Gå til innhold

Tenne på mannen- gått opp nærmere 25 kg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, syns dette er ufattelig flaut og føler meg som verdens verste kone, men merker at jeg idet siste sliter med å tenne på kroppen til mannen selvom jeg tenner på han..Han er verdens fineste, mest støttende og jeg kjenner fortsatt at det kiler i magen etter 5 års ekteskap, men når vi kler av oss, kan jeg ikke noe for at jeg ikke tenner direkte oå han, kan tenne på det han gjør, men ikke på han..Han er litt under 180 og veier nærmere 113 kg. Jeg er 158 og veier ca 55. Han trener iblant og prøver, jeg driver aktivt med CrossFit 6 dager i uka, små rund i kantene og kan spise sjokolade i hverdagen,men tror ikke jeg er overvektig...

 

vi bor ikke sammen for tiden pga jobb, men når vi er med hverandre og jeg lager mat så spiser han sunt og er ikke vanskelig å be når jeg spør om han vil være med på trening, men når han er alene og kjøper f.eks 600gr kjøttdeig så spiser han gjerne opp hele..Samme gjelder hvis jeg ikke begrenser mengden litt. Altså hvis jeg lager 1 kg biff til oss og jeg tar mine 120gr så forsvinner resten.. samme om jeg lager 500gr.

burde jeg bare vente til vi flytter sammen og dermed håpe at hverdagen vår sammen gjlr at han blir sunnere? Tenner jo på fyren sånn totalt, men kribler ikke av å se han i skjorte som det f.eks kan gjøre når jeg ser en annen mann i skjorte. En annen ting er jo at det faktisk er ganske tung å puste når han ligger over meg🙄

Anonymkode: 34448...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er midten av 20-årene, ingen barn, så han er i sin beste alder :)

Anonymkode: 34448...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klisjeen over alle - men har dere snakket om det? Kanskje snakke om kosthold? 

Anonymkode: 84aff...a25

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har snakket om trening og kosthold, vi trener jo sammen og setter oss felles mål, men at jeg syns det går utover sexlivet har jeg ikke sagt. Rett og slett fordi jeg ser han prøver..Altså hvis jeg hadde prøvd å gå ned og hadde fått den kommentaren itilegg så ville jeg blitt demotivert. 

Han er ikke fornøyd selv... men spørsmålet her er vel hvor usakelig det er av meg å mene noe om dette. Prøver jo virkelig å la være og heller motivere. Han er jo fortsatt verdens fineste 😍 Men ønsker jo en mann som orker å leke med ungene om noen år :) 

Anonymkode: 34448...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg veldig godt igjen. Kona lot kroppen forfalle etter to fødsler, og er nærmere 30 kg tyngre enn før fødslene. Det er vanskelig å få tenning ja. 

Og nei, det er ikke strekkmerker og andre forandringer som er problemet, kun overvekten. Jeg aksepterer ikke at man skal skylde på fødsel. Det er en dårlig unnskyldning for å ikke trene og leve usunt.

Anonymkode: f779d...e07

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt naturlig at du ikke tenner like mye på han lengre når han er såpass feit. Har du prøvd å dra han med på trening eller oppmuntre han til å gå ned i vekt? :)

Anonymkode: f8aad...a5a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjenner meg veldig godt igjen. Kona lot kroppen forfalle etter to fødsler, og er nærmere 30 kg tyngre enn før fødslene. Det er vanskelig å få tenning ja. 

Og nei, det er ikke strekkmerker og andre forandringer som er problemet, kun overvekten. Jeg aksepterer ikke at man skal skylde på fødsel. Det er en dårlig unnskyldning for å ikke trene og leve usunt.

Anonymkode: f779d...e07

Veldig mange sliter med vekt etter fødsel. Om hun har samme kosthold som før og er aktiv, så er det ingen unnskyldning, men en realitet. 

Anonymkode: 84aff...a25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytter dere sammen er nok sannsynligheten stor for at han slanker seg hvis det du sier stemmer :) han spiser nok med øynene og ikke med magen. Altså at han spiser det han ser. 

Er det mye mat så spiser han mye mat. Er det mindre så spiser han mindre. Så da er det nok bare å lage nok til dere begge og ikke mer en det :)

Så ville jeg heller sagt noe hvis ingenting skjer etter noen mnd boende sammen 😊

Anonymkode: e3921...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aptetiten hans er større enn det de trenger å være, og da er det vanskelig å slanke seg. han har jo et behov for å spise den store porsjonen med mat, om han ikke gjør det vil han føle "savn" og vil ikke føle seg mett slik som han bruker. Slike tilfeller går veldig sjeldent ned i vekt, med mindre de aktivt reduserer hvor mye de spiser. Da hjelper det ikke trene litt eller forsøke spise sunt, for apetitten vil alltid kreve at han overspiser. 

