Gå til innhold

Fotball VM 2018


Gjest Catalina Culès

Anbefalte innlegg

23 minutter siden, Sitronmelis skrev:

Skulle gjerne sett både Portugal og Spania videre.. søren og altså 😕

Ja, men hva mener du med «søren og»? Sannsynligvis er det jo nettopp det som vil skje. Begge de lagene bør slå Iran og Marokko ganske greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, pinar skrev:

Irriterende nok lag jeg vil ha videre som havner i samme gruppe. 

Hvorfor er det irriterende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Leifern skrev:

Hvorfor er det irriterende?

Ser at det var en klønete setning. Det jeg mente var at det er flere lag jeg vil ha videre som er havnet i samme gruppe. Dvs at Det er flere lag som da ryker ut nå i gruppespillet. Men det går bra altså.

Litt av moroa for min del er overaskelser.Selv om jeg har mine favoritter som Spania, Frankrike og Tyskland er det gøy når noen uventede slår til.

Er ikke så fan av Ronaldo jeg heller, men han gir mye penger til veldedighet da, og det er jo fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Leifern skrev:

Ja, men hva mener du med «søren og»? Sannsynligvis er det jo nettopp det som vil skje. Begge de lagene bør slå Iran og Marokko ganske greit.

Åjaa, mulig jeg har tenkt helt feil jeg nå. Haha, mente at bare et lag gikk videre fra sin gruppe. Har ikke satt meg så mye inn i det :lol: Men da er det jo greit :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, pinar skrev:

Ser at det var en klønete setning. Det jeg mente var at det er flere lag jeg vil ha videre som er havnet i samme gruppe. Dvs at Det er flere lag som da ryker ut nå i gruppespillet. Men det går bra altså.

Joda, men det er jo to lag som går videre fra hver gruppe. Er det noen grupper hvor du vil ha tre lag videre, i så fall hvilke(n)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Edie skrev:

Gleder meg også til Argentina - Island.

Tenk at lille Island (med rundt 350000 innbyggere) skal møte en slik stort lag i VM. Moro!

ARGENTINA ARGENTINA ARGENTINA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, Leifern skrev:

Ikke så rart. Som arrangørland er Russland forhåndskvalifisert, og de har stort sett spilt umotiverte, betydningsløse treningskamper de siste årene, og derav falt som en stein på FIFA-rankingen.

Selvfølgelig er det vanskeligere å evaluere et automatisk kvalifisert lag, men i dette tilfellet mener jeg at FIFA burde ha justert litt mer for slike faktorer. Frankrike var fortsatt rangert som nummer en i forkant av VM i 2002, og Brasil var nummer tre før VM i 2014, tross direktekvalifisering. Det kan nevnes at både Frankrike og Brasil vant Confederations Cup året før, noe Russland ikke klarte i fjor, men det legger jeg ganske lite vekt på. Rankingen bør jo gjenspeile lagenes antatte styrkeforhold, og uten å påberope meg god kjennskap til troppene ser jeg lite som tyder på at Saudi-Arabia er bedre enn Russland.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lord Friendzone skrev:

Selvfølgelig er det vanskeligere å evaluere et automatisk kvalifisert lag, men i dette tilfellet mener jeg at FIFA burde ha justert litt mer for slike faktorer. Frankrike var fortsatt rangert som nummer en i forkant av VM i 2002, og Brasil var nummer tre før VM i 2014, tross direktekvalifisering. Det kan nevnes at både Frankrike og Brasil vant Confederations Cup året før, noe Russland ikke klarte i fjor, men det legger jeg ganske lite vekt på. Rankingen bør jo gjenspeile lagenes antatte styrkeforhold, og uten å påberope meg god kjennskap til troppene ser jeg lite som tyder på at Saudi-Arabia er bedre enn Russland.

Nei, rankingen skal gjenspeile hvordan lagene har gjort det i den siste fireårsperioden, med størst vekt på nylige resultater.

For Frankrikes del var det derfor også relevant for plasseringen på FIFA-rankingen at de vant EM i 2000 samt at de vant kvalifiseringsgruppe i forveien. Russland endte sist i som gruppe i EM i 2016, til sammenligning.

Brasil på sin side vant Confederations cup i 2013, som var det eneste de hadde å spille for året før. Russland i 2017 derimot røk på ettmålstap mot Portugal og Mexico i gruppespillet.

Uansett er det liten tvil om at Frankrike og Brasil var i verdenstoppen i forkant av henholdsvis VM 2002 og 2014, noe Russland selvsagt ikke er nå. Men ja, langt endre enn hva FIFA-rankingen tilsier. Og så kan man også si at Saudi-Arabia nok er noe dårligere, grunnet enkel motstand som gjorde at de kvalifiserte seg. Noen skjevheter blir det ut fra hvilke lag man møter, eksempelvis har Mexico og USA historisk vært uforholdsmessig høyt ranket, i hovedsak fordi de alltid har lekt seg gjennom kvaliken til VM. Et unntak for USA denne gang.

Om du har en bedre matematisk modell enn dagens er sikkert FIFA interessert i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Leifern skrev:

Nei, rankingen skal gjenspeile hvordan lagene har gjort det i den siste fireårsperioden, med størst vekt på nylige resultater.

