Gå til innhold

Spør en veganer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil bare avslutte med at dyr har det veldig bra i Norge, og jeg synes argumentasjonen med "de stakkars dyrene" og at dere skal gjøre verden til et mye bedre sted ved å kutte ut mat ikke gir mening.

Anonymkode: 80138...6a6

Jeg er ikke helt enig med deg der. Legger ved én link, men søker du litt finner du utallige.. 

"150 av 189 slaktegrisprodusenter i Rogaland har brutt reglene for god dyrevelferd."

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Muskath said:

Og, for ordens skyld - adventister er ikke veganere, men vegetarianere. 

Om du mener studien på første side har de også inkludert veganere i noen av studiene. Det finnes altså noen av dem som er veganere

Anonymkode: 1f4de...4b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Muskath skrev:

Hvordan vet du sikkert av det bare er Denofa som lyver?

Denofa eies av Amaggi Group, som igjen har Blairo Maggi som hovedeier. Trenger egentlig ikke å si så mye mer. 

De lyver ikke, men pynter bare en god del på sannheten. "Bærekraftig" er ikke forenelig med "verdens største soyaprodusent" som også ble slaktet av Greenpeace dersom man tar dem alvorlig. 

Denne artikkelen er fin dersom man ønsker å lære mer om Maggi og produksjonen hans. Skremmende at dette ikke har vært i media i Norge, USA holdt jo på å kutte ut Amaggi produkter tvert siden han er såpass kontroversiell. 

https://news.mongabay.com/2017/07/soy-king-blairo-maggi-wields-power-over-amazons-fate-say-critics/

Anonymkode: 5a4ad...bce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke alle som er veganer pga dyrevelferden kun alene. Jeg begynte med vegansk kost pga helsen min og deretter ble mer bevisst på dyrevelferd og miljø. 

Jeg spiser i grunn raw vegansk kost som innebærer kun grønnsaker, frukt, nøtter og frø som verken kokes eller stekes. I selskap så spiser jeg det meste bortsett fra kjøttet. Har jeg besøk serverer jeg noen ganger kjøtt, men er mer bevisst på hva slags kjøtt og type. 

Jeg tenker at det er bedre å spise vilt kjøtt, egg fra egne høner osv enn mye av kjøttet du får på butikken. Samt at det er positivt å kutte ned på kjøttmiddager, selv om man ønsker å fortsette å spise kjøtt.

Når jeg snakker med andre om raw vegansk mat opplever jeg at det er de som spiser store mengder kjøtt og en del junk som ofte motsetter seg mest. Men har ingen hensikt å prekke på andre min livsstil ( kun diskuterer her 🤣). Jeg svarer når noen kommenterer hvordan jeg ser ut med at jeg spiser raw vegansk mat, og håper heller å gå som et godt eksempel enn å diskutere, og det fungerer veldig bra. 

Smakssansene mine har endret seg så mye at hverken kjøtt, godteri, melk, kaker og annen mat som ikke er grønnsaker, frukt, nøtter eller frø smaker godt lengre. Jeg tar D vitamin tilskudd på vinteren. Og hadde langt fler vitaminmangel på et "normalt" kosthold. 

Anonymkode: 2f0be...e4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Korleis ser ein perfekt vegansk verden ut ?  Viss alle slutta å ete dyr, egg og meieriprodukt. Og ingen brukar ull, skinn, pels, dun eller silke. Då ville jo heller ingen ha hatt husdyr, og desse ville dødd ut. Sidan dyr heller ikkje skal vere i fangenskap, kan då ein veganer f.eks ha hund ? Eg prøver ikkje å vere frekk, eg spør kun av rein nyskjereigheit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det for veganere som ikke liker salat og andre «grønne» ting?

Anonymkode: 2c734...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Om du mener studien på første side har de også inkludert veganere i noen av studiene. Det finnes altså noen av dem som er veganere

Anonymkode: 1f4de...4b5

Ja, noen adventister er også veganere. Noen spiser også fisk. Og igjen noen spiser kjøtt, men ikke svinekjøtt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Millia skrev:

 

Korleis ser ein perfekt vegansk verden ut ?  Viss alle slutta å ete dyr, egg og meieriprodukt. Og ingen brukar ull, skinn, pels, dun eller silke. Då ville jo heller ingen ha hatt husdyr, og desse ville dødd ut. Sidan dyr heller ikkje skal vere i fangenskap, kan då ein veganer f.eks ha hund ? Eg prøver ikkje å vere frekk, eg spør kun av rein nyskjereigheit.

