Gå til innhold

Kosthold uten kumelk, hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

29 minutter siden, FantasDick skrev:

Jeg synes usøtet soyamelk er best i "salt" mat som bechamel, majones, pannekaker etc, mens søtet soyamelk er supert i søt mat som kaker, iskaffe, vafler etc. Havremelk i havregrøt og rismelk i risgrøt. Det finnes både fløte, yoghurt og vaniljekrem/saus laget av soya og havre. Smøreost naturell laget av havre. Rapskokos er supert på brødskiver og i all mat! 

Alt vegansk er melkefritt. 

Tusen takk for kjempegode tips 😃 Gutten min likte heldigvis både rismelk og mandelmel som drikke, og fikk weetabix med rismelk i kveld uten problemer. Han nekter dessverre både banos og peanøttsmør men håper å finne mer spennende produkter på Coop obs i morgen. Han er en mager gutt og bør ikke mer ned i vekt.

Anonymkode: 3c933...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for kjempegode tips 😃 Gutten min likte heldigvis både rismelk og mandelmel som drikke, og fikk weetabix med rismelk i kveld uten problemer. Han nekter dessverre både banos og peanøttsmør men håper å finne mer spennende produkter på Coop obs i morgen. Han er en mager gutt og bør ikke mer ned i vekt.

Anonymkode: 3c933...3f8

rismelk og mandelmelk * 😁 I morgen tidlig skal jeg lage havregrøten på havremel, krysser fingrene...

TS

Anonymkode: 3c933...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

rismelk og mandelmelk * 😁 I morgen tidlig skal jeg lage havregrøten på havremel, krysser fingrene...

TS

Anonymkode: 3c933...3f8

havremelk * omg 🙄

Anonymkode: 3c933...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han av og til får sjokoladepålegg så er First Price sitt nøttepålegg og Nøtte melkefritt også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å sjekke tannkremen han bruker. En del av dem inneholder melk. 

Detkan også være greit å sjekke håndsåpe, dusjsåpe, shampo, hudkrem, solkrem etc. Også der inneholder en del produkter melk (husk at barn ofte putter hendene i ansiktet/munnen).

Anonymkode: d2291...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder grøt, lag den på vann, det er like godt og bedre.

Soyamelken ville jeg holdt meg unna da det aller meste av soya er genmanipulert, og den økologiske er krysskontaminert av det.

Anonymkode: acde5...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.5.2018 den 12.56, AnonymBruker skrev:

Så f eks Go Vegan gulost fra Synnøve Finden går bra?

TS

Anonymkode: 3c933...3f8

Smeltet sammen med noe annet som har mye smak går bra. Den gulosten er trygg å spise, men smaker ikke godt. Har selv melkeallergi og bruker den kun for konsistensen på feks burger, og den rifflede versjonen på pizza. 

Anonymkode: 95c4b...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder vekt, kjør på med frukt mellom måltidene. Jeg har selv hatt problemer med å holde vekten oppe, og det som hjalp var at jeg ble veganer med en høy mengde frukt i kostholdet som jeg går og spiser på hele dagen. Bananer er fantastisk for å gå opp i vekt, også poteter med avocado på.

Kaloriene finnes i karbohydrater og i fett, de finnes ikke i protein. Så det man må gjøre for å legge på seg er altså å enten øke karbohydratene eller fettet. Men mye fett er belastende for kroppen, mens glukosen fra karbohydratene går rett inn i cellene og legger seg ikke i blodårene slik som fettet osv.

Anonymkode: acde5...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

havremelk * omg 🙄

Anonymkode: 3c933...3f8

Mandelmelk er snillest mot magen. Fra et IBS perspektiv. 

Anonymkode: 95c4b...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er null stress! Vi har aldri kumelk-produkter i hus og savner det heller ikke. Drikker havre og soyamelk, bruker havrerømme, havrefløte/soyafløte, havresmøreost osv.. bruker havre eller usøtet soyamelk til matlagning, og blå soyamelk til typ grøt og boller. 

