Gå til innhold

registrere alle hunders DNA, teste all hundebæsj og deretter sende bøter til eierne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

"Vil registrere alle hunders DNA, teste all hundebæsj og deretter sende bøter til eierne. Denne saken ble først omtalt i avisen Budstikka" https://www.dn.no/DNtv/video/2018/05/31/0514/lei-av-eiere-som-ikke-plukker-opp-etter-hunden

Det foreslås en bot  på 5000,- eller 10 000,-.

Vil dette være en god løsning på problemet med at noen hundeeiere ikke plukker opp hundebæsjen etter hundene sine?

Vil det være fare for misbruk av ordningen?

Ville du  tatt  på deg  å plukke og sende inn slike prøver, dersom du  fikk 10% av bota i godtgjørelse/ lønn for jobben?

Anonymkode: 9b30f...517

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var ikke dette opprinnelig en aprilsnarr?

Ja, det er en uting når hundeeiere ikke plukker opp bæsjen. Men det er ikje alvorlig nok til å bruke så store ressurser på. Mange alvorlige saker blir henlagt pga mangel på ressurser, og så skal politi og laboratorier prioritere å teste hundebæsj?!?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Thyra skrev:

Var ikke dette opprinnelig en aprilsnarr?

Ja, det er en uting når hundeeiere ikke plukker opp bæsjen. Men det er ikje alvorlig nok til å bruke så store ressurser på. Mange alvorlige saker blir henlagt pga mangel på ressurser, og så skal politi og laboratorier prioritere å teste hundebæsj?!?

Jeg vet  ikke om dette var en aprilsnarr. Bøtene dekker vel kostnadene (og vel så det?)?

Anonymkode: 9b30f...517

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte dette på radioen for et par dager siden, og det er vel sånn allerede i ett eller annet land i nærheten av oss - Danmark? 

Jeg syns det er en god idé. 

Anonymkode: e08c3...8fe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg hørte dette på radioen for et par dager siden, og det er vel sånn allerede i ett eller annet land i nærheten av oss - Danmark? 

Jeg syns det er en god idé. 

Anonymkode: e08c3...8fe

I Spania, tror jeg, og der er boten på kr 5000,-.

Anonymkode: 9b30f...517

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Spania, tror jeg, og der er boten på kr 5000,-.

Anonymkode: 9b30f...517

Det var i Spania, ja. 

Jeg syns det er et bra tiltak. Det er penger som er sure for hundeeiere og måtte betale, men veldig enkelt å unngå. 

Anonymkode: e08c3...8fe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dette blir innført vil nok de aller fleste passe på  å plukke opp dritten. 

Anonymkode: 9b30f...517

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det var i Spania, ja. 

Jeg syns det er et bra tiltak. Det er penger som er sure for hundeeiere og måtte betale, men veldig enkelt å unngå. 

Anonymkode: e08c3...8fe

Du har rett :) 

Anonymkode: 9b30f...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Thyra skrev:

Var ikke dette opprinnelig en aprilsnarr?

Ja, det er en uting når hundeeiere ikke plukker opp bæsjen. Men det er ikje alvorlig nok til å bruke så store ressurser på. Mange alvorlige saker blir henlagt pga mangel på ressurser, og så skal politi og laboratorier prioritere å teste hundebæsj?!?

Jeg syns ikke dette er noe som skal prioriteres over andre alvorlige saker, men jeg syns at det går an å gjøre dette samtidig som man tar seg av andre alvorligere saker. I tillegg til, ikke i stedet for. 

Anonymkode: e08c3...8fe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg syns ikke dette er noe som skal prioriteres over andre alvorlige saker, men jeg syns at det går an å gjøre dette samtidig som man tar seg av andre alvorligere saker. I tillegg til, ikke i stedet for. 

Anonymkode: e08c3...8fe

Enig. Det kan skapes nye arbeidsplasser av dette tiltaket (for innsamling av alle hunders dna, testing av det innsendte materialet, utskrivning og utsendelse av bøter osv). Plukking av hundebæsj og innsendelse av prøver, nevner mannen i videoen at kan være aktuelt for enkellte pensjonister og foreninger el.l. som har lyst til å tjene noen kroner.

Anonymkode: 9b30f...517

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får se til Spania og hvordan de har organisert dette, og lære av de i denne saken :) 

Anonymkode: 9b30f...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet  ikke om dette var en aprilsnarr. Bøtene dekker vel kostnadene (og vel så det?)?