Husdyrene er stort sett svært forskjellige fra dyrene de stammer fra og har ingen muligheter for å klare seg i naturen. Så de som er oppdrettet for å produsere mest mulig ull, kjøtt, melk osv, ville nok dødd ut, kanskje bortsett fra på nostalgiske besøksgårder der de kunne blitt holdt på deres premisser.

Veganer og husdyr er litt etter eget valg, noen mener det ikke er vegansk, andre har ingen problemer med det. Men de fleste veganere vil unngå å støtte oppdrett av kjæledyr, og heller adoptere et dyr som trenger et hjem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tenker at det er bedre å spise vilt kjøtt, egg fra egne høner osv enn mye av kjøttet du får på butikken. Samt at det er positivt å kutte ned på kjøttmiddager, selv om man ønsker å fortsette å spise kjøtt.

Når jeg snakker med andre om raw vegansk mat opplever jeg at det er de som spiser store mengder kjøtt og en del junk som ofte motsetter seg mest. Men har ingen hensikt å prekke på andre min livsstil ( kun diskuterer her 🤣). Jeg svarer når noen kommenterer hvordan jeg ser ut med at jeg spiser raw vegansk mat, og håper heller å gå som et godt eksempel enn å diskutere, og det fungerer veldig bra. 

Anonymkode: 2f0be...e4d

Det er alltids bedre, men man har fortsatt det filosofiske eller etiske spørsmålet om det er greit å drepe dyr. Som nevnt, de aller fleste mener det er galt å drepe et ekorn bare fordi man føler for det. De fleste mener altså at det er galt å drepe dyr, med mindre det er en grunn til det. Så spørsmålet er om smaksløkene våre er en god etisk begrunnelse for å ta livet av så mange dyr som vi gjør idag. Jeg mener at det ikke er god nok grunn, at vi burde være avhengige av å spise kjøtt for at det skulle være lov å drepe dem. Og det er vi ikke så lenge vi har tilgang på grønn mat. Så hvorfor dreper vi dem? Fordi vi har lyst. Vi hadde aldri akseptert at det var lov å slå noen fordi man hadde lyst til å slå noen, og jeg mener det er heller ikke en god grunn for å drepe dyr

Når det er sagt, så synes jeg det er bedre å oppmuntre til noe redusert inntak av kjøtt, enn å mase på at man må bli "perfekt" over natten. Så lenge vi fortsetter å gå fremover i velferd og teknologi, er det å stanse husdyrproduksjon noe som kommer til å skje, det er kun spørsmål om tid. Vi kommer til å spise labdyrket kjøtt og/ eller plantebasert mat. Det er uungåelig. Å drepe dyr kommer til å bli sett på som primitivt og undøvendig voldelig i fremtiden. 

15 hours ago, Millia said:

Korleis ser ein perfekt vegansk verden ut ?  Viss alle slutta å ete dyr, egg og meieriprodukt. Og ingen brukar ull, skinn, pels, dun eller silke. Då ville jo heller ingen ha hatt husdyr, og desse ville dødd ut. Sidan dyr heller ikkje skal vere i fangenskap, kan då ein veganer f.eks ha hund ? Eg prøver ikkje å vere frekk, eg spør kun av rein nyskjereigheit.

Det finnes flere måter man kan løse det på. Om det finnes varianter av husdyrene våre som ikke er ødelagt av mennesklig avl og som kunne klart seg i naturen, så ville jo et lite antall gjort nettopp det. Et annet alternativ er å ha små dyrehager for å bevare arten, men jeg ser ikke på det som automatisk viktig å bevare en art, egentlig, spesielt ikke om den er såpass ødelagt av mennesklig avl at den ikke lenger er selvstendig. Siden vi ikke har kuer i den norske fauna, så fjerner vi jo ikke noe fra økosystemet om den gradvis dør ut og det ikke blir født nye kuer. 

