Gå til innhold

"Antibarnevern"-grupper på facebook del 3

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var inne og las der en gang, og da var det en lang tråd om at noen hadde blitt sendt på et mødrehjem der det hadde blitt tatt IQ-test på babyen. Og så hadde de blitt fratatt babyen fordi den hadde avvik eller hva det var. Mange var helt enig, at dette mødrehjemmet gjorde dette, det hadde de også hørt. 
Noen skrev at de aldri hadde hørt om IQ-test på babyer og da fikk de til svar at jo, det fantes og ble flittig brukt. 
Var helt absurd. 

En annen ting med ensidige historier om f eks barnevernet man skal huske på, er at de er underlagt taushetsplikt. Derfor kan folk si det de vil uten at barnevernet kan komme med sin versjon.

Anonymkode: 76986...ae2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ta deg sammen er du snill. Vær saklig, så får du ett saklig svar tilbake. Selfølgelig er alle mødre redd for å miste det aller kjæreste man har. Og det gjør det ikke noe bedre når det finnes en side som alle kan lese.  Og der står jo det hvor grusom bv har vært mot de, og at de bryter lovene hele tiden. Ts

Anonymkode: a64fc...b65

Det er saklig. Jeg forstår oppriktig ikke hvordan man kan tro på noe slikt. Da bør man i det minste sette seg inn i hvordan omsorgsovertakelse foregår og ikke anta at vi bor i et land hvor barn som går ned 30 gram blir rapportert inn til myndighetene fra helsestasjonen. 

Anonymkode: 9eb98...74a

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Var inne og las der en gang, og da var det en lang tråd om at noen hadde blitt sendt på et mødrehjem der det hadde blitt tatt IQ-test på babyen. Og så hadde de blitt fratatt babyen fordi den hadde avvik eller hva det var. Mange var helt enig, at dette mødrehjemmet gjorde dette, det hadde de også hørt. 
Noen skrev at de aldri hadde hørt om IQ-test på babyer og da fikk de til svar at jo, det fantes og ble flittig brukt. 
Var helt absurd. 

En annen ting med ensidige historier om f eks barnevernet man skal huske på, er at de er underlagt taushetsplikt. Derfor kan folk si det de vil uten at barnevernet kan komme med sin versjon.

Ja den tråden har jeg også lest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det er en STOR ting som skremmer meg, og det er folket på den facebook-gruppen. Jeg vet om flere som er der inne som er dømt pedofile, de er aktive og vil ha sympati (noe jeg ser de får ofte der inne) Mange der inne støtter hverandre, og skriver så mye rart der inne uten å virkelig vite hva som står bak. De skremmer mødre og fedre ved å si "røm vekk fra landet" og ber unge barn om å "stikke av før barnevernet tar dere"  Hva mener dere? Tar barnevernet virkelig barn helt uten videre? 

Er den gamle tråden om denne Facebook-gruppa stengt?

De som skriver der inne er de som ikke ser seg selv, som gjerne er sinte og frustrerte i en annen liga, som mener at en urett har blitt gjort mot dem. De legger ukritisk ut bilder og dokumenter. 

Det er dessverre synd at den eksisterer fordi at de hisser hverandre opp og gjør hverandre vondt. Dersom man sliter og har det vondt, dersom man sliter og har problemer med barnevernet, så ikke gå på Facebook. Det er som rusmisbrukere som heier på hverandre, mens de ruser seg. 

Endret av Sylveon
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er saklig. Jeg forstår oppriktig ikke hvordan man kan tro på noe slikt. Da bør man i det minste sette seg inn i hvordan omsorgsovertakelse foregår og ikke anta at vi bor i et land hvor barn som går ned 30 gram blir rapportert inn til myndighetene fra helsestasjonen. 

Anonymkode: 9eb98...74a

Jeg hadde et nyfødt barn som gikk ned mye i vekt da jeg leste dette, med følelser i sving pga sykdom hos barnet og hormoner man gjerne har etter en fødsel. Men jeg forstod vel selv som jeg SKREV at det umulig kunne stemme? Ingen poeng i å mene at det er skremmende eller være stygg. 

Anonymkode: 0d04c...834

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Var helt absurd. 

Men nå har det jo vært vist opplæringsvideoer som de ansatte på mødrehjem lærer av. Det er skremmende å se. De lærer å undersøke tilknytning på helt feil måte. Her er et eksempel. 

Eks. 

Mor leker med barnet på 2-3 år. Barnet viser frem et tog. 

Mor sier Oj, så fint tog, har konstant blikkkontakt med barnet. 

Eks. 

