Gå til innhold

Flere som er avhengig av fett? Hjelp meg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 hours ago, AnonymBruker said:

Og så sa hun etterpå at hun spiste egentlig ikke kjøtt da heller.

"Hmm jeg spiste egentlig ikke så mye kjøtt da jeg spiste kjøtt. I mitt gamle kosthold spiste jeg gulost og brødskive, og aldri middag (likte ikke kjøtt da heller)."

Anonymkode: 99f67...fbf

Ja og derfor har det egentlig ikke noe så hva slags kosthold jeg har tenker jeg. Man kan være avhengig av potetgull på alle typer kosthold. Fordi potetgull er godt. 

Anonymkode: fb1ee...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 hours ago, AnonymBruker said:

Kan det være salt du trenger?

Anonymkode: 97321...10c

Det kan jo hende. For jeg spiser jo nesten ikke prosessert mat, og plantebasert mat er naturlig lavt på salt, og man er jo forsiktig med salt fordi man har lært at det skal man være, men i følge prøvene mine er natrium tipp topp. Kanskje jeg trenger mer enn anbefalt?

Anonymkode: fb1ee...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jo hende. For jeg spiser jo nesten ikke prosessert mat, og plantebasert mat er naturlig lavt på salt, og man er jo forsiktig med salt fordi man har lært at det skal man være, men i følge prøvene mine er natrium tipp topp. Kanskje jeg trenger mer enn anbefalt?

Anonymkode: fb1ee...3c3

Hvor mye salter du maten din i løpet av en dag? Vei opp en dagsdose salt (3-5 g) og bruk den opp. Gjør det samme hver morgen.

Spiser du for lite salt er det ikke rart kroppen din skriker etter det.

For mye salt er ikke bra, men for lite salt er verre. Mye verre. 

Anonymkode: 1bda2...ae4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fordi det er salt og fett eller fordi det er godt å knaske på noe?

Begynn å reduser inntaket. Start med å kun kjøpe en pose chips, og ikke den største. Deretter spiser du kun en halv pose, så halv av halv osv. Også må du kanskje finne noe som erstatter chipsen siden du kanskje trenger å crave på noe. Det kan f.eks være oppkuttede grønnsaker med dipp. Eller hjemmelagde lompechips med hjemmelaget salsa. 

Når på dagen spiser du chips? Kan du erstatte chipsen med et vanlig måltid? En ekstra porsjon middag?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, happiest skrev:

Begynn å reduser inntaket. Start med å kun kjøpe en pose chips, og ikke den største. Deretter spiser du kun en halv pose, så halv av halv osv. 

Ts beskriver en avhengighet av og voldsomme cravings på potetgull, ikke en lyst til å spise litt potetgull i dann og vann. Da er det greit å ta med det i betraktningen når man svarer. Ingen alkoholikere greier å ha en halvflaske vodka stående åpen i kjøkkenskapet mens de bare drikker te og appelsinjuice. 

Anonymkode: 1bda2...ae4

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye salter du maten din i løpet av en dag? Vei opp en dagsdose salt (3-5 g) og bruk den opp. Gjør det samme hver morgen.

Spiser du for lite salt er det ikke rart kroppen din skriker etter det.

For mye salt er ikke bra, men for lite salt er verre. Mye verre. 

Anonymkode: 1bda2...ae4

Jepp, kroppen trenger salter! Som altså er et mineral. Hvis TS bare har sjekket for vitaminer og ignorert mineraler er det ikke rart det har gått galt. Merker at TS er hjernevasket og nekter å tro at h*n gjør noe feil med kostholdet og er prøver å overbevise oss om at det kun sitter i hjernen... Jeg er langt fra overbevist. Ikke noe i denne tråden har fått meg til å støtte den teorien.

For lite salt er virkelig mye mer alvorlig enn for mye. En frisk person med et sunt kosthold skiller ut overskuddssalt. Kommer det sammen med karbohydrater vil kroppen spare på unødvendig vann og dermed gi høyt blodtrykk. Høyt blodtrykk er farlig over lengre tid, men ikke over kort tid. En mangel på salter kan gjøre at man plutselig ligger på gulvet i et anfall med skum frådende ut av munnen med døden til følge hvis man ikke er heldig og blir oppdaget. Lavt saltinntak øker også risikoen for hjertesykdom veldig mye.

Anonymkode: 4c21d...de7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 hours ago, AnonymBruker said:

Jepp, kroppen trenger salter! Som altså er et mineral. Hvis TS bare har sjekket for vitaminer og ignorert mineraler er det ikke rart det har gått galt. Merker at TS er hjernevasket og nekter å tro at h*n gjør noe feil med kostholdet og er prøver å overbevise oss om at det kun sitter i hjernen... Jeg er langt fra overbevist. Ikke noe i denne tråden har fått meg til å støtte den teorien.

