Gå til innhold

Kosthold uten kumelk, hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en 5 år gammel gutt som i følge blodprøver reagerer på kumelk (IgE 238 og klasse 2 på kumelkallergi). Barnelegen sier vi skal prøve kumelkfritt kosthold i en måned. Hun sier vi skal kutte ut de åpenbare kildene som ost og risgrøt men ikke gå ned på melkeproteinnivå. Men nå er det slik at min småspiste gutt elsker gulost, havregrøt laget på melk og prim.. Kan noen tipse meg om pålegg og retter UTEN kumelk?? Hvilken melk og ost smaker f eks best; rismelk, havremelk eller soyamelk? Kan vi bruke laktoseredusert biola og laktoseredusert melk når vi skal kjøre dette opplegget uten den åpenbare kumelken? Hva med ferdiglagede fiskegratenger og fiskepinner?

Gutten min sliter med forstoppelse og ufrivillig avgang av avføring og det er derfor vi skal legge om kostholdet.

Tusen, tusen takk for alle svar og råd da vi er HELT grønne på dette....

Anonymkode: 3c933...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner ikke helt hvordan dere skal kunne kutte ut melk, men samtidig ikke kutte ned på melkeprotein?

 

 

Anonymkode: 334a0...2d1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn tålte ikke kumelk en periode på flere år, og selv om det er en omlegging går det helt bra :)

Prøv hva ditt barn liker best av rismelk og havremelk. Hos oss byttet jeg litt på, slik at det ble soyayoghurt, rismelk å drikke og havremelk i mat.

Havregrøt med havremelk er lett å lage, evt bruk rismelk.

Så er det saftis i stedet for fløteis, noe som også er enkelt. 

Vi byttet ut alt av melk i matlaging med havremelk, kuttet ut rømme, byttet smør med olje (i baking, kaker, matlaging)

Pålegg: salami god og mager, leverpostei god og mager, skinke, kaviar, makrell i tomat på tube og boks, syltetøy, egg i alle varianter (omelett, eggerøre, egg, med tomat osv)

Til middag, gå for rent kjøtt og fisk. Kyllingfilet, karbonadedeig, svin (koteletter, spearribs, indrefilet), okse (biff). Laks, tomatsaus, ris, poteter, pasta. Mye å velge i her! Pølser er stort sett melkefri, og samme med mange ferdige kakeblandinger. Til glasur feks til sjokoladekake, kan du gå for melis, vann og kakao. 

Lykke til :)

Endret av Ild
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Skjønner ikke helt hvordan dere skal kunne kutte ut melk, men samtidig ikke kutte ned på melkeprotein?

 

 

Anonymkode: 334a0...2d1

Jeg forstod det som at man kutter ut alle melkeprodukter, men ikke alle produkter med melk; slik som brødvarer og kaker som har litt melk i seg

Anonymkode: 429ce...62f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke helt hvordan dere skal kunne kutte ut melk, men samtidig ikke kutte ned på melkeprotein?

 

 

Anonymkode: 334a0...2d1

Dietten skal ikke være såpass streng som ned på melkeproteinnivå. Melkeproteiner kan vel finnes i f eks laksepålegg mens vi skal holde oss unna de "åpenbare kumelk-produktene". Beklager at jeg ikke uttrykte meg så godt.

TS

Anonymkode: 3c933...3f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns soyamelk er best og det fungerer veldig bra. Eventuelt havre er også godt. Husk å riste spesialmelk godt før bruk. Ost laget på andre ting enn animalskmelk har jeg ikke funnet noe som smaker i nærheten av ok. Geitost og saueost (manchego er jo suuuper digg, men veldig dyr) kan være gode erstatninger om han tåler det :-) 

Du kan lage alle vanlige retter, bare bytt ut kumelk med alternativ melk.

