AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #1 Skrevet 5. juni 2018 Hvordan kjennes rier ut? Jeg regner med det ikke er noen tvil når de først setter inn, men hvordan opplevde du riene? Jordmor har fortalt meg at riene kommer i bølger, med en smertetopp før de gradvis avtar. Jeg plages veldig med leggkramper om natten, som også kommer i bølger, og når det er på sitt verste tenker jeg alltid: Tenk om rier er som dette, bare i magen?? Hvordan skal jeg overleve? 😂😂 Så dere som har født vaginalt - hvordan vil du beskrive dem? Anonymkode: 1f5d4...0be
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #2 Skrevet 5. juni 2018 Blanding av sterke mensensmerter og hekseskudd i ryggen. Helt innfor sånn smertemessig. Var også plaget av leggsmerter under graviditet, men følte de mer som irriterende enn smertefulle. Kan forøvrig ikke sammenlignes😂 Anonymkode: 24a88...1d1 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #3 Skrevet 5. juni 2018 Generelt sett så er rier slik jordmoren din beskriver det ja, men de trenger heller ikke følge normen. Noen er veldig i tvil om de har rier, mens andre ikke er i tvil i det hele tatt. Noen beskriver de som menssmerter, for andre er smertene helt annerledes. De kan sitte i mage, rygg, lår, underliv osv. Mine rier: ingen tvil overhodet. Jeg fikk ikke typiske rier som begynner mildt og bygger seg opp tettere, de var sterke og intense med en gang. Smerten var ikke lik noe jeg hadde kjent før og jeg hadde heller ikke pauser. De satt i magen. Jeg håper jeg slipper den type rier neste fødsel, men jeg er forberedt på alt denne gangen. Pressriene derimot, opplevde jeg ikke som vonde. Jeg hadde trodd siste del av fødsel skulle være det verste, men det var det ikke for meg. Anonymkode: 1dc0c...23f 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #4 Skrevet 5. juni 2018 Rier oppleves forskjellig fra person til person til person. Styrke og intensitet oppfattes forskjellig. Det starter sjelden rett på med rier som du tenker dette er rier. Som oftest starter de svakt, men bygger seg opp i intensitet og lengde etterhvert som tiden går. Jeg har en fødsel bak meg der jeg ikke skjønte jeg hadde rier før jeg var godt uti og det hastet med å komme seg til sykehuset. Nå var dette en rask fødsel, men selv om jeg hadde født før tok den en stund før jeg skjønte det var rier. Var nok hvertfall 4 cm før jeg begynt å merke noe og da kjentes det som mageknip. Er nok fram til 4 cm jeg ikke merker noe virker det som, etter tre fødsler. Hos meg er riene helt overkommelige fram til ca 8 cm, derfra går det fort og blir intenst. Jeg klarer ikke beskrive hvordan rier kjennes ut. De har også kjentes forskjellige ut og kjentes på ulike steder i hver av fødslene. Anonymkode: 7c26a...594
Pølsevann Skrevet 5. juni 2018 #5 Skrevet 5. juni 2018 Min første rie kom som lyn fra klar himmel og kjentes ut som knivstikk i rygg og mage. Var ingen tvil om at det var rier! Jeg skvatt av smerten også siden jeg ikke hadde noe fra før så jeg forventet ikke noen sterk smerte helt plutselig.
