Gå til innhold

Bruker dere engangskluter for å vaske do?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bruker en eller annen klut (som regel den som ligger øverst/nærmest) utenpå toalettet og oppå lokket, dopapir under lokket, på ringen og over 'spylekanten' og børste nedi skålen. Sammen med en eller annen såpe, litt etter hvor gjenstridige flekkene er. Jeg fikser ikke klor-lukten, så jeg bruker helst Domestos i toalettet, jif skurekrem om det trengs og en eller annen spray på utsiden/lokket/ringen.

Anonymkode: 2e8e7...c52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker dopapir. 

Anonymkode: ac3b1...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

 klorspray 

Anonymkode: 5e8e5...383

Og det puster du inn?! 

Anonymkode: c82ef...166

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange bruker klor. Er det fordi dere kun vasker doen etter omgangssyke eller har dere alle sammen nedsatt immunforsvar? 

Jeg vasker med mikrofiberklut med vann.

Anonymkode: c82ef...166

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg, så mye hysteri🙄 Her er garantert brukt samme microfiber klut både til toalett, støvtørk og kjøkken. Alt kokvaskes jo, så det gjør jo ikke noe. Ingen av oss er blitt syke her heller😂 

Anonymkode: ab67a...4bf

Samme her! Har prøvd flere ganger å ha fargesystem på klutene... men glemmer etterhvert hvilken farge som var tiltenkt hvilket formål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir alle flater desinfisert med Antibac :sleep:

Anonymkode: 1bc9c...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til og med føttene :sleep:

Anonymkode: 1bc9c...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruker klut og jif baderomsspray. Har vaska alle kluter sammen med håndklær på 60 grader hittil. Klutene har blitt brukt litt over alt, og ingen har daua eller blitt syke hittil. Men bør vel kokvaskes, ja. Blir bare veldig mye ekstravask for noen få kluter.

Anonymkode: ed240...757

Vi gjør som deg. Klut og spray eller klut og såpevann i bøtte og vasker klutene sammen med håndklær på 60 grader og klutene går om hverandre i hele huset. Vi er heller aldri syke. Vi er fornøyd med vår ordning og kommer ikke til å begynne med kokevask.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egne til kjøkken- kjøkkenkluter, på badet brukes det bare vaskekluter. Men kjører alt i samme maskin på 90 grader, med bomullstruser og håndduker. Med to barn i hus kjøres det kokvask annenhver dag. 

Anonymkode: ff6de...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det puster du inn?! 

Anonymkode: c82ef...166

Nei. De fleste i dag er klar over faren med spraysåper. Men er stor forskjell å spraye nedi en do, kontra å spraye et dusjkabinett. Man må ikke puste inn sprayen man sprayer. 

Anonymkode: 5e8e5...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker alle slags kluter sammen i vaskemaskinen på 90 grader. Tar også med håndklær og undertøy som tåler høy temperatur. Man har jo også såpe i maskinen, så det blir rent.

Så vidt jeg vet anbefaler ikke Folkehelseinstituttet å bruke klorin, fordi det kan skape multiresistente bakterier som ikke bare kan være resistente mot klor, men også antibiotika.

Anonymkode: 982ab...d2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 1 type klut på toalettet, vaker med klorin på badet inkl toalettet. Da dreper man alt av bakterier og lukter rent :alice: (elsker lukten av klor)... Syntes det blir litt for dumt å bruke engangs kluter til toalettet, det er evt bare deg og dine nærmeste som har sitti der, man dauer ikke av bakteriene derfra. Vasker kluten med andre type kluter og kjøkkenhåndklær osv på 60-80 grader. 

 

Anonymkode: ee154...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker gamle klær, håndklær, sengetøy osv. som jeg klipper opp, kaster de i søpla etterpå 😊 Synes det er mest miljøvennlig

Anonymkode: f184f...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker 1 type klut på toalettet, vaker med klorin på badet inkl toalettet. Da dreper man alt av bakterier og lukter rent :alice: (elsker lukten av klor)... Syntes det blir litt for dumt å bruke engangs kluter til toalettet, det er evt bare deg og dine nærmeste som har sitti der, man dauer ikke av bakteriene derfra. Vasker kluten med andre type kluter og kjøkkenhåndklær osv på 60-80 grader. 

 

Anonymkode: ee154...5a6

Vasker du virkelig kjøkkenhåndklær sammen med kluter du bruker på do på 60 grader...?

Anonymkode: f184f...4d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er i overkant hysterisk å bruke klor hver gang man vasker badet! Det holder lenge med såpe og vann, så lenge ikke noen har hatt omgangssyken. 

Vi bruker forøvrig mest Enjo sitt vaskesystem, altså såpefritt, på badet. Nedi doskåla bruker vi vaskekost og Klar sin wc-såpe. Vasker de klutene på 60 grader sammen med håndklær og vaskekluter. Vasker de ikke sammen med kjøkkenkluter. Kjører en 90 grader vask i ny og ne. Vi er svært sjelden syke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sprayet toalettet med klor på alle overflater, lar det virke mens jeg dusjer, og så dusjer jeg det av med varmt vann. Funker veldig bra. Toalettet har aldri vært renere enn det er etter at jeg begynte med dette. Vannet kommer til overalt. 

Anonymkode: ade85...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5/22/2018 den 0.35, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hva som er mest riktig men jeg har alltid brukt tørkepapir og spray jeg. Kaster papiret i do og drar ned før jeg tar skåla med dobørsten. 

Anonymkode: cfc96...dd6

Ditto! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2018 den 0.31, AnonymBruker skrev:

Forsøkte å finne ut av hvordan folk vasker selve doen, og ble litt overrasket da jeg leser at ganske mange bruker engangskluter som de kaster etter bruk. Jeg er ikke en miljøfreak selv, men selv jeg synes det virker utrolig unødvendig. Har selv alltid brukt mikrofiberklut og litt klor, og så har jeg hevet klutene på kokvask m/ekstra skylling etterpå. Har null oversikt over hvilke kluter som har blitt brukt på doen, så har garantert brukt tidligere "dokluter" til å vaske kjøkkenet med. Men er det så ille da? Har så langt jeg vet aldri blitt syk av denne ordningen.

Hva er det mest riktige å gjøre her?!

Anonymkode: 42d70...cb8

For det første, microfiber kluter skal ikke i klorin. For det andre er du mijøfrik så bruker du ikke klorin i yide og utide. Massiv klorbruk kan gi mulitresistente bakterier, på lik linje med massiv antibiotikabruk når antibiotika er unødvendig. Dermed går din klorbruk utover oss alle. 

Vasker du en maskin med bare den ene dokluten, elelr blander du alt i et eneste sannsurium i maskinen din? Uansett lite gjennomtenkt måte å håndtere dukluter på. 

Vi bruker servietter vi ellers ville kastet av den typen Ikea og Obs selger. De har vi under glass og tallerkner inntil de begynner å bli stygge, da blir du dovaskbrukt og kastet i toalettet etter bruk. 

Anonymkode: 3d90a...8ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker den dosåpe (sånn med tut) med dobørste, utenfor tar jeg mikrofiber med såpevann rett fra vasken. Ny mikroklut i vasken/krana. Gulvvask på gulvet. Etterpå hives alt i maskinen med håndklær og kluter, fra både bad, do og kjøkkenet i samme maskinen og alltid på 95 gr. 

Anonymkode: 2c4a4...185

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...