Gå til innhold

Har bestillt time hos tannlege for første gang på 12 år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TS her. Det hadde vært fantastisk om jeg kunne fått litt refusjon. Vet jo at det er min feil, men tror dessverre det blir verre en jeg håper på og da blir det dyrt.. dere som har hatt omfattende behandling med antageligvis et implantat. Hvor mye har det endt opp på? 

Anonymkode: 0b820...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Det hadde vært fantastisk om jeg kunne fått litt refusjon. Vet jo at det er min feil, men tror dessverre det blir verre en jeg håper på og da blir det dyrt.. dere som har hatt omfattende behandling med antageligvis et implantat. Hvor mye har det endt opp på? 

Anonymkode: 0b820...409

Se her:

"Trygderefusjon og tannbehandling
XX ønsker å hjelpe pasientene våre med å få de trygderettighetene de har krav på. Derfor har vi satt oss grundig inn i regelverket på dette området. Vi har betydelig kunnskap og erfaring med hensyn til muligheter for refusjon. Hvite Smil er dessuten offentlig godkjent av NAV trygd for økonomisk støtte til rehabilitering med implantater.

Her er noen av de vanligste årsakene til tanntap:

  1. Tannkjøttssykdom (periodontitt)
  2. Munntørrhet (hyposalivasjon)
  3. Tannskade ved ulykke som ikke er yrkesskade
  4. Tannskade ved godkjent yrkesskade
  5. Manglende tannanlegg (agenesi)
  6. Sjelden medisinsk tilstand
  7. Sterkt nedsatt evne til egenomsorg hos personer som har varig sykdom eller varig nedsatt funksjonsevne. (Oftest av psykiske grunner)
  8. Tannlegeskrekk

Refusjon for deg som har tannlegeskrekk
I dag kan du som har alvorlig tannlegeskrekk, få utgiftene refundert. Du må få en bekreftelse fra din lege eller psykolog på at du har alvorlig tannlegeskrekk, og på grunn av dette avstått tannlegebesøk under en lengre periode. Refusjon gis kun til pasienter med svært alvorlig tannlegeskrekk. Utgifter dekkes etter honorartakster.

NAV Trygd yter også økonomisk støtte til konvensjonell tannbehandling hvor det ikke er behov for implantater. Et vanlig problem er tannslitasje/erosjoner – se trygderegel 9, og hyposalivasjon (munntørrhet) – se trygderegel 10."

Selv har jeg vel vært ute med minst 100.000 kr til tannbehandling (er jeg som skrev tidligere at jeg hadde 18 hull og først gjorde det i narkose). Etter narkosen gikk jeg dog privat - vet ikke hvor stor prisforskjellene er. Der jeg går i dag betaler jeg 1365 kr med trygderefusjon (ca 200 kr per tann, men refusjonen gjelder i dette tilfellet medisinbruk/sykdom - jeg var ikke klar over at jeg kunne få refusjon for tannlegeskrekk tidligere). Jeg får 2670 kr dekket. Dvs. ca 5 fyllinger (2 store, 3 mindre) = 4035 kr (uten refusjon) med bedøvelse der jeg går. 

Når jeg tok en og en fylling betalte jeg vanligvis 700-1000 kr gangen og dette var uten refusjon, men må gjerne ha røntgen i tillegg i starten. Tar du alt i løpet av et kort tidsrom slipper du mange røntgen.

Uansett, søk om refusjon fra første time så slipper du å gjøre samme tabbe som meg. 
Og - selvfølgelig vil du spare en del på å IKKE gjøre noe i narkose. Skulle jeg gjort arbeidet på vanlig måte ville det vel blitt ca 5460 kr med refusjon i verste fall (hullene ville nok vært mindre, så muligens lavere sum, + at jeg ville nok unngått en del hull da det kan "smitte" litt fra tann til tann - ville også fått hele problemet under kontroll tidligere). Tanntrekk/rotfylling ville kommet i tillegg, så kanskje en 3000-10.000 kr ekstra for den knekte jekselen.

Anonymkode: 49453...30c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...