Gå til innhold

lmaris planlegginger

Gjest lmari

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Oi, det var litt av ei håndarbeidsliste! Jeg og har lyst å prøve meg på tovede votter, men må få ferdig tøflene først, så jeg får se hvordan de blir. Etter en liten fadese med feilkjøpt garn måtte jeg begynne på nytt i går... (Hadde klart å kjøpe superwashgarn, merket det når tøffelen var nesten ferdigstrikket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag igjen, jo. Jeg kan ikke akkurat skryte på meg at denne uka har gått så veldig fort, og egentlig heller ikke at det skal bli så innmari deilig med helg. Jeg har 34 timer igjen å jobbe før det blir helg, jeg.... :roll:

:ler:

Men helgen er LITT bedre enn resten av uka da. For når jeg kommer hjem fra jobb i kveld så er det fremdeles litt igjen av kvelden, og sambo er våken! Og så får vi noen timer sammen i morra formiddag og på søndag formiddag, og det hjelper veldig. Og nå er jo også en ny friuke innen rekkevidde, så da er det ikke så ille å tenke på å jobbe denne helgen likevel...

Formiddagen i dag ble som en vanlig formiddag: sove lenge og så sløve en time eller to i sofaen. Begynte så smått på de vottene som skal toves, men siden jeg aldri har strikket votter før så ble jeg stående fast. Så da ble det en times intens tøffel-strikkingi steden - det var nemlig MYYYE lettere! Så får jeg heller spørre Espera om litt krisehjelp med vottene, tenker jeg. ;)

Jeg er en planleggingsfrik, MrsL!! :ler: Elsker å planlegge og lage lister, for da gleder jeg meg så innmari til det som skal skje i livet mitt framover. Liker å sitte sånn og småpusle med lister og ting og tang og bare glede meg!

Jeg er altså også i gang med tøfler nå, Chica, det virker så lett å strikke ut fra den oppskriften jeg har at det nesten er FOR lett, hvis du skjønner! ;) De strikkes i et langt stykke og sys sammen midt foran, under og bak. Vi får se, jeg er omtrent halvveis og vet ikke om det helt ser ut som en tøffel enda, men det blir jo som regel bra til slutt!!

... Døgnet skulle absolutt hatt flere timer, Espera. Men helst bare for meg, da. Ikke for alle andre.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg bare skulle kommentere det du skrev om strømpepinner inne hos Espera; å strikke med fem pinner det samme som å strikke med rundpinne omtrent. Saken er at det ikke finnes rundpinner som er små nok, ergo må man over på fem vanlige pinner. Du strikker fortsatt rundt og rundt og rundt. Om du tenker deg at votten er flat og med to sider, så får du to strømpepinner per side. Ergo ser det bare ut som en sylinder når du driver og strikker. Dem femte pinnen skal du strikke med. Ja, det hørtes jo logisk ut.. :ler: Altså. Ta maskene fra rundpinnen over på fire pinner. Den femte begynner du å strikke med, og når du har strikket alle maskene fra pinne 1 over på pinne 5 skal du strikke med pinne 1. Da strikker du av alle maskene fra pinne 2 osv. Dette ble vel en kronglete forklaring :ler: Husk å sette av hull til tommelen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør på Jolie! :Nikke: Helt riktig det hun sier! ;) Og det er ikke vanskelig altså, bare fordel maskene på fire pinner (og den femte strikker du med, du skifter liksom en pinne hele tiden underveis) - tenk på det som en rundpinne. En noget rar rundpinne men.... :ler:

(et lite tips ang vottene - så du skrev noe om hvite votter nemlig? Helt hvitt, altså bleket hvitt, tover ikke så godt som andre farger. Noe med kjemikalier osv... Mulig du må prøve deg fram og tove dem flere ganger osv.... Jeg har også lyst på sånne votter, helst kritthvite! :roll: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips, jenter! Da hadde jeg skjønt det riktig likevel, da!

Det er offwhite, Espera, så jeg håper det tover litt bedre enn kritthvitt. Har gjort det før, i hvert fall. Men den første biten av disse vottene skal bare være ett rett stykke, sant? Ikke noe sylinder før man begynner med strømpepinnene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er offwhite, Espera, så jeg håper det tover litt bedre enn kritthvitt. Har gjort det før, i hvert fall. Men den første biten av disse vottene skal bare være ett rett stykke, sant? Ikke noe sylinder før man begynner med strømpepinnene?