I en vegansk verden hadde majoriteten brydd seg om dyrevelferd, så det hadde vært sterke krefter for å bruke penger på evt bevare arten på et vis om man fant ut at det var ønskelig. Ikke bare sponset av staten, men også private personer ville gitt til veldelighet. Denne type praktiske problem finner man alltid løsninger på når interessen og ønsket er der. Mennesket ønsket å reise til månen og klarte det- vi klarer å finne løsning på denne type problemer også ;) 

Veganere har litt ulike perspektiv på kjæledyr. Det handler ikke om at man nødvendigvis er imot å ha dyr i fangenskap (noen veganere mener det, da). Personlig har jeg ikke et problem med dyr i fangenskap så lenge behovene for stimuli, miljø, sosialisering og næring er møtt. Jeg synes at kjæledyr som spiser kjøtt er mindre heldig, men jeg ser ikke på det som problematisk så lenge vi allerede har en kjøttproduksjon og vi har dyremat som er lagd av plussprodukter (rester av dyret som mennesker ikke vil spise). Kjæledyr er ikke det kritiske problemet akkurat nå, og jeg synes det er helt greit at veganere har katter og hunder. Hadde vi levd i en vegansk verden der man drepte griser for å mate hunder og katter hadde jeg vært sterkere imot det. 

15 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan er det for veganere som ikke liker salat og andre «grønne» ting?

Anonymkode: 2c734...061

Om man liker linser, bønner, soya, nøtter og frø får man sannynligvis i seg alle næringsstoffene man trenger uansett (så lenge man ikke sulter seg selv eller har andre spisefortyrrelser).  Jeg tenker at man kanskje har et noe usunt oppheng om man ikke liker noe grønt, om det er avokado, tomat, mais, melon eller banan. Evt kanskje en type sykdom som påvirker smaksløkene. Men det er fortsatt en så stor variasjon av smaker og teksturer at det er noe sært, ville jeg si, og jeg tror nok ikke det er representativt for et normalt menneske. 

Om man har et problematisk forhold til mat og visse type matvarer burde man fokusere på å bli frisk før man fokuserer på å "redde verden". Når det er sagt, så er det av og til at noen får et mer positivt forhold til mat når de følger et kosthold pga verdier og ideologi. Noen får et mer positivt syn på maten fordi ideologien "tar over" tankene som pleide handle om mer tvangspregede tanker

14 hours ago, Muskath said:

Ja, noen adventister er også veganere. Noen spiser også fisk. Og igjen noen spiser kjøtt, men ikke svinekjøtt. 

Ja, så da er vi enige? Studien tok for seg adventister som hadde ulike kosthold. Noen vegetarianere, veganere, noen som spise mye kjøtt, noen som spiste sjeldent kjøtt osv. Disse menneskene ble så sortert etter kosthold, aktivitet og den slags, og sammenlignet. 

Anonymkode: 1f4de...4b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.5.2018 den 9.21, AnonymBruker skrev:

Ble mange spm, så tar noen av de første, kommer evt tilbake til andre senere. 

Ok, det er selvsagt opp til deg. Jeg tenker at det alltid er viktig å se på selve grunnene og logikken bak noe, om alle ateister var prekende hadde det aldri stanset meg fra å høre på argumentene deres når det gjelder religion. Jeg ser heller ikke hvorfor du tar opp dette i denne tråden da jeg ikke synes jeg har oppført meg dårlig. Du har ikke gitt meg en sjanse en gang før du tar opp preking og slemme veganere. Så det virker som om du allerede har bestemt deg for hva du vil mene, og da er det egentlig ikke mer å si.

Jeg tenker du burde spørre deg selv om hvorfor du følte deg så defensiv før du i det hele tatt hadde noe å ta meg på, og hvorfor du så lett tolket noe jeg sa i verste mening. Kanskje dette handler om dine følelser der dette er et tema som er sensitivt for deg og vanskelig å reflektere over, for om veganere har rett betyr det at hundretusener av dyr lider og blir drept unødig. At vi lever i et samfunn som på den ene siden preker gode verdier, at vold er galt, at medfølelse er viktig- men som dreper så mange dyr fordi de smaker godt og fordi vi er vant til det.  

