Gå til innhold

Tips til å sy sammen lag skinn med skumgummi


Annikina

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som har tips til å sy sammen lag med skinn og skumgummi? Syr båtputer og ønsker lage «pølser» i skinnet ved å sy stoffet sammen med et lag skumgummi under. Skumgummien jeg har er ca 5 mm tykk med stofflag på begge sider. Har anskaffet en «walking foot» til symaskinen for å trekke stoffene bedre frem, men synes fortsatt ikke resultatet blir bra nok. Selv med lengste sømlengde blir stingene tette. Ikke helt fornøyd med understråden; blir ikke helt jevnt under, men det dannes mindre løkker. Testet mye trykkfottrykk og spenning og landet på innstillinger som gir best resultat, men som skrevet, ikke godt nok. Synes ikke maskinen spoler undertråden stramt nok heller og det kan være noe av grunnen til det noe ujevne resultatet på undersiden. Så! Har noen gode tips for å få dette til? Spenning/spoling/alternativ metode for å oppnå «pølser»? Symaskinen min er en snart 20 år gammel Husqvarna 415. Også vurdert om maskinen i seg selv ikke er god nok og har tittet litt på maskinen fra Sailrite (med walking foot), finnes det et alternativ til denne i Norge? Eller er det en overdreven løsning?

Takk for tips og råd!

Endret av Annikina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal du "drepe" symaskinen så syr du i både skinn, skai og skumgummi. Symaskiner beregnet på vanlig husholdning og hobbybruk er ikke beregnet fur denne typen materialer. Da må du over på industri eller skomaker symaskin.

Anonymkode: 02e8f...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Skal du "drepe" symaskinen så syr du i både skinn, skai og skumgummi. Symaskiner beregnet på vanlig husholdning og hobbybruk er ikke beregnet fur denne typen materialer. Da må du over på industri eller skomaker symaskin.

Anonymkode: 02e8f...0c0

Uten at jeg har erfaring med å sy i såpass heftige materialer som det er snakk om her, tror jeg at 0c0 har rett. Og det handler ikke bare om levetiden til symaskinen, men at du trenger litt "pudding" (kraft) for å få et bra resultat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...