Det vet jeg ikke helt, har ikke strikket vottene... :sjenert: Men det er ganske vanlig å strikke fram-og-tilbake på "håndleddsdelen" for så å sy de sammen, så det høres riktig ut :Nikke:

Sjekk kjolen og gi beskjed om du vil ha oppskrift, da kan jeg sende Pixie-lue samtidig?

Men NU - deig ferdig hevet, bacon stekes, tomater skjæres, ost rives - PIZZAAAAAA! :sikle:

Ha en god fredagskveld! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phju, det gikk virkelig i ett her i sta - fredager er det tidligere deadline og ganske mye mere hektisk enn på andre dager. Men det er egentlig greit, for da går fredager så innmari fort, og svoooosj så er jeg hjemme hos sambo igjen! :)

Jeg er ferdig med min seksjon og har meldt mine tjenester for de andre seksjonene. Tipper det blir litt mer å gjøre om en liten stund...

Altså - takk for forklaring, jolie! Da hadde jeg nok skjønt det riktig likevel, jeg måtte bare dobbeltsjekke. Gleder meg til å komme hjem og fortsette på votten nå!!

Har sendt deg pm, Espera! Vil mer enn gjerne ha både rosa kjole-oppskrift og pixielue-oppskrift!! ;)

I morra skal jeg sove en stund utpå formiddagen, spise frokost og se på film med sambo og så tusle en tur ned i byen, tror jeg. Synes det er så koselig å gå tur på lørdag formiddag i byen, det er masse folk og så god stemning. I hvert fall hvis det er sånn deilig crisp høstluft. Og jeg slenger på litt sol også, jeg, så er dagen komplett! :ler:

Skal jobbe, så det blir ikke noen voldsom bytur, men en liten lufting er jo bra.

På søndag kommer svigers til byen. De syntes det var så altfor lenge siden de hadde sett meg, så de ville slå sammen en luftetur med å ta oss med ut for å spise. Koselig tenkt! Vet ikke om de kanskje har lyst til å oppleve mer enn bare spisingen, jeg får høre med dem. Blir uansett tidlig middag, siden jeg begynner på jobb klokka fem.

God helg til dere også, Kverula og iingvild!

Endret av lmari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag. Og jobb.

Det går vel greit det også, selv om det fristet utrolig lite å gå hjemmefra i dag... Vi koste oss så veldig hjemme, sov lenge, satt i sofaen og så på film mens vi spiste frokost (Shaun of the Dead, en eller annen zombiekomedie som sambo så gjerne ville se på....) og bare koste oss. Litt nedtur å gå på jobb da gitt. Og i hvert fall da jeg gikk ut i byen og kjente på DET deilige været og så på alle folkene som hadde fri...

:sur:

Jaja, jeg holder ut! *tapper*

:ler:

Det var så deilig å komme hjem i går, sambo lå på sofaen og hørte på musikk, jeg lagde meg litt mat mens han spilte Doors for meg, tv-en var skrudd av og vi ble sittende i noen timer og skravle mens jeg strikket og han spilte musikk. Utrolig deilig! Og ikke minst var det veldig deilig å legge seg samtidig for første gang på en uke... :sjarmor:

Vi ble liggende å skravle lenge, ble liksom-uenige om en av skuespillerne i DaysOfOurLives (JA, vi snakker om mye rare ting), og klarte ikke å komme på navnet. Så da klokka var halv tre måtte vi bare stå opp og koble oss til internett for å sjekke opp hvem som egentlig hadde rett og hva denne karakteren heter... :ler: Heldigvis hadde begge litt rett, så da fikk vi sove godt etterpå!

Har strikket en hel vott i dag, min debut på strømpepinner!! Det ble en prøve-vott, for det var jammen ikke lett å holde styr på alle disse pinnene... :sjenert: Jeg mistet ned noen masker som jeg ikke så før jeg hadde strikket flere runder, men jeg fikk i hvert fall prøvd det ut og til og med fellingen ble fin! Så da jeg var nesten ferdig erklærte jeg den hvite prøvevotten for død, rekket den opp og begynte på en rød en i steden. :ler: Viktig å øve seg, vet dere!!!