Anonymkode: 1f4de...4b5

Nå synes jeg du tillegger meg en del meninger og holdninger som jeg ikke kjenner meg igjen i. Jeg synes heller ikke du har oppført deg dårlig, men tråden du har startet heter "Spør en veganer", så det må jo være lov til å stille kritiske spørsmål også. På hvilken måte har jeg ikke gitt deg en sjanse? Og hvor nevner jeg preking og slemme veganere? 

Det jeg prøver å gjøre, er å fortelle deg om min opplevelse av mange (jeg sier ikke alle, og jeg sier ikke at dette gjelder deg) veganere som jeg har møtt, både her på KG og IRL. Jeg skulle gjerne kunne si at det ikke var tilfelle, men sånn er nå det. Du har egentlig en gylden sjanse til å gi meg en annen oppfatning av veganere her, men i stedet går du rett i forsvarsposisjon og hevder at jeg angriper veganere, samtidig som du velger å se bort fra at jeg faktisk i to innlegg nevner at jeg er positiv til mye av ideologien bak veganisme. Jeg er ikke ute etter å "ta" deg i det hele men som nevnt innledningsvis, må det vel gå an å stille kritiske spørsmål og etterlyse saklige argumenter. 

Det er klart at meningene mine er farget av de opplevelsene jeg har i forhold til veganere tidligere, noe som gjør at jeg kanskje er litt mindre positiv innstilt i utgangspunktet enn jeg ellers hadde vært, det innrømmer jeg. Du er velkommen til å "prove med wrong" når som helst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/24/2018 at 10:53 AM, AnonymBruker said:

Insekter kan bli en matkilde i fremtiden. Hvordan ser veganere på det?

Anonymkode: 2a182...724

Jeg ser ikke poenget med å spise insekter når jeg kan spise protein fra planteriket, men det er jo en fin løsning for de som må spise noe som kommer fra dyr, men for meg blir det unødvendig siden jeg overlever uten det. 

Anonymkode: cfc4a...bfc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.5.2018 den 19.08, AnonymBruker skrev:

Ja men har det noe å si da? Det er jo ikke kjøtt? Inger dyr som drepes når man lager melkeprodukter lissom..

Anonymkode: ffddb...fcf

Selv jeg vet at melkeindustrien er mye mer kynisk enn kjøttindustrien. En ku må få flere kalver for å opprettholde melkeproduksjonen. Tror du virkelig at melken går til kalvene? 

Og hva tror du skjer med kalvene etterpå?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til ts:

Har du et alternativ for egg? Feks for å lage vaffler eller potetsalat.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Regn skrev:

Kva kan eg enkelt gje ein vegan- gjest?

Taco. Bytt ut rømmen med ifraiche (svart boks som pleier å stå i nærheten av rømmen) og kjøttet med kidneybønner eller det jukse kjøttdeigen som er så populær for tida.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, _BuseMannen_ skrev:

Taco. Bytt ut rømmen med ifraiche (svart boks som pleier å stå i nærheten av rømmen) og kjøttet med kidneybønner eller det jukse kjøttdeigen som er så populær for tida.

 

 

Takk. Me har ikkje juksekjøttdeig, då får me ete utan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, _BuseMannen_ skrev:

Til ts:

Har du et alternativ for egg? Feks for å lage vaffler eller potetsalat.

 

Dropp egget. Finnes mange oppskrifter uten egg. Til potetsalat kan du bruke Imat fraiche :) 

PS;ikke Ts,men veganer

Anonymkode: f686a...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dropp egget. Finnes mange oppskrifter uten egg. Til potetsalat kan du bruke Imat fraiche :) 

PS;ikke Ts,men veganer

Anonymkode: f686a...eb1

Ok takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Regn skrev:

 

Takk. Me har ikkje juksekjøttdeig, då får me ete utan :)

Vegansk erstatning for kjøtt 

-vegetarisk taco fra santa maria

-linser

- soyafarse

- tofu 

- bønner

- sopp

 

 

 

 

Anonymkode: f686a...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vegansk erstatning for kjøtt 

-vegetarisk taco fra santa maria

-linser

- soyafarse

- tofu 

- bønner

- sopp

 

 

 

 

Anonymkode: f686a...eb1

 

Takk. Me et ikkje tofu av omsyn til miljøet, men om jeg forstår deg kan eg lage ei soppgryte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...