Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

For meg var det ingen tvil. Smerter i ryggen som kom regelmessig. 2 min mellom fra første rie. De tok seg såpass fort opp at jeg ikke rakk å vurdere at det var noe annet. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kjennes rier ut? 

Jeg regner med det ikke er noen tvil når de først setter inn, men hvordan opplevde du riene?

Jordmor har fortalt meg at riene kommer i bølger, med en smertetopp før de gradvis avtar. Jeg plages veldig med leggkramper om natten, som også kommer i bølger, og når det er på sitt verste tenker jeg alltid: Tenk om rier er som dette, bare i magen?? Hvordan skal jeg overleve? 😂😂

Så dere som har født vaginalt - hvordan vil du beskrive dem?

Anonymkode: 1f5d4...0be

Jeg tenkte også sånn - at det helt sikkert ikke er noen tvil når de først starter. Men hadde jeg ikke tilfeldigvis skulle på kontroll på sykehuset akkurat den dagen så hadde jeg nok endt opp med å føde hjemme, for når riene mine startet trodde jeg at jeg bare hadde spist noe dårlig eller noe sånt.😝 Det var helt annerledes enn jeg trodde.... en slags blanding av milde mensensmerter og vanlig dårlig mage-smerter. Nå må det sies at jeg fødte en måned for tidlig, hvis det hadde vært rundt termin hadde kanskje mistanken falt på rier litt raskere 😆

Skrevet

Jeg følte meg litt annerledes i kroppen da jeg våknet, litt sliten i ryggen uten at jeg kunne forklare hvorfor, slimproppen gikk og hadde kynnere som var litt kraftigere enn tidligere. Etter få timer fikk jeg plutselig kraftig kynnere som ble fulgt med kvalme, det var de første riene, og selv om jeg på en måte skjønte det, så gikk det ikke skikkelig opp for meg at det virkelig skulle bli fødsel og ikke bare var kraftige og regelmessige kynnere (😝) før etter rundt 6 timer. Tok seg laaaangsomt opp i intensitet, ble ikke skikkelig vondt før godt ut på kvelden/natten, før det kunne jeg fint prate og le selv om jeg hadde rier. Jeg var forberedt på at det skulle være vondt helt fra starten av, men det var det heldigvis ikke 😊 Smertene satt i korsryggen og hoftene mest, har aldri hatt menstruasjonssmerter, men er vel sånn jeg ser for meg at det kjennes!

Skrevet

For meg lignet det på mens-smerter. Helt i begynnelsen, altså. Litt krampeaktige, dumpe smerter helt nederst i magen. Ganske nøyaktig slik jeg pleier å ha første dag av mensen. Etter hvert spredte det seg oppover og kjentes mer som kynnere, magen ble hard, men uten at det egentlig var noe særlig vondt. Jeg satt fortsatt og las avisen intetanende og drakk kaffen min fredelig da det streifet meg at " det var da voldsomt til kynnere i dag da.. hm... kanskje det ikke er kynnere? Kanskje jeg skal ta tiden mellom dem, bare sånn for moro skyld?" Da begynte jeg å ta tiden mellom kynnerne: 6-7 minutter. Etter en halvtime med tidtagning var jeg sikker på at dette var rier, og de begynte å ta seg opp så jeg måtte støtte meg til et bord og puste mens det sto på. 5 timer senere var pjokken født.

Så ja for meg kjentes det som muskelkramper fra h..... i hele magen (og magen er jo ganske stor!!....), kjente aldri noe i lår eller rygg. Noen dager etter fødsel sutret mannen over en liten krampe i leggen etter en sykkeltur. "Au, jeg har SÅÅ vondt, bu-huu!". Det var like før jeg lappet til ham....

