Gå til innhold

Der virker som om at alle ungdommer er psykisk syke!!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes denne debatten er interresant, og ønsker å snakke litt rundt hva det vil si å ha psykiske problemer. Er det å være litt usikker på kroppen sin? Er det å tenke at man har lyst på silikon? Er det at man er lei seg en mnd? Er det at man blir nervøs før muntlig eksamen? 

Det sies at 1/2 unge jenter har psykiske problemer og det høres hel hinsides mye ut!!. Det er selvsagt veldig trist og jeg vet at mange er syke. Jeg ser ikke ned på de som er syke, men lurer på om definisjonene har sklidd veldig ut. Hva vil det si å ha psykiske problemer? Hva baseres statistikken på?

Mange sier de blir deprimerte av regnvær, og er ikke klar over at en depresjon er en sykdom. Kanskje man bør svare tilbake, "Åja, blir du psykisk syk fordi det regner ute?" Da skjønner de at angst eller depresjon faktisk er sykdommer og ikke bare noe man ikke liker eller synes er kjipt. Det må være lov til å mislike regn. Det må være greit å være dritnervøs før en muntlig eksamen. Det er helt normalt å føle seg for tykk eller for tynn i perioder. Man er ikke syk om man en gang gråter pga en dårlig karakter. 

Jeg vet som sagt at det finnes mennesker som har psykiske lidelser og disse bør få hjelp. De må bli hørt, sett og tatt på alvor. Uansett, når 1/2 oppgir å slite psykisk, så lurer jeg på hva de legger i det? Hva vil det si å slite psykisk idag? Er det like vanlig som å være trøtt om morgenen? Er man syk om man ikke får seg opp på skolen en dag? 

Anonymkode: 60eb5...58a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man er psykisk syk når psykiske plager går utover evnen til å fungere i hverdagen. Mao man må oppfylle kriteriene for en diagnose. 

Endret av aell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er utrolig enig. Jeg har selektiv mutisme og sterk sosial angst og gruet meg sinnsykt mye til jeg skulle ha muntlig eksamen på vgs. Fortalte dette til noen jeg kjenner og fikk til svar at "ja det skjønner jeg, det er helt normalt å grue seg til eksamen. Alle gjør det. Jeg gruet meg veldig også", men det de ikke skjønner er at det er stor forskjell på å grue seg til sånt for de som har diagnoser som selektiv mutisme og sosial angst. Bare det å åpne kjeften å si et eneste ord er nesten umulig. Det kan bare ikke sammenlignes med de som ikke har diagnosene..

Anonymkode: 5a8b5...81e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan føle seg både deprimert og føle angst uten å ha lidelsene. Forskjellen er bare i hvilken grad og hvor ofte disse følelsene kommer opp. 

Anonymkode: 2cec6...a0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er utrolig enig. Jeg har selektiv mutisme og sterk sosial angst og gruet meg sinnsykt mye til jeg skulle ha muntlig eksamen på vgs. Fortalte dette til noen jeg kjenner og fikk til svar at "ja det skjønner jeg, det er helt normalt å grue seg til eksamen. Alle gjør det. Jeg gruet meg veldig også", men det de ikke skjønner er at det er stor forskjell på å grue seg til sånt for de som har diagnoser som selektiv mutisme og sosial angst. Bare det å åpne kjeften å si et eneste ord er nesten umulig. Det kan bare ikke sammenlignes med de som ikke har diagnosene..

Anonymkode: 5a8b5...81e

Klem til deg TS

❤️❤️❤️

Anonymkode: 60eb5...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mennesker generelt er veldig dårlige på å forstå følelser og bearbeide dem. det fører til mange som gradvis sklir inn i psykisk sykdom der de kanskje kunne klart å takle motgang om de hadde lært seg hvordan. Det å være i kontakt med egne følelser og akseptere det som er kjipt begynne rå bli en tapt kunst. Det er ikke noe vi kan klandre ungdommen for, de har ikke fått kunnskapen fra sine foreldre, som kanskje ikke har fått det fra sine

Vi tar det for gitt at alle forstår følelser og vet hvordan reagere når de er irriterte, sinte, triste eller redde. Mens egentlig aner ingen hva de skal gjøre og bærer på følellsene sine istedet. Der gror de og blir større etterhvert som tiden går

Anonymkode: e0b26...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke 1/2, det er 1/4. "Mange sier de blir deprimerte av regnvær, og er ikke klar over at en depresjon er en sykdom"? Det er en måte å uttrykke seg på, man sier ikke at man faktisk har diagnosen depresjon. Synes du undervurderer problemene unge sliter med veldig, selvsagt er man ikke deprimert hvis man er lei seg på grunn av en karakter eller er sliten en dag. 

