Gå til innhold

Hvor ofte rengjør dere hva? (Gulv, vinduer, dusj osv)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker å lage en kalender som jeg og samboer kan følge ifht rengjøring/rydding. Vi har flyttet i ny leilighet og ønsker å forsøke å holde det mest mulig ryddig og rent rundt oss. Men i en travel hverdag så er det lett ting kan bli glemt og utsatt. 

Første prioritet blir å finne en plass til alt. Også tenker jeg å lage en plan som er "lett" å følge. Vi rekker neppe å Feks sette av hver søndag til full rengjøring, da er det heller bedre å gjøre litt hver/annenhver dag. 

Derfor lurer jeg på hvor ofte en bør rengjøre hva? Støvsuging, vinduer, vask av gulv, speil, dusj osv! Har hund og har gitt opp å støvsuge hver dag (men hvor ofte er ok)?

Anonymkode: 46826...c43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Støvsuger og tørker støv hver 5. uke. Vasker gulv, dusj og dass etter behov.

IM A MAN!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar vel en grundig vask hver 14.dag. Ellers så holder jeg det vedlike ved å tørke over overflater, og rydde opp etter meg hver gang ting ikke ligger der de skal :) Hadde jeg hatt hund så hadde jeg nok støvsugd 1 dag hver uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støvsuger hver dag. Har ingen dyr men har barn som griser. 🙈 vasker gulv, vinduer, lister osv en dag i uken . Vinduene kan det gå 2 uker mellom innimellom. Dusj vasker jeg egentlig hverdag når jeg dusjer. 

Anonymkode: 37907...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker å lage en kalender som jeg og samboer kan følge ifht rengjøring/rydding. Vi har flyttet i ny leilighet og ønsker å forsøke å holde det mest mulig ryddig og rent rundt oss. Men i en travel hverdag så er det lett ting kan bli glemt og utsatt. 

Første prioritet blir å finne en plass til alt. Også tenker jeg å lage en plan som er "lett" å følge. Vi rekker neppe å Feks sette av hver søndag til full rengjøring, da er det heller bedre å gjøre litt hver/annenhver dag. 

Derfor lurer jeg på hvor ofte en bør rengjøre hva? Støvsuging, vinduer, vask av gulv, speil, dusj osv! Har hund og har gitt opp å støvsuge hver dag (men hvor ofte er ok)?

Anonymkode: 46826...c43

Man rengjør ting når det trengs. 

Her støvsuger Robot hver dag og alle er ansvarlig for å rydde etter seg. Dusjen ser vi når trenger vask, vinduene vaskes til 17. Mai. 

Nytter lite med en kalender dersom støvet flyter eller du ikke har tid den dagen kalenderen sier at nå skal det gjøres.

System er ok, men kalenderpliktvasking er kilden til konflikter.

Anonymkode: 3b35a...9b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en stor hund med ekstreme røyteperioder, og i røyteperiodene støvsuger og/eller mopper vi gulvene minst en gang per dag, av og til oftere. Når det ikke er røyting holder det med ukentlig rengjøring av gulvene. Ellers vasker vi bad og do ukentlig, inkl speiler, dusjvegger og kraner, og støvtørking annenhver uke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar alt hver 14.dag, men fordeler det på ukene da, så ikke alt faller på én uke. Unntaket er benker og overflater som vaskes etter behov (noen ganger i uka.) Og vinduer. De trenger man ikke å vaske ofte i det hele tatt, typ 1-2 ganger i året. Vi vasker da altså alle gulver, støvsuger alle rom, vasker bad, skifter på seng og tar støvtørk hver 14.dag. 

Anonymkode: 2dcf0...e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hund med pels som røyter. Støvsuger eller mopper derfor hver dag. Noe mindre enn det og hårdottene flyr rundt om kring på gulvet :P Badet vaskes ca. en gang i uka, av og til litt sjeldnere, er det kjedeligste som finnes! Vinduer vaskes ikke oftere enn en gang i halvåret, kanskje. Støv tar vi når vi ser det er behov, kommer mye an på årstiden. Blir mer støv på vinteren når vi er mer inne og vi fyrer i peisen. Gulv ca. hver tredje/fjerde uke, burde sikkert vasket de oftere:sjenert:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laget liste når jeg var tenåring fordi det meste falt på meg og ikke mine søsken. Faren vår laget middag, tok seg av klesvask, innkjøp og utendørs og innvendig vedlikehold, vask av vinduer, bytte av gardiner. Han gjorde sikkert mer, men jeg husker ikke helt, husker i alle fall at om han hadde hatt masse gjester ryddet og vasket han selv etterpå. I alle fall når jeg laget lista ble den ikke godt mottatt selv om det bare ville ta 10-15 minutter for hver av oss daglig. Men den fungerte greit og klagene forsvant. Den gangen vasket vi hele huset, støv tørking, støvsuging, vask av gulv hver fredag. Hadde stort hus så fordelte det også. 

Gjøremål midt i uka var vask av bad og wc to ganger, oppvask, vaske yttergang ved behov, ta ut søpla, klippe plen, så det var ikke rare greiene. Men hvis alt hadde falt på meg ville det blitt mye i tillegg til skole og fritidsaktiviteter, hest og hund. I tillegg hadde vi mye besøk så det ble lett mer oppvask og større behov for rengjøring av bad og wc. 

Rundvask betalte faren vår andre for å gjøre, så det slapp vi heldigvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.5.2018 den 22.33, Nasse Nøff ❤ skrev:

Tar alt etter behov og før det blir "æsj" men mer "Hmm.. om mamma kommer så vil hun gi meg et par blikk... så frem med vaskebøtten". 

Dette. 

Skal aldri ha mørke gulv igjen, alt (og jeg mener alt) vises. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 3 voksne ingen barn eller dyr. Støvsuger en gang i uka. Går over kjøkkenbenken hver dag. Vasker toalett og bad en gang i uka.

Anonymkode: 3950c...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.5.2018 den 22.22, AnonymBruker skrev:

Tenker å lage en kalender som jeg og samboer kan følge ifht rengjøring/rydding. Vi har flyttet i ny leilighet og ønsker å forsøke å holde det mest mulig ryddig og rent rundt oss. Men i en travel hverdag så er det lett ting kan bli glemt og utsatt. 

Første prioritet blir å finne en plass til alt. Også tenker jeg å lage en plan som er "lett" å følge. Vi rekker neppe å Feks sette av hver søndag til full rengjøring, da er det heller bedre å gjøre litt hver/annenhver dag. 

Derfor lurer jeg på hvor ofte en bør rengjøre hva? Støvsuging, vinduer, vask av gulv, speil, dusj osv! Har hund og har gitt opp å støvsuge hver dag (men hvor ofte er ok)?

Anonymkode: 46826...c43

Det spørs om dere har barn. Med små barn er det mye mer behov for rengjøring av gulvet for eksempel eller fingeravtrykkene fra vinduene (vi har sånne fra gulv til tak). Med to små kan jeg si at jeg støvsuger gulvet hver dag, noen ganger et par ganger daglig i stue og kjøkken, vinduene vaskes et par ganger i uka. Speil ved behov, dusj og dass hver helg. 

Anonymkode: 0fa5c...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...