Gå til innhold

Går på AAP og gjelda hoper seg opp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som overskriften tilsier, så er jeg under AAP og har vært det i ett år. Har nå rundt 20% arbeidskapasitet så skal i gang nedbør jobb etter hvert. Men regningene og gjelda begynner å hope seg opp mer enn jeg kan betale. Betalingsoppfordringene har begynt å komme. Er dette noe å ta opp med nav? Lurer kun på hvem jeg skal henvende meg til. Jeg vil ikke være hun som ikke betaler regningene sine og har aldri vært det. Nå derimot handler det om økonomi også. 

Hilsen fortvilet

Anonymkode: 82a93...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener du kan be nav om økonomisk rådgivning. Men samtidig er det slik at når inntekten går ned (uansett grunn) må forbruket også gå ned. Kvitt deg med alt av abonnementer du ikke trenger (aviser, blad, medlemskap, treningssenter), sjekk om du kan få billigere størmavtale, bytt til den billigste mobilavtalen, sjekk forsikringer om noen kan reduseres eller byttes til annet selskap, kvitt deg med bil om du har en, sjekk muligheten for å bo billigere, selg unna ting du ikke bruker eller klarer deg uten, og ha budsjett og ukeshandling på mat om du ikke har det allerede. Nav betaler ikke gjelden din, men de kan gi deg råd. Dersom situasjonen er langvarig (noen den virker å være), må du imidlertid ta drastiske grep selv for å redusere forbruk.

Anonymkode: 7950c...790

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har lån type lånekassen kan du få utsatt betalingene enkelt ved å søke på din side på lanekassen.no.

Ellers vet jeg ikke hvem du kan henvende deg til. 

4 minutter siden, Anonym Bruker said:

Melde deg luksusfellen !

 

Ja, mennesker som får utbetalt 12 000 i måneden og bruker 15 000 er luksusfellekandidater.... Det er så luksus og ha regninger, matutgifter og husleie for 15 000 i måneden 😆

Anonymkode: fbd6f...603

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du har krav på sosialstønad, eller bostøtte?

Anonymkode: f52a1...5cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du var i jobb da du ble syk så kan det være verd å undersøke om sykdommen dekkes av arbeidsgivers forskring.

Anonymkode: 4cf06...402

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som overskriften tilsier, så er jeg under AAP og har vært det i ett år. Har nå rundt 20% arbeidskapasitet så skal i gang nedbør jobb etter hvert. Men regningene og gjelda begynner å hope seg opp mer enn jeg kan betale. Betalingsoppfordringene har begynt å komme. Er dette noe å ta opp med nav? Lurer kun på hvem jeg skal henvende meg til. Jeg vil ikke være hun som ikke betaler regningene sine og har aldri vært det. Nå derimot handler det om økonomi også. 

Hilsen fortvilet

Anonymkode: 82a93...8e8

Når intekten går ned så må også forbruket ned.  Får du betalingsoppfordirnger og inkassovarsel så er det viktigste du gjør å ringe eller maile og si i fra at du ikke klarer å betale innen fristen. Må du ha en netalingsordning så ber du om det. Betalingsordningen må være slik at du vet at du klarer å overholde den. 

Du får høre med Nav sosial om de kan hjelpe deg med å få oversikt og ordninger slik at du får betalt i tide.

Anonymkode: 2dbc7...dc7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som overskriften tilsier, så er jeg under AAP og har vært det i ett år. Har nå rundt 20% arbeidskapasitet så skal i gang nedbør jobb etter hvert. Men regningene og gjelda begynner å hope seg opp mer enn jeg kan betale. Betalingsoppfordringene har begynt å komme. Er dette noe å ta opp med nav? Lurer kun på hvem jeg skal henvende meg til. Jeg vil ikke være hun som ikke betaler regningene sine og har aldri vært det. Nå derimot handler det om økonomi også. 

Hilsen fortvilet

Anonymkode: 82a93...8e8

Hva er det som samler seg opp? Hvorfor samler de seg opp? Hva er det du bruker pengene på? 

Du har AAP, har du også søkt om bostøtte? Du er ansvarlig for egen økonomi og må betale regningene dine selv, men NAV kan tilby økonomisk veiledning som betyr at du kan få hjelp til å gå gjennom økonomien. Det blir noe ala luksusfellen, bare at du slipper å møte opp på TV. Det er, meg bekjent, veldig lang kø på dette tilbudet. 