For lite salt er virkelig mye mer alvorlig enn for mye. En frisk person med et sunt kosthold skiller ut overskuddssalt. Kommer det sammen med karbohydrater vil kroppen spare på unødvendig vann og dermed gi høyt blodtrykk. Høyt blodtrykk er farlig over lengre tid, men ikke over kort tid. En mangel på salter kan gjøre at man plutselig ligger på gulvet i et anfall med skum frådende ut av munnen med døden til følge hvis man ikke er heldig og blir oppdaget. Lavt saltinntak øker også risikoen for hjertesykdom veldig mye.

Anonymkode: 4c21d...de7

Hjernevasket? Fordi legen min, som faktisk kan litt om helse, sier at helsa mi og alle nivåene mine er fine basert på kvantitative analyser? Jeg har ikke konsekvent skrevet vitaminer og mineralet, men hvis du leser lenger opp så nevner jeg at natrium verdiene mine er helt fine (natrium er det kjemiske navnet på salt). For å understreke: blodprøvene jeg tar viser alle verdiene innen vitaminer og mineraler som man kan testes for.

Jeg har ikke prøvd å overbevise deg om noe som helst. At du har dine tvil er basert på hva som står i denne tråden, og hvor sterkt er egentlig det grunnlaget til å trekke noe som helst av konklusjoner? Det jeg spurte om i innlegg 1 var om noen hadde hatt det slik og kom seg ut av det. 

Det å gå "rett til konklusjon" å si at jeg mangler salt, og deretter legge ut som hva mangler av det gir av konsekvenser uten belegg er hva man kaller "langt fra  å overbevise"

Kvinneguiden er full av bastante mennesker merker jeg.. 

 

 

Anonymkode: fb1ee...3c3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/4/2018 at 4:57 PM, AnonymBruker said:

Ts beskriver en avhengighet av og voldsomme cravings på potetgull, ikke en lyst til å spise litt potetgull i dann og vann. Da er det greit å ta med det i betraktningen når man svarer. Ingen alkoholikere greier å ha en halvflaske vodka stående åpen i kjøkkenskapet mens de bare drikker te og appelsinjuice. 

Anonymkode: 1bda2...ae4

Takk for godt poeng! 

Anonymkode: fb1ee...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/4/2018 at 4:36 PM, happiest said:

Er det fordi det er salt og fett eller fordi det er godt å knaske på noe?

Begynn å reduser inntaket. Start med å kun kjøpe en pose chips, og ikke den største. Deretter spiser du kun en halv pose, så halv av halv osv. Også må du kanskje finne noe som erstatter chipsen siden du kanskje trenger å crave på noe. Det kan f.eks være oppkuttede grønnsaker med dipp. Eller hjemmelagde lompechips med hjemmelaget salsa. 

Når på dagen spiser du chips? Kan du erstatte chipsen med et vanlig måltid? En ekstra porsjon middag?

Takk. Ja jeg syns teksturen og smaken er veldig god. Det er noe av det beste jeg vet, men det må være god kvalitet, det må sies. Jeg kan ikke spise en pose med dårlig kvalitet uansett hvor mye jeg craver det, så det må være bra kvalitet. 

Jeg spiser det nesten alltid på kvelden, og når jeg tenker meg om så blir det fort veldig ofte mange timer fra middag.. kanskje jeg rett og slett må begynne å spise kveldsmat på fast basis (for de kveldene jeg ikke spiser potetgull så spiser jeg ikke kveldsmat heller). Det skal jeg teste ut. Veldig banalt, men det er noe med det å bli bevisst på spisevanene merker jeg.

Anonymkode: fb1ee...3c3

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye teorier. Jeg tror dette handler om en dårlig vane rett og slett. Hverken mer eller mindre. 
Vi mennesker legger oss til vaner og misstolker det som om kroppen trenger det når vi vil ha mer av det.

Det tar noen uker å bryte en vane, når det er gjort vil cravingen være borte.

Ta det fra en som har cravet sukkerholdig brus og potetgull osv.

Anonymkode: 9b910...f00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ ha salt potetgull ca 7 ganger pr år. Da vet jeg at kroppen er dehydrert og vil ha salt. 

 

Anonymkode: 78e25...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker du når dette begynte å skje? Skjedde det noe spesielt i livet ditt rundt tidene du begynte å spise så mye potetgull?

Anonymkode: 00eb4...22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du normalvektig? Om du er det, med så stort inntak av potetgull, spiser du nok mat? 

