Gå til innhold

Må alle ta glukosebelastning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, Marimba skrev:

Jeg tenkte også det forrige gang, men denne gangen gleder jeg meg skikkelig. Å sitte to timer i ro og fred  på dagtid å lese en bok er en luksus jeg ikke har hatt det siste året med baby i hus 😂

Haha! Okei, den forstår jeg egentlig. Jeg har jo all tid i verden til å kjede meg for tiden 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Over 38 år, men legen sa jeg trengte ikke ta den siden jeg var så slank.

Anonymkode: 709de...0db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Over 38 år, men legen sa jeg trengte ikke ta den siden jeg var så slank.

Anonymkode: 709de...0db

Da har du en lege som mener han/hun vet bedre enn retningslinjer. Med den alderen ville jeg hvertfall tatt den. Vekt trenger ikke ha noe å si for utvikling av svangerskapsdiabetes. Altså, hvorfor risikere noe når man kan ta en så enkel test? 

Anonymkode: e5d49...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 36, slank. Ble allikevel anbefalt å ta den. Gjorde ikke det i 2015, så min lege er nok oppdatert. 

Føles veldig betryggende å ta den. Svangerskapsdiabetes gir ikke kun store babyer, men også en større risiko for overvekt resten av livet for barnet

Anonymkode: 36c9d...298

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 36, slank. Ble allikevel anbefalt å ta den. Gjorde ikke det i 2015, så min lege er nok oppdatert. 

Føles veldig betryggende å ta den. Svangerskapsdiabetes gir ikke kun store babyer, men også en større risiko for overvekt resten av livet for barnet

Anonymkode: 36c9d...298

Det gir også økt risiko for f.eks misdannelser hos barnet.

Anonymkode: e5c07...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da har du en lege som mener han/hun vet bedre enn retningslinjer. Med den alderen ville jeg hvertfall tatt den. Vekt trenger ikke ha noe å si for utvikling av svangerskapsdiabetes. Altså, hvorfor risikere noe når man kan ta en så enkel test? 

Anonymkode: e5d49...f87

Ja det kan du si, er ikke uenig med deg. Men Jordmor sa faktisk også at testen ikke var nødvendig for min del.Hun jobber på Haukeland sykehus så skulle tro hun vet hva hun snakker om. 

Barnet er forøvrig født og både svangerskap og fødsel forløp helt problemfritt. 

Anonymkode: 709de...0db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke tatt i noen av mine. Jordmor på sykehuset ble litt irritert over at ikke fastlegen eller jordmoren min hadde bedt meg ta de, da jeg gikk opp veldig mye i begge svangerskapene, tror det var 22 og 25 kg. Babyene var 2,5 og 4 kg. 

Anonymkode: 5f30e...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.5.2018 den 19.51, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hva som et så ille med denne testen. Den er virkelig null stress å ta og det er jo bare bra at mor og barn får god oppfølging. Babyen kan dø av svangerskapsdiabetes. Hvorfor denne kampen mot en test som kan utelukke noe så kritisk? 

Anonymkode: 0e514...97f

Fordi det umulig kan være bra å faste som gravid, for så å helle i seg haugevis av sukker, og så vente enda to timer til før man kan spise normal mat. 

Er selv over 25 i bmi og ble anbefalt å ta den. Men både lege, jordmor og også sykepleieren som var der når jeg skulle ta den mente det var bare tull, jeg har en graviditet fra før uten noe feil på prøver, jeg har ikke hatt sukker i urin hverken i forrige eller dette svangerskapet, jeg har tatt langtidsblodsukkeret som var strålende, samme med fastende blodsukker. Så siden jeg var kvalm ettersom jeg ikke hadde fått spist frokost så valgte jeg å avbryte testen, med full støtte. 

Det er tydelig at helsepersonell er uenige i disse retningslinjene. En slik test er en belastning for kroppen, det er jo helt unødvendig å utsette seg for når alt annet er bra. Heldigvis har jeg fornuftig lege og jordmor. 

Anonymkode: 4a11b...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, tenkte jeg skulle oppdatere:

Var på kontroll på fredag, 23 uker på vei. Status pr nå er totalt 5 kilo opp fra 56.5, er 170 lang, 30 år. Null ødem, fine urinprøver og god form. Løper flere km hver dag. Symfysemål rett under rødstreken(snittet). 

Jordmor nevnte ikke glukosebelastning eller svangerskapsdiabetes med et eneste ord, og jeg personlig skjønner ikke hvorfor hun skulle ha gjort det heller. Hvorfor sykeliggjøre noen som etter alle tester og mål IKKE er i risikosonen? 

Anonymkode: 251ca...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.5.2018 den 0.51, AnonymBruker skrev:

Fordi det umulig kan være bra å faste som gravid, for så å helle i seg haugevis av sukker, og så vente enda to timer til før man kan spise normal mat. 

Er selv over 25 i bmi og ble anbefalt å ta den. Men både lege, jordmor og også sykepleieren som var der når jeg skulle ta den mente det var bare tull, jeg har en graviditet fra før uten noe feil på prøver, jeg har ikke hatt sukker i urin hverken i forrige eller dette svangerskapet, jeg har tatt langtidsblodsukkeret som var strålende, samme med fastende blodsukker. Så siden jeg var kvalm ettersom jeg ikke hadde fått spist frokost så valgte jeg å avbryte testen, med full støtte. 

Det er tydelig at helsepersonell er uenige i disse retningslinjene. En slik test er en belastning for kroppen, det er jo helt unødvendig å utsette seg for når alt annet er bra. Heldigvis har jeg fornuftig lege og jordmor. 

Anonymkode: 4a11b...fc4

Og så har du de som er helt som deg, men som får utslag på testen..

At du vil leke med dittbarns liv kun fordi du tror det er en belastning på kroppen, får være opp til deg, tenker jeg. 

Så får resren av oss, som har sett fullt friske kvinner føde altfor store barn med de følger som kan komme av det, være på den sikre siden selv om vi føler oss tipp topp og er innenfor påbmi.. 

Anonymkode: a9d5f...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt eneste kriterie var alder som førstegangs. Ingen ting som tyda på at jeg skulle være i faresonen, men jeg tok den uansett. Folk presenterer testen som det verste det gjør i sitt liv, men så gæli var det virkelig ikke. Ja, du blir litt kvalm og du kjeder ræva av deg de to timene, men er det ikke verdt å kaste bort noen timer en morra for å vite at du og barnet har det bra? Resultatet av testen min viser jo at jeg ikke hadde trengt å ta den, men de tre timene og den lille uvelheten var verdt det for meg i alle fall..

Anonymkode: 9a5e0...e10

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk i alle fall beskjed fra jordmor om at jeg ikke MÅTTE ta den, men at hun anbefalte det pga alder/bmi rett på grensa. 

Anonymkode: 6581e...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...