Gå til innhold

Bruker dere engangskluter for å vaske do?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Forsøkte å finne ut av hvordan folk vasker selve doen, og ble litt overrasket da jeg leser at ganske mange bruker engangskluter som de kaster etter bruk. Jeg er ikke en miljøfreak selv, men selv jeg synes det virker utrolig unødvendig. Har selv alltid brukt mikrofiberklut og litt klor, og så har jeg hevet klutene på kokvask m/ekstra skylling etterpå. Har null oversikt over hvilke kluter som har blitt brukt på doen, så har garantert brukt tidligere "dokluter" til å vaske kjøkkenet med. Men er det så ille da? Har så langt jeg vet aldri blitt syk av denne ordningen.

Hva er det mest riktige å gjøre her?!

Anonymkode: 42d70...cb8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke hva som er mest riktig men jeg har alltid brukt tørkepapir og spray jeg. Kaster papiret i do og drar ned før jeg tar skåla med dobørsten. 

Anonymkode: cfc96...dd6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hva som er mest riktig men jeg har alltid brukt tørkepapir og spray jeg. Kaster papiret i do og drar ned før jeg tar skåla med dobørsten. 

Anonymkode: cfc96...dd6

Samme gjør jeg også.

Anonymkode: d88c5...a6f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, så mye hysteri🙄 Her er garantert brukt samme microfiber klut både til toalett, støvtørk og kjøkken. Alt kokvaskes jo, så det gjør jo ikke noe. Ingen av oss er blitt syke her heller😂 

Anonymkode: ab67a...4bf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har null oversikt over hvilke kluter som har blitt brukt på doen, så har garantert brukt tidligere "dokluter" til å vaske kjøkkenet med. Men er det så ille da?

*Grøss* det hadde ikke gått her i huset :) 

Anonymkode: 1bc9c...b70

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprayet med klorspray og tørker av med dopapir.

Anonymkode: 5e8e5...383

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

*Grøss* det hadde ikke gått her i huset :) 

Anonymkode: 1bc9c...b70

Kjører du egne kokevask for hver type klut?

Anonymkode: d88c5...a6f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Senil

Ellers er det vel kjent i alle verdens land at rosa klut er til do og blå til kjøkken😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hva som er mest riktig men jeg har alltid brukt tørkepapir og spray jeg. Kaster papiret i do og drar ned før jeg tar skåla med dobørsten. 

Anonymkode: cfc96...dd6

Tørkepapir skal  ikke i do!  Det løses ikke  opp på samme måte som dopapir. Du risikerer tette kloakkrør m.m.

Anonymkode: 1bc9c...b70

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kjører du egne kokevask for hver type klut?

Anonymkode: d88c5...a6f

:riste: Doen vaskes  med antibac + toalettpapir og antibac + klut (billigklut) som kastes  i søpla etterpå

Anonymkode: 1bc9c...b70

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Senil skrev:

Ellers er det vel kjent i alle verdens land at rosa klut er til do og blå til kjøkken😂

Hvordan vasker du klutene dine da?

Anonymkode: d88c5...a6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Senil
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan vasker du klutene dine da?

Anonymkode: d88c5...a6f

Bruker dopapir og spray jeg. Men jobber innen helse og vært flere steder. Alltid samme system. Der vaskes kluter på 95c. Men man bruker jo ikke kluter nedi do eller der det er synlig avføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om man koker dokluter i en egen kasserolle i 10 minutter sammen med litt zalo, blir de rene.

Anonymkode: 1bc9c...b70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Senil skrev:

Bruker dopapir og spray jeg. Men jobber innen helse og vært flere steder. Alltid samme system. Der vaskes kluter på 95c. Men man bruker jo ikke kluter nedi do eller der det er synlig avføring.

Da gjør vi det på samme måte. Jeg bare stusser på folk som er opptatt av å ha egne kluter til hvert formål, hvorpå de kaster alle klutene sammen på kokevask etterpå.... :rolleyes: 

Fargekodene er jo for å ikke krysskontaminere, altså med brukte kluter.

Anonymkode: d88c5...a6f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sprayet med klorspray og tørker av med dopapir.

Anonymkode: 5e8e5...383

Får du ikke klor på stumpen da? Eller tørker du over med vann etter bruk av klorspray  på doringen?

Anonymkode: 1bc9c...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bruker ikke engangskluter lenger (gjorde det en periode da vaskemaskinen vi hadde ikke hadde kokevaskfunksjon), men har egne kluter for baderomsvask, så de klutene blir ikke brukt til kjøkken, støvtørking, o.l. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Senil skrev:

Bruker dopapir og spray jeg. Men jobber innen helse og vært flere steder. Alltid samme system. Der vaskes kluter på 95c. Men man bruker jo ikke kluter nedi do eller der det er synlig avføring.

Hvilken spray bruker du? Og tørker du over med vann etterpå?

Anonymkode: 1bc9c...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Får du ikke klor på stumpen da? Eller tørker du over med vann etter bruk av klorspray  på doringen?

Anonymkode: 1bc9c...b70

Aldri tenkt over. Bare tørker med papir. Ikke vann etterpå. Men ser ikke på det som et problem altså.

Anonymkode: 5e8e5...383

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, vscare skrev:

Bruker ikke engangskluter lenger (gjorde det en periode da vaskemaskinen vi hadde ikke hadde kokevaskfunksjon), men har egne kluter for baderomsvask, så de klutene blir ikke brukt til kjøkken, støvtørking, o.l. :)

Blir det ikke mange maskiner med fillevask da?

Anonymkode: d88c5...a6f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...