Anonymkode: fd4ff...6a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18/5/2018 den 17.09, aell skrev:

Man er psykisk syk når psykiske plager går utover evnen til å fungere i hverdagen. Mao man må oppfylle kriteriene for en diagnose. 

Man kan fungere i dagliglivet på tross av en psykisk diagnose. Man kan også være syk og ikke fungere og likevel ikke oppfylle kriteriene for en spesifikk diagnose. Diagnosekriteriene er ganske rigide.

Anonymkode: 60eb5...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18/5/2018 den 19.05, AnonymBruker skrev:

Man kan føle seg både deprimert og føle angst uten å ha lidelsene. Forskjellen er bare i hvilken grad og hvor ofte disse følelsene kommer opp. 

Anonymkode: 2cec6...a0a

Jeg kan gå med på at man kan føle angst. At man kan få et par angstanfall utløst av dårlig søvn eller stress. 

Man kan føle seg nedfor, men om man sier at man føler seg deprimert så burde man dra til legen. Det er forskjell på å være nedfor/sliten/umotivert og være deprimert. 

Anonymkode: 60eb5...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan fungere i dagliglivet på tross av en psykisk diagnose. Man kan også være syk og ikke fungere og likevel ikke oppfylle kriteriene for en spesifikk diagnose. Diagnosekriteriene er ganske rigide.

Anonymkode: 60eb5...58a

Selvsagt kan man fungere i hverdagen. Dog går det utover evnen til å fungere, mao man fungerer dårlige enn før. 

Anonymkode: 7588b...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Selvsagt kan man fungere i hverdagen. Dog går det utover evnen til å fungere, mao man fungerer dårlige enn før. 

Anonymkode: 7588b...55d

Var ikke meningen å være anonym, ups.

Anonymkode: 7588b...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
På 18.5.2018 den 17.02, AnonymBruker skrev:

Jeg synes denne debatten er interresant, og ønsker å snakke litt rundt hva det vil si å ha psykiske problemer. Er det å være litt usikker på kroppen sin? Er det å tenke at man har lyst på silikon? Er det at man er lei seg en mnd? Er det at man blir nervøs før muntlig eksamen? 

Det sies at 1/2 unge jenter har psykiske problemer og det høres hel hinsides mye ut!!. Det er selvsagt veldig trist og jeg vet at mange er syke. Jeg ser ikke ned på de som er syke, men lurer på om definisjonene har sklidd veldig ut. Hva vil det si å ha psykiske problemer? Hva baseres statistikken på?

Mange sier de blir deprimerte av regnvær, og er ikke klar over at en depresjon er en sykdom. Kanskje man bør svare tilbake, "Åja, blir du psykisk syk fordi det regner ute?" Da skjønner de at angst eller depresjon faktisk er sykdommer og ikke bare noe man ikke liker eller synes er kjipt. Det må være lov til å mislike regn. Det må være greit å være dritnervøs før en muntlig eksamen. Det er helt normalt å føle seg for tykk eller for tynn i perioder. Man er ikke syk om man en gang gråter pga en dårlig karakter. 

Jeg vet som sagt at det finnes mennesker som har psykiske lidelser og disse bør få hjelp. De må bli hørt, sett og tatt på alvor. Uansett, når 1/2 oppgir å slite psykisk, så lurer jeg på hva de legger i det? Hva vil det si å slite psykisk idag? Er det like vanlig som å være trøtt om morgenen? Er man syk om man ikke får seg opp på skolen en dag? 

Anonymkode: 60eb5...58a

Det å være ung er ganske tøft i dag. Har feks noen komplekser for eget utseende hjelper det IKKE å få dårlige sms om det, eller bilder på snap med teite kommentarer til. Snapchat er grunn nok alene til å bli nedkjørt psykisk etter hva jeg har hørt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, making.a.mess skrev:

Det å være ung er ganske tøft i dag. Har feks noen komplekser for eget utseende hjelper det IKKE å få dårlige sms om det, eller bilder på snap med teite kommentarer til. Snapchat er grunn nok alene til å bli nedkjørt psykisk etter hva jeg har hørt. 

Jeg forstår det, men samtidig handler det om å se perspektiver. Jeg vet at angst og depresjon ikke er valgfritt, men det er likevel utrolig at sosiale medier gir angst liksom når det finnes mange som opplever masse traumer, krig og dødsfall i nær familie. 

Anonymkode: 60eb5...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å skille mellom psykiske problemer/plager og psykiske lidelser. Jeg tror nok de aller fleste opplever å lide av psykiske plager i perioder - det er helt normalt. Men går det utover det daglige og man får en diagnose er det vel verre. Det er viktig å få hjelp før det psykiske går fra plager til lidelser - da er det vanskeligere å få bukt med det.

Anonymkode: cbbbf...533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...