AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #1 Del Skrevet 1. juni 2018 Ja, jeg er klar over at det er masse avgifter utenom og utgifter på drivstoff. Men akkurat her jeg mest interessert i å vite hva selve bilen koster. Er selvsagt ikke interessert i å kjøpe et totalvrak, så noe må jeg jo betale for den, men som førstegangs kjøper av bil er det ikke rare kapitalen jeg har å bruke, ei heller lån. Så det jeg lurer på her er hva jeg minimum må investere. (PS: jeg har ikke peiling på bil!!! Så ikke slakt meg her. Er forøvrig derfor jeg ikke sjekker Finn.no og lignende, for jeg har ikke greie på dette) Hva kan jeg regne med å måtte investere i en grei første bil, når: - Jeg har lappen både for manuelt + automatgir (klasse B) - Jeg ikke bryr meg om merke - Jeg ikke bryr meg om utseende - Bilen MÅ ha seteoppvarming og et greit aircondition/oppvarmingsanlegg - Jeg må selvsagt kjøre trygt og sikkert Takk for alle seriøse svar Anonymkode: c6029...1b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #2 Del Skrevet 1. juni 2018 Hva er budsjettet ditt da? Anonymkode: b9365...611 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 1. juni 2018 #3 Del Skrevet 1. juni 2018 Ikke glem forsikring. Jeg antar du ikke har kjørt veldig mange år. For unge sjåfører er forsikringen ganske stor del av kostnadene ved å holde bil. Gjerne dyrere enn selve bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #4 Del Skrevet 1. juni 2018 Jeg har hatt en veldig fin andregangs bil til 20.000 . Ikke et gammelt vrak, 2004 modell, som i mine øyne var faktisk ganske moderne og likegjerne kunne vært fra 2010 i utseendet men ikke av generasjon Tesla akuratt da men, og med setevarmer og cd spiller og alt det der. Ikke innebygd gps men gikk fint å kjøpe en gps på biltema og klistre opp på dashbordet Det var en pen bil og selger sa alle tidligere skader var fikset og reparert men kunne ikke gi noen garanti. Jeg solgte bilen etter to år og hadde den på verksted for småtterier 3 ganger. Uansett hvor dyr bilen er må man regne med verksted og vedlikehold. Tror den ruller like fint i dag Savner den faktisk for den var så fin (fysisk pen, ren og pent brukt!) Jeg hadde bensin bil, men den var liten så den brukte ikke så mye kraft på å trekke seg selv som en stor bil, så syntes ikke bensinen var sjokkerende mye i utgfiter, var forberedt på dyr bensin. Diesel er billigere å drifte, men diesel biler er det lite av i nyere modeller. El bil er uten tvil billigst å drifte og eie. Min førstegangsbil kosta 38.000 og så gammel ut og ble lurt trill rundt og kjøpte en bil som det bare var feil på og store dyre reparasjoner selvom selger sa at disse tingene akuratt var reparert. Etter under et år var den så dårlig at den gikk på skraphaugen fordi reparasjonene ble for dyre for meg og ingen ville kjøpe en bil som hadde vært så mye skurr med. (jeg var i det minste ærlig i min annonse, i motsetning til hva selger som solgte den til meg var) Bilselgere er veldig ofte sleipe og man har aldri noen garanti, men min andre bil var jeg heldig med Det du må huske på som hvertfall ikke jeg tenkte så over er bomavgiftene! Årsavgiften svir også , men bomavgiftene er myeeeee mer enn man tror. Det er jo bommer overalt! Trodde det bare var når man skulle kjøre ut av byen og noen steder i blandt jeg, men på en dag innad Oslo ble bompengene lett 100 kr dagen om jeg kjørte flere ærend fra sted til sted, og på en helgetur tur/retur Oslo-bergen ble bompengene lett 700 kr. Parkering er også dyrt, gateparkering koster i mitt område 28 kr timen, og for leie av garasjeplass fra 900 kr måneden. Anonymkode: c7244...6c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ironically_me Skrevet 1. juni 2018 #5 Del Skrevet 1. juni 2018 Japansk eller koreansk har oftere dyrere deler, og f.eks rustskader på bremserør under bilen enn europeiske. Litt simplere stål, muligens. Diesel, tja Ford Focus og Fiesta ble levert med diesel - men endel av disse motorene har ikke veldig lang levetid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2018 #6 Del Skrevet 2. juni 2018 Du får kjempefine biler for 20000kr for tiden. Beregn ca 10000/år for vedlikehold og reparasjoner. Forsikring må du høre om selv, jeg har kjørt i 20 år og med 75% rabatt betaler jeg 2000kr/år i delkasko. Så er det skatt, drivstoff (ca 1kr/km), og diverse andre utgifter. Beregn 3-5kr/km når du skal ha billig bil (ny bil er 7-10kr/km). Det er viktig ikke å kjøpe en dårlig bil. Gå for Toyota, Honda, Kia - ikke Volkswagen, Peugeot, Opel osv. Her er et fint innlegg om hva du kan se etter. Anonymkode: 42097...222 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjompen Skrevet 2. juni 2018 #7 Del Skrevet 2. juni 2018 Om du hverken bryr deg om merke eller "status" så kjøp liten, asiatisk/(Koreansk) småbil, jo nyere jo bedre. De aller fleste biler etter 2000 har setevarme, og de fleste biler etter 2003 har klimaanlegg, kanskje dog manuelt. Husk at klimaanlegg må vedlikeholdes, slik at det kan fikses om det er litt dårlig under prøvekjøring. Det er vanskelig å "gi en pris" helt ut av luften, men jeg anbefaler deg å ikke gå så mye under 25 000 om du ikke er bilkyndig. Biler i denne prisklassen trenger du heller ikke kaskoforsikring på, så du sparer en god del på forsikring og opparbeider deg bonus til den dagen du vil kjøpe noe dyrere. Merk at du ikke kan få forsikring med pant i bilen uten kasko, noe som er like greit siden du antageligvis heller ikke får finansiering med pant i bilen på så gamle biler som i din målgruppe. Selv kjøpte jeg en daukjedelig, pensjonistkjørt Mitsubishi Carisma i grell farge som min første bil, den var det ingen andre som ville ha, så jeg fikk en godt vedlikeholdt bil til lite penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
accobra Skrevet 2. juni 2018 #8 Del Skrevet 2. juni 2018 I likhet med andre her tror jeg også budsjettet bør ligge på minimum 20 - 25000 kr. Biler som blir lagt ut til lavere priser enn dette, har som regel mangellapp eller omfattende vedlikeholdsbehov. Når du søker på finn.no, sjekk frist for neste EU-kontroll. Er ikke så artig med reparasjoner like etter at man har kjøpt noe. Prøv Honda, Hyundai, Kia, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Toyota. Unngå i hvert fall franske og italienske merker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
matrobot Skrevet 2. juni 2018 #9 Del Skrevet 2. juni 2018 Trenger mer info - hvor mye du har tenkt å kjøre, hvor langt og ikke minst, budsjett. Hvis det er i ca 100.000 kr klasse og du kjører maks 50-60 km om dagen, vil jeg anbefale en billig elbil. Jeg sparte sinnsykt mye penger på å eie en elbil i forhold til min første bil. Tror det er maks 100 kr i måned på strøm (merker det knapt i strømregningen min). 800 kr i årsavgift (om jeg ikke husker feil) - og null bompengeavgift enn så lenge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå