Gå til innhold

Noen som vet hvor de har billigst jord og frø? (Urter/grønnsaker-inne)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg dro innom noen vanlige blomsterbutikker for å kjøpe litt jord og frø. Men kjøpte ingenting fordi jeg syns det virket dyrt i butikkene jeg gikk innom. Jeg så på vanlige urter/grønnsaker som basilikum, oregano, paprika, tomat osv. Det kostet  50 kr for én pakke med frø og jorden var enda dyrere. Hvor er det rimeligst å kjøpe sånt? Lurer også på hvilken jord som er best å bruke til dette inne (skal bruke vanlige blomsterpotter i vinduskarmen).

Anonymkode: bce4f...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Felleskjøpet og Coop Obs var det vel som kom best ut i test som var for litt siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at du kjøper torvfri jord. Torv blir bare unødvendig fyllstoff når du skal dyrke i potter, for det inneholder ikke noe næring for plantene og det holder ikke på vannet. I tillegg til er uttaking av torv er like skadelig for miljø og biologisk mangfold som hogging av regnskog.

Mange matbutikker har greit utvalg av frø.

Anonymkode: eb52d...7fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min bruker å handle fra en svensk side som heter Impecta. Der koster det en del mindre, jeg fant f.eks. gresk oregano til 23 svenske kroner pr pakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paprika og tomat bruker lang tid fra frø til frukt, og det begynner å bli litt sent å så for at de skal rekke å modne frukt før det blir mindre lys til høsten. Et bedre alternativ kan være å kjøpe småplanter på hagesenter/Plantasjen for i år.

Urtepottene du kjøper for 14.90 på Rema er spirer av de frøene du vil kjøpe. Det kan bli vellykket å dele opp potten til enkelt/få spirer av oregano og dyrke videre på dem. Basilikumen tar du kvister av, fjerner de nederste bladparene på og lar stå i vann i vinduskarmen. Vannet bør skiftes nesten dalig. Det vokser ut røtter på ca 7-10 dager, og da gir du dem hver sin potte med jord. Dette går MYE raskerene enn frø. En potte gressløk bare planter du i mer jord og klipp gjerne ned til få cm over jorden når du planter. 

Jeg bestiller frø fra Impecta. Billig, godt utvalg og leverer raskt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fristende å kjøpe billig, men les bak på jordsekken.  Står det "Sphagum" så er det torv, altså død jord. 
Det er greit nok å spe på med i et blomsterbed, men i krukkene behøves det mer næringsrik jord.  Jeg fant god og billig jord både på Europris og på Felleskjøpet.

Jeg kjøper aldri frø.  Har prøvd, og det ble fiasko.  Derfor kjøper jeg alle slags krydder på gartneriet, og potter dem om når jeg er kommet hjem.  Da deler jeg plantene, setter dem i store potter med god jord og vanner.  De har billige terrakottapotter på Felleskjøpet.  Slik har jeg kjøkkenhage i potter :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...