Det er en vanskelig overgang å gå fra en fulltidsjobb til den store inntektsreduksjonen som du får på AAP. Det trengs gjerne tid til å tilpasse forbruket. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Som overskriften tilsier, så er jeg under AAP og har vært det i ett år. Har nå rundt 20% arbeidskapasitet så skal i gang nedbør jobb etter hvert. Men regningene og gjelda begynner å hope seg opp mer enn jeg kan betale. Betalingsoppfordringene har begynt å komme. Er dette noe å ta opp med nav? Lurer kun på hvem jeg skal henvende meg til. Jeg vil ikke være hun som ikke betaler regningene sine og har aldri vært det. Nå derimot handler det om økonomi også. 

Hilsen fortvilet

Anonymkode: 82a93...8e8

Skjønner ikke hvorfor du ikke bare finner en mann som bare kan forsørge deg? er jo mange som gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du har lån type lånekassen kan du få utsatt betalingene enkelt ved å søke på din side på lanekassen.no.

Ellers vet jeg ikke hvem du kan henvende deg til. 

Ja, mennesker som får utbetalt 12 000 i måneden og bruker 15 000 er luksusfellekandidater.... Det er så luksus og ha regninger, matutgifter og husleie for 15 000 i måneden 😆

Anonymkode: fbd6f...603

Angående matutgifter, så prøvde jeg bare for noen dager å forklare til en at hun går i minus hver måned fordi at hun bruker 12.000 kroner på matbutikken. Hun er enslig og uten barn. Hun sto og så på meg som om jeg var dum når jeg sa at det ikke var normalt og at om hun reduserte det til halvparten så burde hun spise seg god og mett, samtidig ha godt med penger til å kose seg. "Ja, men.. Jeg må jo ha mat..." var svaret jeg fikk hver gang. Prøvde å forklare at vi (en voksen og et barn) bruker ikke halvparten på matbutikken av det hun gjør, men fikk fortsatt sure blikk. Hun klager fortsatt over at hun er fattig, og at staten ikke tar vare på at de enslige. 😄

Uansett, om man går 3.000 kroner i minus hver måned, så er man nødt til å sette i gang tiltak fordi at gjelden vil bare øke og øke. Første spørsmål er jo... har man søkt bostøtte hos Husbanken? Det kan gi økt inntekt i 10 av 12 måneder i året, noe som selvfølgelig kan komme godt med. :)  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, SesameStreet said:

Angående matutgifter, så prøvde jeg bare for noen dager å forklare til en at hun går i minus hver måned fordi at hun bruker 12.000 kroner på matbutikken. Hun er enslig og uten barn. Hun sto og så på meg som om jeg var dum når jeg sa at det ikke var normalt og at om hun reduserte det til halvparten så burde hun spise seg god og mett, samtidig ha godt med penger til å kose seg. "Ja, men.. Jeg må jo ha mat..." var svaret jeg fikk hver gang. Prøvde å forklare at vi (en voksen og et barn) bruker ikke halvparten på matbutikken av det hun gjør, men fikk fortsatt sure blikk. Hun klager fortsatt over at hun er fattig, og at staten ikke tar vare på at de enslige. 😄

Uansett, om man går 3.000 kroner i minus hver måned, så er man nødt til å sette i gang tiltak fordi at gjelden vil bare øke og øke. Første spørsmål er jo... har man søkt bostøtte hos Husbanken? Det kan gi økt inntekt i 10 av 12 måneder i året, noe som selvfølgelig kan komme godt med. :)

Litt voldsomt å anta at ts bruker 12k i måneden på mat, da. Tror det er meget spesielle individer som bruker så mye på mat. Var hun overvektig i tillegg? De kan jo spsie ganske store mengder. Evt om hun hadde bullimi. 

Om man bor litt sentralt, så kan det være man betaler 8000 i husleie, at man enten nylig hadde kjæreste eller hadde råd til 8000 når man var frisk, men så havnet man på AAP. Da har man 4000 igjen som skal dekke studielån, mat, mobil, kanskje internett, transport, forsikring og den slags. Å flytte er heller ikke bare bare 

Anonymkode: fbd6f...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men regningene og gjelda begynner å hope seg opp mer enn jeg kan betale. Betalingsoppfordringene har begynt å komme. Er dette noe å ta opp med nav? Lurer kun på hvem jeg skal henvende meg til. Jeg vil ikke være hun som ikke betaler regningene sine og har aldri vært det. Nå derimot handler det om økonomi også. 