Anonymkode: 9b30f...517

Tviler på at bøtene ville dekket kostnadene. DNA-tester er dyrt. Å registrere ALLE hunders DNA, også de som har eiere som ALLTID plukker opp, eller som bor på steder hvor dette ikke er en aktuell problemstilling vil også koste mye. Men dette må vel kanskje hver enkelt hundeeier betale, også de som alltid plukker opp? Og hvordan skal man kontrollere at alle hunders DNA faktisk blir registrert? Da må man vel ansette noen for å dra rundt å sjekke?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns ikke dette er noe som skal prioriteres over andre alvorlige saker, men jeg syns at det går an å gjøre dette samtidig som man tar seg av andre alvorligere saker. I tillegg til, ikke i stedet for. 

Anonymkode: e08c3...8fe

Det kan du jo synes. Men allerede i dag er det jo mange saker som blir bedprioritert. Får politi og DNA-laber flere saker å forhokde seg til, vil jo det bety at enda flere saker vil bli nedprioritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med tilfeller der hunder luftes av andre? Kanskje eier har betalt for å ha hunden på kennel, og de som lufter den der ikke plukker opp. Er det alltid eier som står ansvarlig for boten!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Thyra skrev:

Hva med tilfeller der hunder luftes av andre? Kanskje eier har betalt for å ha hunden på kennel, og de som lufter den der ikke plukker opp. Er det alltid eier som står ansvarlig for boten!

Hvis hunden er på kennel så er det kennelen som må stå ansvarlig dersom de ikke plukker opp. 

Og hvis hundeeier lar andre lufte hunden så må de påse at de kan stole på hundepasserne å plukke opp driten etter bikkja.

Dette hadde ikke trengt å være et stort problem dersom alle hundeeiere bare hadde plukket opp driten etter bikkjene sine. Og da hadde det heller ikke vært nødvendig med noe "hundebæsjepoliti". 

Anonymkode: e08c3...8fe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet  ikke om dette var en aprilsnarr. Bøtene dekker vel kostnadene (og vel så det?)?

Anonymkode: 9b30f...517

Utdrag fra Dagbladet 1.aoril 2007:

Screenshot_20180601-121914.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Det kan skapes nye arbeidsplasser av dette tiltaket (for innsamling av alle hunders dna, testing av det innsendte materialet, utskrivning og utsendelse av bøter osv). Plukking av hundebæsj og innsending av prøver, nevner mannen i videoen at kan være aktuelt for pensjonister og foreninger el.l. som har lyst til å tjene noen kroner.

Anonymkode: 9b30f...517

Hvordan er bevisbyrden her, i så fall? Om du f.eks. har en nabo som har et horn i siden til deg som fisker opp hundeposen fra søppeldunken din, sender inn bæsjen og påstår han har funnet den et helt annet sted? Eller om vedkommende løper etter deg når du lufter bikkja og skynder seg å snappe bæsjen før du rekker å plukke den opp?

Ja, det finnes slike mennesker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Vil registrere alle hunders DNA, teste all hundebæsj og deretter sende bøter til eierne. Denne saken ble først omtalt i avisen Budstikka" https://www.dn.no/DNtv/video/2018/05/31/0514/lei-av-eiere-som-ikke-plukker-opp-etter-hunden

Det foreslås en bot  på 5000,- eller 10 000,-.

Vil dette være en god løsning på problemet med at noen hundeeiere ikke plukker opp hundebæsjen etter hundene sine?

Vil det være fare for misbruk av ordningen?

Ville du  tatt  på deg  å plukke og sende inn slike prøver, dersom du  fikk 10% av bota i godtgjørelse/ lønn for jobben?

Anonymkode: 9b30f...517

Hvis man fikk 500 eller 1000 kroner pr. innsendte hundebæsj, ville det vel fort blitt populært å raide søppeldunker etter hundebæsjposer ....

Anonymkode: df8fd...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Thyra skrev:

Hvordan er bevisbyrden her, i så fall? Om du f.eks. har en nabo som har et horn i siden til deg som fisker opp hundeposen fra søppeldunken din, sender inn bæsjen og påstår han har funnet den et helt annet sted? Eller om vedkommende løper etter deg når du lufter bikkja og skynder seg å snappe bæsjen før du rekker å plukke den opp?

Ja, det finnes slike mennesker.

Da får man oppbevare dritten på et trygt sted. Kanskje kaste dritten i en søppelkasse som ting ikke kan fiskes opp fra?

Anonymkode: 9b30f...517

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis man fikk 500 eller 1000 kroner pr. innsendte hundebæsj, ville det vel fort blitt populært å raide søppeldunker etter hundebæsjposer ....

Anonymkode: df8fd...021

Lås på søppeldunkene.

Anonymkode: 96c82...f49

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...