Mor leker med samme barn, barnet viser frem et tog. Mor plukker opp en bil (fordi moren vet barnet elsker biler) 

Moren sier, å så fint tog, se her, en gul bil. 

Hvilken av disse situasjonene vitner om dårlig tilknytning og hemmer barnet i læring og tilknytning? Jo, situasjon 2, mor møter ikke barnet, og styrer leken over, lar ikke barnet ta initiativ. 

Anonymkode: e897d...b59

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men nå har det jo vært vist opplæringsvideoer som de ansatte på mødrehjem lærer av. Det er skremmende å se. De lærer å undersøke tilknytning på helt feil måte. Her er et eksempel. 

Eks. 

Mor leker med barnet på 2-3 år. Barnet viser frem et tog. 

Mor sier Oj, så fint tog, har konstant blikkkontakt med barnet. 

Eks. 

Mor leker med samme barn, barnet viser frem et tog. Mor plukker opp en bil (fordi moren vet barnet elsker biler) 

Moren sier, å så fint tog, se her, en gul bil. 

Hvilken av disse situasjonene vitner om dårlig tilknytning og hemmer barnet i læring og tilknytning? Jo, situasjon 2, mor møter ikke barnet, og styrer leken over, lar ikke barnet ta initiativ. 

Men man er vel ikke en dårlig mor bare av den grunn? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker en gang for lenge siden så var jeg innom gruppa og leste et innlegg hvor en mor mente at hun var fratatt barna på grunn av at hun glemte å ta med ytterjakke til det ene barnet i barnehagen en gang  og skjærte for tykke skiver til lunsj (🙄). Hun publiserte også bilder av en slags rapport fra BV hvor det stod langt mer alvorligere ting enn det hun nevnte i innlegget. Så tydeligvis mange som mangler innsikt og ikke greier å forstå omfanget av situasjonen. 

Anonymkode: 34dd1...509

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men man er vel ikke en dårlig mor bare av den grunn? 

Dette er nok bare en av flere faktorer de bedømmer ut fra. Men nå viser tall at en stor del av de som drar på mødrehjem også frivillig mister barnet, hvertfall for en periode til saken kommer opp i fylkesnemnda, det kan ta alt fra 3 uker til 6 måneder. 

Mange har også kritisert mødrehjem fordi de er så lukket, mye mer lukket enn barnevernet som organ. Det er vanskelig å vite hva de bedømmer og hvordan de arbeider. 

Er vel også en som uttalte en teoretisk hypotese som tilsa at om man sendte 10 helt oppegående mødre som egentlig ikke trengte hjelp, til et mødrehjem, så ville 7 av disse miste barnet sitt. Men merk dere, dette var hypotetisk, og en teori. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok bare en av flere faktorer de bedømmer ut fra. Men nå viser tall at en stor del av de som drar på mødrehjem også frivillig mister barnet, hvertfall for en periode til saken kommer opp i fylkesnemnda, det kan ta alt fra 3 uker til 6 måneder. 

Mange har også kritisert mødrehjem fordi de er så lukket, mye mer lukket enn barnevernet som organ. Det er vanskelig å vite hva de bedømmer og hvordan de arbeider. 

Er vel også en som uttalte en teoretisk hypotese som tilsa at om man sendte 10 helt oppegående mødre som egentlig ikke trengte hjelp, til et mødrehjem, så ville 7 av disse miste barnet sitt. Men merk dere, dette var hypotetisk, og en teori. 

Ja har hørt mye om disse mødrehjemmea...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle foreldre gjør feil, de fleste ikke av vond vilje. De aller fleste foreldre gjør mye bra. De færreste foreldre opplever bekymring fra barnevernet, men da også går det som oftest bra. 

jeg jobber i barnevernet og hjelpen som gis er ment godt. I de aller fleste tilfeller gis hjelpen til familien hos barnet som bor hjemme. Det er hva vi alle ønsker skal kunne fortsette, så langt det går. Det er i de ytterst få tilfellene barn midlertidig flyttes i beredeskapshjem/ fosterhjem/ institusjon. 

Anonymkode: 26ff3...6ec

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en person på den gruppen som mener at bv har ødelagt guttene hans, og han legger ut masse sensitiv informasjon, videoer av barna osv. I følge bv har visst de barna alvorlig PTSD og er veldig traumatiserte, men han mener at han har gitt omsorg som var helt normal og akseptert for en generasjon siden, hva nå enn det betyr. Creepy fyr. 