Så med mindre han innser at han spiser for mye og begrenser seg, så tror jeg ikke det vil hjelpe å flytte sammen

Noe han kunne gjort var å forsøke spise enda større porsjoner med for eks grønnsaker til middag. Om du for eks lager 3 kjøttkaker til hver, brokkoli og blomkålsblanding kan du lage 1 1/2 kg av for eks. Da er kjøttkaker begrenset, men den kalorifattige grønnsaksblandingen kan han spise så mye han vil av. Vær obs på at du ikke kan lage masse posesaus elelr kaloririk saus. Finnes nok oe sunnere og litt mer kalorifattig saus man kan lage. Personlig lager jeg aldri saus, så har aldri lært noen oppskrifter på det

Anonymkode: f69df...20c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes på ingen måte du er verdens verste kone. Overvekt er negativt på så mange måter. Jeg er selv mann, omtrent samme høyde og enda noen flere kg enn din samboer. Og jeg har lyst til å stille spørsmålet om han har det godt med seg selv? Er maten et substitutt for noe negativt i livet hans, altså 'trøstespising'? Føler han seg 'fanget' i forholdet deres uten mulighet for å leve ut egne drømmer og planer? Kanskje det ikke skal mer til enn noen skikkelige samtaler hvor han er i fokus. Kanskje det handler om å kunne drive med noe han har interesse for, og at det vil ta fokus vekk fra maten. Bare en tanke... 

Anonymkode: f7432...3a5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Veldig mange sliter med vekt etter fødsel. Om hun har samme kosthold som før og er aktiv, så er det ingen unnskyldning, men en realitet. 

Anonymkode: 84aff...a25

Og da øker man fysisk aktivitet eller kutter ned på antall kcal inn. Det er også en realitet.

Anonymkode: f8aad...a5a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes på ingen måte du er verdens verste kone. Overvekt er negativt på så mange måter. Jeg er selv mann, omtrent samme høyde og enda noen flere kg enn din samboer. Og jeg har lyst til å stille spørsmålet om han har det godt med seg selv? Er maten et substitutt for noe negativt i livet hans, altså 'trøstespising'? Føler han seg 'fanget' i forholdet deres uten mulighet for å leve ut egne drømmer og planer? Kanskje det ikke skal mer til enn noen skikkelige samtaler hvor han er i fokus. Kanskje det handler om å kunne drive med noe han har interesse for, og at det vil ta fokus vekk fra maten. Bare en tanke... 

Anonymkode: f7432...3a5

Veldig bra innlegg! 

Føler ofte at man går direkte på «kur» uten å egentlig komme til kjernen av problemet - å stille spørsmål som hvorfor man er overvektig osv. Og da faller man fort tilbake til samme mønster når kuren er ferdig. 

Hvordan har han det i hverdagen Ts? Har han mange venner? Godt og sosialt nettverk? Hobby? Hvor lenge har han vært overvektig? Hvordan er han psykisk? 

En annen ting, 80-90% av vektnedgang går på kosthold, du skal trene heftige mengder om du skal gå ned i vekt, men fortsette med gammelt spisemønst - det er tilnærmet umulig. Vil du gå ned i vekt er kostholdet nøkkelen. 

 

Endret av Vera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes på ingen måte du er verdens verste kone. Overvekt er negativt på så mange måter. Jeg er selv mann, omtrent samme høyde og enda noen flere kg enn din samboer. Og jeg har lyst til å stille spørsmålet om han har det godt med seg selv? Er maten et substitutt for noe negativt i livet hans, altså 'trøstespising'? Føler han seg 'fanget' i forholdet deres uten mulighet for å leve ut egne drømmer og planer? Kanskje det ikke skal mer til enn noen skikkelige samtaler hvor han er i fokus. Kanskje det handler om å kunne drive med noe han har interesse for, og at det vil ta fokus vekk fra maten. Bare en tanke... 

Anonymkode: f7432...3a5

Helt enig, her ligger årsaken til mange overvektige kropper, også min.

Det psykiske spiller faktisk en stor rolle, selv om det sjeldent blir skrevet eller snakket om. Jeg gikk opp mye etter å ha vært deprimert i lang tid, uten at jeg selv forsto at jeg var deprimert, før det ble til en alvorlig depresjon. I følge legen min så gikk man ned i vekt når man var deprimert, så det kunne jeg ikke være. 

Når man sliter psykisk så vil mange trøstespise og da er man i en svært vond sirkel det er vanskelig å komme seg ut av. 