Sambo skal shine leiligheten mens jeg er på jobb i kveld, og så kommer svigers på besøk på formiddagen i morra. Tror planen er å ta oss med ut på middag, så går jeg bare rett på jobb og så blir de med hjem til sambo etterpå. Jeg tilbød meg å bake muffins eller eplekake på formiddagen, men han mente at de kunne klare seg med vafler og is. Helt ok for meg, selv om jeg sikkert burde brukt anledningen til å vise mine husmorgener... Nåja, svigers har kjent meg i åtte år, så de vet vel egentlig allerede endel om de husmorgenene mine! :ler:

Fikk kjip msn-chattemelding fra kollega i sta. Hun er på flørter'n med en kollega, jeg er den eneste hun har fortalt det til. Men i går hadde noen slengt en kommentar om at hun var "svak" for denne andre kollegaen, og hun ville arrestere meg for å ha sagt noe. Men jeg har faktisk ikke nevnt det for en sjel!! Veldig greit å ha alt sitt på det tørre, men jeg synes jo ikke at det var noen morsom samtale uansett. Vanskelig å overbevise noen på msn, liksom... :forvirret:

Jobbe nå. Selv om det frister aldri så lite....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste vakt!!!!

... tungt å gå på jobb i dag. Null overskudd, null kreativitet. Typisk søndagssirup i hodet, kjenner jeg....

Men jeg har hatt en kjempefin dag da! Sov lenge, før vi spiste frokost og shinet ferdig i leiligheten. Så kom svigers, det er alltid koselig å se dem. Blomster hadde de med seg også, og masse godis som de skulle kose seg med etter middag. Vi gikk en fin tur gjennom byen, ned til sentrum og spiste kjempedeilig mat på Egon på Paleet.

Egon er i utgangspunktet ikke min favoritt, men i dag passet det meg veldig godt: passe mye folk, passe avslappet atmosfære og jammen meg fikk vi ikke veldig god mat også! Svigers spanderte, og vi hadde det bare superkoselig!

Og nå jobb altså. Det er vel bare å bite tenna sammen og komme seg gjennom det. Jeg har heldigvis en herlig gulrot som frister i morra: EN UKE MED FRIIIIIIIIII !!!

:sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, det er mange som sier det, MrsL. Men ikke glem at jeg jobber annenhver helg, da. Og at jeg jobber 75 timer den uka jeg jobber. Det btyr at i 7 hele dager i strekk er jeg helt isolert fra det aller meste......

En ting er samboeren min, han jobber 8 til 4 og jeg ser han dermed ikke i det hele tatt fra søndag kveld til lørdag formiddag den uka jeg jobber. Og heller ikke lørdag kveld og søndag kveld den uka, da.

Og så er det alle andre jeg gjerne skulle ha truffet... Det er ikke så lett å få til alt man har lyst til når man kun har 14 frikvelder i en måned. På de 14 kveldene skal jeg presse inn samboeren, svigerfamilien med svigers og svigerinne&kjæreste, min egen familie med mamma&pappa, lillebror&kjæreste, vennepar av oss begge, og bare mine venninner, tv-titting og avslapping i sofaen....

De friukene er ganske hektiske greier, og det blir ikke mye tid til å sitte i sofaen og slappe av, og dessverre heller ikke så mye tid til å bare være samboeren min og meg. Som regel blir det en kveld hver friuke med bare oss, det betyr altså at på en måned så er vi alene sammen bare 2 kvelder. :forvirret:

Jeg klager ikke på friuka, det er selvfølgelig kjempedeilig og jeg skjønner at det høres utrolig deilig ut!! Men jeg skulle altså heller jobbet dagtid og hatt kveldene fri....

Endret av lmari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, jeg mente ikke å høres så negativ ut i det forrige innlegget. Jeg VET jo at jeg er priviligert som får en hel uke fri av gangen!!!

... så står det da også på toppen av lista mi over fordeler med å jobbe kvelden, MrsL! :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest maaaange sider av dagboka di og blitt skikkelig inspirert til å strikke. Har du mulighet til å gi meg oppskriften på de tøflene som var så enkle?

Et lite tips angående avising av fryser: bruker du hårføner går isen vekk i en fei.

God friuke!

Endret av kiri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tovede tøfler

Her er link til tøfler, kiri!

Takk skal du ha, Midnattsol!! :klem:

Skjønner godt at det høres fristende ut å få litt mindre rigide arbeidstider, MrsL. Jeg kunne godt tenkt meg en turnus som var 2 uker dagtid, en uke kveld og en uke fri, jeg. Så fikk jeg liksom the best of two worlds, kan du si....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...