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres sikkert veldig rart ut 🙈 men jeg våger meg selv om. Jeg er som ts også nervøs for dette! Så lurer jeg på, er rier sånn mageknip vondt som man får når man må bæsje?🙈 altså, må man på do å bommelomme når man har rier? Eller er det ikke slike smerter? Turte ikke spørre jordmor i går 🙈😳

Anonymkode: d3764...5b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det føltes som mensenmurringer ganske lenge. Tok en sjekktur til føden siden de var regelmessige, og fikk sjokk da jeg allerede var 4 cm. Soft start! Smertene økte etter hvert da, men ikke uholdbart før pressriene. Det føltes som å være skikkelig forstoppet og måtte bæsje en vannmelon 🍉

Anonymkode: 3c649...f60

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres sikkert veldig rart ut 🙈 men jeg våger meg selv om. Jeg er som ts også nervøs for dette! Så lurer jeg på, er rier sånn mageknip vondt som man får når man må bæsje?🙈 altså, må man på do å bommelomme når man har rier? Eller er det ikke slike smerter? Turte ikke spørre jordmor i går 🙈😳

Anonymkode: d3764...5b3

Mine rier var i alle fall ikke på noen måte som mageknipvondt. Noen får følelsen av at de må bæsje når babyen er på vei ut fordi hodet til babyen presser på tarmen, men selve riene har ikke noe med det å gjøre.

(Og i samme gate synes jeg også det er rart hvordan alle sier man skal presse som om man skal på do, jeg synes ikke det var det samme i det hele tatt.)

AnonymBruker
Skrevet

For meg føltes det ut som om magen min ekspanderte utover til den nesten sprakk samtidig som ryggen min knakk og magen ble skjært sakte med en sløv kniv. Om igjen og om igjen, oftere og oftere. Utdrivningen er som å bæsje en vannmelon. Helt syke, uvirkelige smerter. Fødte på lørdag. Men det er andre gangen jeg gjør det, og jeg skal gjøre det igjen. Gevinsten er verdt det.

Anonymkode: bbae5...30e

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg synes er rarest, er hvordan kvinner kan oppleve pressrier så forskjellig. For noen er jo de det mest smertefulle, mens for andre blir de en lettelse. Jeg kan med hånden på hjertet si at mine pressrier ikke var vonde, de var bare slitsomme på en måte.. åpningsriene derimot var et smerteinferno. Akkurat pressfasen kunne jeg glatt gjort 10 ganger om jeg slapp åpningsriene 😛 og jeg fødte en på 4 kg og revnet en grad 2. 

Anonymkode: 1dc0c...23f

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg synes er rarest, er hvordan kvinner kan oppleve pressrier så forskjellig. For noen er jo de det mest smertefulle, mens for andre blir de en lettelse. Jeg kan med hånden på hjertet si at mine pressrier ikke var vonde, de var bare slitsomme på en måte.. åpningsriene derimot var et smerteinferno. Akkurat pressfasen kunne jeg glatt gjort 10 ganger om jeg slapp åpningsriene 😛 og jeg fødte en på 4 kg og revnet en grad 2. 

Anonymkode: 1dc0c...23f

Samme her. Pressriene kjente jeg nesten ikke. Det var mest som en hard treningsøkt med pressingen. Men alt før det gjorde sabla vondt.  Det overrasket meg veldig. Jeg hadde forventet at det skulle være det verste. 

Skrevet (endret)

Jeg hadde på forhånd hørt all verdens skrekkhistorier fra mine venninner om hvor jævlig det var å føde (takk skal dere ha 😂).

Hadde derfor psyka meg skikkelig opp og ventet hele tiden på at det skulle bli så ille at jeg ikke klarte mer, men det skjedde egentlig aldri. Det verste var fra 8 centimeter og frem til pressriene. Var en kjempelettelse å få begynne med aktiv pressing.

Åpningsriene føltes i begynnelsen som sterke menssmerter, etterhvert som "knivstikkliknende" smerter i korsrygg og underliv. Føltes også en stund ut som om jeg hadde krampe i rumpa 😂 Veldig vanskelig å forklare, egentlig.

Pressriene føltes ut som om jeg skulle presse ut en bowlingkule. Var egentlig ikke så vondt før hodet sto i åpningen. Var vel eneste gangen jeg hadde lyst til å gi opp fordi det brant og svei helt forferdelig. Husker jeg sa til jordmor at det var for vondt til å presse og bare få han ut nå! Heldigvis varte det ikke lenge og jeg hadde gjort det igjen hvis det ikke var for at nummer to måtte tas med keisersnitt.

Endret av Lycka
Feilstavelse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...