Anonymkode: 45853...4a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er kanskje litt dumt å lage en kilo biff når han er overvektig? 

Jeg kan forstå du sliter med å tenne på han om han er veldig overvektig. I stedet for å være tilskuer til at han legger på seg, så snakk med han om det og hjelp han begrense seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, føler vi prater god og tror ikke han sliter, men skader jo aldri å spørre mert:) og forskjellen er jo at han er vandt til at jeg lager mat og drar han med på trening, men siden vi stort sett møtes lørdag-søndag så trener han altså nå 1 dag u uka med meg iforhold til 6 før.. så han sier jo selv at det er ork å lage mat.

 

kilo biff er jo ofte fordi det kan være smart å ha til lunsj eller at jeg tenker at han skal slippe å lage middag dagen etterpå :) men må kanskje slutte for er aldri rester 🙄

Anonymkode: 34448...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Hei, syns dette er ufattelig flaut og føler meg som verdens verste kone, men merker at jeg idet siste sliter med å tenne på kroppen til mannen selvom jeg tenner på han..Han er verdens fineste, mest støttende og jeg kjenner fortsatt at det kiler i magen etter 5 års ekteskap, men når vi kler av oss, kan jeg ikke noe for at jeg ikke tenner direkte oå han, kan tenne på det han gjør, men ikke på han..Han er litt under 180 og veier nærmere 113 kg. Jeg er 158 og veier ca 55. Han trener iblant og prøver, jeg driver aktivt med CrossFit 6 dager i uka, små rund i kantene og kan spise sjokolade i hverdagen,men tror ikke jeg er overvektig...

 

vi bor ikke sammen for tiden pga jobb, men når vi er med hverandre og jeg lager mat så spiser han sunt og er ikke vanskelig å be når jeg spør om han vil være med på trening, men når han er alene og kjøper f.eks 600gr kjøttdeig så spiser han gjerne opp hele..Samme gjelder hvis jeg ikke begrenser mengden litt. Altså hvis jeg lager 1 kg biff til oss og jeg tar mine 120gr så forsvinner resten.. samme om jeg lager 500gr.

burde jeg bare vente til vi flytter sammen og dermed håpe at hverdagen vår sammen gjlr at han blir sunnere? Tenner jo på fyren sånn totalt, men kribler ikke av å se han i skjorte som det f.eks kan gjøre når jeg ser en annen mann i skjorte. En annen ting er jo at det faktisk er ganske tung å puste når han ligger over meg🙄

Anonymkode: 34448...468

Høres ut som en fyr med en svært dårlig total forståelse for kosthold og ernæring. Om han har kommet sålangt på vekta pr idag så blir det vanskeligere i 30årene. Med mindre han modnes og tar et pensum i ernæring så må du nesten gjøre deg opp en mening om hvorvidt du ser for deg en fremtid med denne kroppen. 

113kg på 180cm resulterer i mye usunt viceralt fett...be han roe ned på karbohydratene og det kraftig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig mange sliter med vekt etter fødsel. Om hun har samme kosthold som før og er aktiv, så er det ingen unnskyldning, men en realitet. 

Anonymkode: 84aff...a25

Nei, det erikke en realitet. Fortsatt er det slik at mindre kalorier inn enn ut gir vektnedgang. Dette endrer seg ikke for de som har født barn. Finnes mange esempler på mødre som har kommet seg tilbake til vekta før fødsel. Da er det frustrerende når man opplever at partneren sier at "sånn er det bare".

Anonymkode: f779d...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, mannen din er definivt i tyngste laget, og spiser usunne mengder kjøtt, men jeg reagerer når du selv sier du er "smårund" når du er 158/55 og trener 6(!) dager i uka. Det høres heller ikke ut som et sunt forhold til kroppen sin, så ikke overfør dine hangups til mannen, er du snill. 

Anonymkode: f5489...478

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig mange sliter med vekt etter fødsel. Om hun har samme kosthold som før og er aktiv, så er det ingen unnskyldning, men en realitet. 

Anonymkode: 84aff...a25

30 kilo??? Aldri i livet om det er naturlig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å ikke lenger tenne skikkelig på partneren er et kraftig varseltegn. Sex er limet som skal holde oss sammen, så sånt er det all grunn til å ta på alvor enten det er mannen eller kvinnen som sliter med tenninga og hva som er årsaken til det. Det høres ut som han kan få et mye bedre kosthold når dere flytter sammen, så kanskje det kan gå seg til? Han vil forhåpentligvis la seg påvirke i positiv retning og ikke føle trang til å dytte i seg usunne ting så snart han er ute av døra, men da må dere nok også snakke mye om kosthold og matmengder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...