Gjør deg kjent i allergihylla, og smak dere frem. Vi liker godt alt fra oatly! Masse god vegansk is også nå :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder grøt, lag den på vann, det er like godt og bedre.

Soyamelken ville jeg holdt meg unna da det aller meste av soya er genmanipulert, og den økologiske er krysskontaminert av det.

Anonymkode: acde5...e92

Soya er tipp topp! https://hepla.no/vanlige-sporsmal/er-soya-sunt-eller-helseskadelig/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du mener at genmanipulerte produkter er tipp topp så er det bare å kjøre på.

Anonymkode: acde5...e92

GMO mat er nærmest intet eksisterende i Norge ettersom at vi har et STRENGT regelverk på dette. Det som er genmodifisert skal være tydelig merket på emballasjen. Så vet du det. 

Anonymkode: 98272...ddb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden det er snakk om en 5-åring bør dere unngå rismelk. Vi har vært melkefrie ett års tid og kan anbefale å bytte til havre alternativer og veganske alternativer

Anonymkode: de4a5...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

GMO mat er nærmest intet eksisterende i Norge ettersom at vi har et STRENGT regelverk på dette. Det som er genmodifisert skal være tydelig merket på emballasjen. Så vet du det. 

Anonymkode: 98272...ddb

Nei kjære deg, les deg opp på krysskontaminering. All soya er GMO nå.

Anonymkode: acde5...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei kjære deg, les deg opp på krysskontaminering. All soya er GMO nå.

Anonymkode: acde5...e92

Har nå lest x-antall artikler om krysskontaminering, soya og gmo, og finner ikke en eneste artikkel som sier at «all soya er gmo». Så kom gjerne med kilder for å bevise påstanden din. 

Anonymkode: 98272...ddb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du mener at genmanipulerte produkter er tipp topp så er det bare å kjøre på.

Anonymkode: acde5...e92

Det er vel ikke vitenskapelig dokumentert at gmo er farlig. 

Anonymkode: 23deb...b78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Har nå lest x-antall artikler om krysskontaminering, soya og gmo, og finner ikke en eneste artikkel som sier at «all soya er gmo». Så kom gjerne med kilder for å bevise påstanden din. 

Anonymkode: 98272...ddb

93% av USA's soyaproduksjon er nå GMO: https://www.huffingtonpost.com/margie-kelly/genetically-modified-food_b_2039455.html

20% kontaminering i en forsendelse av økologiske soyabønner. Og dette er bare èn av artiklene om krysskontaminering på siden: http://www.non-gmoreport.com/articles/jun07/organic_soybeans.php

Så selv om man kjøper økologisk kan det altså være GMO, og krysskontaminerte matvarer blir ikke merket så man kan ikke unngå det. Det er derfor en overveiende sjanse for at den soyamelka du kjøper på butikken er GMO. Dette problemet er økende også, man kan ikke holde disse avlingene skilt da pollenet blåser med vinden.

Anonymkode: acde5...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden det er snakk om en 5-åring bør dere unngå rismelk. Vi har vært melkefrie ett års tid og kan anbefale å bytte til havre alternativer og veganske alternativer

Anonymkode: de4a5...10a

Hvorfor unngå rismelk?

Må også understreke at han skal ikke ha et melkeproteinfritt kosthold, men bare unngå de åpenbare kumelk-produktene som ost, risgrøt, prim osv. Jeg kjøpte kjøttboller i dag hvor det i innholdsfortegnelsen står "kan inneholde spor av melk"og dette fikk fint i fht hans restriksjoner. 

TS

Anonymkode: 3c933...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.5.2018 den 21.24, FantasDick skrev:

Hvis han av og til får sjokoladepålegg så er First Price sitt nøttepålegg og Nøtte melkefritt også. :)

Og Sjokade :)

Anonymkode: 44c35...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...