Fiskegrateng - nei. (Pga. Hvitsaus)

Fiskepinner - ja. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Havre melk er supert, du kan lage hvit saus av den :) finnes også havre yoghurt, havre fløte og havre creme fresh :) 

min på 4 merker ikke forskjell på havregrøt med havremelk i steden for vanlig melk. Det finnes havremelk med og uten kalsium, så les på og pass på at du får den som er med kalsium. 

Det finnes også etterhvert flere typer smør uten melk. 

Anonymkode: 01503...1dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ild skrev:

Min sønn tålte ikke kumelk en periode på flere år, og selv om det er en omlegging går det helt bra :)

Prøv hva ditt barn liker best av rismelk og havremelk. Hos oss byttet jeg litt på, slik at det ble soyayoghurt, rismelk å drikke og havremelk i mat.

Havregrøt med havremelk er lett å lage, evt bruk rismelk.

Så er det saftis i stedet for fløteis, noe som også er enkelt. 

Vi byttet ut alt av melk i matlaging med havremelk, kuttet ut rømme, byttet smør med olje (i baking, kaker, matlaging)

Pålegg: salami god og mager, leverpostei god og mager, skinke, kaviar, makrell i tomat på tube og boks, syltetøy, egg i alle varianter (omelett, eggerøre, egg, med tomat osv)

Til middag, gå for rent kjøtt og fisk. Kyllingfilet, karbonadedeig, svin (koteletter, spearribs, indrefilet), okse (biff). Laks, tomatsaus, ris, poteter, pasta. Mye å velge i her! Pølser er stort sett melkefri, og samme med mange ferdige kakeblandinger. Til glasur feks til sjokoladekake, kan du gå for melis, vann og kakao. 

Lykke til :)

Soyayoghurt høres lurt ut! Og takk for mange gode tips! Han er nokså glad i egg men vi sliter veldig med å få i ham kjøtt og fisk. Han er veldig forstoppet og mister nok mye matlyst pga det. Men får behandling for dette altså, men det er veldig langvarig.. Og vi kommer nok ikke i mål uten omlegging av kostholdet.

TS

Anonymkode: 3c933...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke plantemelk man liker er personlig smak. Selv foretrekker jeg havremelk, rismelk eller mandel- og havremelk. Soyamelk bruker jeg mest i baking, til dressinger og den slags. 

Ellers er det mye kalsium i brokkoli, blomkål, mandler, grønne planter som spinat og grønnkål.

Du kan evt se etter vegansk pålegg og retter, de har aldri melk i seg. 

Peanøttsmør med bananskiver er ganske godt på skiva. Syltetøy har ikke melk i seg ihvertfall :P 

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Soyayoghurt høres lurt ut! Og takk for mange gode tips! Han er nokså glad i egg men vi sliter veldig med å få i ham kjøtt og fisk. Han er veldig forstoppet og mister nok mye matlyst pga det. Men får behandling for dette altså, men det er veldig langvarig.. Og vi kommer nok ikke i mål uten omlegging av kostholdet.

TS

Anonymkode: 3c933...3f8

Noen type melkeprodukter gir forstoppelse hos noen mennesker. Selv blir jeg forstoppet av kefir. Du kan også forsøke inkludere linfrø i kosten (1 ss om dagen), det hjelper på forstoppelse. Å spise mye grønnsaker (både ferske og frosne) kan hjelpe grunnet høyt fiberinnhold. 

Ellers så kanskje dere kan vurdere se en ernæringsfysiolog?

Anonymkode: 2a35f...f19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke plantemelk man liker er personlig smak. Selv foretrekker jeg havremelk, rismelk eller mandel- og havremelk. Soyamelk bruker jeg mest i baking, til dressinger og den slags. 

Ellers er det mye kalsium i brokkoli, blomkål, mandler, grønne planter som spinat og grønnkål.

Du kan evt se etter vegansk pålegg og retter, de har aldri melk i seg. 

Peanøttsmør med bananskiver er ganske godt på skiva. Syltetøy har ikke melk i seg ihvertfall :P 

Noen type melkeprodukter gir forstoppelse hos noen mennesker. Selv blir jeg forstoppet av kefir. Du kan også forsøke inkludere linfrø i kosten (1 ss om dagen), det hjelper på forstoppelse. Å spise mye grønnsaker (både ferske og frosne) kan hjelpe grunnet høyt fiberinnhold. 

Ellers så kanskje dere kan vurdere se en ernæringsfysiolog?

Anonymkode: 2a35f...f19

Han får 0.5-1 msk Visiblin kostfiber daglig. Han liker brokkoli heldigvis. Kjempegodt tips om å se etter veganske produkter; dette er noe jeg selv er veldig glad i 🤗 Han får alltid grovt brød og knekkebrød og aldri lyst/fint brød. Har tatt masse blodprøver nå og han har heldigvis fine verdier foreløpig. Ernæringsfysiolog blir topp om dietten blir varig.

TS

Anonymkode: 3c933...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så f eks Go Vegan gulost fra Synnøve Finden går bra?

TS

Anonymkode: 3c933...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:) 

du kan lage havregrøten på egg og vann istedenfor melk. Den blir veldig god, og inneholder også proteiner i tillegg til karbo og fiber. Fin for magen. 

Du lager grøten på følgende måte: koker opp vann og tilsetter havregrynet, tar en bitteliten dæsj med salt. Nå dette er kokt opp, knuser du et egg og rører inn egget i kjelen uten varme på. Da blir grøten fløyelsmyk og god:) 

ellers kan du bruke soyamelk etc, men de skiller seg ved varme. 

Det finnes jo så mange gode pålegg for barn som ikke inneholder melk. Feks; kaviar, makrell i tomat, kjøttprodukter, rødbetsalat, egg, most avokado med pepper, plantemargarin, banan på brødskiven, peanøttsmør ++ 

Hva det gjelder middag så er det jo bare å lage deilige retter som ikke er tradisjonell norsk husmannskost som ofte inneholder melk? Feks wok, div fiskeretter osv osv

Anonymkode: bfa01...722

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Har en 5 år gammel gutt som i følge blodprøver reagerer på kumelk (IgE 238 og klasse 2 på kumelkallergi). Barnelegen sier vi skal prøve kumelkfritt kosthold i en måned. Hun sier vi skal kutte ut de åpenbare kildene som ost og risgrøt men ikke gå ned på melkeproteinnivå. Men nå er det slik at min småspiste gutt elsker gulost, havregrøt laget på melk og prim.. Kan noen tipse meg om pålegg og retter UTEN kumelk?? Hvilken melk og ost smaker f eks best; rismelk, havremelk eller soyamelk? Kan vi bruke laktoseredusert biola og laktoseredusert melk når vi skal kjøre dette opplegget uten den åpenbare kumelken? Hva med ferdiglagede fiskegratenger og fiskepinner?

Gutten min sliter med forstoppelse og ufrivillig avgang av avføring og det er derfor vi skal legge om kostholdet.

Tusen, tusen takk for alle svar og råd da vi er HELT grønne på dette....

Anonymkode: 3c933...3f8

Jeg har en femåring som sliter med akkurat det samme som din. Vi er på tredje uke av melkefritt kosthold nå, og det går faktisk relativt greit. Min er også veldig glad i havregrøt, så jeg lager det på havremelk isteden- og det synes han er kjempegodt! Vi var på «melkeskole» med ernæringsfysiolog på vårt lokale sykehus før vi startet opp, og fikk veldig mange gode tips der. Både til konkrete produkter, til oppskrifter og til nettsider med gode tips og nyttig info. Hør med legen deres om dere kan få komme med på noe sånt, kanskje?

Men jeg synes forøvrig det er litt rart at han står på Visiblin, og ikke Movicol. Visiblin øker tarminnholdets volum- og brukes som oftest for å gjøre avføringen fastere hvis man sliter med diaré. Mannen min har IBS og periodevis veldig løs mage. Han bruker Visiblin og har gjort det av og på i perioder i flere år. Det hjelper så avføringen hans blir hardere og mer «klumpete». 

Min sønn derimot, som sliter med forstoppelse og at avføringen blir for hard, får i perioder Movicol, som bløtgjør avføringen. (Når det er sagt synes jeg heller ikke at movicol er noe «vidundermiddel» for å behandle dette- men Visiblin må jo iallfall bli HELT feil?! :klo: )

 

Anonymkode: edd91...c89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en femåring som sliter med akkurat det samme som din. Vi er på tredje uke av melkefritt kosthold nå, og det går faktisk relativt greit. Min er også veldig glad i havregrøt, så jeg lager det på havremelk isteden- og det synes han er kjempegodt! Vi var på «melkeskole» med ernæringsfysiolog på vårt lokale sykehus før vi startet opp, og fikk veldig mange gode tips der. Både til konkrete produkter, til oppskrifter og til nettsider med gode tips og nyttig info. Hør med legen deres om dere kan få komme med på noe sånt, kanskje?

Men jeg synes forøvrig det er litt rart at han står på Visiblin, og ikke Movicol. Visiblin øker tarminnholdets volum- og brukes som oftest for å gjøre avføringen fastere hvis man sliter med diaré. Mannen min har IBS og periodevis veldig løs mage. Han bruker Visiblin og har gjort det av og på i perioder i flere år. Det hjelper så avføringen hans blir hardere og mer «klumpete». 

Min sønn derimot, som sliter med forstoppelse og at avføringen blir for hard, får i perioder Movicol, som bløtgjør avføringen. (Når det er sagt synes jeg heller ikke at movicol er noe «vidundermiddel» for å behandle dette- men Visiblin må jo iallfall bli HELT feil?! :klo: )

 

Anonymkode: edd91...c89

Vi har ikke klart å få i ham Movicol, og har derfor gått på Lactulose og deretter Dulcosoft i stedet. Vi skal forsøke på nytt med Movicol men er redde for at det kommer til å bli total nekt som før. Visiblin kostfiber og Dulcosoft har vi fått forordnet fra dr Kvenshagen på Nordstrand best helse. Men da skal jeg kontakte henne også nå som vi skal endre kostholdet i fht kumelk-sensitivitet. Når vi fikk visiblin/Dulcosoft så visste vi ikke om at han var sensitiv for kumelk; dette fant vi ut først i går. Vi går ikke lenger til dr Kvenshagen da vi ikke har kommet i mål der heller.

Tusen takk for at du deler av erfaringen din 🤗

TS

Anonymkode: 3c933...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soyayoghurt er godt. Vegansk kroneis (med sjokolade) finnes nå i butikkene.

Ville hentet inspirasjon fra veganske sider, f. eks Veganmisjonen. Kan forøvrig anbefale Cashew og basilikumosten her: https://www.life.no/inspirasjon/oppskrifter-på-helsekost/frokost-mellommaltid/4-smorbar-fromums

Mandelsmør er også godt å lage selv, som erstatning for nugatti, eller prim. Veldig søtt og godt, og sunt. Man kan også kjøpe det på helsekosten, men det er dyrt.  På helsekosten har de også andre påleggsalternativer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ikke klart å få i ham Movicol, og har derfor gått på Lactulose og deretter Dulcosoft i stedet. Vi skal forsøke på nytt med Movicol men er redde for at det kommer til å bli total nekt som før. Visiblin kostfiber og Dulcosoft har vi fått forordnet fra dr Kvenshagen på Nordstrand best helse. Men da skal jeg kontakte henne også nå som vi skal endre kostholdet i fht kumelk-sensitivitet. Når vi fikk visiblin/Dulcosoft så visste vi ikke om at han var sensitiv for kumelk; dette fant vi ut først i går. Vi går ikke lenger til dr Kvenshagen da vi ikke har kommet i mål der heller.

