fritidsaktivitetene heller- og en av de kan kun nås ved bil (evt sykkel- men det blir også først om noen år). 

Så busskort hjelper oss ikke nevneverdig. Men ja, som jeg også nevnte i HI så er vi forberedt på å prøve å få til et samarbeid med andre foreldre på disse aktivitetene. Sikkert lurt å være på tilbudssiden selv, ja, så blir det vanskeligere å si nei til oss den dagen det skulle være vi som trenger hjelp :) 

Men lurer også på om det mest fornuftige vil være å flytte middagen til nærmere kveldsmat, som noen her var inne på! Barna spiser i 14.30-tiden i barnehagen og på aktivitetsskolen (SFO), så hvis de får med seg litt ekstra mat til det måltidet vil de mest sannsynlig klare seg fint (evt med en frukt før trening) frem til etter at treningen er overstått!

TS

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var barn syklet vi sommer, høst og vår, og ble kun kjørt om vinteren. Hendte seg at vi fikk sitte på med andre innimellom, men som hovedregel var det sykkel som gjaldt.

Dette fra vi var 7 år.

Anonymkode: e92e4...c0b

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, tonebelinda said:

Jeg kjører min ungdom til trening, selvom hen er 16 år

Hvorfor bruker ikke ungdommen sykkel??

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor bruker ikke ungdommen sykkel??

Hvorfor tro du?

Kanskje fordi det er forlangt å sykle

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, tonebelinda said:

Må bruke 3 busser for å komme fram

Hvorfor kan ikke ungdommen sykle?

AnonymBruker
Skrevet
Just now, tonebelinda said:

Hvorfor tro du?

Kanskje fordi det er forlangt å sykle

Hvis det tar 13-14 minutter å kjøre tar det vel neppe så lang tid å sykle. Jeg syklet samme strekning til mine treninger da jeg var tenåring.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan ikke ungdommen sykle?

Du trenger ikke gjenta deg selv, du har spurt om det tidligere. 

Det er forlangt å sykle 1 time til trening og 1 time hjem fra trening, når du trener 1,5 - 2 timer 

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det tar 13-14 minutter å kjøre tar det vel neppe så lang tid å sykle. Jeg syklet samme strekning til mine treninger da jeg var tenåring.

Jo, det gjør det

Det tar 1 time å sykle hver vei - det tar 13-14 min å kjøre. Vi kjører på E6, det er ikke lov å sykle der, så man må sykle mye lengre enn vi kjører. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir lettere sjokkert av denne tråden ...

Blir virkelig ungdommer kjørt til trening når det er snakk om så korte strekninger?? Her har det skjedd noe siden jeg var barn. Født i '83.

Jeg kan forstå at noen vegrer seg for å sende barn i grunnskolen avgårde på sykkel (selv om jeg synes alle over 10 burde klare å sykle seg selv rundt), men når man går på ungdomsskolen må det forventes at man klarer å komme seg til trening og andre aktiviteter for egen motor.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var barn syklet vi sommer, høst og vår, og ble kun kjørt om vinteren. Hendte seg at vi fikk sitte på med andre innimellom, men som hovedregel var det sykkel som gjaldt.

Dette fra vi var 7 år.

Ok, det er mulig min 7-åring er unormalt umoden/uvøren, da (men jeg tror egentlig ikke det, når jeg sammenligner han med klassekameratene). Samme hvor han skal sykle, må han sykle rundt 3-400 m langs en veldig trafikkert vei med smalt fortau, der bl.a. busser dundrer forbi i 60-70 km/t. Kall meg gjerne hysterisk, men jeg ønsker ikke å ta sjansen på å sende sønnen min alene på sykkel langs den veien (det har skjedd flere nesten-ulykker i veien bare det siste året).

Sykkel, eller egentlig uansett å komme seg til aktiviteten helt på egen hånd, er ikke et alternativ for oss (enda). Derfor ba jeg i HI om tips og triks for å få det til å gå litt smoothere at en av oss foreldre må avgårde med et barn hver ettermiddag til høsten.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, tonebelinda said:

Du trenger ikke gjenta deg selv, du har spurt om det tidligere. 

Det er forlangt å sykle 1 time til trening og 1 time hjem fra trening, når du trener 1,5 - 2 timer 

En strekning som tar 13-14 minutter å kjøre tar IKKE en helt time å sykle. Halvtimes tid, altså en times tid tilsammen.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, tonebelinda said:

Jo, det gjør det

Det tar 1 time å sykle hver vei - det tar 13-14 min å kjøre. Vi kjører på E6, det er ikke lov å sykle der, så man må sykle mye lengre enn vi kjører. 

Jeg tror du syr puter under armene til barna dine med all denne kjøringen.

De ender vel som overvektige voksne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...