Anonymkode: f9d6f...a40

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er en person på den gruppen som mener at bv har ødelagt guttene hans, og han legger ut masse sensitiv informasjon, videoer av barna osv. I følge bv har visst de barna alvorlig PTSD og er veldig traumatiserte, men han mener at han har gitt omsorg som var helt normal og akseptert for en generasjon siden, hva nå enn det betyr. Creepy fyr. 

Jeg har sett mange av innleggene hans og de er så sjukt drøye og utleverende. Han bekrefter jo for barnevernet at han har null selvinnsikt og et jo definitivt sin egen verste fiende. 

Anonymkode: ea490...1e7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Off stakkars barn... :( ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Alle foreldre gjør feil, de fleste ikke av vond vilje. De aller fleste foreldre gjør mye bra. De færreste foreldre opplever bekymring fra barnevernet, men da også går det som oftest bra. 

jeg jobber i barnevernet og hjelpen som gis er ment godt. I de aller fleste tilfeller gis hjelpen til familien hos barnet som bor hjemme. Det er hva vi alle ønsker skal kunne fortsette, så langt det går. Det er i de ytterst få tilfellene barn midlertidig flyttes i beredeskapshjem/ fosterhjem/ institusjon. 

Anonymkode: 26ff3...6ec

Synest dere gjør mye flott jeg, kjenner flere som kan si det samme også. Det må være en tøff jobb dere har... tanta mi jobber i bv, og en ting er sikkert, hun er meget dyktig.  Ts

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var helt absurd. 

Er kanskje ikkje så vilt som det høres ut... Eg googla av nysgjerrighet og fann ein artikkel: Om testen blir definert som  IQ-test er vel heller tvilsomt, sjølv om Tv2 kallar den for det. Men testen gir visstnok eit IQ-mål. Og den blir brukt på små babyar. 

Babyen til Trond Rikard og Sylvia Ensby ble IQ-testet før Ringerike Tingrett besluttet tvangsadopsjon.

Resultatet av utviklingstesten, som ga en svært lav IQ-skåre, var det viktigste argumentet for å frata foreldrene barnet. Det ble konkludert med at gutten trengte særlig sensitiv og kompetent omsorg, noe retten mente foreldrene ikke kunne gi. Blant annet ble det lagt til grunn at mor har kognitive vansker.

Norsk psykologforening mener bruk av slike IQ-tester på babyer er betenkelig, og viser til at de ikke er kvalitetssikret i Norge.

https://www.tv2.no/a/8902098/

Anonymkode: 9147b...7a2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De som skriver der inne skriver at barnet dems ble tatt fordi de gikk ned 30 gram osv, at de ble tatt uten grunn! Kan da ikke stemme? De får så mye støtte. Kan da ikke være eneste grunnen? Har de vrangforestillinger eller er barnevernet så ille? Jeg leste der og de mener barnet ble tatt og grunnene er jo ingen grunn til å miste sitt barn. Kjente jeg ble redd for å bli fratatt barnet mitt selvom jeg er oppegående og en god mor, om 30 gram var grunnen i ene tilfellet der! Men kom fram til at det umulig kan være riktig. Barnet mitt gikk ikke opp nok da han var nyfødt i starten, og INGEN stusset jo på det, så må ligge mer bak. Skummelt at de hyper hverandre så opp! 

Anonymkode: 0d04c...834

Nå står Rune Fardal og messer at han har lest seg opp på en sak sør for Bergen der barnet på 2 mnd skal være tatt pga det er blitt 0,3 cm kortere på 4 dager. Fordi det ikkje følger vekstkurven. 

Pluss alt det andre dem tror på at staten har et overordnet mål med koronapandemie , og nå har Fardal blitt sensurert på fb. Sikkert mange som har meldt til fb om den åpenbare feilinformasjon han kommer med. Han vil bytte platform og driver og inviterer folk til å følge han dit.

Rune Fardal er guruer til mange der inne som ikke forstår at dem bare blir økonomisk utnyttet.

Anonymkode: 5020b...cde

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nå står Rune Fardal og messer at han har lest seg opp på en sak sør for Bergen der barnet på 2 mnd skal være tatt pga det er blitt 0,3 cm kortere på 4 dager. Fordi det ikkje følger vekstkurven. 

Pluss alt det andre dem tror på at staten har et overordnet mål med koronapandemie , og nå har Fardal blitt sensurert på fb. Sikkert mange som har meldt til fb om den åpenbare feilinformasjon han kommer med. Han vil bytte platform og driver og inviterer folk til å følge han dit.

Rune Fardal er guruer til mange der inne som ikke forstår at dem bare blir økonomisk utnyttet.

Anonymkode: 5020b...cde

Huff, har hørt om han og sett han på den siden ofte... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...