Gjest lmari Skrevet 22. mai 2005 #421 Del Skrevet 22. mai 2005 Tusen takk, Hanne, Malou og meja! Vi skal nok kooose oss masse på tur, tenker jeg! .. vi pleier det! Er på jobb igjen nå, aller siste krampetrekning før friuke! Er litt uvel i dag, trøtt og litt vondt i hodet, og så er det akkurat som om hjernen min ikke følger med før etter et par sekunder når jeg vrir på hodet. Merkelig følelse. Lå litt i senga før jeg gikk på jobb, og satser på at det blir bedre snart. Er ikke syk eller noe sånt, bare litt uvel. MÅ få gjort unna noe etterslep etter tidligere denne uka, når jeg har levert det skal jeg kose meg med pakkeliste og planleggingsliste osv. Håper veldig på at kvelden skal gå fort og smertefritt her, selv om det ser ut til at det er mye å gjøre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lmari Skrevet 22. mai 2005 #422 Del Skrevet 22. mai 2005 Ha, etterslepet er unnagjort, jeg hadde kommet litt lenger enn jeg trodde og egentlig var det bare å avslutte og få det avgårde. Herlig! ... da kan jeg sette i gang med pakkelister osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chica Skrevet 22. mai 2005 #423 Del Skrevet 22. mai 2005 *venter spent på pakkeliste og planleggingsliste* Skal ikke på ferie før i august selv, så jeg får nyte andre sine planlegginger ennå... Håper dere får en super tur! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lmari Skrevet 22. mai 2005 #424 Del Skrevet 22. mai 2005 Hihi, Chica, jeg vet ikke om pakkelister er så spennende, egentlig.... Men here goes: Jeg er jo kjent for å være en light-traveller, og denne gangen skal vi bare være borte fra mandag til torsdag kveld, så nå skal jeg I HVERT FALL pakke lett! Satser på et par jeans og en svart bukse, det er enkelt å kombinere med det meste. Kanskje også en linbukse hvis det skulle bli varmt? Pleier bare å pakke med meg et par sko, men når det er sommersko så kan jeg kanskje koste på meg to par? Skal i hvert fall ha hvite, myke og flate sko, og så et par til, men vet ikke helt hvilke enda. Noen svarte som er litt finere, kanskje? Seks topper/gensere må vel være greit? Så har jeg litt å skifte til på kveldene også? Da satser jeg på en svart genser med nedbretthals, en hvit og myk jakke (nesten hettejakke, men med krage i steden for hette), en tunika (hvit med turkis mønster/helhvit), svart genser med v-hals, hvit singlet, lysturkis singlet med blondekant og så en genser/topp til. Da har jeg litt jeg kan bruke til fint også, vi skal sikkert ut og spise litt om kveldene. Og så truser, BH-er og sokker. Svart tynn jakke, paraply, solbriller, fotoapparat, mobiltelefon, pass og lommebok. Dublin-bok, billetter, toalettsaker og litt smykker og stæsj. Et tynt skjerf, og en håndveske. Pakker som vanlig håndbagasjen i en sekk. Kjøpte meg en pocketbok på vei til jobb i dag: "Vi kan godt kysse" av Grydeland/Zahl. Og så har jeg altså en plan om å gå innom bokhandelen på Gardermoen og kjøpe meg "Ulysses" av James Joyce - den foregår jo i Dublin og er vel den ultimate klassikeren? Og hvis jeg leser den mens jeg er i Dublin, så ligger jo virkelig forholdene til rette for at jeg skal komme meg gjennom den? Planene for Dublin er ikke helt spikret enda, vi har liksom ikke helt hatt tid til å snakke sammen om hva vi har lyst til å gjøre. Men jeg regner med at vi starter med en sånn bussrundtur på tirsdagsmorgenen, det er blitt fast rutine for oss i ny by og selv om det er litt "turist" å gjøre, så er det en glimrende måte å få oversikt over ny by på. Sambo vil på Guiness-museet/fabrikken, og på Old Jameson Distillery. Jeg vil på Trinity College, pluss noen andre fine bygninger. Og så bor vi midt i Temple Bar-området, så vi er begge klare for kafe og øl og kos. Spe på med "litt" shopping, så tror jeg vi har en kjempebra tur foran oss! ... jeg har bestemt meg for at jeg skal kjøpe meg AKKURAT det jeg har lyst til - dette blir den eneste turen jeg skal ha i sommer, og jeg har en kjempestor ferielønn som venter på meg midt i juni. Jeg får stor lønn med mye overtid mens vi er borte, pluss at jeg har vært flink til å sette av penger i hele vår. Så nå skal jeg virkelig unne meg det jeg har lyst på! Har noen små shoppeting jeg skal se etter på turen: - Solpudder fra Guerlain (inspirert av Etoile, tror jeg?) - Ny mascara, kanskje Flextencils fra Lancome, det også inspirert av Etoile! My hero! - Ny Touche Eclat fra YSL, den gamle er tom. - Tilbehør av alle mulige slag: vesker/hårstæsj/smykker osv. - Bøker. Regner med at de har mye av de samme bøkene her som i UK? - Av klær så er jeg på jakt etter en hvit cardigan til sommerbruk, pluss noen litt pyntede sommertopper. Vi får se hva jeg finner! - Skal kjøpe med minst en flaske Malibu hjem, det er så deilig å blande tropiske sommerdrinker av! De siste gangene vi har vært ute og reist, har jeg droppet å ta med kvoten min. Det er det slutt på nå, må fylle opp i barskapet etter en fuktig vår! Sambo "eier" spritkvoten min til whisky, men jeg liker jo godt vin og sånn også, så det er greit! Puh! Nå begynner jeg å bli klar!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Étoile Skrevet 22. mai 2005 #425 Del Skrevet 22. mai 2005 - Solpudder fra Guerlain (inspirert av Etoile, tror jeg?) - Ny mascara, kanskje Flextencils fra Lancome, det også inspirert av Etoile! My hero! Tihi, make-up guru kan jeg godt være! Anbefaler farge nr 1 i Guerlain, den er ganske lys (men absolutt ikke for lys synes jeg, brukte den til og med når jeg var brun etter ferie, gir litt glød uansett), men det gjør også at det er lettere å kontrollere mengden når du tar på. Er jo ikke særlig fresht å være orange i fleisen. Det finnes forresten en sånn supersmart kost du kan kjøpe til, en sånn "retractable brush" med etui, genialt å ha i vesken. Bare et tips! Blir helt reisesyk jeg! Men skjønner ikke hvordan du normalt klarer deg med ett par sko! :o Hmm, når jeg tenker meg om er grunnen til at jeg må dra på så mange at jeg får gnagsår av alt, til og med joggesko. Når vi er på byferie og trasker mye må jeg bytte sko ørten ganger til dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lmari Skrevet 22. mai 2005 #426 Del Skrevet 22. mai 2005 Og SÅ har jeg så smått begynt å tenke på hva som skal skje hjemme etter at vi kommer tilbake. Det er akkurat som om jeg tenker at sommeren ikke begynner skikkelig før vi kommer hjem? Merkelig tanke. Men jeg hadde tenkt å ta på meg en ny tunika i sta, og da tenkte jeg: "nei, jeg må vel vente til jeg kommer tilbake fra Dublin, det er jo først da sommeren starter". Jaja... Men altså, litt planlegging av vår/sommer: * Pass Vi trenger nye pass nå begge to - satser på å få gjort det på fredag om en uke. Da kan jeg krysse av en av tingene på den VIKTIGE-listen min, som ellers inneholder: Bytte fastlege, så bestille gu-time og tannlege. Ingen morsom liste... :veldigsur: * Bryllupsantrekk Jeg trenger antrekk til de to bryllupene jeg skal i midt i juli. Planen er å se etter antrekk i Dublin, hvis jeg ikke finner noe, har jeg to butikker jeg satser på her hjemme i Norge. Vil gjerne ha det i boks så fort som mulig, så kanskje jeg skal fikse det neste uke? Da har jeg fått lønning også... * Bryllupsgave og album Kollega K har sagt at han skal hjelpe meg med den ene gaven, den forsiden vi skal lage. Vi må bare finne en uke som vi jobber sammen, tror vi treffer turnusen vår neste uke eller uka etter. Når han først setter i gang, gjør han det unna på en liten time, tenker jeg. Når det gjelder gave, er vi fremdeles veldig usikre. Vi har snakket om å gi dem en reise, men vi klarer ikke helt å bestemme oss hvor (London eller Skottland?) og heller ikke om vi skal kjøpe billettene sånn at datoen er spikret. Jeg synes jo det er absolutt morsomst, men vi binder oss jo veldig da... *gruble, gruble* Til det andre bryllupet satser vi på å spleise med noen andre par, så da tror jeg vi klarer å komme på noe. Albumet har sambo lovt meg at vi skal lage sammen, han har sagt at han skal kopiere bilder neste uke, og så skal vi kose oss en kveld med vin/øl og musikk, ingen tv. Gleder meg veldig! * "Utdrikningsfest" for vennepar Vi må sette oss ned og diskutere om vi skal finne på noe spik for dem, i så fall når, hvor og med hvem. Mitt forslag er å overraske dem med grillfest hjemme hos dem selv, med naboene, søsken og noen få venner. Ingen big deal, men litt som skjer for dem siden det ikke blir noe tradisjonelt utdrikningslag. * Shopping Selv om jeg kanskje har råd til det for en periode, kan jeg ikke fortsette med den hemningsløse shoppingen som jeg driver med nå om dagen. Lurer på om jeg skal sette meg en enkel grense på 2 klesplagg i måneden og 1 bok? Det er jo der de fleste pengene mine forsvinner. Skummel tanke å skulle lage oversikt over hva jeg kjøper, men det er kanskje nødvendig? De siste månedene har jeg hatt et forbruk ut av en annen verden, og egentlig ønsker jeg jo å bruke penger litt mer fornuftig. * Lesing Bokhylla mi bugner over av bøker som jeg har kjøpt, men ikke lest. Egentlig burde jeg bare begynne i den ene enden og jobbet meg gjennom hele bunken... - Skal lage meg en liste over klassikere som jeg har lyst til å lese, pluss flikke på listen over de nyere bøkene som jeg ønsker meg. Så er det bare å begynne i den ene enden og lese. * Klær Jeg har virkelig skapet fullt av klær, og det er på tide å begynne å bruke det jeg har, i steden for å kjøpe nytt og nytt og nytt hele tiden. Jeg må ha meg en ny runde hvor jeg tar ut alt og legger utover senga, for det finnes garantert masse kombinasjoner i det skapet som jeg ikke husker/har prøvd før. - Har kjøpt meg masse tunikaer til sommeren, pluss linbukser. Skal endelig ha en sommer hvor jeg kan kle meg etter været, ikke bruke svarte og varme klær... - Satser på at jeg får kjøpt meg noe fint og spenstig tilbehør på turen nå, pluss at jeg har lyst på noen fine sandaler. * Leiligheten vår Jeg skulle gjerne kastet ut møblene og kjøpt nye, men det gidder jeg virkelig ikke i en bitteliten leilighet hvor vi bare skal bo i noen år til. Men hva kan vi gjøre for at trivselen skal bli enda bedre? - kjøpe trepersienner til vinduene i stua. Føler meg sånn på utstilling når naboen kan se alt vi gjør. - På tide å innse at trimsykkelen var et bomkjøp? Har brukt den til sammen 15 ganger på 1,5 år og den tar opp minst 5 kvadratmeter av den bittelille leiligheten. Mamma ønsker seg sånn sykkel, skal vi flytte den hjem til vi får bedre plass? Evt. selge den på qxl for et par hundrelapper? Det er bare så kjipt å innse at den var et bomkjøp.... - Sommerrengjøring på kjøkkenet: vaske komfyr, ta fram komfyr og kjøleskap? Avrime fryser. Rydde og vaske kjøkkenskap, særlig matskap og gryteskap. - Sambo har to poser med blader som står på gulvet på soverommet, nå MÅ de snart forsvinne et eller annet sted. - levere inn jobb-pc som står i veien hele tiden, pluss jobbtelefon som ikke brukes. - kaste, kaste, kaste. Mitt evige mantra... Kjøkkenet kan mye kastes, ikke så mye i stua og på soverommet skulle jeg gjerne hatt bedre plass, men vet ikke helt hvordan det skulle gått til. Er vel bare å rydde og kaste som best man kan. - Friske opp med litt turkis tilbehør i stua? * Jobb - Skjerpe konsentrasjonen, selv om jeg ikke har gjort noen store tabber enda, ser jeg hvor lett de andre tråkket feil. - Og så var det denne inspirasjonen da... Må bla litt i andre aviser kanskje? Evt gå litt tilbake i tid og bare se på hva andre har gjort. Synes mye av det jeg gjør blir veldig likt... Skal shoppe litt irske tabloider og se litt der, tenker jeg. - Er veldig usikker på hva som skjer i forhold til videre jobb her i huset. Frister veldig lite å måtte ut og søke jobber nå, men samtidig har jeg litt dårlig magefølelse. Er redd det blir kroken på døren for min del til høsten. Prøver å tenke minimalt på det, tenker at "det ordner seg nok". Men har for sikkerhets skyld en drøy månedslønn stående på konto... * Sosialt liv - Sambo reiser bort med jobben andre helgen i juni: lørdagen har jeg sagt ja til overtid (greie tusenlapper å dra med seg). Men torsdag og fredag har jeg lyst på noen jentekvelder. Har sendt ut sms til jentene i dag, to har sagt ja, en nei og venter på svar fra resten. Jeg tror vi satser på en jentekveld den kvelden uansett om ikke alle kan, jeg. Og så kanskje E&C på torsdagen? - Vi er så flinke til å være sammen med alle andre, men vi må jammen være flinke til å sette av tid til hverandre også! Så i sommer har jeg lyst til å ha noen romantiske smådater med kjæresten min, det trenger ikke å være noen store greier, men sånn ut og spise, tusle på Akerbrygge, grille i frognerparken, gå tur og spise is osv. - Jentetur i slutten av juni, tror det blir veldig bra. - Håper sommeren i år blir like bra som den i fjor, da hadde vi det så fint med mye hyggelige folk rundt oss og mye moro. * Og så litt oppsop til slutt: - Gå til jobben hver dag i sommer - Bli enda litt flinkere til å ta middagen ute i sommer, det er så koselig å møtes i byen og heller tusle hjem utpå kvelden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lmari Skrevet 22. mai 2005 #427 Del Skrevet 22. mai 2005 Puh, det var to laaange innlegg! Du er min make-up guru, Etoile!! Har notert farge nr. 1, sikkert plukket opp fra deg en annen gang den også! Og jeg er jo veldig lys, så tror nok det er smart å velge den lyseste. I sommer skal jeg jo jobbe inne hver jæ*** dag også, så jeg blir nok ikke såå brun. Skal sjekke ut på Gardermoen i morra! Ett par sko er egentlig akkurat litt for lite, men så synes jeg det er mye å drasse på to... Og husk - jeg er en ekstremt light-traveller! Da vi var i London med jobben i oktober, hadde jeg minst bagasje av alle, til og med mannfolka! Men jeg hadde størst kropp, så mine klær tok nok mest plass, det var bare det at jeg hadde så lite av dem! Når det bare er snakk om tre-fire dager så klarer jeg meg greit med lite, men denne gangen skal jeg nok satse på to par sko, ja! Glemte å skrive en ting på shoppinglisten: Fast rutine når jeg reiser til UK er jo å kjøpe Cosmo og Woman og MarieClaire osv den første kvelden, sånn at jeg kan se om de skriver om noen kule ting som jeg kan shoppe. Kanskje det er et triks i Irland også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chica Skrevet 22. mai 2005 #428 Del Skrevet 22. mai 2005 Angående leilighet: *Hva med å sette deg som mål å bruke trimsykkelen x antall ganger i uka en måned eller to framover. For meg hjelper slike mål meg i få trent. Funker det ikke synes jeg det hørtes ut som en god ide å låne den bort til moren din! *Vi har en lys leilighet med lyse møbler, noe som ble litt ensformig og fargeløst. Kjøpte turkise puter, duker og talglys, og det ble stor forandring! Anbefales! Jeg og er imponert over at du klarer å reise bort med ett eller to par sko... (Hadde med 6-7 par når vi var til syden sist, var jo borte i to uker, men likevel :o Men - samme som Etoile, jeg og får gnagsår i massevis, så må ha noe å bytte med!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jolie Skrevet 22. mai 2005 #429 Del Skrevet 22. mai 2005 Puh, det var to laaange innlegg! Men det var to herlige innlegg! :D Jeg har sett at 'vi kan godt kysse' har kommet i billigutgave, og jeg vil ha! Men må få levert denne siste eksamenen på fredag før jeg kan tenke på å kjøpe bøker igjen. Har dessuten veldig lyst til å spare den til sommer og sol og strandliv. Innbiller meg at det er en lett og sommerlig bok som passer fint en fin sommerdag på stranden. Men da kan jeg ikke kjøpe den nå. Greier kanskje å holde meg i en halv dag, da God tur til Dublin! Unner deg den turen altså, du som skal jobbe hele sommeren. Men bittelitt misunnelig, det må det vel være lov å være? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lmari Skrevet 22. mai 2005 #430 Del Skrevet 22. mai 2005 Men det var to herlige innlegg! Så bra, jolie!! Jeg tror nok også at "Vi kan godt kysse" er en god sommerbok, jeg bare trengte noe som kunne veie opp for det jeg frykter er en blytung "Ulysses".... ... og så skal jeg jo ikke på stranda i sommer, siden jeg skal jobbe hver eneste dag, så da kan jeg jo like godt kose meg med den nå! Klart du kan være litt misunnelig! Det er jo bra å reise på tur selv om det blir den eneste ferien jeg skal ha! Og så kan jeg være misunnelig når DERE skal på tur, tenker jeg! Har overført penger fra sparekontoen, siden lønn ikke kommer før på onsdag (tirsdag ettermiddag, egentlig). Sparer taxfree-shoppingen til hjemturen, tenker jeg, da har jo lønna kommet. Nå skal jeg skrive ut dokumentet der jeg har samlet gode Dublin-tips og artikler om Dublin, det blir grei lesing på flyet i morgen tenker jeg. Og da er jeg jammen good to go!! ... stikker nok innom her en tur i morgen formiddag også, vi reiser ikke så veldig tidlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 23. mai 2005 #431 Del Skrevet 23. mai 2005 Håper ikke jeg er for sent ute til å ønske deg gooood tur, vennen! KOSE DERE!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tristessa Skrevet 23. mai 2005 #432 Del Skrevet 23. mai 2005 God tur til Dublin! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Champagnepiken Skrevet 23. mai 2005 #433 Del Skrevet 23. mai 2005 God tur, vennen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lmari Skrevet 23. mai 2005 #434 Del Skrevet 23. mai 2005 Tusen takk Kverula, Tristessa og Champagnepiken!! ... vi drar om ti minutter, sambo har løpt ut for å kjøpe seg noen blader (det var visst ikke bra nok utvalg på Gardermoen....), og jeg mangler bare å trekke igjen glidelåsen på kofferten, så er vi off!! Vi snakkes! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Étoile Skrevet 23. mai 2005 #435 Del Skrevet 23. mai 2005 Kos dere masse, god tur! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. mai 2005 #436 Del Skrevet 23. mai 2005 GOD TUR!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 24. mai 2005 #437 Del Skrevet 24. mai 2005 Herlig liste du skrev for et par dager siden. :-) Gleder meg til å høre om turen. Det klør i reisefoten (til en forandring... ). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. mai 2005 #438 Del Skrevet 26. mai 2005 Hei du! Håper dere ni-koser dere på tur! Det høres deilig ut med en liten storbyferie... Du vet jeg har snakket om veskelagingen min? Vel, nå er jeg på nett! *hvine av fryd* Sjekk www.smileull.no! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Étoile Skrevet 26. mai 2005 #439 Del Skrevet 26. mai 2005 Håper dere har hatt en fantastisk tur! :D Gleder meg til å høre om den, og lese shoppinglister osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lmari Skrevet 26. mai 2005 #440 Del Skrevet 26. mai 2005 Ah, hjemme igjen. Det er herlig å reise på tur, men det er jammen ganske ok å komme hjem igjen også. Er det ikke derfor man reiser på tur da, for å bli ekstra glad for det man har hjemme? Takk for god-tur-ønsker, jenter, jeg tror det funket! Vi har hatt det HELT HERLIG på tur! Dublin er en fantastisk by, jeg er forelsket og vil bare tilbake!! ... jeg er jo anglofil så det holder, jeg må ha vært britisk/skotsk/irsk i mitt tidligere liv, for med en gang jeg ser de fine mursteinshusene som ser helt like ut og med bittesmå bakhager, så føles det som om jeg er hjemme... Jeg MÅ få bodd i et sånt hus en gang, i et sånt land, om ikke annet så i det minste for å få det fastslått at det ikke er noe for meg. Nå blir jeg bare helt varm og glad inni meg med en gang jeg ser sånne hus, sånne gater, ja, sånne land rett og slett! Vi har shoppet, vært på pub, slappet av, sett Trinity College, Guinness Storehouse, drukket Guinness på toppen av Gravity Bar med utsikt over hele byen, kjørt sightseeingbuss, drukket irsk whiskEy (ikke som den skotske whiskyen uten E, må vite... Man bor da ikke sammen med en whiskyentusiast for ingenting... ), vi har spist og drukket enda mere Guinness, sett på elven Liffey, pratet tull med de gamle originalene på puben, ruslet i Temple Bar, ja, rett og slett bare kost oss!! ... Dublin anbefales, forresten! Det er relativt likt som England og Skottland, jeg hadde kanskje trodd at det var mer som var ulikt, men det var veldig likt. Bare herlig for vår del - vi liker det jo sånn! Har shoppet masse-masse, men orker ikke skrive liste nå... Det eneste vi ikke har gjort så mye av, er nemlig soving. Vårt rom i 2. etasje på hotellet lå nemlig rett over nattklubben... :o Den første natten sovnet vi greit i musikken, men natt nummer to marsjerte jeg ned i resepsjonen da klokka var halv tre og de fremdeles ikke hadde gitt seg. :evil: Så da ble vi flyttet dagen etter, så den siste natten sov vi da litt mer i hvert fall... Fyldigere reiserapport kommer når jeg får samlet tankene og får oversikt over shoppingfangsten!! .. kom hjem til masse nyheter på jobben, har sjekket mailen og får sug i magen for at jeg ikke har vært der denne uka. Bare tull, selvfølgelig, jeg vet det. Men flink-pike-genene mine gjør at jeg tenker at jeg burde vært der, burde jobbet og stått på og vært flittig og vist hvor flink jeg er. To andre vikarer er "oppgradert" til å jobbe med det nye prosjektet, og selv om jeg ikke hadde lyst til å jobbe med det, så er det kanskje der magesuget kommer fra? Fri i morra også heldigvis, vi skal komme oss ut av byen og få ordnet oss nye pass. Heldagsprosjekt.... Blir på landet hele helgen, jeg håper på fint vær (Dublin var overskyet...) og at vi får slappet av. Skal treffe en venninne på lørdag formiddag, pluss familie og noen andre venner. Blir ok, det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå