Gå til innhold

Hvilket forsikringsselskap bør jeg velge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har to biler, forsikret hos WaterCircles og Enter. Jeg prøver å finne en rimlig forsikringspakke, men er usikker på hva som er det beste.

Bil 1, 2000-modell, gått 221 000. Nåværende bonus er 50 %. Delkasko. Jeg vil ha årlig kjørelengde på 8 000 km. Er hos WaterCircles

Bil 2, 2009-modell, gått 160 000. Nåværende bonus er 50 %. Full kasko. Jeg vil ha årlig kjørelengde på 20 000. Er hos Enter ("en del av Tryg")

I tillegg skal jeg ha innboforsikring

Jeg har følgende tilbud

Codan Forsikring:

+ Vil gi 60 % på begge biler

+ Bil 2 får plusskasko, med motor- og girskadeforsikring opp til 200 000 km

+ Uflaskforsikring, bl. a. på interiør

+ Gratis veihjelp i hele Europa

+ Ubegrenset med leiebil

- Pris (24649 kr)

Gjensidige:

+ 60 % bonus på bil 2

- 50 % bonus på bil 1

Prisen er 21895 kr

Nemi forsikring

+ pris (20430 kr)

+ 60 % bonus på bil 1

+ Egenandel på bilglass er 1 500 kr.

-----

Codan blir det dyreste, men jeg liker garantien de har på motor og girkasse. Nemi er det billigste, og jeg tror det de tilbyr ikke varier mye fra Gjensidige. I utgangspunktet var jeg ute etter å få det billigst mulig, men nå ble jeg litt usikker. Det virker som en solid forsikring hos Codan, for motorskader kan bli dyrere enn 3000 kr/året. Samtidig er jeg ikke rik og burde kunne klare meg uten bil 1, men jeg er veldig, veldig glad i begge. 

Hva virker som den beste løsningen, og er det noen her med erfaring fra disse selskapene?

Anonymkode: 7ed49...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta høyde for at Gjensdige betaler ut kundeutbytte.  I år utgjør det 14,4 % av innbetalt premie.

Ellers ville jeg sett hvem som har best vilkår.   Er du medlem av obos, fagforening etc? da kan det hende du har rabatter et sted også....

Anonymkode: 08b79...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er også hos Gjensidige, men denne utbetalingen på vanligvis 10-14% er lagt oppå prisen lel. Men de har ok priser. Bytt uansett annethvert år, fordi prisene går opp hele tiden om du ikke bytter.

Anonymkode: ac2cc...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken hjelp og service forventer du dersom du får en skade? Det bør du sette foran pris. Forsikring har nemlig to priser en når du tegner forsikring og en når du får bruk for forsikringen.

Undersøk Tryg. 

Anonymkode: 2df37...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta høyde for at Gjensdige betaler ut kundeutbytte.  I år utgjør det 14,4 % av innbetalt premie.

Ellers ville jeg sett hvem som har best vilkår.   Er du medlem av obos, fagforening etc? da kan det hende du har rabatter et sted også....

Anonymkode: 08b79...0cd

Ja, selvfølgelig, kundeutbyttet. Det er ikke dumt. 

Jeg er ikke medlem i slike organisasjoner

 

Anonymkode: 7ed49...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er også hos Gjensidige, men denne utbetalingen på vanligvis 10-14% er lagt oppå prisen lel. Men de har ok priser. Bytt uansett annethvert år, fordi prisene går opp hele tiden om du ikke bytter.

Anonymkode: ac2cc...3ec

Ja, jeg har kolleger som tar en liten runde hvert år, for å se at de har grei pris, og for å høre om andre tilbyr noe bedre

Anonymkode: 7ed49...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken hjelp og service forventer du dersom du får en skade? Det bør du sette foran pris. Forsikring har nemlig to priser en når du tegner forsikring og en når du får bruk for forsikringen.

Undersøk Tryg. 

Anonymkode: 2df37...455

Det er nettopp derfor Codan virker interessant her, med leiebildekning, veihjelp i Europa og motor- og girskade, noe de andre ikke ha. 

Jeg kan selvfølgelig se litt nærmere på Tryg, som Enter er en del av, men leste ikke så mye positivt om Enter på bytt.no, så jeg ble litt skeptisk.

Anonymkode: 7ed49...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo en eldgammel og en gammel bil. Vil du virkelig betale ekstra for leiebildekning, dekning i Europa (hvor ofte reiser du ned med bil?) og motor- og girskade på biler som har så lav restverdi, at de aldri vil bli reparert av en forsikring lel?

Vi også har 2 biler fra 2001. Begge koster rundt 2000kr/år med ansvarsforsikring på 16000km. Alt over det er i mitt hode sløsing med penger.

Anonymkode: ac2cc...3ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nettopp derfor Codan virker interessant her, med leiebildekning, veihjelp i Europa og motor- og girskade, noe de andre ikke ha. 

Jeg kan selvfølgelig se litt nærmere på Tryg, som Enter er en del av, men leste ikke så mye positivt om Enter på bytt.no, så jeg ble litt skeptisk.

Anonymkode: 7ed49...5e4

Husk på at vi som er fornøyde med Tryg ikke nødvendigvis befinner oss på bytt.no. 

Enter fikk jeg da jeg byttet min bil. Men brukte da angreretten og gikk tilbake til Tryg. Vi har hatt If og opplevd en elendig service. Vi ble påkjørt av en bil forsikret i et annet billigselskap og det har bare vært elendig service fra det selskapet. 

Forsikring er ikke enkelt. 

Anonymkode: 2df37...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor og girskadeforsikring? Tviler på den er særlig mye verdt før bilen er rullet betraktelig lengre eller man driter i servicer. I siste tilfelle får man neppe dekket noe som helst. 

Anonymkode: 062ee...98e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har jo en eldgammel og en gammel bil. Vil du virkelig betale ekstra for leiebildekning, dekning i Europa (hvor ofte reiser du ned med bil?) og motor- og girskade på biler som har så lav restverdi, at de aldri vil bli reparert av en forsikring lel?

Vi også har 2 biler fra 2001. Begge koster rundt 2000kr/år med ansvarsforsikring på 16000km. Alt over det er i mitt hode sløsing med penger.

Anonymkode: ac2cc...3ec

De er ikke sååå gamle da? 

Jeg pleier å ta noen turer til Sverige.

Bil 2 har jo enda to år igjen før den når 200 000 km med en årlig kjørelengde på 20 000, og mye kan nok skje innen den tid.

Jeg føler meg litt tryggere med delkasko på den eldste og full kasko på den nye enn eventuelt ansvarsforsikring. Bil er ikke bare et framkomstmiddel for meg.

Men jeg hoppet i det, og det ble Nemi

Anonymkode: 7ed49...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husk på at vi som er fornøyde med Tryg ikke nødvendigvis befinner oss på bytt.no. 

Enter fikk jeg da jeg byttet min bil. Men brukte da angreretten og gikk tilbake til Tryg. Vi har hatt If og opplevd en elendig service. Vi ble påkjørt av en bil forsikret i et annet billigselskap og det har bare vært elendig service fra det selskapet. 

Forsikring er ikke enkelt. 

Anonymkode: 2df37...455

Kjedelig at forsikring ikke skal være enkelt. Enter lå uansett på 22. plass av 22 plasser. Det er både fornøyde og misfornøyde kunder hos alle. 

Anonymkode: 7ed49...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De er ikke sååå gamle da? 

Jeg pleier å ta noen turer til Sverige.

Bil 2 har jo enda to år igjen før den når 200 000 km med en årlig kjørelengde på 20 000, og mye kan nok skje innen den tid.

Jeg føler meg litt tryggere med delkasko på den eldste og full kasko på den nye enn eventuelt ansvarsforsikring. Bil er ikke bare et framkomstmiddel for meg.

Men jeg hoppet i det, og det ble Nemi

Anonymkode: 7ed49...5e4

Det er selvfølgelig helt opp til deg hva du vil velge. :) Men mange biler fra tidlig 2000-tall er i dag verdt 20000kr eller mindre. Ingen forsikring med vett i behold investerer i girkasse (ofte fra rund 30000kr for totaloverhaling eller utskiftning), motor, eller storskade på et slikt kjøretøy. Bilens verdi blir løst ut og that's it.

Anonymkode: ac2cc...3ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greit nok at man får utbytte fra Gjensidige, men husk at det også skal betales skatt på dette...

Fra Gjensidige.no:

Ja, utdelingen er å regne som skattepliktig inntekt etter regelen om utdeling fra stiftelser. Beløpet lignes som kapitalinntekt med flat skattesats på 23 %, og vil følgelig ikke påvirke personinntekt og skatteklasse.

Alle utbetalte beløp blir rapportert til skattemyndighetene. Det blir altså ikke foretatt forskuddstrekk av skatt. Vi rapporterer på fødsels- og personnummer, slik at beløpet automatisk kommer med i selvangivelsen din. Velger du å la pengene gå til Gjensidigestiftelsens gavetildeling i ditt hjemfylke blir beløpet ikke innrapportert og du slipper følgelig beskatning.

Dersom du har registrert kontonummeret til en fradragsberettiget organisasjon som mottaker av kundeutbytte, må du selv sørge for å følge opp fradragsretten.

Anonymkode: 353f5...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uansett snakk om mikrobeløp. Vi har samtlige forsikringer hos Gjensidige og ender opp med 21000kr i året. Over 5000 av det igjen er det nye tulleopplegget til staten på bil, så det er ikke egentlig forsikringsbeløp. Så de 14% vi fikk i 2017 blir røfflig 2100kr. 23% skatt av det igjen tilsvarer altså en knapp 500-lapp.

Anonymkode: ac2cc...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...