Gå til innhold

Forbannet over at foreldrene mine ikke hjelper meg inn på boligmarkedet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Foreldrene mine har god råd, typisk 68ere som bare har vært heldige med tiden de var født. Kjøpte bolig da prisene var lave og har vært med på stigningen. De har spart opp 7-8 millioner i tillegg til huset som er verdt rundt 15 mill. De mener at man skal klare seg selv fordi de selv gjorde det uten å anerkjenne at man faktisk ikke konkurrerer med andre på ens egen alder (er 25) men med foreldrene deres, altså folk fra dessertgenerasjonen som har spart opp midler. Forskjellen mellom de som kommer inn og ikke er nettopp foreldrene. Leste at 80 prosent måtte ha hjelp av foreldrene for å klare det, resterende er antagelig veldig gamle når de endelig får spart opp nok. 

Er jeg kjip eller er de?

Anonymkode: f0b48...cef

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De er ikke kjipe, det er deres penger.

Anonymkode: 8178f...35e

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er kjip. 

Anonymkode: 6e5ff...0b2

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er ikke kjipe, det er deres penger.

Anonymkode: 8178f...35e

Selvsagt, jeg snakker om holdningene bak. Lar egne barn gå for lut og kaldt vann mens man har millioner.

Anonymkode: f0b48...cef

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med oss med fattige foreldre? Du hadde i det minste hus og gode klær i oppveksten. 

Anonymkode: af9e2...1be

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte leilighet til 2,5 mill da jeg var 27. Hadde absolutt ingen hjelp hjemmefra og sparte veldig målrettet til egenkapital selv. Bare tull at man er "veldig gammel" når man kommer seg inn på boligmarkedet, det handler om å begynne å tenke fornuftig tidlig.

Anonymkode: cfcb4...4e0

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke er så kresen på bosted er det ikke så vanskelig å komme seg inn på boligmarkedet. Man MÅ ikke bo sentralt. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Selvsagt, jeg snakker om holdningene bak. Lar egne barn gå for lut og kaldt vann mens man har millioner.

Anonymkode: f0b48...cef

Hvis de gir pengene til deg så har de jo ikke millioner lenger. De har klart seg selv, det må du også selv om tidene kan være vanskeligere.

Anonymkode: 8178f...35e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språket ditt avslører at du er et barn som ikke vil stå på egne ben. 

Anonymkode: 15798...7f7

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekstiåtterne er vel de som var 18 (og ltt mer) i 1968? 

Det betyr at foreldrene dine er rett rundt pensjonistsvingen. 

Har du søsken? Det pleier bety mye for foreldre at de ikke gir mer til den ene enn til den andre, så det kan jo være en faktor i bildet det også.

Og hvor mye hadde du sett for deg at de skulle hjelpe deg med?

Anonymkode: 004cf...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpe bolig i en alder av 25? Ingen jeg kjente kjøpte bolig i den alderen,de fleste måtte vente til de bikket 30 og enda litt mer.Det er bare å sette i gang med sparingen.

Anonymkode: e9dfd...7a0

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrene mine har god råd, typisk 68ere som bare har vært heldige med tiden de var født. Kjøpte bolig da prisene var lave og har vært med på stigningen. De har spart opp 7-8 millioner i tillegg til huset som er verdt rundt 15 mill. De mener at man skal klare seg selv fordi de selv gjorde det uten å anerkjenne at man faktisk ikke konkurrerer med andre på ens egen alder (er 25) men med foreldrene deres, altså folk fra dessertgenerasjonen som har spart opp midler. Forskjellen mellom de som kommer inn og ikke er nettopp foreldrene. Leste at 80 prosent måtte ha hjelp av foreldrene for å klare det, resterende er antagelig veldig gamle når de endelig får spart opp nok. 

Er jeg kjip eller er de?

Anonymkode: f0b48...cef

Hvis det er en trøst så har jeg aldri kommet inn på boligmarkedet. Er 53 år, og nå er jeg for gammel. 

Anonymkode: f3c7d...e52

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboer kjøpte hus i en alder av 22. Sparing, jobbing, og prioritering, samt litt flaks ( en helt ok bolig til en helt ok pris). Ingen forventet at foreldrene våre skulle betale noe som helst. 

Anonymkode: 7a2b3...ec5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 22 og venter bare på at drømmeboligen skal bli lagt ut for salg. 

Verken mine foreldre eller samboerens hjelper oss. Ikke engang som kausjoniser. Vi har bodd billig i flere år og spart. Ikke umulig hvis man virkelig vil og begynner tidlig. 

Anonymkode: 96405...554

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med oss med fattige foreldre? Du hadde i det minste hus og gode klær i oppveksten. 

Anonymkode: af9e2...1be

TS, du har vært heldigere enn mange andre.

Vi er mange som har foreldre som ikke er i stand til å hjelpe, og mange som har vokst opp under trange kår. Virker som om du har vokst opp med god økonomi. Heldige deg.  

Anonymkode: 8d273...a6e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er alle kjipe.

Du må selv gjøre en innsats for å komme seg på boligmarkedet. Du kan ikke regne med å kjøpe bolig til 3 mill som førstegangskjøper.

 

Det er mange foreldre som hjelper barna sine, men 80% tviler jeg på at tallet er. Kjøpte selv min første bolig, helt uten hjelp fra andre enn banken, da jeg var 27 år. Anså ikke det som noe sent aldersmessig.

Mulig foreldrene dine synes du sløser så mye, og bruker heller andre forklaringer på at de ikke vil hjelpe deg.

Anonymkode: f05f5...79b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du sier ingenting om hva du selv har gjort for å skaffe deg bolig. Eller om du har 4 søsken som skal behandles likt??

Om mitt barn hadde levd bohemlivet, spart 0 kr og levde med 4 ukers horisont. Og plutselig forventet 3.000.000 til en leilighet??

Kappe navlestrengen??

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde alles foreldre tenkt som dine hadde ikke prisene vært så høye. Men isolert sett er de litt kjipe ja. 

Anonymkode: 86061...e01

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Foreldrene mine har god råd, typisk 68ere som bare har vært heldige med tiden de var født. Kjøpte bolig da prisene var lave og har vært med på stigningen. De har spart opp 7-8 millioner i tillegg til huset som er verdt rundt 15 mill. De mener at man skal klare seg selv fordi de selv gjorde det uten å anerkjenne at man faktisk ikke konkurrerer med andre på ens egen alder (er 25) men med foreldrene deres, altså folk fra dessertgenerasjonen som har spart opp midler. Forskjellen mellom de som kommer inn og ikke er nettopp foreldrene. Leste at 80 prosent måtte ha hjelp av foreldrene for å klare det, resterende er antagelig veldig gamle når de endelig får spart opp nok. 

Er jeg kjip eller er de?

Anonymkode: f0b48...cef

Dem er ikke kjip, du er bortskjemt og storforlangende. 
At 80 % må ha hjelp er heller ikke sant, tallene som ble presentert i mai i år viser at halvparten av dem som kjøper i 20årene må ha hjelp. Det er ikke uvanlig at man venter til man er i 30årene før man kjøper.

Anonymkode: 00f96...051

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

68-generasjonen hadde en uheldig periode på 80-tallet, hvor det ikke var så lett å få banklån. Mange måtte ta opp forbrukslån, og rentene lå en periode på rundt 16-17 %. Nå kommer sikkert renten til å gå opp igjen. Mange vil slite. 

Jeg kjøpte uten hjelp fra mine foreldre som 26 åring. Ikke alle får hjelp hjemmefra, og du kan heller ikke regne med det når du er voksen. 

Siden det er bolig du sutrer for, så regner jeg med at du likevel har råd til mat?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...