Jeg snakket om hva den burde gjenspeile, og mye kan skje på tre-fire år. Det er mulig at det du nevner er definisjonen de bruker, men det synes jeg i så fall er merkelig. Alle skjønner at resultater må påvirke rankingen, men det burde også være mulig å se an laget «på papiret», spesielt for lag som ikke går gjennom kvalifisering.

1 time siden, Leifern skrev:

Brasil på sin side vant Confederations cup i 2013, som var det eneste de hadde å spille for året før. Russland i 2017 derimot røk på ettmålstap mot Portugal og Mexico i gruppespillet.

...som jeg allerrede har sagt...

1 time siden, Leifern skrev:

Uansett er det liten tvil om at Frankrike og Brasil var i verdenstoppen i forkant av henholdsvis VM 2002 og 2014, noe Russland selvsagt ikke er nå. Men ja, langt endre enn hva FIFA-rankingen tilsier. Og så kan man også si at Saudi-Arabia nok er noe dårligere, grunnet enkel motstand som gjorde at de kvalifiserte seg. Noen skjevheter blir det ut fra hvilke lag man møter, eksempelvis har Mexico og USA historisk vært uforholdsmessig høyt ranket, i hovedsak fordi de alltid har lekt seg gjennom kvaliken til VM. Et unntak for USA denne gang.

Om du har en bedre matematisk modell enn dagens er sikkert FIFA interessert i det.

Det første er jeg forsåvidt enig i. Eksemplene var mest for å demonstrere at det ikke er noen automatikk i at lag «faller som en stein etter å ha spilt stort sett ubetydelige kamper». Og Russland deltok jo likefullt i EM i 2016 og i Confederations Cup i fjor, selv om mangelen på resultater selvsagt også må spille inn.

Sunn fornuft tilsier altså at Russland er bedre enn Saudi-Arabia, og da mener jeg at det bør komme frem på rankingen. Hvis modellen virkelig er basert på ren matematikk så tror jeg sannelig at FIFA kan trenge noen tips. Du trenger heller ikke å være sarkastisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Leifern skrev:

eksempelvis har Mexico og USA historisk vært uforholdsmessig høyt ranket, i hovedsak fordi de alltid har lekt seg gjennom kvaliken til VM. Et unntak for USA denne gang.

Dette stemmer ikke. USA misset 7 VM sluttspill på rad før de kvalifiserte seg for VM i 1990. Og Mexico gikk glipp av VM i 1990, Men et landslag som Mexico er på høyde med de fleste av de beste/middelmådige europeiske landslagene.

Anonymkode: c5819...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke. USA misset 7 VM sluttspill på rad før de kvalifiserte seg for VM i 1990. Og Mexico gikk glipp av VM i 1990, Men et landslag som Mexico er på høyde med de fleste av de beste/middelmådige europeiske landslagene.

Anonymkode: c5819...f66

Jo, det stemmer da utmerket. Det var nemlig ingen FIFA-ranking før i 1992. Jeg siktet da selvsagt til FIFA-ranking i den perioden FIFA-rankingen har eksistert.

Endret av Leifern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Lord Friendzone skrev:

Jeg snakket om hva den burde gjenspeile, og mye kan skje på tre-fire år. Det er mulig at det du nevner er definisjonen de bruker, men det synes jeg i så fall er merkelig. Alle skjønner at resultater må påvirke rankingen, men det burde også være mulig å se an laget «på papiret», spesielt for lag som ikke går gjennom kvalifisering.

...som jeg allerrede har sagt...

Det første er jeg forsåvidt enig i. Eksemplene var mest for å demonstrere at det ikke er noen automatikk i at lag «faller som en stein etter å ha spilt stort sett ubetydelige kamper». Og Russland deltok jo likefullt i EM i 2016 og i Confederations Cup i fjor, selv om mangelen på resultater selvsagt også må spille inn.

Sunn fornuft tilsier altså at Russland er bedre enn Saudi-Arabia, og da mener jeg at det bør komme frem på rankingen. Hvis modellen virkelig er basert på ren matematikk så tror jeg sannelig at FIFA kan trenge noen tips. Du trenger heller ikke å være sarkastisk.

Modellen er meget sofistikert. Men det grunnleggende prinsippet er at det gis 0 poeng for tap, så da hjelper ikke hederlige tap mot sterke nasjoner, selv om det kan påstås at det er en bedre prestasjon enn seier mot svake nasjoner. Russland har møtt en god del sterk motstand i 2017 og 2018, og tapt nesten alle disse kampene. Hadde de i stedet valgt å kun møte svak motstand ville de nok vært ranket høyere. Men rankingen har åpenbart ikke vært prioritert, den vil jo heller ikke bli like viktig som før framover grunnet Nations League.

Endret av Leifern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Denne Pogba er en spennende spiller, kanskje han går til en storklubb etter VM!

Anonymkode: 4c090...36f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umtiti prøver seg med guds hånd. Bør bli lynsjet for den handsen, neandertalsk.

Anonymkode: 4c090...36f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Leifern skrev:

Jo, det stemmer da utmerket. Det var nemlig ingen FIFA-ranking før i 1992. Jeg siktet da selvsagt til FIFA-ranking i den perioden FIFA-rankingen har eksistert.

Og tid ble FIFA rankingen tatt seriøst?

Anonymkode: c5819...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og tid ble FIFA rankingen tatt seriøst?

Anonymkode: c5819...f66

Den ble vel blitt tatt seriøst ganske tidlig. I hvert fall ble den ikke tatt seriøst før den ble introdusert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...