ol93 Skrevet 5. juni 2018 #6 Skrevet 5. juni 2018 (endret) Hos meg begynte det med murringer på kvelden (kjentes mest ut som om jeg var sliten). Jeg våknet videre til sterkere «mens» smerter som slapp etter noen sek. Dette vedvarte og økte i lengde og grad. Når de var regelmessige og kort avstand mellom, ble det føden Endret 5. juni 2018 av ol93
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #7 Skrevet 5. juni 2018 To fødsler her, men når jeg skal beskrive finner jeg ikke ord. De var ulike fra fødsel til fødsels. Første fødsel var de også i ryggen. Andre gang mer nedover lårene. Skikkelig leggkramper i timer vil jeg påstå er værre enn rier. Helt utrolig dette at det er knallvondt, puste, puse, så over også på igjen. Det fant jeg stor «trøst» i. Men underveis begge ganger var jeg sikker på at nå klarer jeg ikke mer - men jammen gjør man. Og etterpå glemmer du alt, og jeg ville mer enn gjerne født igjen. Gled deg til Fødsel selv om det er grusomt og du spyr av smerte er det en helt enorm opplevelse jeg aldri ville vært foruten Anonymkode: b30e4...80b 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #8 Skrevet 5. juni 2018 Som veldig, veldig sterke menssmerter som sitter i både mage og rygg. De kommer og går (etterhvert i et visst mønster) Anonymkode: 372de...f2e 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #9 Skrevet 5. juni 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kjennes rier ut? Jeg regner med det ikke er noen tvil når de først setter inn, men hvordan opplevde du riene? Jordmor har fortalt meg at riene kommer i bølger, med en smertetopp før de gradvis avtar. Jeg plages veldig med leggkramper om natten, som også kommer i bølger, og når det er på sitt verste tenker jeg alltid: Tenk om rier er som dette, bare i magen?? Hvordan skal jeg overleve? 😂😂 Så dere som har født vaginalt - hvordan vil du beskrive dem? Anonymkode: 1f5d4...0be For min del føltes det som mageknip. Når vanlige mageknip kommer så føles det vondere og vondere, når det når toppen så får jeg det endelig ut. Men med rier så når det nådde toppen, varte noen sekunder så roet det seg som om ingenting hadde skjedd. På de siste centimeterne hadde jeg ingen pause mellom disse toppene, noe som førte til at jeg ble ekstremt sliten og pustet dårlig. Jeg fikk jeg da epidural som tok bort så og si alt av smerter. Eneste jeg kjente når riene nå kom var litt menssmerter ved det ene beinet. Selve fødselen da ungen skulle ut så var det ikke så vondt som jeg har hørt alle si. Det var mest slitsomt! Faktisk vanvittig tungt å presse så hardt! Når jeg da trodde jeg var tom for luft til å presse og holde pusten så klarte jeg alltid litt mer. Det kjentes som en kjempe bæsj som skulle ut, men sto fast. I det hodet kom så både kjente jeg og hørte jeg at jeg revnet, men han sklei så lett ut at jeg rakk ikke føle mer på det før han lå på magen min. Jeg revnet ene veien, ble klippet andre veien, mistet 0.6l blod, men syns ikke det var så ille. Følte jeg hadde kontroll hele veien og det hele var over på 4 timer selv om det var førstefødte. Anonymkode: 5ba82...928
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #10 Skrevet 5. juni 2018 Ulikt fra person til person, men for meg! Våkna jeg med smerter i ryggen. Skikkelig tak/krampesmerter. Klarte ikke å ligge rolig. Klarte ikke å stå, krommet rygget så godt det lot seg gjøre. Masasje direkte på korsryggen hvor smertene satt var litt lindrende. Også forsvant det plutselig helt. Som lyn fra klar himmel. Også pause en stund. Også pån igjen. Ble tettere og tettere. Forskjellen på maserier/modningsrier/kynnere for meg var at jeg klarte ikke å ta tiden på kynnerene/maseriene, de slapp aldri 100% og vanskelig å vite når det kom en ny. Men når riene satte inn var de krystallklare. Og null smerter i mellom. Når jeg hadde 5-8 cm åpning kom det annenhver vond og god rie. Godrienw var mye mindre vonde, men også lite effektive. pressriene var himmelsk, helt til baby bestemte seg for å ut, da presset det på så jeg trudde hele underlivet skulle sprekke og revne helt. Men var kun små rifter som nesten ikke måtte sys. Bare noen pyntesting. Elsker egentlig å snakke om fødselen fødselenmin. Drømmefødsel som gikk helt perfekt for seg. Anonymkode: bef7f...90d
Hattifnatten Skrevet 5. juni 2018 #11 Skrevet 5. juni 2018 For meg kjentes det ut som om noen tok et skikkelig tak rundt livmoren og klemte til alt de hadde.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #12 Skrevet 5. juni 2018 Når de virkelige smertefulle riene satte inn (på rundt 5-6cm), føltes det som om jeg skulle revne i to og at hele ræva skulle "falle ut"... smerten var helt grusom og det er vanskelig å huske igjen eksakt hvor og hvordan den var! Fikk nesten ikke pauser imellom riene eller sjansen til å "tenke klart". Det hele var forøvrig over på 5 timer og alt gikk bra! Anonymkode: 1c003...c26
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #13 Skrevet 5. juni 2018 Haha, dere har veldig gode beskrivelser 😂 føler meg litt mer forberedt på at rier er ikke etter boka, og alt kan egentlig være rier. TS Anonymkode: 1f5d4...0be
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 5. juni 2018 #14 Skrevet 5. juni 2018 Kraftige menssmerter som kommer i "tak". Hos meg satt de både i korsryggen, underlivet, hoftene og helt nedover låra.