Anonymkode: 24368...645

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hjernevasket? Fordi legen min, som faktisk kan litt om helse, sier at helsa mi og alle nivåene mine er fine basert på kvantitative analyser? Jeg har ikke konsekvent skrevet vitaminer og mineralet, men hvis du leser lenger opp så nevner jeg at natrium verdiene mine er helt fine (natrium er det kjemiske navnet på salt). For å understreke: blodprøvene jeg tar viser alle verdiene innen vitaminer og mineraler som man kan testes for.

Jeg har ikke prøvd å overbevise deg om noe som helst. At du har dine tvil er basert på hva som står i denne tråden, og hvor sterkt er egentlig det grunnlaget til å trekke noe som helst av konklusjoner? Det jeg spurte om i innlegg 1 var om noen hadde hatt det slik og kom seg ut av det. 

Det å gå "rett til konklusjon" å si at jeg mangler salt, og deretter legge ut som hva mangler av det gir av konsekvenser uten belegg er hva man kaller "langt fra  å overbevise"

Kvinneguiden er full av bastante mennesker merker jeg.. 

 

 

Anonymkode: fb1ee...3c3

Det er ikke meg du siterer her, men jeg må bare si at du fint kan ha normale natriumverdier på prøvene selv om du får i deg for lite salt gjennom din normale kost; du spiser jo masse natrium/potetgull. Det påvirker naturligvis prøvene dine. 

Saltfattig kost = lave natriumsnivåer (og cravings etter salt mat, gjerne potetgull, nøtter eller oliven)

Saltfattig kost + masse potetgull = normalt natriumnivå

Kosthold med normalt natriumsinnhold = normale natriumsnivåer

Kosthold med normalt natriumsinnhold + masse potetgull = høye natriumsnivåer

Så må man naturligvis ta høyde for at noen kan ha problemer med natrium- og/eller kloridstoffskiftet sitt (for eksempel cystisk fibrosepasienter) og at noen for eksempel svetter mer enn normalt og dermed trenger mere salt enn andre. Men for friske og gjennomsnittlige mennesker fungerer det sånn jeg skisserte lenger opp. 

 

 

Anonymkode: 1bda2...ae4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser du nok kalorier? Nok proteiner? Nok fett (gode fettsyrer fra nøtter, frø og kjerner, avokado og planteoljer) samt nok salt? Du bør se på hvordan kostholdet ditt er sammensatt og ev. dra til legen. Få tatt blodprøve (be også om å få stoffskiftet sjekket). 

 

Anonymkode: 49029...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig avhengig av både fett og sukker en stund. Det er ingen lett måte å slutte å ha lyst på det. Jeg sluttet tvert å spise usunt og hadde nærmest abstinenser i 2 uker, men så gav det seg. Nå har jeg sjelden lyst på junk, men når jeg først har lyst på det, kan jeg spise det med god samvittighet siden det er så sjelden :) Klarer du deg noen uker totalt uten, og velger sunn mat isteden, så går suget over :) 

Jeg innså også etterhvert at hver gang jeg hadde lyst på potetgull, så var jeg egentlig bare sulten. Det hjelper å spise et sunt måltid og heller ta potetgull som en dessert... om du fortsatt har lyst på det da :) Da spiser du mindre og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Spis typisk sunnere fett med mye salt i som bacon. Drikk Farris som inneholder essensielle salter og mineraler. Tenker du da klarer å holde suget unna.

Anonymkode: 4e810...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Spis typisk sunnere fett med mye salt i som bacon. 

Anonymkode: 4e810...de5

Hehe, er dette en vits? Ville ikke overrasket meg om noen tror bacon er sunt, men.. 

Anonymkode: 00eb4...22a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her! Jeg er også 26 og veggis. 

Jeg merker at nå som jeg begynner å bli litt eldre, går forbrenningen ned. Derfor er jeg også livredd for å bli tykk eller tette blodårene mine.

Fett og salt er nok det som kommer til å ødelegge for meg, og jeg prøver desperat å kutte ned. Det blir mye både i middagrettene og på snacksfronten :P

Har lest noen av kommentarene du har fått, kanskje det er proteinmangel her også. Jeg liker ikke bønner eller linser, så får ikke i meg så mye. Er heller ikke så glad i egg.

Ellers prøver jeg å dempe suget ved å spise nøtter, riskjeks/-kaker, toast med kun smør ol. Dette er jo ikke veldig sunt det heller, men det kan til tider holde meg unna verstingene pizza og potetgull :roll:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sluttet å spise potetgull, jeg kjøper det ikke og hører ikke lenger på de abstinensene fordi jeg er sterkere enn det. 

- forslag til ditt nye mantra 🙂

 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...