Gå til innhold

Helt ærlig. Synes du bunad er fint?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så var dagen her, 17. Mai står for tur igjen. Folk har brukt timesvis på å pusse sølvet og stryke skjorten klar. Men hva synes vi egentlig om nasjonal-drakten vår?

Jeg må ærlig innrømme og si at jeg ikke synes den er spesielt vakker. Den er også varm og tung, i tillegg til alt forarbeidet. Den er også svært dyr. Jeg mangler også litt sølv-spenner til bunaden min, så jeg vet ikke om jeg bare tar på meg en fin kjole i morgen slik at jeg ikke bryter noen regler jeg ikke er klar over.

Hva mener dere andre?

Anonymkode: 0fd7d...9e1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja syntes der er fint, dame bunad ihvertfall.herrebunad er jeg mer skeptisk til, de er penere i skjorte(evt dressjakke) og dressbukse. 

Anonymkode: 36752...3b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er et stressende plagg, mye vedlikehold og greier, pluss at den er varm, tung og vanskelig å bevege seg i. Får du flekker på den koster det jo litt å rense den om flekkene i det hele tatt kan fjernes. De fleste endres jo også i kroppen fra konfirmasjon-gravferd så det er jo mye penger i dass om man f. eks. får større pupper etter fødsel etc. For min del har jeg måttet sy den om 3 ganger på 10 år. Nå er broderiet feil pga. den er såpass mye sydd inn. 

Hvor fine de er syns jeg varierer mye etter hvilken bunad man har. Noen er fine, noen er mindre fine. Generelt er det vel et helt ok plagg, men litt utdatert? Syns jo en fin kjole er finere enn en fin bunad jeg da.

Anonymkode: 20c76...f56

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sex når jenta fortsatt har på seg bunad må være noe av det beste med 17. mai. Gleder meg hvert år!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleide ikke syntes bunad var fint når jeg var yngre (under 18) men nå syntes jeg det er veldig fint.
Bunad er et kunstverk og kvalitetshåndarbeid som det finnes nesten ikke lengre i dagens masse-produksjons-maskin verden.
Håper jeg får råd til bunad en dag :)

Anonymkode: 1eb76...465

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint på en tradisjonell måte, men noe særlig tiltrekkende er det absolutt ikke, i mine øyne.
Men så er det vel heller ikke en drakt man kler på seg for å tiltrekke det motsatte kjønn, så dermed er saken klar.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei forferdelig stygt.

Anonymkode: 1e4eb...6ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest justcurious

Ja, hva synes dere menn? Jeg klarer liksom ikke å bestemme meg for om jeg synes det er fint eller ikke :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bunad er kjempeflott. Barn med bunad er nydelige. 

Anonymkode: daf37...550

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes de er fine jeg. Men kjipt at menn/gutter slipper unna med å bruke dress. Bunad er definitivt et torturplagg, med mindre det er kuldegrader ute og man kan bruke joggesko under. 

Anonymkode: 364a9...19f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bunad er staselig, og jeg føler meg veldig pyntet og uklanderlig når jeg har den på, men det er knyttet til tradisjon. Ellers er jeg ganske nøytral hva angår utseende på dem.

Anonymkode: 19e22...cb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er veldig glad i bunaden min, føler meg skikkelig fin når jeg bruker den. 

Mannen min har også bunad, og fy flate sier jeg bare, når han har den på seg så bare..😍 mannfolk i bunad er innmari sexy

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så var dagen her, 17. Mai står for tur igjen. Folk har brukt timesvis på å pusse sølvet og stryke skjorten klar. Men hva synes vi egentlig om nasjonal-drakten vår?

Jeg må ærlig innrømme og si at jeg ikke synes den er spesielt vakker. Den er også varm og tung, i tillegg til alt forarbeidet. Den er også svært dyr. Jeg mangler også litt sølv-spenner til bunaden min, så jeg vet ikke om jeg bare tar på meg en fin kjole i morgen slik at jeg ikke bryter noen regler jeg ikke er klar over.

Hva mener dere andre?

Anonymkode: 0fd7d...9e1

Ha,ha, redd for bunadspolitiet? ;)  Jeg synes det er veldig gøy å være i Oslo på 17. mai bare for å se på alle de forskjellige bunadene som finnes. Jeg synes mange av dem er veldig fine (og noen er litt rare da, spesielt er det en del rare hodeplagg)

Jeg har grønn nordlandsbunad, og synes den er kjempefin. -Men tar meg noen friheter med "stylingen". Jeg bruker ikke bunadsko, de synes jeg er ubegripelig stygge. Jeg bruker forkleet som hører til, men ikke sjalet. Det skal også være to søljer på skjorten, jeg har en som hører til bunaden + en som tilhører en helt annen bunad, men som jeg har arvet fra bestemoren min. Jeg har for øvrig aldri fått noen negative kommentarer om at jeg ikke bruker bunaden riktig :) 

Anonymkode: 575a6...f9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes bunad er grisesrygt og jeg ser ut som en feit budeie i bunad. Føler meg verken fin eller sexy. Tungt og varmt å gå med. Mannebunad ser enda verre ut

Dette er noe jeg ikke sier høyt, da får jeg nok kjeft :fnise:

Hadde bunad som barn og mamma tvang meg til å gå med den på 17 mai. Hatet den og var overlykkelig når jeg passet bedre den lengere :yvonne:

Anonymkode: e1c89...806

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...