Hilsen fortvilet

Anonymkode: 82a93...8e8

Nav har rådgivere, men de vil si at du må betale regningene dine.

Skaff deg fullstendig oversikt over utgiftene dine, reduser over hele linja! Bruk gjerne excel for å ha alle utgiftene dine lett tilgjengelig, det er også lett å endre der inne.

Si opp abonnementer som netflix, viaplay etc (et abonnement om gangen holder), spotify premium er unødvendig. Få deg billigere telefonabonnement, 129 kr/mnd er da 1 GB inkludert (ice). Har du tv og dekoder? Det koster flesk i måneden, si opp dette og da slipper du også tv-lisensen. Rask deg, så slipper du allerede i juli. Dersom du har tv med eget kortinntak, må denne plomberes i så fall, dersom du har tv uten dette si du bare i fra til nrk at du har sagt opp kabel og har den og den tv som ikke kan ta inn signaler på egen hånd. https://www.nrk.no/lisens/skjema---oppsigelse-1.11508479

Har du en dyr strømleverendør? Sjekk https://www.finansportalen.no/

Du kan sikkert forhandle deg fram til billigere forsikringer, er du dobbelt-forsikret?

Er du tidligere ansatt i kommune eller stat/fylkeskommune? Da kan du ha rett på pensjon mens du er under aap.

Anonymkode: 30c07...707

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Xcase33 skrev:

Skjønner ikke hvorfor du ikke bare finner en mann som bare kan forsørge deg? er jo mange som gjør det. 

Ikke så lett å finne den riktige mannen da. D er en grunn til at så mange er single. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, himmeloghav said:

Ikke så lett å finne den riktige mannen da. D er en grunn til at så mange er single. 

Du har nå mange flere menn å velge mellom enn mannfolk har single kvinner ..ihvertfall i Norge. 
Ikke være så kresen ...alle kan ikke være millionærer da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kommuner skal tilby gjeldsrådgivning. De vil innhente informasjon fra dine kreditorer og forsøke å finne en løsning. Om løsningen er gjeldsordning vil du bli henvist videre til namsmannen. Ta kontakt nå før det blir for ille. 

Hilsen en som er gjeldsrådgiver i kommunen.

Anonymkode: f2ec9...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Litt voldsomt å anta at ts bruker 12k i måneden på mat, da. Tror det er meget spesielle individer som bruker så mye på mat. Var hun overvektig i tillegg? De kan jo spsie ganske store mengder. Evt om hun hadde bullimi. 

Om man bor litt sentralt, så kan det være man betaler 8000 i husleie, at man enten nylig hadde kjæreste eller hadde råd til 8000 når man var frisk, men så havnet man på AAP. Da har man 4000 igjen som skal dekke studielån, mat, mobil, kanskje internett, transport, forsikring og den slags. Å flytte er heller ikke bare bare 

Anonymkode: fbd6f...603

Tanken var egentlig at økonomi er individuelt. Regningene kan hope seg opp selv om man egentlig har penger til å betale for seg. :) Nei, hun er ikke overvektig eller har bulimi. 

Ved å ha 12.000 i AAP så kvalifiserer man til å søke om rentefritak på studielånet og i tillegg, så får man betalingsutsettelser som går utenom de som alle har krav på. I tillegg, så må man selvfølgelig søke om den statlige bostøtten øker litt så budsjettet øker litt hver måned.  Mange steder så har de også matutlevering gjennom forskjellige organisasjoner som alle kan benytte seg av. Maten er kanskje ikke så lekker, men det hjelper med å få ting til å gå rundt. :) 

Internett spørs om det er med eller ikke i husleien, samme med tv. Transport spørs om hvor man bor og hvor man skal, forsikring tilbys gjennom mange forbund til en rimelig penge og selvfølgelig noe som burde undersøkes, mobil så får man billig abonnementer og burde holde seg fint under 199 kroner hver måned. 

Men jo, om du pådrar deg kredittgjeld/forbrukslån ved å bo der man bor, så er flytte bare bare noe man må gjøre. Har du ikke råd, så har du ikke råd. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...