Tusen takk for at du deler av erfaringen din 🤗

TS

Anonymkode: 3c933...3f8

Takk for hyggelig svar og forklaring :) Det er Movicol jr dere har prøvd, ikke sant? Det finnes en versjon til voksne, mens den til barn skal være mer nøytral i smaken. (Men når det er sagt, vet jeg at enkelte barn reagerer på smaken på movicol jr også! Det har heldigvis stort sett gått greit å få det i min. Men vi bruker det uansett bare i perioder, fordi lekkasjene hans ofte blir verre igjen etter en tid på movicol (eller lactulose, for den saks skyld). Så akkurat nå står han ikke på noe som helst, bortsett fra melkefritt kosthold og probiotika, som vi begynte på for en drøy uke siden. Enn så lenge ser det ut til å ha gitt bedring- men denne tilstanden har hele veien vært «opp og ned» de siste tre årene, så vi tør ikke juble for tidlig...

Hvis du bor i nærheten av fastlegen din, bor vi forøvrig rett i nærheten av hverandre ;) Vi følges imidlertid opp av lege på Ullevål, og ikke fastlegen. (Alle legene vi har møtt på Ullevål har forøvrig sagt at det ikke er mulig å teste for melkeallergi (fordi tester kan gi både falsk positiv og falsk negativ). Den eneste måten å teste dette, er derfor å prøve eliminasjon en periode, og så reintrodusere for å se om problemene kommer tilbake.)

Anonymkode: edd91...c89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Så f eks Go Vegan gulost fra Synnøve Finden går bra?

TS

Anonymkode: 3c933...3f8

Det er den gulost-etterligningen jeg synes er best, i hvert fall. Fungerer også fint til hjemmelaget pizza, f.eks.

Anonymkode: 83b91...889

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Soyayoghurt høres lurt ut! Og takk for mange gode tips! Han er nokså glad i egg men vi sliter veldig med å få i ham kjøtt og fisk. Han er veldig forstoppet og mister nok mye matlyst pga det. Men får behandling for dette altså, men det er veldig langvarig.. Og vi kommer nok ikke i mål uten omlegging av kostholdet.

TS

Anonymkode: 3c933...3f8

Kanskje han liker banan, peanøttsmør, eple (evt med kanel), avocado på brødskiva? Og ellers så er smoothie også et godt tips for å få i han mer næring (gjerne med en dæsj olje). Nøtter er kanskje også noe kaloririkt som han liker? 

Ellers så kan du lage fiskegrateng selv, med hvit saus laget på plantemelk.

Mandelmelk var forresten også en slager her i huset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes usøtet soyamelk er best i "salt" mat som bechamel, majones, pannekaker etc, mens søtet soyamelk er supert i søt mat som kaker, iskaffe, vafler etc. Havremelk i havregrøt og rismelk i risgrøt. Det finnes både fløte, yoghurt og vaniljekrem/saus laget av soya og havre. Smøreost naturell laget av havre. Rapskokos er supert på brødskiver og i all mat! 

Alt vegansk er melkefritt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Så f eks Go Vegan gulost fra Synnøve Finden går bra?

TS

Anonymkode: 3c933...3f8

Den er uten melk, men når det er sagt tenker jeg at det ikke er så veldig sunt. Mat som kjøttdeig, grandiosa, ost (vegansk eller kjøttsk) er ikke det sunneste man kan spise. Noen studier tyder også på at prosessert mat kan gi dårlig miljø for de gode bakteriene i magen, og at man kan få mageproblemer av for mye dårlig og prosessert mat. I verste fall fører dårlig mage til autoimmune problemer, så dette er egentlig et alvorlig problem i Norge som man ikke tar alvorlig nok

Dess mer grunnvarer du kjøper som ikke er et ferdigprodukt, dess bedre helse for sønnen din. Det virker kanskje vanskelig og tungvint, men om du ønsker det beste utgangspunktet for sønnen din som er mulig, så er det å spise gode råvarer og hjemmelaget mat noe av det viktigste du kan gi og lære sønnen din til å like. Vi ser at de fleste dødsfall i vesten er grunnet dårlig kosthold og dårlige kostholdsvaner

Anonymkode: 2a35f...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...