Trampe Skrevet 5. juni 2018 #15 Skrevet 5. juni 2018 Hos meg startet det med bittesmå murringer nederst i magen, konstante murringer som varte i en times tid. Jeg lurte litt på om det kunne være rier, men det var ikke vondt, og det var ikke noe mellomrom, så jeg var ikke sikker. Murringer har man jo dann og vann, ikkesant. Så, en time senere, smalt det helt plutselig. Jeg satt og skulle spise middag, og så tok lårene mine fullstendig fyr. Grisevondt!! Jeg greide ikke stå eller gå eller noe, og det var konstant vondt. At jeg kom meg i bilen og til sykehuset er et under. Jeg var forberedt på magen eller ryggen, men mine satt kun i lårene. Og var en eneste grisevond eviglang rie som varte i fire timer - til jeg fikk epidural. Da hilste jeg på jordmor, henne husker jeg ikke noe av før epiduralen ble satt Middagen sto fortsatt på bordet da mannen kom hjem fra sykehuset dagen etter.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #16 Skrevet 5. juni 2018 Seg greier ikke i det hele tatt beskrive HVOR smertene satt, bare at de var så intense at jeg ble helt apatisk og ønsket å dø. Anonymkode: c5dbc...3e0 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #17 Skrevet 5. juni 2018 Riene lignet på menssmertene mine. I begynnelsen satt de mest nederst i magen og var som en krampeaktig smerte. De bygget seg opp, og hadde en intens topp som varte lenger og lenger utover i forløpet. Underveis tok intensiteten seg opp, og det ble vondt over hele magen og i lårene under riene. Mot slutten gikk det veldig fort, og da vi ankom føden klarte jeg ikke å svare på om jeg hadde ri eller ikke mer. Det var vondt hele tiden, men jeg hadde fortsatt smertetopper. Pressriene husker jeg ikke som vonde, og jeg syns heller ikke det var vondt da ungen kom ut, selv om jeg revnet litt. Jeg mistenker at jeg har glemt smerten, eller var så full av adrenalin at jeg ikke kjente den. Anonymkode: 180c3...93a
Stiv Heks Skrevet 5. juni 2018 #18 Skrevet 5. juni 2018 Varierer vel frå person til person. Den beste beskrivelsen for meg er: Mensensmerter frå h******
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #19 Skrevet 5. juni 2018 Lignet ikke på mensensmerter i det hele tatt, men som en stigende smerte i magen som på toppen kjentes ut som noen skar i meg med kniv. Takk gud for epidural da jeg endelig kom til 4 cm. Pleier ikke å si det til damer som ikke har født, men siden du spør så værsågod.. Anonymkode: f8412...27d
Arkana Skrevet 5. juni 2018 #20 Skrevet 5. juni 2018 Umulig å beskrive, men det var ingenting som lignet på menssmerter i alle fall. Det er en helt egen smerte og mye sterkere enn noe jeg har følt før og noe jeg kunne forestilt meg. For meg var det ingen tvil om at det var rier for det var så annerledes alt annet jeg har kjent før. Men man overlever og velger til og med å gjøre det igjen for å få flere barn.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå