Gå til innhold

Dere som er samboere/gift. Eier dere boligen sammen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er gift, og eier huset 50/50. Han betaler alle faste utgifter tilknyttet til bolig, bil og forbruk (regninger for mobil, forsikringer, strøm osv) -alt.

Jeg betaler for Sector Alarm, kjøper klær/ kosmetikk for meg selv, klær for barn. Noen ganger flybilletter for familien (da han står for de andre utgiftene i løpet av ferien)

Vi har egentlig ikke noe «mine og dine» penger. Ingen av oss har klaget så langt på sånn fordeling.

Anonymkode: 088b5...d1b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi eier 50% hver, av både hus og lån. 

Vi har egentlig delt økonomi, men er veldig rause med hverandre. Vi setter inn et like stort beløp hver på felleskonto som dekker lån på hus, renovasjon, tvlisens, strøm, forsikringer, årsavgift på bil ++, og så har vi resten av lønningene på hver vår konto. Denne tråden minte meg på at jeg kjøpte meg ny bil for noen mnd siden som han betaler hver mnd nå, fordi vi lånte et beløp via jobben hans - det illustrerer økonomien vår. :) Skal få fikset det der, haha

AnonymBruker
Skrevet

Eier 50/50, og deler lån og økonomi eller helt felles. 

Tror ikke noen av oss hadde orket delt økonomi med barn. Eventuell skjevdeling går utover barna til slutt. 

Og jeg sier ikke det fordi jeg har en rik mann, jeg tjener det dobbelte av min mann. Men min lønn går til familiens, familiens ferier og behov. Det samme gjør hans. Sluttsummen betyr noe. Ikke hvem som bidrar hva. 

Anonymkode: 9a9eb...1cf

AnonymBruker
Skrevet

Vi eier sammen, og har felles økonomi. Vi er gift.

Anonymkode: 89a9f...84d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i hans bolig, har egen leilighet som jeg leier ut. Betaler 5000 i mat og 20000 inn til feriekonto en gang i året. Han betaler resten. Betaler for min egen bil da. 

Anonymkode: a1a00...a72

AnonymBruker
Skrevet

Samboer, eier 50/50. Han betaler alle regninger av felles konto. Jeg setter inn litt til regninger og resten betaler jeg, som mat, klær, turer og annet. 

Anonymkode: b2a69...637

AnonymBruker
Skrevet

Har akkurat kjøpt. Gikk inn med like mye EK. Så 50/50. Betaler halvpart av forsikringer, kommunale avgifter, lån, strøm, internett og mat sammen. 

Anonymkode: 2faf6...e70

AnonymBruker
Skrevet
På 26.5.2018 den 20.40, AnonymBruker skrev:

Og hvordan fordeler dere utgiftene? :) 

Anonymkode: c585e...5ff

Nei, jeg eier, mannen leier. Grunnen er at han er betydelig eldre og har barn fra tidligere ekteskap. Dør han vil hans barn kunne sette ny kone på gaten for å få ut sin arv. Derfor sikrer vi opp på denne måten. 

Anonymkode: 35ca4...d2a

Skrevet

Vi eier 50/50. Deler alle utgifter. Har separat økonomi. Aldri krangla om penger.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg eier alt og alt av lån står på meg. 45% av boligen er nedbetalt av meg før han flyttet inn. Bilen kjøpte vi «sammen» men den og lånet står på meg. Jeg styrer økonomien og alt han tjener setter han inn på min konto. Han må ikke men han vil ha det slik. Det eneste han ønsker er at han får bo i uskifte dersom jeg dør før han (jeg har barn, han har ikke). 

Anonymkode: 2b8e8...036

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg eier alt og alt av lån står på meg. 45% av boligen er nedbetalt av meg før han flyttet inn. Bilen kjøpte vi «sammen» men den og lånet står på meg. Jeg styrer økonomien og alt han tjener setter han inn på min konto. Han må ikke men han vil ha det slik. Det eneste han ønsker er at han får bo i uskifte dersom jeg dør før han (jeg har barn, han har ikke). 

Med et ønsket så har dere vel samboeravtale og gjensidig testamente?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg eier, han har ikke råd og får heller ikke lån pga han fortsatt er student.

Vi deler utgifter 50/50.

Anonymkode: ab537...e7d

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med et ønsket så har dere vel samboeravtale og gjensidig testamente?

Vi er gift. Noen avtale utover det ønsker han ikke å ha. Han kom tomhendt inn og vil at mine barn skal arve alt (han ser på de som sine) men ønsker kun å få lov til å sitte i uskiftet bo. En grunn for dette er at han, hvis jeg dør først, vil bevare hjemmet og minnene for barna så de fortsatt har ett hjem å komme til. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 65 / 35 % på grunn av at jeg hadde mer egenkapital grunnet arv da vi kjøpte leiligheten, før ekteskapet. Usikker om jeg skal fortsette med dette når vi kjøper neste gang. Vi betjener lånet og alle utgifter likt med regningskonto som begge setter inn penger på, og som begge har VISA-kort for, veldig kjekt. Alle investeringer for leiligheten (oppussing, ny peis osv.) betaler jeg 65 % for, i henhold til eierbrøken.

Anonymkode: f9704...9f5

AnonymBruker
Skrevet

Vi eier 50% hver. Bare han har lån. 

Vi setter lik sum inn på en felles konto hver måned, som alle felles utgifter går fra. 

Anonymkode: 027b2...6ce

Skrevet

Ja, det gjør vi. Vi har felles økonomi, så det går ut av fellespotten. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en leilighet som særeie, men kostnadene på denne betales fra felleskonto. Jeg leier den som regel ut nok til å dekke kostnadene, men alt av utgifter vi har betales fra felleskonto...

Vi har hatt felles økonomi siden vi giftet oss for 11 år siden. Leiligheten ble kjøpt av min mann og gitt i gave til meg da vi giftet oss, som en sikkerhet, siden jeg flyttet veldig langt for å være med han og startet på 0 (flyttet til utlandet) så skulle jeg iallefall ha en plass å bo hvis det skulle skjære seg. Jeg har lenge vurdert å selge den, men så lenge den finansierer seg selv OG vi ikke trenger pengene, så har jeg ikke gjort noe med det. 

Anonymkode: 976f3...90b

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har en leilighet som særeie, men kostnadene på denne betales fra felleskonto. Jeg leier den som regel ut nok til å dekke kostnadene, men alt av utgifter vi har betales fra felleskonto...

Vi har hatt felles økonomi siden vi giftet oss for 11 år siden. Leiligheten ble kjøpt av min mann og gitt i gave til meg da vi giftet oss, som en sikkerhet, siden jeg flyttet veldig langt for å være med han og startet på 0 (flyttet til utlandet) så skulle jeg iallefall ha en plass å bo hvis det skulle skjære seg. Jeg har lenge vurdert å selge den, men så lenge den finansierer seg selv OG vi ikke trenger pengene, så har jeg ikke gjort noe med det. 

Meg igjen:

Vi har 2 boliger til, disse eier vi 50/50. Har ikke bil. Vi har helt felles økonomi - ikke noe mine/dine penger altså. Han tjener mer enn meg, men jeg er hjemme med barnet vårt, så nå beholder jeg hele lønna mi til "eget" forbruk, altså kjøpe mat, klær, ting og tang, taxi, osv.. Før noen påpeker at det er kvinnefelle - jeg har papirarbeidet i orden, jeg er en smart jente i tillegg har vi vært gift siden vi omtrent ble et par:) 

AnonymBruker
Skrevet

Samboere. Eier 50% hver. Delvis felles økonomi der vi betaler en prosentandel av lønnen hver til felleskonto som går til lån, avdrag, fellesutgifter, mat, strøm, felles sparing o.l. Det som står igjen på våre private kontoer dekker pensjonssparing, lånekassen og er par tusen til diverse. Jobber en av oss ekstra en måned, går den ekstra lønnen til felleskontoen. Vi bidrar med andre ord etter evne. 

Anonymkode: 27a8c...e2a

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er gift. Noen avtale utover det ønsker han ikke å ha. Han kom tomhendt inn og vil at mine barn skal arve alt (han ser på de som sine) men ønsker kun å få lov til å sitte i uskiftet bo. En grunn for dette er at han, hvis jeg dør først, vil bevare hjemmet og minnene for barna så de fortsatt har ett hjem å komme til. 

Han har ikke rett til å sitte i uskifte når du har særkullsbarn. Da må du få dem til å skrive under på det mens du lever. 

Anonymkode: fbc21...5a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...